Toon posts:

[ICC] Vraagje over kleurprofielen en workflow

Pagina: 1
Acties:
  • 669 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Ik schiet kiekjes met mijn D70 in aRGB. Nu wil ik mijn foto's af laten drukken bij Profotonet. Ik dus het ICC profiel van hen gedownload en in Photoshop mijn plaatjes geconverteerd naar dit ICC profiel. Nu zie ik dat op het moment dat ik de conversie toepas de kleuren van het plaatje veranderen.

Nu is mijn vraag wat de beste manier is om hiermee om te gaan. Normaal bewaar ik mijn plaatjes in aRGB en converteer ik ze naar sRGB wanneer ik ze als JPEG op de computer wil bekijken. Het probleem is echter dat de kleuren nogal veranderen wanneer ik van het afdrukprofiel van Profotonet naar sRGB (of andersom) ga. Ik zou dus per conversie telkens aanpassingen moeten maken (levels etc).

Is er wellicht een manier om een Photoshop actie/script te maken dat telkens deze conversie uitvoert en na de conversie het plaatje dusdanig verandert wordt zodat het weer uitziet als het origineel in aRGB?

• YellowCube
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 16:53

YellowCube

Wait...what?

misschien begrijp ik het verkeerd, maar het is geen optie om het originele bestand na de conversie op te slaan onder een andere naam?

My doctor says that I have a malformed public-duty gland and a natural deficiency in moral fibre and that I am therefore excused from saving the world

Verwijderd

Topicstarter
YellowCube schreef op woensdag 27 juli 2005 @ 09:34:
misschien begrijp ik het verkeerd, maar het is geen optie om het originele bestand na de conversie op te slaan onder een andere naam?
Hmmm ja dat kan natuurlijk wel, maar dat kost me veel tijd en veen schijfruimte, omdat ik dan alle plaatjes met de hand aan moet gaan passen. Dat betekent dus eerst mijn RAW plaatje openen. Dat bewerken totdat het OK is. Daarna converteren, dan weer editen totdat het weer zoals eerder uitziet en dan nog eens opslaan. Met andere woorden.. met een beetje pech gaat de bewerkingstijd per plaatje een 75% omhoog...

• YellowCube

YellowCube

Wait...what?

je kunt voor de JPG bewerking toch wel een actie in PS maken en die loslaten op de bronfolder.
Na het afdrukken mik je de geconverteerde foto's gewoon weer weg.

My doctor says that I have a malformed public-duty gland and a natural deficiency in moral fibre and that I am therefore excused from saving the world

Verwijderd

Topicstarter
YellowCube schreef op woensdag 27 juli 2005 @ 09:50:
je kunt voor de JPG bewerking toch wel een actie in PS maken en die loslaten op de bronfolder.
Na het afdrukken mik je de geconverteerde foto's gewoon weer weg.
Ik weet dus niet of ik een actie daarvoor kan maken... ik zou in feite een actie moeten hebben die de verschillen die de conversie creert weer voor het oog ongedaan maakt, maar dus wel met dat profiel. Snap je een beetje wa tik bedoel?

• YellowCube

YellowCube

Wait...what?

nee, niet echt ben ik bang. Hopelijk frustreer ik je niet, maar ik zat te denken aan zo'n actie:
Originele JPG ---> conversie ---> sla op als andere JPG.

dan verandert er toch niks aan het originele bestand?
Of zie ik dan iets over het hoofd qua kleurprofielen? Het feit dat de kleuren veranderen is toch vanwege de conversie naar dat andere profiel?

Verwijderd

Topicstarter
YellowCube schreef op woensdag 27 juli 2005 @ 09:56:
nee, niet echt ben ik bang. Hopelijk frustreer ik je niet, maar ik zat te denken aan zo'n actie:
Originele JPG ---> conversie ---> sla op als andere JPG.

dan verandert er toch niks aan het originele bestand?
Of zie ik dan iets over het hoofd qua kleurprofielen? Het feit dat de kleuren veranderen is toch vanwege de conversie naar dat andere profiel?
Frustreren? LOL ik ben al blij dat iemand me wil helpen :)

De workflow die jij aangeeft klopt opzich wel. Wat ik echter wil, is dat de geconverteerde JPEG er visueel gelijk uitziet aan de originele JPEG. Door het veranderen van kleurprofiel veranderen de kleuren en dat wil ik dus ongedaan maken, maar met behoud van het nieuwe kleurprofiel. Hoop dat het zo wat duidelijker is...

• YellowCube

YellowCube

Wait...what?

het feit dat jij de kleuren met dat ICC profiel van Profotonet anders ziet, wil dat dan ook zeggen dat de uiteindelijke afdrukken er zo uitzien?
Zo'n profiel wat zij aanleveren zorgt er toch juist voor dat er gecompenseerd wordt voor eventuele kleurafwijkingen die aan hun kant bij het afdrukken op kunnen treden?

Volgens mij kun je de kleuren weer terug draaien door na de conversie de levels van je verschillende kanalen weer aan te passen.
Vraag me dus alleen af of dat de bedoeling is, aangezien je dan juist verschillen kunt krijgen tussen wat jij ziet en het uiteindelijke afdrukresultaat.

