Thuis internetten op het domein van werk

Pagina: 1
Acties:
  • 912 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thijs
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 18-10 04:39
Mijn vader heeft een laptop van z'n werk en wilt hiermee graag thuis internetten. Hij meldt zich aan op het domein van z'n werk. Nu heb ik geprobeerd het internet te fixen, maar dat lukt niet omdat ie op dat domein zit (denk ik). Ik heb al geprobeerd te switchen naar een werkgroep, maar daarna kon ie niet meer inloggen en moest ie de laptop terugbrengen naar z'n werk. :X Anyway, nu heeft ie dus z'n laptop weer terug zoals ie was en heb ik nog eens lopen kijken, maar het lukt me gewoon niet. Volgens de systeembeheerder daar moest ik de proxy uitzetten. Dat heb ik gedaan en sindsdien kan ik bij de router komen (heb geen server verder hier staan ofzo). Echter werkt internet nog steeds niet.

Ik heb net lopen zoeken en daar zie ik veel oplossingen staan als 'log in als lokale computer met werkgroep' en ik weet 100% zeker dat als ik dat doe, dat het zal werken. Probleem is alleen dat ik niet het wachtwoord heb van de lokale computer / administrator, dus kan ik ook niet inloggen. Het enige dat ik kan doen is dus inloggen op het domein. Ik heb wat rond gekeken bij de system settings en daar zag ik een adres staan bij DNS prefix. Moet ik dat weghalen? Ik ben beetje bang om nu weer de computer te verneuken gezien vorige keer er speciaal iemand van 100km verderop moest komen om het te fixen. :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• consolefreak
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 24-10 21:27
over het algemeen zijn ICT-afdelingen niet zo blij met 'handige zoontjes/neefjes' ed die wat klooien aan laptops van de baas.. probeer eerst eens een ghost te maken voordat je dingen verandert .. kan je altijd nog terug ;)

maar wat krijg je als je andere IP's probeer te pingen of domein namen? volgensm ij heb je namelijk geen (goede) dns server...

[ Voor 25% gewijzigd door consolefreak op 26-07-2005 19:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thijs
consolefreak schreef op dinsdag 26 juli 2005 @ 19:37:
over het algemeen zijn ICT-afdelingen niet zo blij met 'handige zoontjes/neefjes' ed die wat klooien aan laptops van de baas.. probeer eerst eens een ghost te maken voordat je dingen verandert .. kan je altijd nog terug ;)

maar wat krijg je als je andere IP's probeer te pingen of domein namen? volgensm ij heb je namelijk geen (goede) dns server...
Dat heb ik geprobeerd, en ik kreeg allemaal time outs. Ik denk ook dat het aan de DNS server ligt, gezien er wel een verbinding is met de router, maar ja, zoals ik al zei zit dat bij die instellingen van het domain en ben ik beetje huiverig om dat 'ff' te veranderen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Coach4All
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 11:52

Coach4All

I'm a Coach 4 All

Als je thuis een routertje gebruikt is IP op DHCP zetten en internet proxy uitzetten genoeg...
(Waarschijnlijk ben je dat eerste vergeten??)

Blijf in ieder geval van de domein instellingen af, dat veranderen is totaal niet nodig in jouw geval.
(Tenzij je thuis internet via een ISA server die alleen wil autheticeren via een domein, maar dat lijkt me niet echt voor de hand liggen)

[ Voor 47% gewijzigd door Coach4All op 26-07-2005 19:55 ]

--- Systeembeheerdersdag --- Voedselintolerantie ---

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• j-a-s-p-e-r
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 17-06 21:58
consolefreak schreef op dinsdag 26 juli 2005 @ 19:37:

Als je bij een groot bedrijf werkt dat z'n zaken goed op orde heeft gaat dat niet lukken. De laptop's op m'n pa's werk zijn bijvoorbeeld zo dicht getimmerd dat niet buiten windows/login bij je data kan komen. Die kon ik daardoor ook niet ghosten.

