Toon posts:

geheugen timings

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb 1024 MB PC3200 DDR400 geheugen van Kingston. Dit in 2 reepjes ven 512 MB
Ik heb mijn moederbord, een asus a8n sli deluxe met venice core 3500+ wat overklokt en heb mijn geheugen dus moeten verlagen naar DDR333 in het BIOS (166 Mhz)

Volgens clockgen draait mijn geheugen nu aan 201 Mhz (zo goed als 200 dus)
Maar dit is dankzij de overklok.
Nu wil ik dus mijn geheugen finetunen en mijn vraag is dan ook:
Moet ik nu mijn timings van het geheugen aanpassen aan de 200 Mhz of aan 166 Mhz
en welke van deze 2 zijn eigenlijk het best:

@ 200 Mhz : 3-0-3-3-8
@ 166 Mhz : 2-5-3-3-7

• psy
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 21-05 20:58

psy

Bij 200 zijn de timings volgens SPD altijd minder strak! Dus hoe dan ook, als je op een werkelijke sneheid van 200 de timings van 166 wil toepassen, ALS het werkt zal het sneller gaan, maar het is wel de vraag of het lukt...

8.960 Wp - 16 kW Daikin L/W - 2 x MHI L/L - gasloos sinds 2017 - Loxone - SAP/IS-U/ABAP - rijdt nog LPG ;-)

Verwijderd

Topicstarter
de snelheid die ik nu aflees in clockgen is 201 Mhz maar ik heb in het BIOS wel verzet naar DDR333, dus naar 166 Mhz.

Zou het dan in principe moeten lukken om de timings van 166 toe te passen of juist niet omdat het de eigenlijke frequency is die telt?

[ Voor 12% gewijzigd door Verwijderd op 26-07-2005 19:59 ]

• asfaloth_arwen
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 10:31
Ik laat mijn geheugen momenteel op 300 Mhz draaien, dit lukt helaas niet op timings van 200 of 266 Mhz, als je de snelheid aanpast worden automatisch meestal ook timings aangepast. Je kunt ze proberen zo laag mogelijk te krijgen maar dat verschilt per geheugen... suc6

Specs

Verwijderd

Topicstarter
ik overklok vanuit mijn BIOS dus heb ik het geheugen op manueel gezet en de enige optie die ik nu al heb aangepast is de 333 Mhz aangeduid.
Dus de timings zullen niet automatisch veranderd worden omdat alles op Manueel staat
A64 Tweaker heeft echter 166 Mhz aan en clockgen 208 Mhz (ik kon het niet laten om nog wat te overclocken :P)

Kan ik die timings van 166 Mhz in het BIOS opgeven of is het beter om die te laten staan.
Wat me ook opvalt is dat ik het tweede cijfertje nergens kan terugvinden in het BIOS.
Hmm kzal er over gekeken hebben zeker?

• psy
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 21-05 20:58

psy

Wel raar dat clockgen iets anders aangeeft. Als jij het vast hebt gezet in het bios zou je die waarde toch ook bij clockgen moeten zien.

Je kán proberen de 166-timings toe te passen, hij zal hooguit niet meer opstarten.
Wel vantevoren even kijken hoe je het bios moet resetten, want dat kan nodiog zijn als het niet lukt, en dan kan je beter meteen weten hoe je je bios reset :)

8.960 Wp - 16 kW Daikin L/W - 2 x MHI L/L - gasloos sinds 2017 - Loxone - SAP/IS-U/ABAP - rijdt nog LPG ;-)

Verwijderd

Topicstarter
ik reset mijn bios normaal met asusupdate
met awdflash wou het mij niet lukken
ksnap namelijk niet wat ik eerst in moet geven.
Het verwonderd mij ook dat je zelfs niet meer in je BIOS kan geraken
Wel dat is dan NOG een reden om het zeker niet eerst zelf eens uit te testen. :p

Het is juist heel normaal dat clockgen een andere waarde toont dan A64 tweaker.
clockgen toont namelijk de effectieve waarden
A64 tweaker toont de instellingen van je geheugen en zoals ik eerder zei heb ik in het BIOS mijn geheugen op DDR333 gezet wat overigens 166 Mhz is
In de startpost van [OC-939] asus a8n sli kan je lezen hoe je de werkelijke frequency berekend van het geheugen.

