[OpenBSD] SMB client

Pagina: 1
Acties:
  • 169 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Baarsjes
  • Registratie: April 2002
  • Niet online
Ik heb een verse installatie van OpenBSD 3.7. Zonder verder nog iets te doen de samba source gedownload, gecompiled en geinstalleerd, versie 3.0.14a. In de eerste instantie wil samba gebruiken om shares op mijn XP machine te benaderen.

Hiervoor gebruikte ik onder Redhat smbmount, blijkbaar kan dit niet onder BSD. Na zoeken blijkt het te kunnen met mount_smbfs, deze is alleen nergens te vinden op mijn systeem. Ik heb gegoogled op alle mogelijke combinaties maar kan deze nergens vinden om te downloaden. Wat heb ik verkeerd gedaan dat dit commando niet beschikbaar is op mijn systeem?

Ook op de ftp van OpenBSD kan ik niks vinden, er zijn geen packages waarvan de titel doet vermoeden dit gebeuren in zich te hebben.

http://www.bonuszoeken.nl

• Zym0tiC
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 08:40

Zym0tiC

^_^

Is het niet mogelijk om onder OpenBSD gebruik te maken van mount -t smbfs //pc/share /mnt/point ?

There is no such thing as innocence, only degrees of guilt | Flickr!

• Baarsjes
  • Niet online
Zym0tiC schreef op woensdag 27 juli 2005 @ 13:08:
Is het niet mogelijk om onder OpenBSD gebruik te maken van mount -t smbfs //pc/share /mnt/point ?
Dan verschijnt de melding
code:
1
mount: no mount helper program found for smbfs: No such file or directory

Wat volgens mij dus weer het gevolg is van het ontbreken van mount_smbfs?

• blaataaps
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Bij mijn weten is dit niet direct mogelijk.
Enkele opties zijn:
smbfs porten vanuit FreeBSD
sharity-light installeren (zit wel in de ports meen ik), een soort wrapper naar nfs, maar een tijdje geleden werkte die niet zo best met versies windows later dan win98.
een nfs-server installeren op windows.

• stefklep
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 06-02 11:04

stefklep

((Stefklepje))

blaataaps schreef op woensdag 27 juli 2005 @ 13:32:
Bij mijn weten is dit niet direct mogelijk.
Enkele opties zijn:
smbfs porten vanuit FreeBSD
sharity-light installeren (zit wel in de ports meen ik), een soort wrapper naar nfs, maar een tijdje geleden werkte die niet zo best met versies windows later dan win98.
een nfs-server installeren op windows.
Als je samba installeert vanuit poorts via de Openbsd ports werkt het wel hier thuis werkt het perfect.
Even de ports van Openbsd ophaalen ;) kan je vinden onder cvs.

• blaataaps
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
stefklep schreef op woensdag 27 juli 2005 @ 14:12:
[...]

Als je samba installeert vanuit poorts via de Openbsd ports werkt het wel hier thuis werkt het perfect.
Het mounten van shares op windows machines dus, en niet andersom het exporteren van filesystems naar windows?
Tis alweer een tijdje geleden dat ik het geprobeerd heb op openbsd, maar toen was het nog onmogelijk/erg moeizaam kan ik me herinneren.

• Baarsjes
  • Niet online
stefklep schreef op woensdag 27 juli 2005 @ 14:12:
[...]
Compileren duurde even maar goed, samba 2.xx zat in de ports, geinstalleerd. Helaas blijft het resultaat exact hetzelfde als bij de eigen gecompileerde samba:
code:
1
2
bash-3.00# mount -t smbfs //server/share /mnt/data/
mount: no mount helper program found for smbfs: No such file or directory

Ik heb ook Sharity onderzocht, de light versie wordt niet meer ontwikkeld en daar schijnen idd nogal wat mogelijke fouten in te zitten. De normale versie wordt daarintegen nog wel ontwikkeld, de demo versie lijkt prima te werken. Deze gaat helaas maar tot 3 levels diep op de share dus vrij nutteloos, ik heb een gratis studenten licentie aangevraagd. Daar is nu het wachten op, de demo is in ieder geval veelbelovend.

Zodra ik de licentie heb laat ik nog wel even weten of het inderdaad zo mooi werkt.

• stefklep
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 06-02 11:04

stefklep

((Stefklepje))

Pagina: 1