Voor de topic starter:

Krijgt de laptop wel een ip adres? (als je dhcp aan hebt staan op je router tenminste) En zoja; kijk eens met ipconfig /all of je ook het gateway adres meekrijgt.
Kan je dan ook google ofzo pingen (op het ip adres 66.249.85.104 ) zoja, dan is het een DNS probleem.

Probeer dat es, en post es wat je er uit krijgt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DigiK-oz
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 21:00
Thijs schreef op dinsdag 26 juli 2005 @ 19:32:
Mijn vader heeft een laptop van z'n werk en wilt hiermee graag thuis internetten. Hij meldt zich aan op het domein van z'n werk.
Hoe doet-ie dat? Heb je thuis al internet en gaat het via VPN, of connect hij via een modem en een inbelserver op het werk?

Anyway, als deze verbinding er is, doe inderdaad een ipconfig /all en kijk wat er daarvan te pingen valt. Bijvoorbeeld default gateway,proxy,dns server. En post hier even de resultaten van je ipconfig en de pings.

Whatever

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Motrax
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Motrax

Profileert

Zou dit misschien werken? Hiermee kan je inloggen op een ander domein.
code:
1
net use \\servernaam /user:domainname\username

Ach, ik zie net dat het thuis is en dat aan een modem moet worden gehangen. Nee, dan weet ik het niet.

☻/
/▌
/ \ Analyseert | Modelleert | Valideert | Solliciteert | Generaliseert | Procrastineert | Epibreert |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Coach4All

Coach4All

I'm a Coach 4 All

Als men inlognaam en domein ziet staan bij het inloggen, gaat men er nog wel eens van uit dat men in een netwerk inlogt.

Wellicht wordt er toch alleen lokaal ingelogd... Geen VPN enzo dus....
(Anders zou het weghalen van de proxy ook totaal geen zin hebben)

[ Voor 6% gewijzigd door Coach4All op 26-07-2005 20:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gunner
  • Registratie: Oktober 1999
  • Niet online

Gunner

Invincibles

Coach4All schreef op dinsdag 26 juli 2005 @ 20:03:
Als men inlognaam en domein ziet staan bij het inloggen, gaat men er nog wel eens van uit dat met in een netwerk inlogt.

Wellicht wordt er toch alleen lokaal ingelogd... Geen VPN enzo dus....
(Anders zou het weghalen van de proxy ook totaal geen zin hebben)
Nee. Standaard kan je 'cached' inloggen met de credentials van het werk

Still warm the blood that courses through my veins. | PvOutput | ARSENAL FC

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Coach4All

Coach4All

I'm a Coach 4 All

Gunner schreef op dinsdag 26 juli 2005 @ 20:04:
[...]

Nee. Standaard kan je 'cached' inloggen met de credentials van het werk
Hoezoo nee? Dat pricipe probeerde ik juist "simpel" uit te leggen....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 21:03

franssie

Save the albatross

beetje admin heeft het wel dicht staan maar leuk om te proberen...
1) je kan bij internet op de een of andere manier, kan je ook een knoppix iso downloaden en branden op CD?
2) dan proberen met deze cd op te starten ... zalwaarschijnlijk niet lukken maar als het werkt kan je (a) internetten en (b) je linux ervaring wat opvijzelen terwijl je (c) niets aan de in stellingen van je vaders computer verandert waardoor je vader (d) minder gezeik op zijn werk krijgt!

... of bellen jullie in?

[ Voor 3% gewijzigd door franssie op 26-07-2005 20:12 ]

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• j-a-s-p-e-r
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 17-06 21:58
lees het topic dan eerst even. Inbellen of niet, hij gebruik een router!