Ik moet je eerlijk zeggen dat mijn kennis over kleurprofielen niet bijster ver rijkt en dat ik dus een denkfout maak.

Verwijderd

Topicstarter
YellowCube schreef op woensdag 27 juli 2005 @ 10:15:
het feit dat jij de kleuren met dat ICC profiel van Profotonet anders ziet, wil dat dan ook zeggen dat de uiteindelijke afdrukken er zo uitzien?
Zo'n profiel wat zij aanleveren zorgt er toch juist voor dat er gecompenseerd wordt voor eventuele kleurafwijkingen die aan hun kant bij het afdrukken op kunnen treden?

Volgens mij kun je de kleuren weer terug draaien door na de conversie de levels van je verschillende kanalen weer aan te passen.
Vraag me dus alleen af of dat de bedoeling is, aangezien je dan juist verschillen kunt krijgen tussen wat jij ziet en het uiteindelijke afdrukresultaat.

Ik moet je eerlijk zeggen dat mijn kennis over kleurprofielen niet bijster ver rijkt en dat ik dus een denkfout maak.
Voor zover ik het begrijp (werk ook nog niet lang met kleurprofielen hoor ;)) zijn de profielen ervoor zodat je op je monitor kunt previewen hoe de afdruk eruit gaat zien. Oftewel: je monitor geeft met dat profiel weer hoe de apparatuur van Profotonet de boel afdrukt. Het lijkt me dus belangrijk dat na de conversie je de plaatjes dusdanig aanpast zodat ze eruit zien zoals ik ze wil hebben, alvorens ik ze opstuur... niet waar?

• YellowCube

YellowCube

Wait...what?

de manke en de blinde dus...

ik neem toch aan dat die gasten bij Profotonet ook wel door zullen hebben als hun profiel niet klopt.

• Beaves
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 17:13

Beaves

Usque ad Finem

Verwijderd schreef op woensdag 27 juli 2005 @ 11:13:
[...]

Voor zover ik het begrijp (werk ook nog niet lang met kleurprofielen hoor ;)) zijn de profielen ervoor zodat je op je monitor kunt previewen hoe de afdruk eruit gaat zien. Oftewel: je monitor geeft met dat profiel weer hoe de apparatuur van Profotonet de boel afdrukt. Het lijkt me dus belangrijk dat na de conversie je de plaatjes dusdanig aanpast zodat ze eruit zien zoals ik ze wil hebben, alvorens ik ze opstuur... niet waar?
Zorg er dan wel voor dat je monitor ook goed gecalibreerd is, want anders kan het zijn dat je rare verschillen krijgt omdat je de foto fout aanpast.

Schotlandofiel | Godzijdank ben ik atheïst
Canon 7D / 20D / 300D + glas | Just Light | Flickr

Verwijderd

Topicstarter
Beaves schreef op woensdag 27 juli 2005 @ 13:25:
[...]

Zorg er dan wel voor dat je monitor ook goed gecalibreerd is, want anders kan het zijn dat je rare verschillen krijgt omdat je de foto fout aanpast.
True... monitor is via Adobe gamma gecalibreerd. Perfect is dat niet, maar pretty close is het wel!

• Nomad
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 18:55

Nomad

Moderator Foto & Video

a.k.a. Martijn

Moet toch iets een kick geven, dus dan dit topic maar.
Was voor Fooker een foto aan het editten en het viel me op dat mijn versie van zijn foto er in PS prima uitziet (zoals ik het wou iig, dus qua kleuren), maar dat het in IE en FF bijvoorbeeld gewoon bleek en kleurloos eruit ziet.
Ik denk dan, kleurprofiel van FF en IE zijn srgb en die foto van Fooker vast niet, daar zal het aan liggen.
Maar nu twijfel ik aan mijn eigen workflow, ik heb geen gecalibreerde monitor, maar ik herinner me de frustraties nog prima bij mijn laatste afdruk sessie bij een lokale fotoboer die de foto gecalibreerd liet afdrukken dusdanig dat ik vervolgens kon vergelijken hoe ver mijn monitor ernaast zat. Dat was veel iig, zoveel dat ik het voor geen meter vertrouw wat hij uitspookte met die foto van mij :P

Maakt ook allemaal niet uit, ik wil nu gewoon duidelijkheid wat ik het beste kan instellen als kleurprofiel in mijn camera en in PS, dusdanig dat als ik het post het er ok uitziet en als ik het afdruk ook.
ik heb dus een D50, PS CS2 v9 & lightroom 1.0.....

de zoekfunctie van got leverde me wel topics op, maar niks waar ik een antwoord uit kon opmaken. Een google search levert van alles op, maar ik heb geen idee wat nu goed voor mij is.

iemand die me kan helpen om het wat meer in sync te maken?