In mijn geval:

Waar n een Reëel getal voorstelt, afgerond naar boven,
1,2 een constante waarde voor DDR333,
10: de waarde van de multiplier
en 2500: de cpusnelheid
geldt het volgende:
n = 1,20 x 10 = 12
DDR= 2500/12

(en voor alle duidelijkheid: ik heb 51 % voor wiskunde)

[ Voor 34% gewijzigd door Verwijderd op 26-07-2005 23:20 ]

• Abbadon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 10:33
Welke het beste is hangt geheel af v.d. stabiliteit. Dus proberen maar :P In feite is hoe lager hoe beter (althans, voor de eerste drie cijfers). Maar verwacht geen wonderen want het het verschil tussen CL 3.0 en 2.5 is in de praktijk onmerkbaar. Zie ook de FAQ en natuurlijk de search (in DOC is er genoeg te vinden over het overclocken van DDR-SDRAM geheugen).

Just pick a dead end and chill out 'till you die.

Verwijderd

Topicstarter
Dat is waar ik mijn laatste vraag wil overhebben :P
Hoe stel ik dat tweede getal in.
Ik ga namelijk mijn huidige timings 3-0-3-3-8 proberen omzetten naar
2-5-3-3-7 maar ik kan nergens die 0 vinden in het BIOS van mijn huidige timings.
Misschien is dat een goed ding want die 5 is wel veel hoger dan die huidige 0 en daar zou ik toch alleen maar verlies op moeten maken. Weet iemand die staan?

Verwijderd

Topicstarter
Dit moet toch iemand weten?

• Abbadon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 10:33
Eh, dat tweede getal is geen getal maar een cijfer wat deel uitmaakt van het getal dat bestaat uit de eerste twee cijfers van de reeks :P

Lees het als 2,5-3-3-7 of 3,0-3-3-7

Just pick a dead end and chill out 'till you die.

Verwijderd

Topicstarter
Abbadon schreef op woensdag 27 juli 2005 @ 15:20:
Eh, dat tweede getal is geen getal maar een cijfer wat deel uitmaakt van het getal dat bestaat uit de eerste twee cijfers van de reeks :P

Lees het als 2,5-3-3-7 of 3,0-3-3-7
Nu wordt het me al veel duidelijker :p
Maar is het dan niet veel beter om mijn geheugen naar 133 Mhz te zetten en van daaruit beginnen te overklokken of brengt dit nadelen met zich mee?

timings van 133 MHz: 2-0-2-2-6

[ Voor 23% gewijzigd door Verwijderd op 27-07-2005 16:21 ]

• Epsilon
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 11:37

Epsilon

Voor normaal gebruik zijn je timings niet zo gek belangrijk.

De timings kunnen uiteen lopen van 1.5-2-2-4 oid tot 3.0-4-4-8 (veel hoger en lager kom je eigenlijk niet tegen bij DDR1, uiteraard zijn er meerdere timings mogelijk).

Waar je vooral op moet letten, is het feit of je geheugen op 1T of 2T draait (clock per clock enabled = 1T, disabled = 2T). Als je geheugencontroller het aankan om op 1T te draaien heeft dat vrijwel altijd de voorkeur. Probeer ook niet boven de 3.0-3-3-8 uit te komen. SPD timings zijn over het algemeen "veilige waardes". De meeste timings kunnen een behoorlijk pak strakker dan aangegeven.

[ Voor 6% gewijzigd door Epsilon op 27-07-2005 16:24 ]

Verwijderd

Topicstarter
Niemand heeft tot nu toe eigenlijk een duidelijke ja of nee geantwoord op mijn vraag:
Ik heb mijn geheugen teruggeklokt naar DDR333 (166 Mhz) en door het overklokken van mijn processor draait hij nu op 208 Mhz. Moet ik dan gewoon de timings van 200 Mhz laten staan of kan ik die verlagen naar de timings van 166 Mhz.

Ik heb begrepen dat het totaal niet merkbaar is aan je PC maar ik wil het correct doen en zoveel mogelijk prestatie in verhouding met stabiliteit hebben

Verwijderd

Het geheugen loopt op 200+MHz, dus gebruik je de timings van 200MHz natuurlijk... Het lijkt alsof je het woord 'verlagen' negatief gebruikt, maar begrijp dat lagere timings sneller zijn.

