Nieuwe voeding, pc doet niets

Pagina: 1
Acties:
  • 439 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Dwid
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 03-08-2024

Dwid

www.svdelden.nl

Topicstarter
Hallo, ik heb hier een HP Pavilion 7865 staan (256mb intern / PIII-1GHz) en die hield er van de 1 op de andere dag mee op.
Hij deed echt niets meer en natuurlijk denk je dan....de voeding. Dus op jacht gegaan naar een voeding voor deze pc. Het type voeding wat hier in hoort bleek nogal duur te zijn (nieuw) in Nederland, namelijk zo'n € 127,- dus ik ben op zoek gegaan naar een ander en ik heb er 1 op de kop kunnen tikken. Wat blijkt nou ik hem heb aangesloten....De voeding gaat aan zo gauw als ik de stekker er in druk en is vervolgens niet uit te krijgen met de powerknop.
Verder doet de pc helemaal niet qua beeld of hd-aktiviteiten. Er klinkt zelfs geen piepje. Wel draait de ventilator van de processor. Wie heeft een idee wat hier aan de hand is ?
Het volgende heb ik tot nu toe geprobeerd:
- De videokaart, modem en het geheugen er uit, maar dit veranderde niets, zelfde geval.
- 1 voedingsstekker van de dvd-rom af, nu deed hij niets meer, ook niet met powerknop.
- Alle stekkers (vouding+ide) van de dvd-roms af, beginsituatie weer.
- Normale ATX-Voeding aangesloten, zelfde idee...
- Alle stekkers van alle drives af, zelfde
- Opvallend iets, de dvd-rom lade wil gewoon open, maar de cdrw-lade niet (uiteraard wel met voeding :))

Als ik de stekker uit de voeding trek, klinkt een klein piepje, dus het maakt geluid.
Detail, het is een micro-atx. En bij de orginele Bestec 1523F voeding zit een extra stekkertje aan met het label 'FAN-C', lijkt mij dus van een ventilator, maar is deze van essentieel belang ??
Nu ben ik dus erg bang dat het hem ergens in het moederbord zit of in de processor, maar is dit te traceren en eventueel te repareren ?

[ Voor 9% gewijzigd door Dwid op 26-07-2005 18:18 ]

• PD2JK
  • Registratie: Augustus 2001
  • Nu online

PD2JK

ouwe meuk is leuk

Dwid schreef op dinsdag 26 juli 2005 @ 18:00:
En bij de orginele Bestec 1523F voeding zit een extra stekkertje aan met het label 'FAN-C', lijkt mij dus van een ventilator, maar is deze van essentieel belang ??
Nee hoor, dat is alleen het stekkertje wat de ventilator snelheid doorgeeft aan je moederbord, is alleen leuk als je de rpm's van je fan wilt zien.

Als een normale ATX voeding (waarvan je zeker weet dat hij goed is) niet werkt, ligt het waarschijnlijk aan je moederbord. Misschien heeft die Bestec voeding kortsluiting veroorzaakt waardoor hij een klap heeft uitgedeeld aan je hardware? Omdat je cd-rw drive niet meer open wil wanneer je die alleen aan een voeding hangt.

Lees ook even deze: Hangen en Opstartproblemen troubleshooter

[ Voor 7% gewijzigd door PD2JK op 26-07-2005 18:30 ]

Toen waren beige computers heel gewoon.

• Dwid
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 03-08-2024

Dwid

www.svdelden.nl

Topicstarter
Het enige wat ik me verder nog voor kan stellen is dat het amperage van de nieuwe voeding te laag is.
Er zat een 150W microvoeding in (2001) en ik heb dus nu een 250W microvoeding (2005) en ook al een 300W (standaard atx, 2003) geprobeerd. Ik acht de kans klein, maar goed....alles maar ff proberen.
Daarna zal ik eens even in de hobby-hoek kijken of ik nog wat oudere mb's en/of processoren kan vinden...