Knoppix is wel een beetje overkill om alleen maar te internettten, en je kan dan ook niets opslaan.
Hij moet gewoon even kijken of hij google.nl (66.249.85.104) kan pingen op het IP. Ik denk eigelijk dat het DNS er geen zin in heeft op de een of andere manier.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thijs
Ik heb dus gewoon standaard kabel hier thuis, met een router om ervoor te zorgen dat er meer dan 1 PC op internet kan. Ik ga geen Knoppix installeren of ghost maken, dat is allemaal iets teveel moeite en denk niet dat ze dat leuk vinden op m'n pa's werk. ;)

Ik heb zojuist even gepinged naar Google en ik kreeg dus wel gewoon een gezonde reactie terug. Zo te zien ligt het dus aan de DNS. Verder gebruik ik geen DHCP, maar stel ik een vast IP in, gezien ik tijdje terug gezeur heb gehad met m'n router's DHCP functie. Ik zou het kunnen proberen, maar denk niet dat dat iets uitmaakt, kans is alleen maar groot dat geen enkele PC dan meer op internet komt. :p

Edit: ik heb dus bij m'n pa's werk-laptop ook een vast IP ingesteld en de router als gateway en DNS.

[ Voor 10% gewijzigd door Thijs op 26-07-2005 22:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie

franssie

Save the albatross

@jasper ...laat maar joh ... knoppix is een test of de verbinding werkt maar tja, ...
@ts .. misschien andere browser proberen? firefox oid? die maakt niet gebruik van de internet insteliingenvan IE
[url=dnstools] http://66.36.247.82/tools/ping.ch?ip=tweakers.net[/url] heb je niets aan als je DNS inderdaad werkt maar wie weet... is op IP level zonder DNS

[ Voor 50% gewijzigd door franssie op 26-07-2005 22:22 ]

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sverzijl
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 17:15
Thijs schreef op dinsdag 26 juli 2005 @ 21:59:

Edit: ik heb dus bij m'n pa's werk-laptop ook een vast IP ingesteld en de router als gateway en DNS.
Om te zien of de door jouw ingestelde DNS wel gebruikt wordt, probeer eens :
nslookup www.google.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Goed, even wat orde op zaken stellen.

1) Ofdat de PC in een domein hangt heeft NIETS te maken met wel of niet kunnen internetten
2) Als er op de zaak (op een goede manier) gebruik gemaakt wordt van Group Policies kun je vrijwel niets instellen, dat lijkt hier niet het geval te zijn.
3) De systeembeheerder heeft (deels) gelijk dat je de proxy instellingen uit moet zetten
4) Basisinfo: komen de IP/DNS gegevens overeen met die je in je thuis situatie gebruikt, zeer waarschijnlijk niet en ligt daar het probleem.

De weg naar de oplossing:
a) Controleer of de IP / DNS instellingen correct zijn voor je thuis netwerk, zo nee, pas ze dan aan
b) Controleer of de proxy instellingen van internet explorer uit staan
c) Test of internet werkt, zo nee probeer het onderstaande
d) Ping naar (bijvoorbeeld) www.nu.nl, krijg je respons dan functioneerd DNS zoals het hoort en ligt je probleem in de internet explorer. Time-outs? volgende stap.
e) Ping naar bijvoorbeeld 62.69.162.153 (www.nu.nl). Respons? Dan ligt je probleem in DNS
Je kunt als test ook nog even proberen te pingen naar de ingestelde DNS servers.

Lijkt me dat je hiermee een eind op weg moet komen ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thijs
Quote van bovenstaande post:

a) Controleer of de IP / DNS instellingen correct zijn voor je thuis netwerk, zo nee, pas ze dan aan
Staan 100% zeker goed (iig zoals ik mijn instellingen ook heb, alleen dan met ander IP).

b) Controleer of de proxy instellingen van internet explorer uit staan
Staat uit.

c) Test of internet werkt, zo nee probeer het onderstaande
Werkt niet.

d) Ping naar (bijvoorbeeld) www.nu.nl, krijg je respons dan functioneerd DNS zoals het hoort en ligt je probleem in de internet explorer. Time-outs? volgende stap.
Geen respons.

e) Ping naar bijvoorbeeld 62.69.162.153 (www.nu.nl). Respons? Dan ligt je probleem in DNS
Je kunt als test ook nog even proberen te pingen naar de ingestelde DNS servers.
Wel respons. De ingestelde DNS server is mijn router... dus tja, die pingt ie natuurlijk wel.