De instelling in BIOS van DDR333 zorgt er alleen voor dat het geheugen ipv 4:2, 5:3 gaat lopen met de FSB, dus bij de standaard FSB van 200MHz loopt het geheugen ipv 400MHz (werkelijk 200MHz), 333MHz (werkelijk 166MHz). Als je dus die FSB gaat opschroeven gaat het geheugen uiteraard mee

Hoe hoog heb je je FSB in godsnaam trouwens? (ja FSB bestaat officieel niet meer blabla maar je begrijpt wel). Oh als ik het goed heb loopt hij nu op 240MHz ipv 200MHz? (240/3) * 5 = 400MHz DDR = werkelijk 200MHz.

[ Voor 38% gewijzigd door Verwijderd op 28-07-2005 00:24 ]

Verwijderd

Topicstarter
Nu heb ik mijn geheugen draaien op 212.83 Mhz bij timings van 3.0-3-3-8
Kheb ondertussen begrepen dat dit niet zo erg goede timings zijn maar zou ik het geheugen bijvoorbeeld kunnen laten draaien op 240 Mhz of is het beter dat ik langzaam hoger ga.
Voorlopig ziet mijn overklok er zo uit:
CPU: 2550
HTT: 255
multiplier: 10 X
Memory: 212.83 (DDR333, 166 Mhz)
HT: 1020
voltage : 1.44 (is dat niet te laag, want ik ken eigenlijk niks van voltages)

[ Voor 13% gewijzigd door Verwijderd op 28-07-2005 15:19 ]

Verwijderd

Je hebt een Winchester/Venice/San Diego CPU? Die lopen standaard al op iets van 1.4 V dacht ik, misschien zelfs nog lager. Anyway dat kan je opzoeken ;). Bij overklokken moet je dus soms het voltage iets verhogen om het stabiel te houden.
Wat betreft het geheugen, je kan natuurlijk proberen het op 240MHz te laten draaien (hoe, trouwens, je HTT is 255MHz dus zal het geheugen ook 255MHz gaan lopen), en wat benchmarks te draaien. 240MHz is natuurlijk wel een overklok van 20% dus het kan zijn dat het systeem niet meer wil booten, dan moet je even een CMOS reset doen. Ik zou het eerst idd maar even langzaam proberen. 220MHz moet op zich nog wel lukken, en dan gewoon rustig verder gaan. Je hebt dus wel PCI/AGP locks neem ik aan :)?

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb een amd64 3500+ (venice core)
en ik heb idd mijn PCI lock aanstaan op 33.33 Mhz
Op hoeveel zou ik mijn geheugenvoltage moeten zetten als ik mijn frequency op 260 heb staan en mijn geheugen dus op DDR333? Kvindt namelijk nergens het standaardvoltage terug van het geheugen :s
En kmoet mijn BIOS toch niet opnieuw installeren als hij crasht he? Alleen eens het batterijtje eruit halen om het CMOS te clearen toch?

[ Voor 11% gewijzigd door Verwijderd op 28-07-2005 23:41 ]

Verwijderd

Ja, de BIOS resetten, niet een nieuwe flashen ofzo hoor :). Batterijtje eruit hoeft trouwens niet perse, je moet even een jumpertje omzetten, dan weer terug. Check de FAQ maar even. Stroom er helemaal af eerst.

Het standaard voltage is dacht ik 2.6V. Hoe hoog het moet, tja.. Ik weet niet hoe hoog je het kan instellen. Ik kan dacht ik alleen 2.6 & 2.7V kiezen. Met je HTT op 260 wordt het geheugen @ 3:5 dus DDR433, oftewel 216Mhz. Dat zou wel moeten lukken met standaard voltage, dus verander daar gewoon niets aan. Test het even met Memtest om te kijken of het stabiel blijft. Je proc kan het verder wel aan, 2600Mhz?

