Toon posts:

Power Mac G5 veel duurder dan gewone PC?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ben eens een winkel binnengestapt om een "pc op maat" samen te stellen. Minimale vereisten ivm video / foto editing capaciteiten: 1GB geheugen, 250gb HD en pentium 4 530 (3GHz). Ongeveer deze configuratie in gedachte en dan ben ik INCLUSIEF software windows / videaobewerking rond de €1200 klaar:
- intel IV 530 processor
- asus P5GD1 moederbord
- 2 x 512MG geheugen
- maxtor 250GB HD
- asus nvidia EN6200TC videokaart
- Creative Audigity 2 ZS geluidskaart
- 1x DVD
- 1 x DVD DL writer
- 16-in 1 kaartlezer
- windows XP home
- Pinnacle Moviebox Deluxe 9

Nu begrijp ik niet zoveel van de Apple configuraties mbt Power Mac G5 (ik wil natuurlijk wel appels met appels vergelijken). In hoeverre is die te vergelijken met bovenstaande configuratie. De goedkoopste G5 begint bij zo'n € 2000, en dat is toch al gauw € 800 duurder, een hoop geld. Mis ik iets?! Want ben op zich geintereseerd om over te stappen naar Mac, maar met zo'n groot prijsverschil ga je nog eens diep nadenken :(
Please help!!

Verwijderd

de powermacs zijn wel 64-bit dual-cpu machines met een best okeeje FSB :) en met hippe waterkoeling.

edit: er zit trouwens ook een toetsenbord en muis bij de powermac; scheelt ook al snel een paar tientjes :P

[ Voor 40% gewijzigd door Verwijderd op 26-07-2005 16:45 ]

• TukkerTweaker
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 13-02 14:51
Je mist de 2e processor. PowerMac's zijn dual. Daarnaast betaal je voor een Apple systeem meer maar wordt completer geleverd vind ik.

• Slagroom
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 04-12-2025
Mac is ook inclusief software... inclusief heel veel nuttige software en niet van die troep die sommige PC OEM's bij een PC leveren...

• Canaria
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Canaria

4313-3581-4704

Ik mis in je offerte een design behuizing :P

[ Voor 132% gewijzigd door Canaria op 26-07-2005 17:00 ]

Apparticle SharePoint | Apps | Articles

• arjenhiemstra
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 15:54
Een G5 Power Mac is duurder, punt.

Je krijgt er echter wel iets heel anders voor dan een windows bak (mening)

De vraag is dan, heb je dat er voor over.
Dingen waar je aan kunt denken zoals software en OS zijn in dit forum uitgebreid aan bod. Ik ben na veel afwegingen voor een iMac G5 gegaan, de power van de G5 + 20" scherm voor minder dan de goedkoopste Power Mac config.

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 17:34

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

TukkerTweaker schreef op dinsdag 26 juli 2005 @ 16:42:
Je mist de 2e processor. PowerMac's zijn dual. Daarnaast betaal je voor een Apple systeem meer maar wordt completer geleverd vind ik.
Niet alleen de processor, maar ook dual moederbord, 64b PCI etc.

Een eerlijkere vergelijking zou zijn met een dual Opteron of Xeon systeem zijn, dan begint die EUR 2000 opeens niet meer zo duur te zijn.

Daar kan overigens tegenover gesteld worden dat de meeste gebruikers (en of software) de meerwaarde nauwelijks gebruiken ;)

Oslik blyat! Oslik!

• Floor-is
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 13-02 19:50

Floor-is

5.2

Euhm ik wil niet zeuren, maar de goedkoopste PowerMac is niet dual en toch wel € 1969,-
De goedkoopste dual is de 2.0Ghz G5 van € 2459,-

Een beetje leuke dual-xeon die ook nog redelijk stil is, mooie kast, met OS en dat soort geneuzel... Komt zeker in die richting :) Maar zolang je single-proc blijft is die P4 way cheaperder :P

Bericht hierboven

• Abbadon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 13:12
Idd, probeer maar eens een dual Opteron of Xeon met 64 bits sloten inelkaar te zetten voor 2 mille. En vergeet dan ook niet dingetjes als een FireWire800 kaart er bij in te steken. Prop het in een prachtige aluminium kast, werk het allemaal mooi af met fluisterstille fan's, top cpu koelers en meshed bekabeling en iets zegt me dat je dat toch niet gaat lukken. En da's dan nog maar het hardware gedeelte.

Just pick a dead end and chill out 'till you die.