Zoals ik al zei staat bij systeem-instellingen iets als "meer informatie" (een knop) en als ik daarop druk zie ik dat de DNS een prefix oid heeft. Ik denk dat dit het probleem is, maar durf het niet weg te halen omdat ik dan bang ben dat ie dan opeens niet meer in wilt loggen. De laptop heeft nu geen stroom meer en m'n pa heeft de adapter op werk laten liggen, dus kan nu even niets meer testen. :p

In elk geval iedereen alvast bedankt voor de reacties, hopelijk kom ik er morgen uit. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sverzijl
Thijs schreef op dinsdag 26 juli 2005 @ 22:49:
Zoals ik al zei staat bij systeem-instellingen iets als "meer informatie" (een knop) en als ik daarop druk zie ik dat de DNS een prefix oid heeft. Ik denk dat dit het probleem is, maar durf het niet weg te halen omdat ik dan bang ben dat ie dan opeens niet meer in wilt loggen. De laptop heeft nu geen stroom meer en m'n pa heeft de adapter op werk laten liggen, dus kan nu even niets meer testen. :p

In elk geval iedereen alvast bedankt voor de reacties, hopelijk kom ik er morgen uit. :)
DNS suffix bedoel je. Hier niet aankomen aangezien het niks met jouw probleem te maken heeft. Deze wordt alleen gebruikt wanneer je geen Fully Qualified Names gebruikt (bijv. 'ping server' ipv 'ping server.domain.nl'). Je IP stack probeert dan alle opgegeven DNS suffixes 1 voor 1 achter de naam te plakken als de door jouw opgegeven naam niet zonder suffix geresolved kan worden.
bijv. je DNS suffix staat op 'nl.eu.company.com' dan zal een ping 'servernaam' omgezet worden naar 'servernaam.nl.eu.company.com' (als 'servernaam' zelf niet geresolved kan worden, hetzij via DNS, hetzij via WINS)

Stel eens een echte DNS in (bijv. 194.109.6.66) in plaats van je router als DNS. Ik vermoed dat de DNS forwarding in je router zo staat ingesteld dat hij wel DNS requests forward vanaf je eigen PC, maar niet vanaf de laptop van je pa (in de Speedtouch routers is in ieder geval per PC in te stellen of DNS forwarding gebruikt moet worden)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Terrestrial
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 19-01 22:29
Luistert is knul. Als jij thuis niet kan internetten op dat ding dan is dat mogelijk om een reden (denk aan een stukje beveiliging) Die laptop is eigendom van dat bedrijf en in bruikleen door je vader. Zie het maar als een stukje gereedschap. Het lijkt mij nou niet de bedoeling dat jij daarmee gaat lopen kloten! Stel je voor dat bepaalde gevoelige data op straat komt te liggen door jouw. Dan heb je kans dat jouw vader zijn spullen kan pakken.

Werkt zelf ook op een it afdeling en heb een gruwelijke hekel aan van die zoontjes/neefjes (lees: prutsers) die de zaak vernaggelen zodat ik het weer mag opknappen. Ik zeg altijd tegen onze gebruikers dat ze maar een eigen pc moeten te kopen. (volledig) dichttimmeren is natuurlijk de enige oplossing maar hoever moet je gaan.

Om terug te komen op jouw verhaal. Zo te horen zit het dns probleem absoluut in je eigen netwerk (begin eens met DHCP gebruiken) tevens blijf van de laptop af qua ip instellingen. Straks kan je vader niet meer op het bedrijfs netwerk door jouw gepruts.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grolsch
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 08:32
stel eens de dns server in van je provider ipv die router.

ps. persoonlijk hou ik niet zo van zulke handige neefjes/kindjes van medewerkers die lopen te klootviolen met de laptop van de zaak.

je hebt gewoon een dns probleem, punt uit ;)

PVOUPUT - 13.400WP - Twente

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lier
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 18:51

lier

MikroTik nerd

Grolsch schreef op woensdag 27 juli 2005 @ 15:03:
stel eens de dns server in van je provider ipv die router.

ps. persoonlijk hou ik niet zo van zulke handige neefjes/kindjes van medewerkers die lopen te klootviolen met de laptop van de zaak.

je hebt gewoon een dns probleem, punt uit ;)
@Grolsch,
als je het (als bedrijf) goed aanpakt, zorg je ervoor dat dit soort "handige" mensen uberhaupt niets kunnen wijzigen in de instellingen van een bedrijfslaptop. Policies !

