Laptopprocessor

Pagina: 1
Acties:

• maurad3r
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 27-05 15:26
Ik sta op het punt om een laptop te gaan kopen,
ik kan kiezen uit 2 modellen: de ene heeft een: Intel® Celeron® Mobile 360 processor en de andere heeft een Intel® Pentium® M Dothan 735 processor (1.7Ghz, Intel® Centrino™ mobiele technologie). Schelen deze twee processors veel van elkaar qua snelheid? En is het met blik op de toekomst aan te raden deze tweede, duurdere processor aan te schaffen?

Ik heb op internet en dit forum al geprobeerd te zoeken, maar om ze beide te vergelijken aan de hand van twee verschillende topics valt niet mee. Daarom wil ik het nu hier vragen.

Alvast bedankt!

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

begin eens met hier te kijken.
http://balusc.xs4all.nl/ned/har-cpu-int-pm.php

dan kun je de cpu snelheden en de cache met elkaar vergelijken. Dan weet je gelijk al een stuk meer.
Verder staat er in de CSL faq ook de nodige info.

• DeX
  • Laatst online: 13-01 09:52

DeX

• maurad3r
Terw_Dan schreef op dinsdag 26 juli 2005 @ 18:43:
begin eens met hier te kijken.
http://balusc.xs4all.nl/ned/har-cpu-int-pm.php

dan kun je de cpu snelheden en de cache met elkaar vergelijken. Dan weet je gelijk al een stuk meer.
Verder staat er in de CSL faq ook de nodige info.
Ok, nu heb ik ze vergeleken, maar nu weet ik nog niet of ik met oog op de toekomst er verstandig aan doe om nu de duurdere versie te kopen. Het betreft immers toch 2 verschillende soorten processors: ik kan toch geen koeien met stofzuigers vergelijken? Wat zou jij me aanraden?

Pentium M 735:
snelheid: 600~1700MHz
cache: 2mb

Celeron M 360:
snelheid:1500MHz
cache: 1mb

Verwijderd

de 735, hij is sneller (1.7 tov 1.5) en heeft meer cache (2 tov 1)

Verwijderd

Verwijderd schreef op dinsdag 26 juli 2005 @ 19:07:
de 735, hij is sneller (1.7 tov 1.5) en heeft meer cache (2 tov 1)
+het feit dat de P-M zichzelf kan terugklokken! :)

• maurad3r
misschien had ik duidelijker moeten formuleren dat het prijsverschil ook meegerekent moet worden. Is het dan voordelig om toch de snellere processor te halen. Kan ik met de slomere processor ook applicaties als photoshop en dreamweaver mx goed en snel draaien ?

Alvast erg bedankt iedereen!

[ Voor 6% gewijzigd door maurad3r op 26-07-2005 19:36 ]

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Maurad3r schreef op dinsdag 26 juli 2005 @ 19:36:
misschien had ik duidelijker moeten formuleren dat het prijsverschil ook meegerekent moet worden. Is het dan voordelig om toch de snellere processor te halen. Kan ik met de slomere processor ook applicaties als photoshop en dreamweaver mx goed en snel draaien ?

Alvast erg bedankt iedereen!
Ligt eraan wat het prijsverschil is. Is dat 3 tientjes dan zou ik het zeker voor die P-M gaan. Is dat 1500 euro dan zou ik zelf gaan voor de Celeron-M.

daarbij is het 1MB en 2MB cache, milibits bestaan niet.

• loodgieter
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 13-03 14:28

loodgieter

Mars Vs. zie hieronder :)

De Pentium M heeft ook Speedstep en dat hebben de Celerons niet waardoor je accu ook sneller leeg is.

en als de prijs het toelaat dan zal ik dus zeer zeker voor een 1,7GHz Pentium M gaan icm met 915GM chipset die heeft een prima vga kaart onboard.

[ Voor 3% gewijzigd door loodgieter op 26-07-2005 20:20 ]

Verwijderd

het is vooral belangrijk te bepalen wat je nodig hebt:

als je je vaak verveelt op je computer omdat het niet snel genoeg gaat, denk je meer dan 1 uur per dag zware taken te doen, heb je geld over:
kies dan zeker die dothan.

ikzelf heb de hp (enterprise) nx6110 met een celeron M 360, en die heeft geen centje pijn: tekstverwerken en film kijken zonder problemen natuurlijk en dat ik het enige dat ik erop doe dus iets beter heb ik niet nodig (620 euro; juj)

over de accu: die celeron verbruikt idd meer maar dat kan gecompenseerd worden door de eventueel vrij sterke accu (in mijn geval 4.5 uur) voor het prijsverschil kan je misschien zelfs een extra of uitbereidings accu kopen (moet je enkel nog bepalen wat belangrijk is: power of uithouding)

bij laptops ben ik voor mijzelf tot de constatatie gekomen: zo goedkoop en degelijk mogelijk, zonder al te veel prularia. Voor features heeft men (ik dan toch) een desktop die men kan upgraden: de restwaarde en levensduur van laptops vallen toch altijd tegen.

edit: even een woordje in tweede zin vervangen.

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 27-07-2005 20:49 ]

Verwijderd

van mij mag dat woord in de 2de zin even weggehaald worden....

Verwijderd

Verwijderd schreef op dinsdag 26 juli 2005 @ 19:10:
[...]

+het feit dat de P-M zichzelf kan terugklokken! :)
Hoor deze wijze woorden uit de mond van: malibu suiper!! :D
Pagina: 1