[XP] Kan SP2 niet installeren na verse XPSP1 install

Pagina: 1
Acties:
  • 558 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• fub
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 23:52
Ik probeer al langer dan een week de nieuwe computer van mijn vrouw werkend te krijgen -- zonder success... Het betreft een machine op basis van een Asrock K7S41GX mobo met een Sempron 2500+ en 512 MB Corsair ValueRAM. Ik heb een nieuwe harddisk d'r voor gekocht, en de DVD-ROM uit het 'oude' systeem maakt het geheel compleet.

XP Pro (officiele CD, met SP1 d'r al bij) krijg ik wel geinstalleerd (alhoewel dat af en toe ook fout gaat -- een spontane reboot of een BSOD tijdens de installatie), maar als ik wil updaten naar SP2 gaat het altijd fout.
Als ik via Windows Update de patches probeer te laden, dan 'mislukken' sommige updates -- maar bij een volgende poging kan het zomaar gebeuren dat ze wel 'lukken'. Via Automatic Update gaan ze vaker goed -- maar af en toe klapt AU d'r ook zomaar uit.

Ik heb de SP2 standalone installatie gedownload (had niet zo veel zin om elke keer weer te wachten tot het allemaal weer gedownload was), maar die mislukt elke keer. Tijdens de installatie krijg ik de melding dat het niet gelukt is om de catalog files bij te werken.
Natuurlijk heb ik uitvoerig gegoogled, en ik heb alle stappen die Microsoft op http://support.microsoft.com/?kbid=822798 geeft, uitgevoerd. Ook alle trucs die op http://www.updatexp.com/cryptographic-service.html worden genoemd, zijn allen de revue gepasseerd. Niks helpt.

Er is nog een curieus effect: de SP2 update heb ik op een CD gezet. Als ik die file naar de harddisk kopieer en de boel start, dan krijg ik tijdens het uitpakken de melding dat de file corrupt is geraakt. Opnieuw starten helpt ook niet, weer dat bericht bij dezelfde file. Maar als ik dan de file opnieuw vanaf de CD kopieer, dan krijg ik die melding bij een andere file. En als ik de SP2 update van de CD af draai, dan gaat het uitpakken zonder problemen...

Ik heb echt geen enkel idee wat er mis is en wat ik er aan zou kunnen doen. Heeft iemand enig idee? Ik begin er een klein beetje verdrietig van te worden...

• e-boy
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 14-11-2025

e-boy

en ooit komt hier iets nuttig!

Heb je de mogenlijkheid om eens te proberen met een andere/nieuwe (80-aders) IDE kabel?
Zulke vage problemen hadden hier vaak te maken met een versleten IDE kabel

Verwijderd

Of check je geheugen eens met Memtest 86. Bij een van mijn pc's had ik een soortgelijk probleem, BSOD's, spontane reboots en veel corrupte files. Bleek uiteindelijk een van mijn geheugenreepjes te zijn.

• sverzijl
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 01:36
Pipco schreef op dinsdag 26 juli 2005 @ 22:02:

Er is nog een curieus effect: de SP2 update heb ik op een CD gezet. Als ik die file naar de harddisk kopieer en de boel start, dan krijg ik tijdens het uitpakken de melding dat de file corrupt is geraakt. Opnieuw starten helpt ook niet, weer dat bericht bij dezelfde file. Maar als ik dan de file opnieuw vanaf de CD kopieer, dan krijg ik die melding bij een andere file. En als ik de SP2 update van de CD af draai, dan gaat het uitpakken zonder problemen...
Kan van alles zijn. Heb zoiets vaags ooit gehad met een RAID-0 configuratie waarbij de bus-snelheid te hoog/teveel overgeclocked was. Iedere keer een andere file die 'corrupt' geraakt was. Probeer bijv. je mobo settings eens allemaal (in ieder geval bus/memory) op default te zetten, HD opnieuw formatteren en XP installeren.

• fub
Dank voor jullie reacties allemaal.

