Ik heb hier een router met een Maxtor Diamond Max 9, 120G PATA.
Op die schijf staan liedjes die ik over netwerk stream. Sinds vandaag crasht de router ineens als ik vanaf een bepaalde locatie bestanden open. Echter het is mij onduidelijk wat er nou precies kapot is.
Momenteel bestaat de machine eigenlijk alleen uit mobo, geheugen, vga en voeding. Ik heb dus nog niet het Maxtor tooltje kunnen draaien. Wat heb ik dan wel:
Die RAW_VALUE was eerst 15, toen 5 en nu 4. Toch zegt smartctl dat het eigenlijk allemaal niet zo schokkend is, op deze "marginal Attribute" na.
Een andere reden dat ik niet meteen een floppy heb ingebouwd, is dat ik niet zulke goede ervaringen heb met die Maxtor tool. Ooit een DX536 60GB laten controleren. Dat ding viel hoorbaar uit elkaar. Sommige delen van de schijf klonken als een staartklok. Ondanks dat was die schijf tiptop "in orde" volgens Maxtor.
Toch denk ik niet dat een corrupt fs meldingen als deze kan veroorzaken:
Graag hoor ik jullie commentaar, ik moet de floppy uit een andere PC halen (lees: computer van gf
) dus dat moet ik tactisch brengen. Zou het het filesystem kunnen zijn of niet? e2fsck klaagt nergens over.
EDIT: RMA tot 10/20/2006
Op die schijf staan liedjes die ik over netwerk stream. Sinds vandaag crasht de router ineens als ik vanaf een bepaalde locatie bestanden open. Echter het is mij onduidelijk wat er nou precies kapot is.
Momenteel bestaat de machine eigenlijk alleen uit mobo, geheugen, vga en voeding. Ik heb dus nog niet het Maxtor tooltje kunnen draaien. Wat heb ik dan wel:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
| smartctl version 5.32 Copyright (C) 2002-4 Bruce Allen Home page is http://smartmontools.sourceforge.net/ === START OF READ SMART DATA SECTION === SMART overall-health self-assessment test result: PASSED Please note the following marginal Attributes: ID# ATTRIBUTE_NAME FLAG VALUE WORST THRESH TYPE UPDATED WHEN_FAILED RAW_VALUE 203 Run_Out_Cancel 0x000b 253 179 180 Pre-fail Always In_the_past 4 |
Die RAW_VALUE was eerst 15, toen 5 en nu 4. Toch zegt smartctl dat het eigenlijk allemaal niet zo schokkend is, op deze "marginal Attribute" na.
Een andere reden dat ik niet meteen een floppy heb ingebouwd, is dat ik niet zulke goede ervaringen heb met die Maxtor tool. Ooit een DX536 60GB laten controleren. Dat ding viel hoorbaar uit elkaar. Sommige delen van de schijf klonken als een staartklok. Ondanks dat was die schijf tiptop "in orde" volgens Maxtor.
Toch denk ik niet dat een corrupt fs meldingen als deze kan veroorzaken:
code:
1
2
3
| Jul 26 12:45:31 localhost kernel: hda: dma_intr: status=0x51 { DriveReady SeekComplete Error }
Jul 26 12:45:31 localhost kernel: hda: dma_intr: error=0x40 { UncorrectableError }, LBAsect=237477555, sector=237477495
Jul 26 12:45:31 localhost kernel: end_request: I/O error, dev hda, sector 237477495 |
Graag hoor ik jullie commentaar, ik moet de floppy uit een andere PC halen (lees: computer van gf
EDIT: RMA tot 10/20/2006