Betaalde premie verzekering WAO-gat terugkrijgen

Pagina: 1
Acties:
  • 563 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Standeman
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 18:28

Standeman

Prutser 1e klasse

Topicstarter
Zoals misschien sommige van jullie weten gaat vanaf 01-01-2006 de nieuwe WIA (wet Werk en Inkomen naar Arbeidsvermogen) in werking en zal de huidige WAO vervangen.

Wanneer je vroeger in de WAO terecht kwam, kreeg je 2 jaar lang 70% van het laatst verdiende loon uitgekeerd, hierna kwam je te vervallen tot het minium loon. Deze val in inkomsten wordt het WAO-gat genoemd en er een hoop mensen hebben zich er tegen verzekerd (al dan niet via de werkgever).

In de WIA bestaat geen "gat". Dit betekend dus als je op 01-01-2004 in de WAO terecht bent gekomen, dat je niet op 01-01-2006 in het gat zal vallen (aangezien de WIA op 01-01-2006 ingaat).

Wat betekend dit? Ik ben zelf nu 1,5 jaar verzekerd tegen een risico dat niet (meer) bestaat. Dat is net zoiets als het water in je zwembad verzekeren tegen brand.

Op de site van een verzekeraar staat dat ze het geld gaan (minus kosten) terugbetalen.
Terugbetaling van premiegelden
Vanaf het begin van de nieuwe WAO-plannen is door FUNDUM aangegeven, dat betaalde risicopremies voor niet gelopen risico aan de klanten terugbetaald worden. Indien de plannen vanaf 2006 doorgaan, dan is er in 2004 en in 2005 geen verzekerbaar belang geweest en heeft de klant recht op premierestitutie van de risicopremie (dit is de betaalde premie minus kosten). Dit standpunt zullen veel verzekeraars hanteren. Wij adviseren u dit nu reeds na te vragen bij de andere verzekeraars waar u mee samenwerkt.
Nu vroeg ik me af of ze dit verplicht zijn of niet?

Nog wat info:
advies werkgeversorganisatie AWVN om te stoppen met betaling van deze premie
uitleg van het WAO-gat (=WAO-hiaat)
uitleg WIA .

edit:
Zoals curry684 al opmerkt, is de wet nog niet aangenomen. Maar de vraag blijft nog steeds bij mij actueel, omdat ik (zonder onderbouwing) de kans redelijk groot acht dat deze wet er doorheen komt.

edit:

quote geplaatst

[ Voor 27% gewijzigd door Standeman op 27-07-2005 13:44 ]

The ships hung in the sky in much the same way that bricks don’t.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Guardian Angel
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online

Guardian Angel

Bejaard en langharig tuig

M.i. gaat die vlieger (helaas) niet op, men had immers gedurende die periode arbeidsongeschikt kunnen raken terwijl de nieuwe wet pas per 1.1.2006 ingaat.

ARME AOW’er

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Standeman

Standeman

Prutser 1e klasse

Topicstarter
Guardian Angel schreef op woensdag 27 juli 2005 @ 12:46:
M.i. gaat die vlieger (helaas) niet op, men had immers gedurende die periode arbeidsongeschikt kunnen raken terwijl de nieuwe wet pas per 1.1.2006 ingaat.
Als je op/na 1.1.2004 arbeidsongeschikt bent geraakt, val je dus onder de WIA. Dat is het "mooie" eraan. (zie de links)

[ Voor 3% gewijzigd door Standeman op 27-07-2005 12:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spotmatic
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 20:51

Spotmatic

Ken sent me

Gaat de wet WIA nu definitief in, of moet dit nog aangenomen worden? Dit is m.i. niet onbelangrijk voor de beantwoording van de vraag van de TS.

Trotse Volkswagen T1 en T3 bezitter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Standeman

Standeman

Prutser 1e klasse

Topicstarter
Spotmatic schreef op woensdag 27 juli 2005 @ 13:02:
Gaat de wet WIA nu definitief in, of moet dit nog aangenomen worden? Dit is m.i. niet onbelangrijk voor de beantwoording van de vraag van de TS.
Het voorstel is op 30 juni 2005 aangenomen door de Tweede Kamer. D66, Groep Wilders, VVD, CDA, SGP en LPF stemden voor. Het voorbereidend onderzoek door de Eerste-Kamercommissie voor Sociale Zaken en Werkgelegenheid vindt plaats op 13 september 2005.
Bron

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• curry684
  • Laatst online: 27-05 16:00

curry684

left part of the evil twins

Last time I checked moest een wetsvoorstel na de Tweede Kamer nog altijd door de Eerste Kamer komen en door de Koningin ondertekend worden alvorens het middels publicatie in de Staatscourant een geldige wet wordt ;)