• Abbadon
Floris schreef op dinsdag 26 juli 2005 @ 18:49:
Euhm ik wil niet zeuren, maar de goedkoopste PowerMac is niet dual en toch wel € 1969,-
Nee hoor, voor € 1969,- heb je een dual 2GHz :) (volgens mij verkopen ze geen 1.8GHz single meer?)

Verwijderd

Topicstarter
Slagroom schreef op dinsdag 26 juli 2005 @ 16:57:
Mac is ook inclusief software... inclusief heel veel nuttige software en niet van die troep die sommige PC OEM's bij een PC leveren...
Heb ik gelezen dat er inderdaad veel software bijzit. Is het zo dat wanneer je videobeweking wil doen, je geen aparte software meer nodig hebt? Of toch wel? Daarnaast moet je natuurlijk Office 2004 voor Mac er bij kopen voor je office applicaties en dat komt er natuurlijk ook nog bij de totaal prijs.

Is het dan veilig om te stellen dat je eigenlijk wel meer pecunia kwijt bent, maar daarvoor in de plaatst een computer met meer capaciteit (en eigenlijk misschien wel iets te veel koopt voor wat je er mee gaat doen). Kortom, de configuratie zoals ik die hierboven heb gemeld wordt aan alle kanten met het instapmodel Power Mac G5 (2x2GHz) overschreden? Dan is het zeker niet nodig om het standaard geheugen van 512MB uit te breiden, of raden jullie dat toch aan ivm videobewerking?

Tja, wordt het ondanks het prijskaartje toch wel erg aantrekkelijk om een overstapje te wagen!

• Sijmen
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 01-10-2025
Hehe, ik zou die 2 GHz geen instapmodel noemen, dat is een beest van een machine :)

Instapmodellen zijn de Mac Mini, eMac, en iMac dacht ik.

• arjenhiemstra
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 15:54
Verwijderd schreef op dinsdag 26 juli 2005 @ 20:17:
[...]

Heb ik gelezen dat er inderdaad veel software bijzit. Is het zo dat wanneer je videobeweking wil doen, je geen aparte software meer nodig hebt? Of toch wel? Daarnaast moet je natuurlijk Office 2004 voor Mac er bij kopen voor je office applicaties en dat komt er natuurlijk ook nog bij de totaal prijs.

Is het dan veilig om te stellen dat je eigenlijk wel meer pecunia kwijt bent, maar daarvoor in de plaatst een computer met meer capaciteit (en eigenlijk misschien wel iets te veel koopt voor wat je er mee gaat doen). Kortom, de configuratie zoals ik die hierboven heb gemeld wordt aan alle kanten met het instapmodel Power Mac G5 (2x2GHz) overschreden? Dan is het zeker niet nodig om het standaard geheugen van 512MB uit te breiden, of raden jullie dat toch aan ivm videobewerking?

Tja, wordt het ondanks het prijskaartje toch wel erg aantrekkelijk om een overstapje te wagen!
Ik zou zeker aanraden om minimaal 1gb geheugen er in te zetten. Test wijzen uit dat mac os x erg gebaat is bij grote hoeveelheden geheuden.

Daarnaast moet je een mac niet kopen omdat hij zo supersnel is (niet dat dat niet zo is) maar voor minder geld heb je inderdaad een (bijna) even snelle windows comp.
Het belangrijkste voordeel van de mac is de stabiliteit en de super goede software die er bij zit en er voor te krijgen is.

• Canaria
  • Niet online

Canaria

4313-3581-4704

[...]

Ik snap niet waarom je dat zo noemt, want Office voor Windows is ook niet gratis :?

• The_DoubleU
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 10:52

The_DoubleU

Tweaker in München

[...]
Als je nu een Mac koopt krijg je Tiger OSX en iLife 05 erbij.
iLife bevat.
iTunes, dat ken je vast wel.
Garageband, zelf muziek mixen
iMovie, videobewerking. Dit is wat jij zoekt. En je kan er aardig wat dingen mee doen. Genoeg om een familie filmpje mee inelkaar te zetten. Voor het profesionele werk moet je dan gaan kijken naar Final Cut (express/pro) en dat kost aardig wat.
iDVD, zelf maken van DVD's. Dus een menu maken, etc.
iPhoto, fotoalbum.