Maar inderdaad, DNS server instellen van je provider als DNS server is een oplossing. Netter is en blijft gebruik maken van DHCP (doet het vast wel goed op je routertje...), zodat je vader niets hoeft te wijzigen.

@Thijs,
Vraag even aan de admin of deze je topic titel wil wijzigen.

[ Voor 6% gewijzigd door lier op 27-07-2005 15:15 ]

Eerst het probleem, dan de oplossing

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

wat is nou zo erg aan die handige zoontjes/neefjes ?

heb je tenminste iets te doen op je werk ipv de hele dag op tweakers te zitten :Y)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grolsch
Verwijderd schreef op woensdag 27 juli 2005 @ 15:19:
wat is nou zo erg aan die handige zoontjes/neefjes ?

heb je tenminste iets te doen op je werk ipv de hele dag op tweakers te zitten :Y)
ach, vaak is het maar 1 x, en dan verzin ik wel iets dat ze zich het nooit weer in hun hoofd halen :P

Gewoon km'tje of 300 laten rijden om de computer weer in het domein te krijgen >:)

BOFH _/-\o_ _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grolsch
lier schreef op woensdag 27 juli 2005 @ 15:13:
[...]

@Grolsch,
als je het (als bedrijf) goed aanpakt, zorg je ervoor dat dit soort "handige" mensen uberhaupt niets kunnen wijzigen in de instellingen van een bedrijfslaptop. Policies !
..
klopt, klopt, maar bij ons hebben laptop gebruikers lokaal admin rechten (is ook een policy :P )
dit omdat ze vaak wereldwijd rond reizen, en zelf zaken moeten kunnen repareren indien nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrBarBarian
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 07-03-2023
Grolsch schreef op woensdag 27 juli 2005 @ 15:24:
[...]

ach, vaak is het maar 1 x, en dan verzin ik wel iets dat ze zich het nooit weer in hun hoofd halen :P

Gewoon km'tje of 300 laten rijden om de computer weer in het domein te krijgen >:)

BOFH _/-\o_ _/-\o_
Je straft dus een gebruiker, omdat jouw kennis tekort schiet?

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grolsch
MrBarBarian schreef op woensdag 27 juli 2005 @ 15:26:
[...]

Je straft dus een gebruiker, omdat jouw kennis tekort schiet?
waarom zou mijn kennis te kort schieten :? waar basseer je dat op :?

Een gebruiker die lokaal administrator is kan altijd een computer uit het domein halen.
Kan vervolgens niet meer inloggen omdat hij geen lokaal account heeft.

Bedrijven betalen die laptops om zakelijke dingen mee te doen, en niet om de hele configuratie om zeep te helpen. Als ik het dan elke keer fix, houdt het niet op.

Kzie het hetzelfde als sleutelen met lease auto's. Je laat het blok daarvan toch ook niet vervangen door het handige neefje :?

[ Voor 15% gewijzigd door Grolsch op 27-07-2005 15:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrBarBarian
Omdat je het blijkbaar niet voorelkaar kan krijgen dat de computer goed geconfigureerd is.. Dus op zo'n manier dat de gebruiker kan doen wat hij/zij wil, maar niets kan slopen.

