Toon posts:

gentoo kernel panic can't find init

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ok weer is een ander probleem

wanneer ik boot krijg ik de kernel panic dat i init niet kan starten. Dit probleem lijkt heel erg op een probleem wat hier ooit is in een topic is besproken echter het verschil is, ik heb mijn kernel gelijk zelf handmatig ge-compileerd.

In de linux documentatie staat er dat je bij de gen-kernel de volgende regel in je grub.conf moet zetten:
kernel /kernel-2.6.11-gentoo-r3 root=/dev/ram0 init=/linuxrc ramdisk=8192 real_root=/dev/hda3
initrd /initrd-2.6.11-gentoo-r3

voor de kernel die handmatig is gecompileerd hoeven de onderstreepten opties er niet bij (zoals in de handleiding staat).
Hoe zit dit precies, hier is men namelijk niet duidelijk over en, op het gentoo forum wordt dit ook niet uitgelegd. En waarom kan ik die initrd-2.6.11enz. niet in mijn configuratie vinden?

Voor de liefhebbers, mijn grub.conf:
default 0
timeout 5

title=Gentoo
root (hd0,0)
kernel (hd0,0)/kernel-2.6.12 root=/dev/sda1 init=/linuxrc (deze is ook nergens te vinden)
initd=/initd-2.6.12 (deze is dus nergens te vinden)

Wederom, alvast bedankt voor jullie hulp

• Boudewijn
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

gooi hier eens een ls /mnt/gentoo/boot neer als je van je livecd opstart?

die ramdisk (initrd) heb je wss niet gebakken als je zelf compileert (doe ik niet, en de meeste mensen die ik ken evenmin).

Zaram module kopen voor je glasvezelaansluiting?

• M-ThijZ
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 10-02 16:44

M-ThijZ

Riding on Rails

De initrd oftwel Initial RAM disk, heb je nodig als je bepaalde kernel modules (met bijvoorbeeld reiserfs ondersteuning) wilt laden, voordat de kernel laad.
Dit is nodig wanneer je root partitie een bestandssysteem heeft, wat niet in de kernel zelf gebakken is.

Wanneer je root partitie reiserfs is, moet je reiserfs support in de kernel zelf compilen, niet als externe module.
Wanneer je dat wel als externe module doet heb je een initrd nodig.

Het makkelijkste is dus om de ondersteuning voor je bestandsystemen direct in je kernel te bakken, de regel 'initrd /*******' is dan ook niet meer nodig in je grub.conf.

Een regel uit mijn grub.conf ziet er dan ook als volgt uit:
code:
1
2
3
title=Gentoo Linux 2.6.10
root (hd1,0)
kernel /kernel-2.6.10-gentoo-r6 root=/dev/hdb6

En wat genkernel betreft: "Genkernel spoils the fun".

• Boudewijn
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

M-ThijZ schreef op woensdag 27 juli 2005 @ 02:38:
De initrd oftwel Initial RAM disk, heb je nodig als je bepaalde kernel modules (met bijvoorbeeld reiserfs ondersteuning) wilt laden, voordat de kernel laad.
Dit is nodig wanneer je root partitie een bestandssysteem heeft, wat niet in de kernel zelf gebakken is.

Wanneer je root partitie reiserfs is, moet je reiserfs support in de kernel zelf compilen, niet als externe module.
Wanneer je dat wel als externe module doet heb je een initrd nodig.

Het makkelijkste is dus om de ondersteuning voor je bestandsystemen direct in je kernel te bakken, de regel 'initrd /*******' is dan ook niet meer nodig in je grub.conf.

Een regel uit mijn grub.conf ziet er dan ook als volgt uit:
code:
1
2
3
title=Gentoo Linux 2.6.10
root (hd1,0)
kernel /kernel-2.6.10-gentoo-r6 root=/dev/hdb6

En wat genkernel betreft: "Genkernel spoils the fun".
compileer inderdaad zelfs. Maak je vaak veel minder fouten mee (geen modules, je kunt alles vast compileren.... geen ramdisk, noem maar op).

Verder is de grub.conf ook simpeler.

Zaram module kopen voor je glasvezelaansluiting?

• Borromini
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

Zaken zoals FS support kun je idd beter in je kernel statisch compileren ipv als module :). Als je de boot parameter 'noinitrd' meegeeft, lukt het dan? Dan zou hij het zonder die initial ram disk moeten proberen.

Edit: die /dev/ram0, is dat trouwens niet voor een ramdisk :? Heb je die nodig? Ik heb dat nog nooit in mijn GRUB/Lilo config zien staan, tenzij dan bij Live distro's...

[ Voor 31% gewijzigd door Borromini op 28-07-2005 02:02 ]

Got Leenucks? | Debian Bookworm x86_64 / ARM | OpenWrt: Empower your router | Blogje

Verwijderd

Topicstarter
Mijn bestand systeem is ext3 en die heb ik gelijk meegebakken in de kernel.

ik ga jullie tips gewoon is proberen, ik houd jullie op de hoogte!
Bedankt voor zover

[ Voor 61% gewijzigd door Verwijderd op 28-07-2005 14:02 ]

Pagina: 1