Meer info over iLife http://www.apple.com/ilife/
Meer info over Final Cut Studio http://www.apple.com/finalcutstudio/
Dit is een pakket wat bestaat uit Final Cut Pro, Soundtrack Pro, Motion, DVD Studio Pro
Kost over 1000 euro maar dan kan je ook je eigen film studio gaan beginnen :)
Meer info over Final Cut Express http://www.apple.com/finalcutexpress/
Dit pakket zit tussen iMovie en Final Cut Pro in, en kost 299 euro.

Ik weet niet wat je van plan bent maar inprincipe kan je direct beginnen met videobewerking mbv iMovie.
En over office, er is een OpenOffice voor Mac.
Wil je MS Office dan moet je betalen, maar dat moet je ook als je Windows koopt.

• Xfile
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 15-12-2025
Sijmen schreef op dinsdag 26 juli 2005 @ 20:22:
Hehe, ik zou die 2 GHz geen instapmodel noemen, dat is een beest van een machine :)

Een iMac hoeft niet perse een instapmodel te zijn.
Ik ken grafische vormgevers die op iMac 2GHz G5 werken.

Whereof one cannot speak, one must remain silent.

• Abbadon
In vergelijking met een Powermac G5 is zo'n ding een instapmodel, lijkt me overuidelijk :) Niet dat dat er ook maar enigzins toedoet, zo'n 'classificatie'.

Verwijderd

Topicstarter
Sijmen schreef op dinsdag 26 juli 2005 @ 20:22:

Ben ik helemaal mee eens, maar op de site van Apple noemen ze dit gevalletje een instapmodel, die daarop volgend het tussenmodel en de 2,7GHz tot slot de high-end PC. Tja voor de simpele zielen zoals ik is de instap PowerMac al een erg vette high nietwaar 8)

Verwijderd

Topicstarter
The_DoubleU schreef op dinsdag 26 juli 2005 @ 20:59:
[...]

Als je nu een Mac koopt krijg je Tiger OSX en iLife 05 erbij.
iLife bevat.
iTunes, dat ken je vast wel.
Garageband, zelf muziek mixen
iMovie, videobewerking. Dit is wat jij zoekt. En je kan er aardig wat dingen mee doen. Genoeg om een familie filmpje mee inelkaar te zetten. Voor het profesionele werk moet je dan gaan kijken naar Final Cut (express/pro) en dat kost aardig wat.
iDVD, zelf maken van DVD's. Dus een menu maken, etc.
iPhoto, fotoalbum.

Meer info over iLife http://www.apple.com/ilife/
Meer info over Final Cut Studio http://www.apple.com/finalcutstudio/
Dit is een pakket wat bestaat uit Final Cut Pro, Soundtrack Pro, Motion, DVD Studio Pro
Kost over 1000 euro maar dan kan je ook je eigen film studio gaan beginnen :)
Meer info over Final Cut Express http://www.apple.com/finalcutexpress/
Dit pakket zit tussen iMovie en Final Cut Pro in, en kost 299 euro.

Ik weet niet wat je van plan bent maar inprincipe kan je direct beginnen met videobewerking mbv iMovie.
En over office, er is een OpenOffice voor Mac.
Wil je MS Office dan moet je betalen, maar dat moet je ook als je Windows koopt.
Waar staat Open Office voor Mac voor? Neem aan dat je niet excel en word hiermee kan draaien (heb je MS Office voor nodig), maar wat kun je er dan wel mee? Thxs

Verwijderd

Een vergelijkbaar Windows systeem met een dual Opteron 2Ghz. Kost al snel E1800,- (als je em niet zelf wilt bouwen). Voor die 200 meer heb je het design en de garantie dat alles goed opelkaar is afgestemt.

Met Open Office kan je gewoon word en exel openen en opslaan in het gewenste formaat.

• The_DoubleU
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 10:52

The_DoubleU

Tweaker in München

Verwijderd schreef op dinsdag 26 juli 2005 @ 23:21:
[...]
Waar staat Open Office voor Mac voor? Neem aan dat je niet excel en word hiermee kan draaien (heb je MS Office voor nodig), maar wat kun je er dan wel mee? Thxs
Open Office is een Office pakket, en bevat programma's vergelijkbaar met Word, Excel, Acces, powerpoint EN MEER! Het is een opensoure project en het ondersteund het MS office document formaat.
http://www.openoffice.org/

Er is ook een ander pakket wat gebaseerd is op Open Office en dat heet NeoOffice.
Verschil tussen de 2 pakketen kan je hier lezen http://porting.openoffice.org/mac/ooo-osx_downloads.html

• Xiander
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 04-02 21:12
Het is geen antwoord op je vraag, maar ivm video en foto editing zou ik toch niet voor die videokaart kiezen:
- asus nvidia EN6200TC videokaart
Ik persoonlijk zou op zijn minst een Geforce 6600 nemen (met 256 MB ram). Die turbo cache kaarten zijn voor low level systemen, goedkope workstations (internet, tekstverwerking, ...).

