Toon posts:

Warmteproductie c.q. stroomverbruik van diverse CPU's

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hoi allemaal,
Ik heb een vraag over de Warmtepruductie c.q. stroomverbruik van diverse CPU/Sockets zoals AMD64/Socket 754, Intel/Socket 478, Intel/Socket 775.
Mijn huidig systeem: AMD Atlhon XP 2600+(266FSB), Gigabyte GA-7ZXE mobo met VIA KT133A Chipset, SDRAM geheugen. De temperatuur van mijn CPU: Idle=55 graden, Stressed=69 graden. Met het programmaatje VCool kan ik de temperatuur bij Idle lger maken: Idle=40 graden, Stressed=69 graden. Helaas ondersteunt VCool niet de nieuwere chipset dan nForce2. Er komt ook geen nieuwere versie uit.
Ik wil graag een nieuw systeem bouwen die niet te veel stroom verbruikt (200W voeding) en niet te worm wordt. Welke van de bovenstaande Socket verbruikt het minste stroom en produceert het minste warmte?

• Thandor
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 09:44

Thandor

SilverStreak

"De AMD Athlon 64" is het antwoord op jouw vraag.

Kijk dan meteen naar een Socket 939 model i.p.v. de oudere Socket 754 ;)

Profiel | https://thandor.net - hardware
And the rest of us would be carousing the aisles, stuffing baloney.

• Eegee
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 07-08 16:26

Verwijderd

Venice!!!

• makje
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 07-08 13:29

makje

Professioneel prutser

Warmteproduktie (oftewel hoeveel Watt er wordt verstookt) hangt niet af van de socket, maar van de specifieke processor. Op de BalusC site kun je nagaan per processor wat het maximale verbruik van een processor is: http://balusc.xs4all.nl/ned/har-cpu-amd-k8.php

Over het algemeen verbruiken 'mobile' processoren minder dan gewone desktop processoren. Daarnaast heeft AMD met de Athlon64 een erg goed werkende Cool 'n Quiet functie welke het stroomverbruik enorm doen dalen wanneer het systeem niet veel processorkracht nodig heeft :)

9800x3d

• AtleX
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online

AtleX

Tyrannosaurus Lex 🦖

De maximale temperatuur en het stroomverbruik van zo ongeveer elke mainstream x86 CPU kan je bekijken op de website van BalusC.

Sole survivor of the Chicxulub asteroid impact.

• chucky666
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

chucky666

d.y.w.play?

als je een nieuw systeem koopt waarom wil je dan aan die 200watt voeding blijven vasthouden :?

een OW voor blaten in de IT? laat IT dan maar voortaan links liggen :(

• Rone
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

Rone

Moderator Tweaking
chucky666 schreef op dinsdag 26 juli 2005 @ 20:46:
als je een nieuw systeem koopt waarom wil je dan aan die 200watt voeding blijven vasthouden :?
Je draait het om; hij wil die voeding niet vast blijven houden, hij wil een koel en zuinig systeem ;)

Uit de TS:
Ik wil graag een nieuw systeem bouwen die niet te veel stroom verbruikt en niet te warm wordt.

@Mr. Lee: Is een K7-systeem misschien een optie?
Zo ja, dan zou je natuurlijk een Athlon XP-M(obile) kunnen overwegen.
Met behulp van onderklokken krijg je deze processors zo op een verbruik van minder dan 20W als het moet.

[ Voor 24% gewijzigd door Rone op 26-07-2005 20:54 ]

PC1: 9800X3D + RX 9070 XT
PC2: 5800X3D + RTX 3080

• chucky666
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

chucky666

d.y.w.play?

r00n schreef op dinsdag 26 juli 2005 @ 20:51:
[...]

Je draait het om; hij wil die voeding niet vast blijven houden, hij wil een koel en zuinig systeem ;)

.
vreemd want ik lees namelijk ook dit in de ts ;)
Verwijderd schreef op dinsdag 26 juli 2005 @ 20:39:

Ik wil graag een nieuw systeem bouwen die niet te veel stroom verbruikt (200W voeding)

een OW voor blaten in de IT? laat IT dan maar voortaan links liggen :(

• Rone
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

Rone

Moderator Tweaking
chucky666 schreef op dinsdag 26 juli 2005 @ 21:54:
vreemd want ik lees namelijk ook dit in de ts
offtopic:
Vreemd, want ik lees namelijk nergens in de TS dat hij vragen heeft over zijn voeding.

Hij zegt toch duidelijk dat hij een systeem wil dat weinig verbruikt en niet te warm wordt?
Welk gedeelte snap je niet?

Je wilt per sé weten waarom hij die 200W voeding vast wil houden?
Omdat dat een zuinige voeding is en hij wil een zuinig systeem.

Zullen we dan nu weer de TS proberen te helpen in plaats van zijn tijd te verdoen met het stellen van irrelevante vragen?

@Mr. Lee
Welkom op GoT Afbeeldingslocatie: http://gathering.tweakers.net/global/smileys/bye.gif

[ Voor 7% gewijzigd door Rone op 26-07-2005 22:14 ]

PC1: 9800X3D + RX 9070 XT
PC2: 5800X3D + RTX 3080

Verwijderd

Topicstarter
Jongens, jullie zijn geweldig. Ik denk dat het Socket 939 wordt. Deze trekt minder stroom en is vrij nieuw. Het kan zeker een paar jaartjes mee.
Bedankt voor jullie antwoorden.
Pagina: 1