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grolsch
MrBarBarian schreef op woensdag 27 juli 2005 @ 15:31:
Omdat je het blijkbaar niet voorelkaar kan krijgen dat de computer goed geconfigureerd is.. Dus op zo'n manier dat de gebruiker kan doen wat hij/zij wil, maar niets kan slopen.
moeite met begrijpelijk lezen :?
Grolsch schreef op woensdag 27 juli 2005 @ 15:29:
[...]
...Een gebruiker die lokaal administrator is kan altijd een computer uit het domein halen.
Kan vervolgens niet meer inloggen omdat hij geen lokaal account heeft.
...
wat had jij daar aan willen doen dan :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrBarBarian
Ja, bedankt.. is les 1 niet dat je een gebruiker nooit administrative rechten moet geven?

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grolsch
MrBarBarian schreef op woensdag 27 juli 2005 @ 15:34:
Ja, bedankt.. is les 1 niet dat je een gebruiker nooit administrative rechten moet geven?
Grolsch schreef op woensdag 27 juli 2005 @ 15:32:
[...]

moeite met begrijpelijk lezen :?

[...]

wat had jij daar aan willen doen dan :?
Grolsch schreef op woensdag 27 juli 2005 @ 15:25:
[...]

klopt, klopt, maar bij ons hebben laptop gebruikers lokaal admin rechten (is ook een policy :P )
dit omdat ze vaak wereldwijd rond reizen, en zelf zaken moeten kunnen repareren indien nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrBarBarian
Dan weet je nu dus direct waar je een oplossing voor moet bedenken (en die is niet zo lastig hoor!).. succes..

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grolsch
MrBarBarian schreef op woensdag 27 juli 2005 @ 15:37:
Dan weet je nu dus direct waar je een oplossing voor moet bedenken (en die is niet zo lastig hoor!).. succes..
het zal ongetwijfeld komen door mijn gebrek aan kennis, maar wat had je in gedachten dan :?

Kben benieuwd, misschien kan ik nog iets nieuws leren op deze regenachtige woensdag middag :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Terrestrial
In sommige gevallen is het gewoon nodig om lokaal admin rechten te hebben.
Zeker als je een hele geschiedenis van vage apps hebt. Maar goed gelukkig kun je steeds meer afschermen met GPO en pakketten zoals LanDesk/etc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grolsch
Terrestrial schreef op woensdag 27 juli 2005 @ 15:40:
In sommige gevallen is het gewoon nodig om lokaal admin rechten te hebben.
Zeker als je een hele geschiedenis van vage apps hebt. Maar goed gelukkig kun je steeds meer afschermen met GPO en pakketten zoals LanDesk/etc
mmhh, zolang als de stelling van de directie is dat laptop gebruikers alles MOETEN kunnen ga je toch de mist in.
Belangrijke afspraken (zoals bijv. verbieden de computers uit het domein te halen) helpen je dan meer als proberen zaken dicht te spijkeren

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Terrestrial
Zeg ik dat dan????

Je kunt zoveel verbieden.. beste is altijd technisch onmogelijk maken. Gebruikers weten altijd van niks als het stuk is of ze iets gedaan hebben wat duidelijk niet mocht. Zelfs al kom je met logfiles proberen ze nog vol te houden. Heeft weinig zin hoor.

Gewoon dichttimmeren als je daar de mogelijkheid toe hebt. Nogmaals dat lukt gewoon niet altijd. Je bent afhankelijk van de apps die er op moeten draaien. En appz vervangen gaat moeilijk als ze stok oud en custom made zijn. (dat kost het bedrijf investering/kennis/tijd/etc)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grolsch
Terrestrial schreef op woensdag 27 juli 2005 @ 15:52:
Zeg ik dat dan????

Je kunt zoveel verbieden.. beste is altijd technisch onmogelijk maken. Gebruikers weten altijd van niks als het stuk is of ze iets gedaan hebben wat duidelijk niet mocht. Zelfs al kom je met logfiles proberen ze nog vol te houden. Heeft weinig zin hoor.

