odyssey client for mac OSX

Pagina: 1
Acties:
  • 195 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• lowen.f
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 08-01-2019
Hoi allemaal,

op het moment heb ik een hp laptop die ik binnenkort verkoopt. Ik ben razend enthousiast geworden over de apple en heb er hier al veel over gelezen en informatie gewonnen bij de apple store in de stad (Utrecht).
Volgend jaar ga ik naar de http://www.nhtv.nl waar ik de opleiding Media en entertainment ga volgen. Een laptop is verplicht en dit is dus het perfecte moment om een mooie Ibook aan te schaffen aangezien ze ook net zijn vernieuwt. Ik belde naar de ICT helpdesk van de NHTV maar die vertelde mij dat ze de odyssey client gebruiken. Ze hebben alleen de windows client en raden mij het dan ook af om een apple aan te schaffen. Nu ben ik erg koppig en ik wil gewoon die mooie iBook :)

Nu hoopte ik dat er hier misschien andere mij uit de brand konden helpen, met hetzelfde probleem of toevallig weten dat er ook een client is voor de mac.

Heb uiteraard al zelf gegoogled en verder gezocht. Maar kwam er niet uit.

Funk software - www.funk.com
ook kwam dit pdfje tegen op google:
http://www.vosko.nl/Vosko...ble-nr44-2004pag18-19.pdf

heb ze al een e-mail gestuurd maar geen reaktie gekregen.

Ik hoop dat er iemand mij verder kan helpen :)

• Maurits van Baerle
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online
Die Odyssey-client ziet er heel uitgebreid uit, dat is mooi maar zegt niets over de specifieke functies die ze ervan gebruiken.

Je kunt dus beter vragen hoe het netwerk daar ingericht is. Welke authenticatie en encryptie gebruiken ze (802.11x, WPA, WPA2, PEAP, EAP-TLS, AES, TKIP, WEP)? Sinds kort kan de standaard client in Tiger (de meest recente OS X versie) ook WPA2 aan waarmee meteen AES (+CCMP) ondersteund wordt en je dus een ontzettend grote hoeveelheid verschillende netwerktypen kunt gebruiken. Zeer waarschijnlijk ook die van je school.

Als je zekerheid wil vraag je aan techneuten van de school wat voor authenticatie en encryptie ze gebruiken, anders kun je ook nog kijken bij andere studenten hoe de instellingen staan.

Het grote: DAB+ digitale radio topic / IPv6 topic / OpenWRT topic

• lowen.f
hey maurit, bedankt voor je snelle reaktie.

was er vergeten bij te zetten dat de helpdesk mij vertelde dat je zeg maar die software client moet installeren en daarom de apple niet op het netwerk kan. Omdat het via die client, dat extra stukje software, de connectie maakt met het netwerk en omdat het niet op apple kan worden geinstalleerd het niet gaat werken. Natuurlijk kan ik dan virtual pc gebruiken.. maar dat lijkt me echt een gedoe om alleen voor die paar mb software heel virtual pc te laten lopen...

of is dit gewoon onzin? en zou elke client zomaar kunnen connecten met de juiste gegevens? ik zal het idd nog eens navragen

• Daedalus
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online

Daedalus

Moderator Apple Talk

Keep tryin'

“You know what I've noticed Hobbes? Things don't bug you if you don't think about them. So from now on, I simply won't think about anything I don't like, and I'll be happy all the time!” | 宇多田ヒカル \o/

• dawuss
  • Laatst online: 01-02 20:46

dawuss

gadgeteer

Hier op de Universiteit Twente gebruiken ze Alfa & Ariss' SecureW2 om 802.x verbindingen op te zetten. Onder Mac OS X heb je die echter niet nodig, omdat dat standaard al 802.x ondersteunt.

Misschien is dat bij jullie ook zo, maar dat zij je even aan een student daar moeten vragen :)

micheljansen.org
Fulltime Verslaafde Commandline Fetisjist ©

• Maurits van Baerle
  • Niet online
Ik begrijp heel goed dat ze dat zeggen. Het grote voordeel van dat soort clients is dat ze over het algemeen vooraf geconfigureerd kunnen worden. Eén keer distribueren over alle studenten en het werkt meteen, voor iedereen, zonder veel gedoe. Als ze iedereen zelf zouden laten aankloten mogen ze de support-helpdesk wel vervierdubbelen.

Dat hoeft op zich nog geen reden te zijn om je uit het veld te laten slaan. Je moet er achter zien te komen welke instellingen ze gebruiken en of die wel Odyssey-specifiek zijn of dat ze eigenlijk gewoon standaard technieken gebruiken in een speciale client alleen voor gebruiks- en distributiegemak. Probeer of de helpdesk het wil vertellen en anders moet je eens kijken of je bij een mede-student kunt kijken wat die Odyssey-client voor instellingen heeft. Het mooiste is als je een Apple-laptop (met Tiger) van iemand kunt lenen om het meteen te proberen.

• Bigs
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
OS X ondersteunt standaard aardig wat auth methodes bij 802.1x, onder andere TTLS (met o.a. MSCHAPv2 als innner authenciation), LEAP en PEAP. De kans dat 1 van deze op het netwerk daar wordt gebruikt is erg groot. Het advies wat standaard aan opleidingen geven wordt is namelijk om het zo te doen.

• Maurits van Baerle
  • Niet online
Veelbelovend. Ik voorzie geen problemen als ik dat topic zie...

• lowen.f
hey mensen echt harstikke bedankt voor jullie supersnelle reakties. Ik was al bang dat ik die mooie Ibook voor m'n neus voorbij zag gaan :)

dit topic mag van mij betreft op slot!

nogmaals bedankt!

edit:

ohja heb ook nog een reaktie gekregen via de mail :)

misschien dat andere hier nog wat aan hebben:
Hello,

Glad to see that NHTV still loves our client J

We are in the process of developing a Mac client, but don’t expect it to be ready before this winter.

In the mean time, there is no reason why your existing client should not work on the NHTV network.

Try to find out from the network admin which protocol is use, and probably your built-in client will be able to connect to the network.

If I am not mistaken they are using the TTLS protocol and afaik Mac OSX does support this protol.

[ Voor 62% gewijzigd door lowen.f op 27-07-2005 12:27 ]

• Delerium
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online

Delerium

Mythology

TTLS is volgens mij hetzelfde als LEAP. Ik heb zelf ook een Mac en een PC op een rotnetwerk. De PC werkt via de Odessey-cleint maar de Mac deed oorspronkelijk niets. Indien je echter een nieuw netwerk aanmaakt kan je bij geavanceerde opties een hoop wegstrepen, zodat bv je LEAP overblijft. Sindsdien kan de Mac ook op het netwerk.

Wel vage netwerkprotocollen tegenwoordig.
Pagina: 1