Ip adres wijzigen van een Windows 2000 DC in een domein

Pagina: 1
Acties:
  • 131 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• klikos
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 22-01 20:48
Hallo,

Ik heb de volgende vraag:

Ik heb een domein wat bestaat uit totaal 6 DC's die allemaal in een ander subnet hangen en dmv sites met elkaar repliceren. Nu moeten 2 van de 6 dc's een ander ip adres krijgen vanwege een netwerkwijziging. Ik heb door het testen van deze situatie begrepen dat dit niet te doen is en dat opnieuw installeren van deze 2 DC's waarschijnlijk de enige optie is.

Nu weet ik ook dat er in 2003 een omnummer wizard is en vraag ik me af of dit er ook voor 2000 te krijgen is (of iets wat daar op lijkt).

Iemand enig idee?

Verwijderd

klikos schreef op woensdag 27 juli 2005 @ 09:30:
Hallo,

Ik heb de volgende vraag:

Ik heb een domein wat bestaat uit totaal 6 DC's die allemaal in een ander subnet hangen en dmv sites met elkaar repliceren. Nu moeten 2 van de 6 dc's een ander ip adres krijgen vanwege een netwerkwijziging. Ik heb door het testen van deze situatie begrepen dat dit niet te doen is en dat opnieuw installeren van deze 2 DC's waarschijnlijk de enige optie is.

Nu weet ik ook dat er in 2003 een omnummer wizard is en vraag ik me af of dit er ook voor 2000 te krijgen is (of iets wat daar op lijkt).

Iemand enig idee?
Ik heb zelf wel eens een IP veranderd, leverde verder geen problemen op (Was onder 2000). Wat je ook kan doen is de wizard DC even opnieuw uitvoeren.

• klikos
Weet je toevallig ook hoe lang het duurde voordat alles was gerepliceerd naar de andere DC's?

Verwijderd

klikos schreef op woensdag 27 juli 2005 @ 09:40:
Weet je toevallig ook hoe lang het duurde voordat alles was gerepliceerd naar de andere DC's?
Oh jah je wilt ook repliceren, opzich moet windows zich niks aantrekken van je IP (hij kijkt naar de naam van de servers). Het repliceren duurde de eerste keer wel langer bij ons maar we hadden de servers dan ook gerestart (moest van windows).

Zitten die andere servers nog in het zelfde subnet? Werk je via dhcp op die servers? DNS aangepast?

[ Voor 11% gewijzigd door Verwijderd op 27-07-2005 09:44 ]

• klikos
De andere servers zitten nog in hetzelfde subnet als waar ze in zaten. Hebben allemaal een fixed ip (DC's mogen geen dhcp adres hebben). DNS zou zich als het goed is zelf moeten wijzigen. Heb wel voor de zekerheid het A record met bijbehorend Pointer record aangepast, maar repliceren gaat nog niet goed..

Edit: op het moment dat je ipadres niet in DNS is gewijzigd, kan hij kijken naar de naam wat hij wilt, maar resolven doet hij niet..

[ Voor 20% gewijzigd door klikos op 27-07-2005 09:58 ]

Verwijderd

klikos schreef op woensdag 27 juli 2005 @ 09:57:
De andere servers zitten nog in hetzelfde subnet als waar ze in zaten. Hebben allemaal een fixed ip (DC's mogen geen dhcp adres hebben). DNS zou zich als het goed is zelf moeten wijzigen. Heb wel voor de zekerheid het A record met bijbehorend Pointer record aangepast, maar repliceren gaat nog niet goed..

Edit: op het moment dat je ipadres niet in DNS is gewijzigd, kan hij kijken naar de naam wat hij wilt, maar resolven doet hij niet..
Dat laatste heb je gelijk in, daarom vroeg ik er ook nog even naar :o dom van me...
Welke van de servers moet je aanpassen , ook de PDC?

• luc
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

luc

Als je het ip adres gewijzigd hebt moet je even de netlogon service restarten, hierdoor worden de DNS entry's geupdate. Daarna even op de overige DC's voor de zekerheid ipconfig /flushdns draaien zodat de DNS cache van de servers geleegd wordt en je replicatie zou weer moeten werken.