Commercieel fotograaf - Zakelijke portretten

• bouwfraude
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
Nomad schreef op woensdag 27 juni 2007 @ 17:39:
iemand die me kan helpen om het wat meer in sync te maken?
Luisteren naar Ken natuurlijk:
http://www.kenrockwell.com/tech/adobe-rgb.htm

sRGB gebruiken en JPEG dan hoeft het geen 2 maanden te duren voordat je foto's post >:)

En er zijn colorspiders om je monitor te calibreren.
Mijn monitor klopt standaard wel aardig alleen de afdrukken zijn donkerder.

[ Voor 16% gewijzigd door bouwfraude op 27-06-2007 18:14 ]

• Nomad

Nomad

Moderator Foto & Video

a.k.a. Martijn

bouwfraude schreef op woensdag 27 juni 2007 @ 17:57:
[...]

Luisteren naar Ken natuurlijk:
http://www.kenrockwell.com/tech/adobe-rgb.htm

sRGB gebruiken en JPEG dan hoeft het geen 2 maanden te duren voordat je foto's post >:)

En er zijn colorspiders om je monitor te calibreren.
Mijn monitor klopt standaard wel aardig alleen de afdrukken zijn donkerder.
Hoewel Ken meestal een korreltje zout nodig heeft geloof ik hem hier best wel, daarnaast is het lekker makkelijk :),

Nu heb ik eigenlijk nooit eerder dusdanige problemen gemerkt dan nu net met Fooker zijn foto en vraag me af of ik nu alles eigenlijk al goed had staan:
dit zijn mijn instellingen in PS, iemand die de settings snapt?

[ Voor 20% gewijzigd door Nomad op 27-06-2007 18:20 ]

• bouwfraude
  • Niet online
Nomad schreef op woensdag 27 juni 2007 @ 18:17:
Nu heb ik eigenlijk nooit eerder dusdanige problemen gemerkt dan nu net met Fooker zijn foto en vraag me af of ik nu alles eigenlijk al goed had staan:
Je hebt het uiteindelijke plaatje niet opgeslagen als sRGB.

• Nomad

Nomad

Moderator Foto & Video

a.k.a. Martijn

bouwfraude schreef op woensdag 27 juni 2007 @ 18:50:
[...]

Je hebt het uiteindelijke plaatje niet opgeslagen als sRGB.
als ik zeg save for web neem ik aan dat hij er sRGB van maakt, dan komt hetzelfde plaatje eruit als wat je nu ziet in een browser als je mijn geposte foto bekijkt. Kortom, opslaan als sRGB werkt niet. Ik denk dat het slechts werkt wanneer ik hem eerst omzet naar sRGB en dan bewerkt....volgens mij krijg ik dan wel de goede kleuren, maar volgens mij is dat niet wat ik wil eigenlijk....

• ThomasW
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 21-12 17:26
View-> Proof Setup -> Monitor RGB, klik daar een paar keer op (ook al staat t aangevinkt) en je ziet dat de kleuren veranderen...

• Nomad

Nomad

Moderator Foto & Video

a.k.a. Martijn

ThomasW schreef op woensdag 27 juni 2007 @ 19:13:
View-> Proof Setup -> Monitor RGB, klik daar een paar keer op (ook al staat t aangevinkt) en je ziet dat de kleuren veranderen...
ja klopt, wat betekent dat?

• ThomasW
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 21-12 17:26
Dat zijn de uiteindelijke kleuren van de opgeslagen foto

• Markie
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 18:54

Markie

Voorheen BBE

Of gewoon Safari gebruiken. Die doet geen gekke dingen met je kleurprofielen zoals IE en FF.

[PRIMA FOCUS ] | [ flickr]

• Nomad

Nomad

Moderator Foto & Video

a.k.a. Martijn

BBE schreef op woensdag 27 juni 2007 @ 19:24:
Of gewoon Safari gebruiken. Die doet geen gekke dingen met je kleurprofielen zoals IE en FF.
ja hehe, dat weet ik, daarom heb ik ook safari, maar ik kan er niet vanuit gaan dat elke andere dodo op internet dat heeft, dus vandaar dat ik het nog steeds goed moet krijgen....Volgens mij was gewoon de foto van Fooker in een ander profiel geschoten en ging het daarom mis, ik heb het zelf nog nooit gemerkt en je ziet het duidelijk, dus ik verwacht dat ik voor mijn normale workflow geen problemen zal hebben.

• bouwfraude
  • Niet online
Nomad schreef op woensdag 27 juni 2007 @ 19:01:
[...]
als ik zeg save for web neem ik aan dat hij er sRGB van maakt, dan komt hetzelfde plaatje eruit als wat je nu ziet in een browser als je mijn geposte foto bekijkt. Kortom, opslaan als sRGB werkt niet. Ik denk dat het slechts werkt wanneer ik hem eerst omzet naar sRGB en dan bewerkt....volgens mij krijg ik dan wel de goede kleuren, maar volgens mij is dat niet wat ik wil eigenlijk....
Irfanview (druk e voor exif info) zegt van jouw plaatje het volgende:
ColorSpace - Uncalibrated (-1)

De originele plaat van fooker zegt:
ColorSpace - sRGB

Ik heb wel eens zo'n mac laptop bij de mediamarkt gezien, maar was niet onder de indruk van het scherm.
Pagina: 1