230 V Koeler langzamer laten draaien

Pagina: 1
Acties:
  • 1.208 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Herby
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 17-01-2022

Herby

Stalknecht

Topicstarter
Ok leuk cadeautje gekregen op stage en nu wil ik er mee spelen. Dit heb ik gekregen. (125XR0181000)

Nu maakt dit ding een takkeherrie als ik hem volluit laat draaien en das niet de bedoeling. Hoe kan ik de frequentie verlagen? Ik heb gelezen op GoT dat je dit kunt doen met een diode of een regelaar.

Nu ben ik op dit een groote elektronoob (wel geïnteresseerd!) dus ging ik kijken op de site van conrad. Hier zag ik door de bomen het bos niet meer en ik heb dus geen idee wat ik moet hebben en of het eventueel kan :?

Hoe kan ik dus de frequentie verlagen, of hoe kan ik zorgen dat de fan op zijn 20 Db gaat draaien?

Zoeken op google naar "lower frequency" gaf niet het gewenste resultaat en ik weet niet echt waar ik verder op kan zoeken.

Compromis? Hoezo heb ik het mis dan?! | Geluk = gelul met een K | з=(•̪●)=ε

• Kwistnix
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 06-02 21:37
Niet op 230 zetten, maar op een lager voltage.
Met een variabele weerstand is dat te regelen, desnoods met een kant en klare fan controller die je in bijna iedere pc zaak wel kan kopen.

• watzie
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 30-09-2024
Kick me if I say anything stupid maar als ie op 230V draait, dan zou je er natuurlijk gewoon een huis tuin en keuken dimmer (rheostat) van de gamma tussen kunnen zetten. Da's de makkelijkste oplossing, alhoewel dat misschien duurder is dan een 12V 120mm fan te kopen en daar een gelijkstroom rheostat op te zetten... Maargoed het gaat om het tweaken natuurlijk neem ik aan :-)

• cygnus_6
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 07-01 11:45
je kan waarschijnlijk beter het voltage verlagen dan de frequentie. dat kan denk ik gewoon met een trafo.

misschien kan je er ook een dimmer tussen prutsen om de snelheid van je fan te regelen. (gewoon zon ding dat je in de muur kan inbouwen)

oei veel te laat

[ Voor 4% gewijzigd door cygnus_6 op 27-07-2005 13:24 . Reden: te laat ]

• rdfeij
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 18-01 14:50
watzie schreef op woensdag 27 juli 2005 @ 13:22:
Kick me if I say anything stupid maar als ie op 230V draait, dan zou je er natuurlijk gewoon een huis tuin en keuken dimmer (rheostat) van de gamma tussen kunnen zetten. Da's de makkelijkste oplossing, alhoewel dat misschien duurder is dan een 12V 120mm fan te kopen en daar een gelijkstroom rheostat op te zetten... Maargoed het gaat om het tweaken natuurlijk neem ik aan :-)
Doe dat maar niet....

Een dimmer kapt namelijk een gedeelte van de sinusspanning af die uit je stopcontact komt. Grote kans dat je ventilator door dit vervormde sinus signaal nog meer herrie gaat maken.

Verwijderd

Ik heb zelf een grote 340 kuub/uur luchtafzuiger in mijn woning hangen. Deze kan heel goed gedimd worden met een electronische dimmer (die ook voor halogeen of TL geschikt is). Deze dimmers zijn behoorlijk prijzig dat wel . . . .

En daar komt weer de handigheid van growshops om de hoek kijken, want Nederlandse-rookbare-kruidentelers gebruiken allemaal grote ventilatoren en afzuigers. En in de growshop hebben ze dus allerlei materiaal om dat soort fans te kunnen afregelen (5-standenschakelaars bijvoorbeeld, dan kan je je fan in 5 stappen regelen ;), maar ook die electronische dimmers)

En de growsops schijnen nogal regelmatig van dat soort dingen te verkopen, en dus zijn de relatief goedkoop met dat soort spul.

PS: Zowiezo handige zaken vaak, koop maar een VVK-kabels; die zijn bij hun ook veel goedkoper/meter.

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 27-07-2005 13:34 ]

• Herby

Herby

Stalknecht

Topicstarter
In andere topic's hier las ik juist dat het niet slim is om het voltage te verlagen aangezien de fan dan meer vermogen ging trekken en zou niet langzamer gaan draaien.

Thx voor de grwoshop tips! Deze tweaker is niet vies van uhhh mooie mechanische oplossingen ;)

[ Voor 25% gewijzigd door Herby op 27-07-2005 14:14 ]

• Herby

Herby

Stalknecht

Topicstarter
Kickje?

