Zoals misschien sommige van jullie weten gaat vanaf 01-01-2006 de nieuwe WIA (wet Werk en Inkomen naar Arbeidsvermogen) in werking en zal de huidige WAO vervangen.
Wanneer je vroeger in de WAO terecht kwam, kreeg je 2 jaar lang 70% van het laatst verdiende loon uitgekeerd, hierna kwam je te vervallen tot het minium loon. Deze val in inkomsten wordt het WAO-gat genoemd en er een hoop mensen hebben zich er tegen verzekerd (al dan niet via de werkgever).
In de WIA bestaat geen "gat". Dit betekend dus als je op 01-01-2004 in de WAO terecht bent gekomen, dat je niet op 01-01-2006 in het gat zal vallen (aangezien de WIA op 01-01-2006 ingaat).
Wat betekend dit? Ik ben zelf nu 1,5 jaar verzekerd tegen een risico dat niet (meer) bestaat. Dat is net zoiets als het water in je zwembad verzekeren tegen brand.
Op de site van een verzekeraar staat dat ze het geld gaan (minus kosten) terugbetalen.
Nog wat info:
advies werkgeversorganisatie AWVN om te stoppen met betaling van deze premie
uitleg van het WAO-gat (=WAO-hiaat)
uitleg WIA .
edit:
Zoals curry684 al opmerkt, is de wet nog niet aangenomen. Maar de vraag blijft nog steeds bij mij actueel, omdat ik (zonder onderbouwing) de kans redelijk groot acht dat deze wet er doorheen komt.
Wanneer je vroeger in de WAO terecht kwam, kreeg je 2 jaar lang 70% van het laatst verdiende loon uitgekeerd, hierna kwam je te vervallen tot het minium loon. Deze val in inkomsten wordt het WAO-gat genoemd en er een hoop mensen hebben zich er tegen verzekerd (al dan niet via de werkgever).
In de WIA bestaat geen "gat". Dit betekend dus als je op 01-01-2004 in de WAO terecht bent gekomen, dat je niet op 01-01-2006 in het gat zal vallen (aangezien de WIA op 01-01-2006 ingaat).
Wat betekend dit? Ik ben zelf nu 1,5 jaar verzekerd tegen een risico dat niet (meer) bestaat. Dat is net zoiets als het water in je zwembad verzekeren tegen brand.
Op de site van een verzekeraar staat dat ze het geld gaan (minus kosten) terugbetalen.
Nu vroeg ik me af of ze dit verplicht zijn of niet?Terugbetaling van premiegelden
Vanaf het begin van de nieuwe WAO-plannen is door FUNDUM aangegeven, dat betaalde risicopremies voor niet gelopen risico aan de klanten terugbetaald worden. Indien de plannen vanaf 2006 doorgaan, dan is er in 2004 en in 2005 geen verzekerbaar belang geweest en heeft de klant recht op premierestitutie van de risicopremie (dit is de betaalde premie minus kosten). Dit standpunt zullen veel verzekeraars hanteren. Wij adviseren u dit nu reeds na te vragen bij de andere verzekeraars waar u mee samenwerkt.
Nog wat info:
advies werkgeversorganisatie AWVN om te stoppen met betaling van deze premie
uitleg van het WAO-gat (=WAO-hiaat)
uitleg WIA .
edit:
Zoals curry684 al opmerkt, is de wet nog niet aangenomen. Maar de vraag blijft nog steeds bij mij actueel, omdat ik (zonder onderbouwing) de kans redelijk groot acht dat deze wet er doorheen komt.
edit:
quote geplaatst
quote geplaatst
[ Voor 27% gewijzigd door Standeman op 27-07-2005 13:44 ]
The ships hung in the sky in much the same way that bricks don’t.