Gewoon dichttimmeren als je daar de mogelijkheid toe hebt. Nogmaals dat lukt gewoon niet altijd. Je bent afhankelijk van de apps die er op moeten draaien. En appz vervangen gaat moeilijk als ze stok oud en custom made zijn. (dat kost het bedrijf investering/kennis/tijd/etc)
totaly agree

en iemand die het perongeluk een keer overkomt is ook niet erg.
Maar je hebt in elk bedrijf van die figuren die gewoon structureel de boel verzieken.
Zulke personen hebben gewoon een harde aanpak nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Het is me totaal niet duidelijk wat er nu aan de hand is...
suggestie probeer alle handelingen eens op je andere pc en geef je resultaten.

Ik beheer ook een domein en timmerde hem lekker dicht (2003 SMS) voor een gezin (klein zelfstandige, met thuiswerkers) maar moet die zoon ineens kunnen gamen, moet ik hem adminrechten geven voor die kutgeprogrammeerde games die niet eens onder een standaarduser kunnen draaien 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lier
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 18:51

lier

MikroTik nerd

:Z

En zullen we nu weer even lekker ontopic gaan en vragen aan Thijs hoe het nu gaat ?

:Z

Eerst het probleem, dan de oplossing

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thijs
Wow, wat veel reacties op eens. M'n pa is nog niet thuis, maar ik ga zeker even proberen het via DHCP te doen. In dat geval hoef ik dan ook verder niets meer te wijzigen, op de proxy uitzetten na, dat zou dan wel erg ideaal zijn. :)

En ik wéét dat het irritant is als handige zoontjes/neefjes laptops van de zaak verneuken, maar dit maal heeft de systeembeheerder dus *zelf* gezegd aan m'n pa dat hij zelf moest proberen om internet aan de gang te krijgen. Als ie zoiets zegt dan voel ik me uiteraard vrij om beetje aan die instellingen te zitten, alleen pakte dat vorige keer dus niet goed uit en wil ik het nu wat voorzichtiger aan doen. ;) Jullie horen nog of het me gelukt is, ben erg benieuwd. Ik ga nu vast ff de DHCP aanzetten in m'n router en in m'n eigen PC!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Thijs schreef op dinsdag 26 juli 2005 @ 22:49:

Wel respons. De ingestelde DNS server is mijn router... dus tja, die pingt ie natuurlijk wel.
Duidelijk dus. Je kunt pingen naar de IP van een website dus je internet verbinding is er alleen resolven (www.nu.nl is 62.69.162.153) lukt niet.

Je zegt dat je je router ingesteld hebt staan als DNS server, daar zit dus duidelijk de fout.
Stel op de PC eens de DNS server adressen van je provider in, je zult zien dat het dan werkt.

Ik weet dat er routers in omloop zijn die het DNS gedeelte niet goed afhandelen met als gevolg dit soort verschijnselen.

Dus: stel op het notebook de DNS servers van je provider in en internet ze.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Als de heren zich een beetje met dit probleem bezig kunnen houden zou dat handig zijn :Y)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thijs
Verwijderd schreef op woensdag 27 juli 2005 @ 23:16:
[...]

Duidelijk dus. Je kunt pingen naar de IP van een website dus je internet verbinding is er alleen resolven (www.nu.nl is 62.69.162.153) lukt niet.

Je zegt dat je je router ingesteld hebt staan als DNS server, daar zit dus duidelijk de fout.
Stel op de PC eens de DNS server adressen van je provider in, je zult zien dat het dan werkt.

Ik weet dat er routers in omloop zijn die het DNS gedeelte niet goed afhandelen met als gevolg dit soort verschijnselen.

Dus: stel op het notebook de DNS servers van je provider in en internet ze.
Nou, ik heb zojuist eerst automatisch een IP en DNS te laten toewijzen en nog werkte het niet. Vervolgens heb ik de DNS van m'n provider ingesteld en voilá, het werkt. :) Ik post dit nu vanaf m'n pa's PC. Ontzettend bedankt, m'n pa is er erg blij mee!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sverzijl
..as expected.

gefeliciteerd ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slasher
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

Slasher

Right part of the Evil twins

Thijs schreef op donderdag 28 juli 2005 @ 21:07:
[...]