@e-boy: Ik heb nu een kabel gebruikt uit een bijzonder stabiel systeem, maar nog steeds krijg ik die 'file corruption' foutmeldingen. Daar kan het dus niet aan liggen.

@marcvanpeski: Een 9-uur durende sessie van Memtest leverde geen fouten op. Ik ga het nog eens proberen met een ander reepje geheugen, kijken wat er gebeurt.

@sverzijl: Ik heb zo ongeveer elke combinatie van settings van het BIOS al gehad. Het geheugen wordt ook correct herkend (DDR333), dus daar kan het probleem niet liggen. En formatteren? Joh, ik formatteer me suf. Maar dat levert helaas geen oplossing. :|

Als er iemand nog suggesties heeft, dan hoor ik die graag!

• fub
OK, ik heb alle IDE kabels vervangen -- dat is dan ook weer de laatste keer dat ik voor een nieuw systeem een greep doe in de oude kabel-doos... |:(
Ik heb een reepje geheugen uit een stabiel systeem gehaald en in die machine gezet, en dan kan ik probleemloos SP2 installeren! :)

Maar als ik het oorspronkelijke reepje d'r in stop, dan gaat het altijd weer fout bij het kopieren naar disk. Dat wordt dus een RMA.

Ik hoop dat mijn probleem daarmee opgelost is -- dank allen voor de hulp! _/-\o_

• MrBarBarian
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 07-03-2023
draai eens memtest86..

iRacing Profiel

• Verderf
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 03:02
helaas zoals hij aangeeft gaf 9 uur memtest geen resultaat, helaas werkt dat proggie niet altijd zoals t hoord :(

| Gigabyte X870E AORUS PRO | AMD 9800X3D | 2x16GB DDR5 | AORUS 5080 Xtreme | FSP hydro Pro 1000watt | 2TB WD Black | 2019 Tesla Model 3 LR

Verwijderd

Had je jezelf wel geaard toen je aan de pc ging sleutelen? Statische electriciteit kan natuurlijk een oorzaak zijn van defect geheugen.

• fub
Verwijderd schreef op donderdag 28 juli 2005 @ 15:50:
Had je jezelf wel geaard toen je aan de pc ging sleutelen? Statische electriciteit kan natuurlijk een oorzaak zijn van defect geheugen.
Ik doe altijd eerst mijn schoenen met rubber zolen aan, ga eens flink de kat aaien, schuif nog eens een paar meter over het tapijt, en dan grijp ik direct, zonder de kast aan te raken, op de geheugenchips. 8)7

Ik heb niet zo'n polsbandje, maar ik pak wel degelijk altijd de kast vast voordat ik er in ga sleutelen. En als Corsair zijn reepjes in gewone plastic blisterverpakkingen verkoopt, dan maken ze zich d'r blijkbaar ook niet zo overmatig zorgen over. Nee, daar kan het niet aan liggen.

• iAR
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

iAR

Misschien niet direct een interessante optie, maar kun je niet van iemand een andere windows cd lenen? Slipstream gelijk SP2 (evt. een verse download) er in en probeer het nog eens...
En weet je wat voor error's je krijgt? Misschien is daaruit iets uit op te maken?!

• Railgunner
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 27-03 08:48
Pipco schreef op woensdag 27 juli 2005 @ 22:35:
Ik heb een reepje geheugen uit een stabiel systeem gehaald en in die machine gezet, en dan kan ik probleemloos SP2 installeren! :)
Het probleem is dus al opgelost?

Intel Core i7-6700 | 16 GB | GeForce GTX1060 6 GB | 850 EVO 500 GB SSD + 1 TB HDD | 34" QHD | Logitech G5 | Win10 Pro ESU
Apple iPad 2025 128 GB | Apple iPhone 15 Pro 128 GB | Sony 49" 4K Android TV | Sony 5.1 Blu-Ray home cinema

• fub
RAILGUNNER schreef op vrijdag 29 juli 2005 @ 01:22:
[...]Het probleem is dus al opgelost?
Yup, zodra ik een vers reepje geheugen binnen heb. :Y)
Pagina: 1