disjfa - disj·fa (meneer)
disjfa.nl
"We never grow up. We just learn how to act in public" - "Dyslexie is a bitch"
"Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal." - Albert Einstein
Verwijderd
dat moet haast wel. Het verschil is nu echt te klein geworden, maar ik ben benieuwd waar Apple nu mee wil gaan komen. Nog een keer een speedbump voor de G4, of toch een G5? Wat voor GPU? En komt er al een 802.11n chip in? Wat gebeurt er met het design? Genoeg materiaal voor speculaties, maar het zal toch wel afwachten worden...Verwijderd schreef op dinsdag 26 juli 2005 @ 17:00:
Het verschil van de iBooks met de PowerBooks is nu nog kleiner geworden... Hopelijk worden de PowerBooks ook binnenkort vernieuwd?
Launching containers into space
Ik weet niet of je het nieuws een beetje gevolgd hebt... maar Apple gaat overstappen op Intel-processoren.. een van de redenen daarvoor was, dat IBM er niet in staat toe bleek om de G5 dusdanig energie-efficient en warmte-arm genoeg te maken om ze mobiel toepasbaar te maken...Whieee schreef op dinsdag 26 juli 2005 @ 17:20:
[...]
dat moet haast wel. Het verschil is nu echt te klein geworden, maar ik ben benieuwd waar Apple nu mee wil gaan komen. Nog een keer een speedbump voor de G4, of toch een G5? Wat voor GPU? En komt er al een 802.11n chip in? Wat gebeurt er met het design? Genoeg materiaal voor speculaties, maar het zal toch wel afwachten worden...
M.a.w., er zullen geen G5 *Books komen, en aangezien de G4 nu al "oud" is, lijkt het me dat de *Books straks de eerste producten zullen zijn die een Intel CPU zullen ontvangen. Tot die tijd zullen ze nog wel proberen de G4 nog verder uit te putten, maar veel verder zal dat niet gaan.
Verwijderd
Als er nog een Powerbook upgrade komt, dan denk ik dat het interne geheugen net als nu bij de iBooks wordt, dus 1x 512 MB in plaats van 2x 256 MB. Verder misschien een kleine snelheidsverhoging en een Radeon 9600 of 9700 met 64 MB ipv GeForce FX5200 op de 12", 128 MB Radeon 9700 op de 15", Superdrive met 16-voudige snelheid en een grotere HDD (+ 20GB).
Het design zal niet snel veranderen denk ik.
Ik vind overigens het verschil niet te klein. Daarmee bedoel ik dat ik de Powerbook nog steeds de meerprijs waard vind. De specs zijn naar elkaar toe gelopen, maar de prijzen ook.
Apparticle SharePoint | Apps | Articles
Ik heb het gevolgd, maar Apple zal beginnen met het Intel in 2006. Dat betekent dat de PowerBooks het ruim anderhalf jaar zonder upgrade moeten doen, en dat kan zelfs Apple niet maken. Er zal dus nog een tussentijdse upgrade komen.HyperioN. schreef op dinsdag 26 juli 2005 @ 17:27:
[...]
Ik weet niet of je het nieuws een beetje gevolgd hebt... maar Apple gaat overstappen op Intel-processoren.. een van de redenen daarvoor was, dat IBM er niet in staat toe bleek om de G5 dusdanig energie-efficient en warmte-arm genoeg te maken om ze mobiel toepasbaar te maken...
M.a.w., er zullen geen G5 *Books komen, en aangezien de G4 nu al "oud" is, lijkt het me dat de *Books straks de eerste producten zullen zijn die een Intel CPU zullen ontvangen. Tot die tijd zullen ze nog wel proberen de G4 nog verder uit te putten, maar veel verder zal dat niet gaan.