Verwijderd

Topicstarter
ja kzou hem graag stabiel hebben op 2600 Mhz
Nu staat hij op 2550 maar als ik de frequentie naar 260 zet dan valt mijn PC soms uit.
Soms zelfs tijdens de windows start. Maar op 2550 kan ik gerust een divx film encoden

• Mr. Detonator
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 09-05 16:12
Verwijderd schreef op vrijdag 29 juli 2005 @ 02:29:
ja kzou hem graag stabiel hebben op 2600 Mhz
Nu staat hij op 2550 maar als ik de frequentie naar 260 zet dan valt mijn PC soms uit.
Soms zelfs tijdens de windows start. Maar op 2550 kan ik gerust een divx film encoden
heb je het voltage van je cpu al wat hoger gezet ?

Verwijderd

Topicstarter
ja die staat nu vast op 1.45 V in het BIOS maar in CPU-Z en clockgen staat er 1.44 V
Moet ik nog wat verhogen?

[ Voor 13% gewijzigd door Verwijderd op 29-07-2005 11:48 ]

• Mr. Detonator
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 09-05 16:12
Verwijderd schreef op vrijdag 29 juli 2005 @ 11:46:
ja die staat nu vast op 1.45 V in het BIOS maar in CPU-Z en clockgen staat er 1.44 V
Moet ik nog wat verhogen?
die kan nog wel wat hoger, zolang je de temp. maar in de gaten houdt, (max 60-65)

Verwijderd

Topicstarter
Tnx je hebt gelijk.
Kheb hem nu op 1.50 Volt gezet in het BIOS en CPU- Z toont 1.52 Volt.
Kheb hem ook iets verder overklokt naar 2625 Mhz = 10.5 * 250
Hij overleefde memtest zonder problemen en ook op enkele benchmarks viel hij niet uit dus ik vermoed dat hij wel stabiel is.
Everest home edition herkent hem nu als een 4100+ :D

screenshot A64 tweaker, CPU-Z, temps everest, Clockgen en PiFast:
http://users.pandora.be/svu/OC2625.jpg
Kunnen er nog dingen verbeterd worden?

[ Voor 26% gewijzigd door Verwijderd op 29-07-2005 22:56 ]

Verwijderd

vond het niet nodig om hiervoor een nieuw topic te openen.

Ik heb mijn Venice 3000+ overgeclocked naar 2,6 GHz. (9x289)

Hiervoor heb ik de snelheid van het geheugen (2x Kingston DDR400) terug moeten zetten naar 333 MHz. Volgens everest doet mijn geheugen standaard @ 200 Mhz 3.0-3-3-8 (CL-RCD-RP-RAS) en
@ 166 Mhz 2.5-3-3-7 (CL-RCD-RP-RAS).

Maar als ik in de bios ook maar iets verander wil ie niet meer opstarten...
Huidige instellingen:

Mem clock: 333 Mhz.
Cas Lat. 3
Min RAS active time: 8T
RAS to CAS delay 3T
Row precharge time: 3T
Row cycle time: 11T
Row refresh time: 11T
Row refresh cyctimeL 14T
Read to write time: 5T
Write recovery time: 3T
1T/2T mem timings: 2T

Weet iemand of en wat ik hier nog aan kan veranderen om het geheel te optimaliseren?

Mijn specs:

Asus A8N-e, bios 1010
A64 3000+ Venice (@2,6 ==> 9x289)
2x 1024 MB Kingston DDR400 (@333 Mhz, maar door overclock 462 Mhz)
Asus N6800 TD 256 MB (@450 & 795 MHz)

• _the_crow_
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 30-03-2025

_the_crow_

Rare vogel

Het is duidelijk dat jouw geheugen op die snelheid geen strakkere timings aankan. Lijkt me gewoon een kwestie van accepteren. Je kan misschien het geheugen met de memory-dividers nog verder terugzetten. Dan zullen de timings wel strakker kunnen waarschijnlijk.

Zie ook: Mem-divider-tabel A64

Schrödingers cat: In this case there are three determinate states the cat could be in: these being Alive, Dead, and Bloody Furious.

Verwijderd

Ja dat heb ik al eens geprobeerd. Maar op het moment dat ik het geheugen op 266 MHz zet gebeurt er ook niets meer. Op 200 lukt wel, maar dan moet ik de HTT zo ver omhoog zetten wil ik weer een acceptabele bandbreedte krijgen....

accepteren dan maar :/

of nieuw geheugen kopen.... |:(
Pagina: 1