Tags doen we hier trouwens niet aan :)

[ Voor 23% gewijzigd door curry684 op 27-07-2005 13:39 ]

Professionele website nodig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Standeman

Standeman

Prutser 1e klasse

Topicstarter
curry684 schreef op woensdag 27 juli 2005 @ 13:32:
Last time I checked moest een wetsvoorstel na de Tweede Kamer nog altijd door de Eerste Kamer komen en door de Koningin ondertekend worden alvorens het middels publicatie in de Staatscourant een geldige wet wordt ;)
Dat wist ik nog niet :)

Dan verander ik de vraagstelling in "Wat als het aangenomen wordt"
Tags doen we hier trouwens niet aan :)
En dat wist ik ook nog niet :), thanx voor de wijziging..

[ Voor 8% gewijzigd door Standeman op 27-07-2005 14:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• curry684
  • Laatst online: 27-05 16:00

curry684

left part of the evil twins

Nuttige kennis om te weten hoor ;)

offtopic:
De Koningin zal in principe overigens nooit een wet niet ondertekenen. Het is voor zover mij bekend in een constitutionele monarchie exact 1 keer gebeurt dat het staatshoofd weigerde een wet te ondertekenen, en dat was Koning Boudewijn van Belgie die gewetensbezwaren had tegen de abortuswet. Hij is toen enkele dagen afgetreden zodat de ministerraad de wet zelfstandig kon bekrachtigen alvorens zijn functie te herstellen. Hij erkende dus de keuze van het volk en de regering maar wilde er zelf niet de eindverantwoordelijkheid over dragen wegens persoonlijke bezwaren.

Professionele website nodig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Standeman

Standeman

Prutser 1e klasse

Topicstarter
*schopje*

Ik heb vanochtend op het RTL-nieuws gehoord dat er een artikel in de telegraaf is verschenen waarin mijn vermoedens bevestigd worden. Alleen op telegraaf.nl kan ik het artikel niet vinden... als ik 'm gevonden hebt, post ik wel een link.

--

Op de telegraaf heb ik het niet kunnen vinden, maar op nu.nl staat het wel:
'Geld terug door wao-gat'

Uitgegeven: 29 juli 2005 09:40
AMSTERDAM - Het nieuwe wao-stelsel levert honderdduizenden werknemers onverwachts een financiële meevaller op. Mensen met een wao-gatverzekering kunnen de betaalde premies van vorig jaar en dit jaar terugkrijgen. Dat kan eenmalig enkele honderden euro's gaan opleveren. Dat schrijft De Telegraaf vrijdag.

"In het nieuwe wao-stelsel is geen sprake van een wao-gat, maar de meeste werknemers hebben zich daar de afgelopen jaren wel voor moeten verzekeren", zegt Wim-Arie van Zelderen van salarisverwerker Raet in de krant. De onnodig betaalde premies kunnen teruggekregen worden.

In het oude wao-stelsel is de uitkering bij arbeidsongeschiktheid gebaseerd op het laatst verdiende loon. Later werd de uitkering veel lager en gebaseerd op het minimumloon. Om dat verschil, het zogeheten wao-gat, te compenseren werd een verzekering voor werknemers ingesteld. In het nieuwe stelsel bestaat dat gat niet meer.
:Y)

[ Voor 71% gewijzigd door Standeman op 29-07-2005 14:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheVMaster
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 14-07 12:31

TheVMaster

Moderator WOS
Ik zal ook eens zoeken op telegraaf.nl :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DGTL_Magician
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 04-07 19:51

DGTL_Magician

Kijkt regelmatig vooruit

Moet je hier dan zelf nog iets aan doen? Of vervalt de verzekering dan vanzelf? Ook ik heb sinds vorig jaar zo'n verzekering, en geld terug krijgen is altijd mooi natuurlijk.

Blog | aaZoo - (Wireless) Networking, Security, DDoS Mitigatie, Virtualisatie en Storage

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spotmatic
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 20:51

Spotmatic

Ken sent me

Ter info: de Wet WIA is ongeschonden door de eerste kamer gekomen, waardoor deze per 01-01-2006 ingaat. De verzekeraars hebben al toegezegd om de betaalde WAO-gat premies over 2004-2005 terug te betalen, uiteraard na aftrek van de administratiekosten. Ik hoop niet dat de administratiekosten straks 50% van de betaalde premie bedraagt :)

Trotse Volkswagen T1 en T3 bezitter

Pagina: 1