Typ voor GoT!

• Whieee
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 14-02 16:27

Whieee

Moderator Apple Talk

⌘ + ⌥ + ⎋

@TS:
de 'pc op maat' zal waarschijnlijk bestaan uit een el-cheapo ATX miditower (25 euro), met een el-cheapo 300W voeding (15euro), en de door jou geselecteerde componenten. Geen aluminium design kast met high-end voeding, geen geleide airflows, geen temperatuurgestuurde fluisterstille fans, geen gemeshte bekabeling, geen high-end CPU coolers, geen nauwgezet afgestemd systeemontwerp dat gegarandeerd stabiel werkt met het OS.

Al die dingen krijg je met een Mac wel, en ja dat heeft een meerprijs. Maar het is die meerprijs meer dan waard. Dat neemt niet weg dat er best dingen zijn die ik triest duur vind bij Apple, en dat ik vind dat er onderhand eens goeie GPU's in de Macs mogen, maar voor videobewerking heeft de PowerMac mijn voorkeur.

Launching containers into space

• Murcielago
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 03-02 12:18
Whieee schreef op woensdag 27 juli 2005 @ 01:59:
@TS:
de 'pc op maat' zal waarschijnlijk bestaan uit een el-cheapo ATX miditower (25 euro), met een el-cheapo 300W voeding (15euro), en de door jou geselecteerde componenten. Geen aluminium design kast met high-end voeding, geen geleide airflows, geen temperatuurgestuurde fluisterstille fans, geen gemeshte bekabeling, geen high-end CPU coolers, geen nauwgezet afgestemd systeemontwerp dat gegarandeerd stabiel werkt met het OS.

Al die dingen krijg je met een Mac wel, en ja dat heeft een meerprijs. Maar het is die meerprijs meer dan waard. Dat neemt niet weg dat er best dingen zijn die ik triest duur vind bij Apple, en dat ik vind dat er onderhand eens goeie GPU's in de Macs mogen, maar voor videobewerking heeft de PowerMac mijn voorkeur.
Je vergeet te vermelden dat een Pentium 4 en een PowerMac niet op hetzelfde niveau staan. Voor de PowerMac kun je beter kijken naar de Xeon's en de Opteron series. Tegenover de Pentium 4 staan meer de iMac's en misschien de eMac. Die komen qua performance meer overeen, en dus ook qua prijs.

PSN: djmurcielago

Verwijderd

Topicstarter
djmurcielago schreef op woensdag 27 juli 2005 @ 02:20:
[...]

Je vergeet te vermelden dat een Pentium 4 en een PowerMac niet op hetzelfde niveau staan. Voor de PowerMac kun je beter kijken naar de Xeon's en de Opteron series. Tegenover de Pentium 4 staan meer de iMac's en misschien de eMac. Die komen qua performance meer overeen, en dus ook qua prijs.
Dit is me nu meer dan duidelijk. Dan weet ik nu wat ik met elkaar moet vergelijken. En dan zou je kunnen zeggen dat het prijstechnisch redelijk met elkaar te vergelijken is (apple met pc) zolang je apples met apples vergelijkt :)
Thxs voor alle bruikbare input allemaal!

• Frogmen
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Voor wat jij ermee wilt gaan doen zou ik voor een iMac 20" kiezen qua performance goed genoeg (wel 1GB geheugen) en dan heb je meteen een heel mooi scherm wat de kleuren echt goed weergeeft. Niets is zo ergerlijk dan je alles klaar te hebben en er dan achter te komen dat je monitor de kleuren niet lekker weergeeft. Succes.
PS Voor de duidelijkheid zelfs op een oude PowerMac G4 400 kan je video bewerken.
En vergeet niet dat de waardedaling van een Mac stukken minder is.

Voor een Tweaker is de weg naar het resultaat net zo belangrijk als het resultaat.