• Twynn
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 29-01 07:49
230V fans moet je simpelweg langzamer laten draaien met frequentieregelaars. (pwm-controllers). Geen dimmers, en dus ook geen lagere spanningen. En zo'n pwm controller is geen goedkope oplossing. Dan kun je beter gewoon een andere fan zoeken :)

• Herby

Herby

Stalknecht

Topicstarter
Twynn schreef op donderdag 28 juli 2005 @ 15:28:
230V fans moet je simpelweg langzamer laten draaien met frequentieregelaars. (pwm-controllers). Geen dimmers, en dus ook geen lagere spanningen. En zo'n pwm controller is geen goedkope oplossing. Dan kun je beter gewoon een andere fan zoeken :)
Maar zelf iets leuk doen met een diodeprint ?

Nouaj als dit niets word gaat ie het mooi doen als persoonlijke fan :9

[ Voor 10% gewijzigd door Herby op 28-07-2005 16:07 ]

Verwijderd

Twynn schreef op donderdag 28 juli 2005 @ 15:28:
Waarom mag je het voltage niet verlagen, maar moet je de frequentie verlagen?

• dotcode
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 06-02 16:17

dotcode

///\00/\\

edit:
niet goed gelezen!

[ Voor 81% gewijzigd door dotcode op 28-07-2005 19:44 ]

• Schapie
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 19-02-2025

Schapie

Bleh...

Verwijderd schreef op donderdag 28 juli 2005 @ 19:36:
[...]

Waarom mag je het voltage niet verlagen, maar moet je de frequentie verlagen?
Dat komt omdat we nu spreken over wisselspanning motoren en niet over gelijkstroom die je tegen komt in pc ventilatoren. Een wisselstroom motor (fan in dit geval) is anders opgebouwd dan een gelijkstroom ventilator.

No signature found

Verwijderd

Schapie schreef op donderdag 28 juli 2005 @ 19:47:
Dat komt omdat we nu spreken over wisselspanning motoren en niet over gelijkstroom die je tegen komt in pc ventilatoren. Een wisselstroom motor (fan in dit geval) is anders opgebouwd dan een gelijkstroom ventilator.
Zover was ik al ;)
Maar wat is dan de exacte uitleg hiervan? een voltage verlagen(vb met een weerstand in serie), moet toch ook een invloed hebben?Of niet?

• TheBorg
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 04-02 11:42

TheBorg

Resistance is futile.

Verwijderd schreef op donderdag 28 juli 2005 @ 20:20:
Zover was ik al ;)
Maar wat is dan de exacte uitleg hiervan? een voltage verlagen(vb met een weerstand in serie), moet toch ook een invloed hebben?Of niet?
Het zal wel invloed hebben op de kracht die de ventilator kan geven, maar niet op de snelheid, die is frequentie afhankelijk. Ik heb weinig verstand van AC motoren, maar misschien draait de ventilator half zo snel met een diode ertussen (halve sinus, halve frequentie).

• _Ernst_
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 09:38

_Ernst_

Mark It Zero!

Even een ervaring posten die ik heb met mijn 120mm 230 en 115 volt ac fans. Ik draai er zelf een paar, en die "dim" ik gewoon door ze aan een regeltrafo te hangen (ja tijdelijk, anders natuurlijk nogal een dure oplossing ;)). Snelheid is prima vanaf 0 tot 100% te regelen :)
Diode werkt bij de mijne niet, met een diode er tussen draaien ze helemaal niet (vanwege het ontbreken van de helft van de sinus kan hij maar half rond draaien)

Dus gewoon aan een geschikte trafo hangen dus, of een dikke weerstand er tussen van minimaal 10 watt.

Last.fm

• rdfeij
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 18-01 14:50
TheBorg schreef op donderdag 28 juli 2005 @ 20:27:
[...]

Het zal wel invloed hebben op de kracht die de ventilator kan geven, maar niet op de snelheid, die is frequentie afhankelijk. Ik heb weinig verstand van AC motoren, maar misschien draait de ventilator half zo snel met een diode ertussen (halve sinus, halve frequentie).
Het motortje start dan niet.... zal 1 halve slag draaien en dan weer stoppen als hij niet genoeg snelheid heeft opgebouwd tijdens de halve draai. Dit herhaalt zich zo steeds, lekker rammelende motor hou je dan over..

Zoals gezegd, je mag niets aan de sinusvorm (dimmer / diode) veranderen, dat resulteert alleen maar in meer herrie...

• subsonik
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 22:06
Het linkje naar de PDF file is spijtig genoeg dood... maar ik vermoed dat je gewoon een fan vast hebt met een enkelfase asynchrone inductiemotor. Die hun snelheid kan je makkelijk regelen door de spanning te verlagen. Met een weerstand of potentiometer is af te raden, want dan ga je echt extreem veel hitte wegstoken (reken op 20W voor een 120mm fan). Een betere oplossing is een condensator in serie met de fan zetten, de waarde is wel nogal kritisch, is dus kwestie van experimenteren. Je kan uitgaan van zo'n 10µF per A aansluitwaarde van de fan (dus 1µF voor eentje die 0,1A trekt). Wel ff een exemplaar nemen dat voor netspanning geschikt is, een MKT type van minstens 400VDC bv.
Pagina: 1