Nou, ik heb zojuist eerst automatisch een IP en DNS te laten toewijzen en nog werkte het niet. Vervolgens heb ik de DNS van m'n provider ingesteld en voilá, het werkt. :) Ik post dit nu vanaf m'n pa's PC. Ontzettend bedankt, m'n pa is er erg blij mee!
Nou maar hopen dat je pa op zijn werk geen ellende krijgt...............

* Slasher hates when that happens!

[ Voor 7% gewijzigd door Slasher op 28-07-2005 21:45 ]

Elect a clown, expect a circus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie

franssie

Save the albatross

nu nog even posten dat het op het werk ook nog werkt!
ben wel benieuwd ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grolsch
als hij de instellingen laat staan zoals thuis kan papa niet netwerken op de zaak gok ik :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thijs
Grolsch schreef op vrijdag 29 juli 2005 @ 09:45:
als hij de instellingen laat staan zoals thuis kan papa niet netwerken op de zaak gok ik :P
Nee, inderdaad. Ik zet gewoon de instellingen weer terug naar zoals ze waren. Wel lichtelijk irritant, maar verder niet zo'n probleem. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Thijs schreef op vrijdag 29 juli 2005 @ 11:18:
[...]

Nee, inderdaad. Ik zet gewoon de instellingen weer terug naar zoals ze waren. Wel lichtelijk irritant, maar verder niet zo'n probleem. :P
kan je niet zorgen dat je dat met alternatieve netwerkconfig regelt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sverzijl
Thijs schreef op vrijdag 29 juli 2005 @ 11:18:
[...]

Zie hier om een alternate configuration op te zetten : http://www.microsoft.com/...more/tips/autoconfig.mspx
Als je pa z'n laptop aansluit op het office-netwerk, dan zal hij z'n IP krijgen via DHCP, als de laptop geen IP krijgt van DHCP (thuis dus), dan wordt de alternate configuration gebruikt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Thijs schreef op donderdag 28 juli 2005 @ 21:07:
[...]

Graag gedaan.
Al die onzin antwoorden heb je niets aan >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• soulrider
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 27-11-2017
(had je zelf bij de testen en vooral de resultaten erop die je waren aangeraden nagedacht dan had je dit eigenlijk zelf kunnen oplossen eh - maar aldoende leert men bij eh ;) )

en als je nu nog doet zoals hier 2 posts boven
(gebruik maken van de "alternatieve instellingen van tcp/ip" onder windows (xp of dergelijk) )

dan hebben de jongens ervoor die aan't zagen waren wat wel en niet mag gedaan worden door ne gebruiker op de bedrijfslaptop ook effe hun geluk.
dan heeft die gebruiker geen probs thuis en normaal ook niet op't werk.

//persoonlijke off-topic response op de it'ers die daarstrax off-topic tegen elkaar bezig waren

mss iets goed voor de it'ers van zo'n bedrijven: als er laptops zijn die andere werknemers mee naar huis mogen nemen, en waarmee ze op't net mogen:
zorg er dan ook voor dat dat mogelijk, zorg zelf voor een jusite, veiligen en werkende alternatieve config. - ev. mbv tooltjes voor 't wisselen van de netwerken, vindbaar via google of via vpn: surfen ze via 't bedrijfsnetwerk: en is er altijd - normaal gezien - een goede beveiliging tss laptop en netwerk.
dingen genoeg die ik als it'er kan verzinnen om zoiets te verwezenlijken

werkend op een helpdesk van een nationale provider kom ik iets dergelijks bijna dagelijks tegen, en ze (de persoon zelf of de (on)handige neef/nicht) worden steevast verwezen naar de it-groep van't werk:

als 't mag van hen dat ze er thuis mee surfen, moeten zij - die it'ers - er maar voor zorgen dat dat ook mogelijk is.

anders mogen ze de beller zelf duidelijk maken, dat ie de laptop enkel meekreeg om er op te werken en niet om te prullen in de config (zelf of dat neefje/nichtje) of te surfen / spelen / ....

[ Voor 9% gewijzigd door soulrider op 30-07-2005 03:59 ]

Pagina: 1