• _Arthur
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 21:22

_Arthur

blub

Uit google gevist:
Here are the steps that should help you out.

Move the DC to the new subet and change the IP address of the DC.
Change the DNS IP on this DC to point to one of it's replication partners.
Flush the DNS cache "ipconfig /flushdns" at a command prompt.
Run "ipconfig /registerdns" at a command prompt.
Restart the netlogon service.
Clean up DNS on the replication partner that this DC is pointing to for DNS as well as the DC itself. Remove any references to
the old IP address.
Flush the DNS client resolver cache on all DCs if possible (ipconfig /flushdns)

You may get replication errors up to 24 hours.

• Grolsch
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 21:01
Verwijderd schreef op woensdag 27 juli 2005 @ 10:02:
[...]

Dat laatste heb je gelijk in, daarom vroeg ik er ook nog even naar :o dom van me...
Welke van de servers moet je aanpassen , ook de PDC?
hoe vaak moet nog verteld worden dat er sinds 2000 geen PDC's en BDC's meer worden gebruikt!

Je kunt "gewoon" het ip adres wijzigen van een server, mits je de juiste voorzorgs maatregelen treft.

zorg er iig voor dat als je begint de server op dat moment geen FSMO roles heeft.
Laat de server ook een DNS server gebruiken welke hij zelf niet is.

Op het moment dat jij je ip adres wijzigt hoort de DC zich tijdens het restarten te registreren in de DNS met de juiste SRV records.

Na de tijd even de DNS checken of alles klopt en is aangemaakt, en dan zou het gewoon horen te werken.

als je veel site's hebt kan het wel een paar uur duren voordat alles gerepliceert is.

PVOUPUT - 13.400WP - Twente

Verwijderd

Grolsch schreef op woensdag 27 juli 2005 @ 12:20:
[...]

hoe vaak moet nog verteld worden dat er sinds 2000 geen PDC's en BDC's meer worden gebruikt!

Je kunt "gewoon" het ip adres wijzigen van een server, mits je de juiste voorzorgs maatregelen treft.

zorg er iig voor dat als je begint de server op dat moment geen FSMO roles heeft.
Laat de server ook een DNS server gebruiken welke hij zelf niet is.

Op het moment dat jij je ip adres wijzigt hoort de DC zich tijdens het restarten te registreren in de DNS met de juiste SRV records.

Na de tijd even de DNS checken of alles klopt en is aangemaakt, en dan zou het gewoon horen te werken.

als je veel site's hebt kan het wel een paar uur duren voordat alles gerepliceert is.
Ok voor de duidelijkheid, de eerste of volgende DC dan....

• Grolsch
Verwijderd schreef op woensdag 27 juli 2005 @ 12:34:
[...]

Ok voor de duidelijkheid, de eerste of volgende DC dan....
in principe zijn alle dc's gelijk.
Het enige wat de eerste DC standaard heeft zijn de FSMO roles, maar deze kun je gewoon transferren/seizen.

• klikos
Hier heb ik tenminste wat aan. thnx iedereen.. _/-\o_

• Grolsch
klikos schreef op woensdag 27 juli 2005 @ 15:15:
Hier heb ik tenminste wat aan. thnx iedereen.. _/-\o_
en doe het stap voor stap, dus niet alle dc's in 1 x renamen, want ik denk dat je dan problemen gaat krijgen!

eerst renamen, vervolgens DNS controleren, daarna de hele boel laten repliceren, dagje wachten, en dan de volgende klant! :P

Succes!

[ Voor 24% gewijzigd door Grolsch op 27-07-2005 15:22 ]

Verwijderd

je kan het beste ook maar 1 server per keer doen, de volgende pas 12 uur later zodat de replicatie iig goed is (in theorie zou het default al binnen 30 mins al kunnen, maar in praktijk....).

[ Voor 10% gewijzigd door Verwijderd op 28-07-2005 11:59 ]

Pagina: 1