Toon posts:

[Debian] Kernel panic

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb 2 kernels op een testsysteempje staan met Debian 3.1 een 2.4.18-686 en een 2.4.27-k7. Beide zijn kernel images die geinstalleerd zijn met apt. initrd.img en vmlinuz verwijzen naar 2.4.27-k7.

Bij het starten geeft modprobe een kernel panic omdat modules.dep in de 2.4.18-686 directory niet gevonden kan worden. Zoeken op het forum en google heeft me niet verder geholpen. Ik heb het systeem gestart met een rescue cd en / gemount, de initrd.img en vmlinuz symlinks zijn goed, ook lilo.conf ziet er normaal uit.

Heeft iemand misschien een idee wat er verkeerd geconfigureerd is?

• DeMoN
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 06-01 23:13

DeMoN

Pastafari

Welke kernel boot je?
Wat voor processor heb je?

Gamertag: Cosmicv0id
"Het woord Gods is voor mij niets meer dan een expressie en het product van menselijke zwakheid. De Bijbel is een verzamelwerk van legendes die achtenswaardig zijn maar ook primitief en kinderachtig.'' - Albert Einstein

Verwijderd

Topicstarter
ik boot 2.4.27-k7, heb een duron processor. 2.4.18 geeft overigens dezelfde problemen.

[ Voor 34% gewijzigd door Verwijderd op 27-07-2005 13:21 ]

• BoAC
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 06:31

BoAC

Memento mori

Hoe ziet die kernel panic eruit?
Dat kan natuurlijk vanalles zijn zoals: no init found of unable to mount / :)

Verwijderd

Topicstarter
Hij geeft een hele rij van:
code:
1
modprobe: modprobe: Can't open dependencies file /lib/modules/2.4.18-686/modules.dep

Dit is als ik kernel 2.4.27 boot, waardoor ik me afvraag hoe bepaald wordt welke modules ingeladen worden.

• BoAC
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 06:31

BoAC

Memento mori

Volgens mij boot je dan stiekem toch de 2.4.18 :P
Op deze fout krijg je toch geen kernel panic :? Volgens mij is er meer :)

Verwijderd

Topicstarter
Oh inderdaad, helemaal aan het einde staat nog:
code:
1
2
3
pivot_root: No such file or directory
/sbin/init: 432: cannot open dev/console: No such file
Kernel panic: Attempted to kill init!

Ik weet vrij zeker dat ik wel 2.4.27 boot, tenminst /vmlinuz en /initrd.img verwijzen naar 2.4.27.

[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 27-07-2005 13:44 ]

• stefklep
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 06-02 11:04

stefklep

((Stefklepje))

Verwijderd schreef op woensdag 27 juli 2005 @ 13:40:
Oh inderdaad, helemaal aan het einde staat nog:
code:
1
2
3
pivot_root: No such file or directory
/sbin/init: 432: cannot open dev/console: No such file
Kernel panic: Attempted to kill init!

Ik weet vrij zeker dat ik wel 2.4.27 boot, tenminst /vmlinuz en /initrd.img verwijzen naar 2.4.27.
Het lijkt er op dat de dev directie die wordt gemount of leeg is wat me onwaarschijnlijk lijkt. Mischien verwijst hij naar de verkeerde bestanden . Heb je de kernel zelf gecompileerd ?

Verwijderd

Topicstarter
De kernel is een .deb uit debian sarge. /dev is niet leeg, ook /dev/console bestaat.

Verwijderd

Verwijderd schreef op woensdag 27 juli 2005 @ 14:14:
De kernel is een .deb uit debian sarge. /dev is niet leeg, ook /dev/console bestaat.
Ik begrijp dat je lilo gebruikt; kun je toch eens de lilo.conf posten? Misschien dat het misgaat met het mounten van het root-device (read-only mount?).

Krijg je bij het booten misschien nog foutmeldingen van depmod? Die moet namelijk de modules.dep aanmaken a.h.v. de aanwezige modules in /lib/modules/2.4.x/

Verwijderd

Topicstarter
lilo.conf:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
lba32
boot=/dev/hda
root/dev/hda9
install=/boot/boot-menu.b
map=/boot/map
delay=50
vga=normal

default=Linux

image=/vmlinuz
           label=Linux
           read-only
           initrd=initrd.img

Verwijderd

Topicstarter
Aha, het probleem was ie read-only was. Na wat gepruts met lilo werkt het weer. Nu door naar het probleem wat ik op probeerde te lossen voor het helemaal fout ging :-).

• engelbertus
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 08-02 21:49
de initrd.img en vmlinuz moeten bijde een symlink zijn naar de bijbehorende bestanden dus de initrd naar de initrd voor 2.x in /boot en de vmlinuz naar de kernel van 2.x in /boot.
ik heb die foutmelding ook eens gehad doordat op een of andere manier de symlinks in / niet werden aangepast. duurde lang voordat ik snapte wat er mis ging.

[edit]
ehm.. ik was te laat geloof ik, en het was iets anders ;-)

maar hoe kwam die read-only daar tyerecht?

[ Voor 16% gewijzigd door engelbertus op 27-07-2005 17:15 ]

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb eerlijk gezegd geen idee waar die readonly vandaan komt, ik heb het er niet zelf ingezet. Misschien dat lilo of de installer het toegevoegd heeft.

• McCloud
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 30-10-2025
Dat 'read-only' zou ik laten staan als ik jou was. Het geeft aan dat het root filesystem read-only gemount wordt. Zodoende kan er een fsck op worden uitgevoerd. Later mount het systeem het root filesystem weer read-write (kijk maar in /etc/fstab). Dit staat erover in de manpage van lilo.conf:

read-only
This specifies that the root file system should be mounted read-only. Typically, the system startup procedure re-mounts the root file system read-write later (e.g. after fsck'ing it).
Pagina: 1