Netwerkmonitoring en reporting tool?

Pagina: 1
Acties:

• axis
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 26-01-2023
Verhaaltje vooraf (niet nodig voor de vraag, maar toch):
Ik heb bij een aantal klanten Windows Server 2003 dozen staan, met MSSQL server.. Die machines repliceren elke nacht data naar wat server in een datacenter.. Dat gaat praktisch altijd goed, maar af en toe wil er nog wel eens een keertje zo'n replicatie mis gaan door een kink in de kabel (je kent ze wel, general network errors in mssql, etc).. Het is geen echte mssql replication, maar een handgeschreven DTS package die data overzet, dus als er ook maar 1 keer de connectie wordt verbroken, failed de hele job. Dat dat af en toe eens fout gaat is geen ramp, dat gebeurt wel eens een keertje, kunnen we gewoon die job weer aanzetten. Maarja, die job doet er dan wel 2-5 uur over.

Maar bij één klant treden die fouten veel vaker op, en nu wordt elke nacht wel eens de verbinding verbroken. Da's geen werkbare situatie, want we moeten nu elke ochtend die job opnieuw aanzetten, en hebben we urenlang niet de meest recente data in het datacenter.

Nu moet ik de oorzaak van het probleem gaan vinden. Ik weet al voor 99% zeker dat het aan de infrastructuur van de klant ligt. Die heeft een erg gedateerde en slecht onderhouden software firewall waar het aan kan liggen, of het consumenten-class DSL lijntje wat er naartoe ligt. Alleen wil ik dat nu ook bewijzen met feiten, zodat ik die klant kan overtuigen dat ze die infrastructuur moeten verbeteren (andere firewall of internetverbinding, en hebben zelf 0,0 technische kennis).

Ik zoek dus een tool om een connectie te testen, en data opslaat, zodat ik daar later een rapportje van kan maken.

Sinds jaar en dag gebruik ik IpMonitor om connecties naar die servers te testen elke 5 minuten, maar waarschijnlijk treedt het probleem (de verbroken connectie, kink in de kabel, whatever) binnen die 5 minuten op, want in IpMonitor zie ik geen enkel probleem, 100% uptime, en een gemiddelde response van 30ms.

Ik zat al te denken om een VBS scriptje te schrijven die gewoon aan de lopende band een publiek ip pingt, en dit met tijd en reply wegschrijft naar een DB, maar dan poll ik nog steeds om de zoveel seconden. Het liefst zou ik een connectie opbouwen (zoals ik gewend ben met een SSH of Telnet connectie), en de statistieken daarvan bijvoorbeeld opslaan (inclusief disconnects, etc)..

Voordat ik zelf opnieuw het wiel ga uitvinden, vraag ik me af of een van jullie misschien weet of dergelijke tools al op de markt zijn (voor windows of linux), en of jullie daar ervaringen mee hebben..

Two advices for network troubleshooting.. learn to draw diagrams in Visio, and THINK IN LAYERS!

• axis
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 26-01-2023
Hmm.. heb nu op die machine pingplotter draaien, is een tooltje dat ik ook al een tijd gebruik, die pingt elke zoveel seconden de bestemming (en de hops ertussen), en slaat dat allemaal op, dan kan ik later die file uitlezen en er een rapportje van maken.. Maar goed, da's nog steeds geen continue verbinding.

Two advices for network troubleshooting.. learn to draw diagrams in Visio, and THINK IN LAYERS!