Vreemde 12 volt / 2x2 stekker aan Tagan voeding

Pagina: 1
Acties:

• HetBiggie
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 24-01-2024
Probleem is het volgende: ik heb een Tagan 380 Watt voeding in een Chieftec-case gebouwd. Nu wil ik de 12 volt stekker (2x2 pins) aansluiten op het moederbord, een Gigabyte GA-8IHXP, voor de P4 processor. Het probleem is dat de stekker niet past!

De aansluiting op het moederbord heeft 4 'gaatjes' waarvan er twee, zeg maar pin 1 en 3, aan de binnenkant 2 schuine hoeken hebben, de andere twee gaatjes, pin 2 en 4, hebben een vierkante binnenkant. Aan de buitenkant van de aansluiting zit een uitstekend stukje voor de clip van de stekker van de voeding (denk dat jullie allemaal de aansluiting wel kennen). Maar de stekker van de Tagan-voeding heeft die schuine hoeken op andere plaatsen zitten, zeg contactpunt 2 en 4. De stekker past dus niet, ook niet als ik die 90/180/270 graden draai (logisch, dan kloppen de schuine hoeken aan de binnenkant natuurlijk niet meer). De stekker past dus niet. Ook zit er aan die Tagan-stekker geen clip, zodat ik ook zo niet kan afleiden hoe ik hem moet plaatsen op de aansluiting op het moederbord.

Ik weet dat de stekker wel werkt, want ik heb de voeding eerder gebruikt op een ander moederbord, ook P4. Dat moederbord heb ik er ff bijgepakt, en ook daarop paste de stekker van de Tagan-voeding eigenlijk niet. Ik heb hem er dus waarschijnlijk op goed geluk precies goed opgezet (met kracht eropgedrukt dus, en dus wat pinnetjes/plastic gebogen), maar ik wil dat niet nog een keer gokken.

Heb al twee andere voedingen erbij gepakt, een Dell-voeding (250 Watt), daarvan is de stekker wel passend, klopt met aansluiting op moederbord, en ook bij de voeding die bij de Chieftec kast zat, Chieftec 410 Watt, klopt de 12volts stekker met de aansluiting op het moederbord. Heb natuurlijk de beide 2x2pins stekkers van die voedingen vergeleken met de stekker van de Tagan-voeding, maar daar word ik ook niet wijzer van: de 2x2pins stekker van Dell en Chieftec voeding hebben kleuren geel/zwart, geel/zwart, zwart, zwart, en de 2x2pins stekker van Tagan heeft geel, oranje, rood, zwart.

Weet iemand of ik die Tagan-stekker toch kan aansluiten, en zo ja, hoe? Met wat doordrukken is het in ieder geval mogelijk, maar maakt het dan nog uit of hij 90/180/270/360 graden gedraaid is? Zijn er wellicht verloopstekkers, die ik niet heb kunnen vinden? Of moet ik toch weer terug naar de Chieftec-voeding (zou ik jammer vinden omdat er veel meer/betere (speciaal voor AGP-kaart, veel sata) aansluitingen op de Tagan-voeding zitten.

En tenslotte: sorry voor de lange post.

Edit: Okee, ik schaam mij hierbij officieel heel erg diep. Nog frusti dat het me niet wilde lukken besloot ik dan maar om te gaan pitten. Dat had ik dus eerder moeten gaan doen, want toen ik de boel netjes wilde opruimen (moest wel om nog enigszins bij en in mijn bed te kunnen), zag ik ineens een tweede 2x2 stekker... de echte 12volt stekker dus, met geel/zwart, geel/zwart, zwart en zwarte draden, en een clip, die dus wel op het moederbord past. Oeps... sorry. |:(
Lijkt mij dat dit topic gesloten kan worden en door iedereen heeeeeeeeeeel snel vergeten mag worden... O-)

[ Voor 11% gewijzigd door HetBiggie op 27-07-2005 04:39 ]

• kippy
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 20-02 13:39
ok, dat is het uitbrijdings stekkertje voor ATX 2 (of hoe je dat ook wil noemen)

een P4 stekker heeft idd 2 keer geel en 2 keer zwart, dat is 2 x 12V.

Een ATX 2 stekker is een 24 Pins ATX connector, sommige atx connectoren hebben een 20 pins stekker met een 2 pins stekker (zoals jij die beschrijft) die je naast je 20 pins kan proppen om een 24 pins stekker te crearen.

er zou op jou voeding dus nog een 4 pins 2 x 12V stekker moeten zitten als extra.

en als ik op de site van tagan kijk klopt het wat ik zeg (black 380W)

[ Voor 8% gewijzigd door kippy op 27-07-2005 08:21 ]

• HetBiggie
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 24-01-2024
Ja, daar was ik dus inderdaad ook achter gekomen. Had ik rustig gekeken in mijn handleiding of op de Tagan-website had ik dat natuurlijk meteen gezien.
Die 2x12volt stekker blijft bij mij over omdat ik een 20pins voedingaansluiting op mijn mobo heb. Ik had dat dus met mijn slaperige kop niet door, en ik had de andere 2x2pins stekker ff niet gezien. Tjongejonge, wat een gekneus van me. Maar goed, opgelost.
Thx. voor de reply.