• Xfile
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 15-12-2025
Abbadon schreef op dinsdag 26 juli 2005 @ 22:55:
In vergelijking met een Powermac G5 is zo'n ding een instapmodel, lijkt me overuidelijk :) Niet dat dat er ook maar enigzins toedoet, zo'n 'classificatie'.
Ik heb het woord instapmodel opgezocht in de Van Dale:
relatief goedkoop model van een apparaat, toestel e.d. bestemd voor de onervaren consument
Dat van onervaren consument klopt niet, het is maar net waar je een Mac voor nodig hebt.

Whereof one cannot speak, one must remain silent.

• Abbadon
Please :X

Interpreteer éérst de zin zoals die in de Van Dale staat eens goed, deze is tweeledig en het eerste lid is hier van toepassing, het tweede niet per definitie. En plaats hem dan ook in de juiste context (een ervaren chauffeur kan ook een instapmodel auto kopen omdat hem de financiële middelen ontbreken, hetzelfde geldt voor een Mac).

Dat ik hier überhaupt op reageer 8)7

• Canaria
  • Niet online

Canaria

4313-3581-4704

De manier waarop Apple de term 'instapmodel' hanteert is gewoon wat anders, maar overduidelijk.
Elke productserie (productserie is bijvoorbeeld iBook, PowerMac, eMac) heeft z'n eigen instapmodel.
Dat is dus het model met de laagste specificaties. In het geval van de huidige PowerMacs is dat de dual 2,0 GHz, sinds de 1,8 GHz obsolete is.
Obsolete wil hier niets meer zeggen dan dat hij niet meer current is, niet meer in het huidige portfolio zit en niet meer te koop is via de Apple online store.

Verwijderd

Topicstarter
Frogmen schreef op woensdag 27 juli 2005 @ 09:22:
Voor wat jij ermee wilt gaan doen zou ik voor een iMac 20" kiezen qua performance goed genoeg (wel 1GB geheugen) en dan heb je meteen een heel mooi scherm wat de kleuren echt goed weergeeft. Niets is zo ergerlijk dan je alles klaar te hebben en er dan achter te komen dat je monitor de kleuren niet lekker weergeeft. Succes.
PS Voor de duidelijkheid zelfs op een oude PowerMac G4 400 kan je video bewerken.
En vergeet niet dat de waardedaling van een Mac stukken minder is.
Ik vind het persoonlijk jammer dat alles in 1 beeldscherm is verwerkt. Tuurlijk heeft het voordelen (strak design, ruimte besparend), maar ook nadelen. PC kast meer op aan te sluiten, meer mogelijkheden qua uitbreiding en mijn gevoel zegt dat als er iets mis is, het lastiger werkt. Vergelijk het met een TV met ingebouwde DVD/video mogelijkheid. Is je DVD stuk, ben je ook je TV kwijt. Neemt niet weg dat ik ook deze optie nog eens ga bekijken!

Verwijderd

Topicstarter
Aangezien ik pas sinds kort aan het speuren ben in Apple-land, ben ik niet bekend met updates. Is de huidige lijn Power Mac G5 recentelijk geupgrade of gaat er binnenkort nog wat gebeuren? Zou zonde zijn als ik nu een G5 aanschaf terwijl volgende maand upgrades gaan komen. Iemand een idee?

Verwijderd

smurf: http://buyersguide.macrumors.com/

updates zijn uiteindelijk niet te voorspellen.

Verwijderd

Verwijderd schreef op woensdag 27 juli 2005 @ 10:32:
[...]

Ik vind het persoonlijk jammer dat alles in 1 beeldscherm is verwerkt. Tuurlijk heeft het voordelen (strak design, ruimte besparend), maar ook nadelen. PC kast meer op aan te sluiten, meer mogelijkheden qua uitbreiding en mijn gevoel zegt dat als er iets mis is, het lastiger werkt. Vergelijk het met een TV met ingebouwde DVD/video mogelijkheid. Is je DVD stuk, ben je ook je TV kwijt. Neemt niet weg dat ik ook deze optie nog eens ga bekijken!
Een iMac is ontzettend makkelijk uit te breiden. Er zitten aan de onderkant 3 schroefjes die niet los kunnen; je hoeft ze maar 3x rond te draaien en je kan de achterkant er zo aftillen, en dan zie je dit.

Een nadeel is natuurlijk wel dat je maar één interne harde schijf hebt. Maar dat weegt niet op tegen voordelen als het design en het praktische aspect daarvan, vind ik.

En als er iets kapotgaat, heb je gewoon garantie natuurlijk. En als het buiten de garantietermijn valt kan je Apple inschakelen die voor een prijsje je iMac repareert.
Pagina: 1