Als jij het recente nieuws gevolgd hebt, heb je ook gezien dat IBM onlangs G5 processoren heeft gepresenteerd die hun werk doen op 1.6GHz en daarbij 16W verstoken, wat MINDER is dan de huidige Pentium-M processoren. Een G5 PowerBook is technisch gezien dus mogelijk. De vraag is of het qua ROI verantwoord is om nu nog een G5 PowerBook uit te brengen. Persoonlijk verwacht ik dat Apple het bij een speedbump voor de G4 laat, al vind ik dat wel jammer.
[ Voor 41% gewijzigd door begintmeta op 26-07-2005 18:04 ]
ik vermoed dat ze dezelfde G4 gebruiken als in de PowerBooks, een 7447A dus.begintmeta schreef op dinsdag 26 juli 2005 @ 18:02:
Welke processor zit nu in de nieuwe iBooks? Is het tegenwoordig de MPC7457, MPC7447 of 7447A? Ik hoop ook dat ze eindelijk een helderder scherm in de iBooks hebben gezet... Prettig buiten kunnen werken zou wel fijn zijn.
Verwijderd
Verder is die resolutie van de 14" inch nog steed 1024 X 768, dus heeft die 14" weinig meerwaarde op de 12". Alleen heeft die dan weer wel een krachtigere processor en een 60GB HDD en DVD writer.
Vraag me nu toch af of ik moet wachten op de nieuwe powerbook of een Ibookje koop.
Zelf zou ik nog willen toevoegen:+ Gaming-capable 64 MB of VRAM
+ Officially supported monitor spanning
+ DVI output for cinema displays
+ 5400 RPM hard drives
+ 20 GB larger hard drive on each model
+ 80-167 MHz of CPU speed
+ Slightly smaller and lighter
+ Superdrive mogelijk op 12" versie
+ Videokaart zeker Core Image-geschikt (de 9550 in de nieuwe iBook kan het volgens mij niet) kan ie wel
Ik denk niet dat de 12" PowerBook op dit moment een prijsverschil van bijna € 500 rechtvaardigt, dus op zich is deze update van de iBook zeker niet slecht. Het enige waar ik enigszins in teleurgesteld ben, is de 'magere' videokaart van 32 MB (maar nog steeds beter dan Intel Integrated Graphics op Windows-laptops) en de snelheid van de HDD's, helaas nog steeds 4200rpm. Verrast ben ik dan weer door de aanwezigheid van Bluetooth en 512 MB RAM standaard, en de scrolling trackpad.- Slower GPU (though the VRAM really offsets this)
- Lower RAM ceiling
- $500 more expensive for base models (€500 bij ons)
- $400 more expensive for superdrive models
[ Voor 10% gewijzigd door The Evil Brain op 26-07-2005 23:01 ]
Maar wat is dan de "grote" upgrade? 512mb ipv 256mb.
[ Voor 6% gewijzigd door ErikRo op 26-07-2005 21:06 ]
"I don't have any solution but I certainly admire the problem." -- Ashleigh Brilliant
Extra zuur, als je je bedenkt dat je 30 euro meer voor betaald.
Maar de middelste model, is nu uitgebreid met 512 ram, Bluetooth en Airport Extreme.
En dat voor voor 30 euro meer dan de oude model, vind ik het zeer netjes.
Verwijderd
BT heeft die wel standaard.ErikRo schreef op dinsdag 26 juli 2005 @ 21:06:
Valt me dus zwaar tegen, ik had op echte upgrades gehoopt van de mac mini, betere videochip met meer geheugen, paar aansluitingen extra. Of standaard bluetooth, grotere hd, firewire800, snellere cpu.
Maar wat is dan de "grote" upgrade? 512mb ipv 256mb.![]()
Apple heeft helemaal niet aangekondigd dat er een grote upgrade zou komen... Dat zijn meer de speculaties op sites als macrumors.com etc.
Kan ie wel+ Videokaart zeker Core Image-geschikt (de 9550 in de nieuwe iBook kan het volgens mij niet)
Liege, liege, liegebeest!
Huh, waar zie je dat staan dan? Ik kan de kaart in het lijstje van Apple in ieder geval niet vinden. Niet dat ik het verder erg belangrijk vind, overigens, maar toch
64 MB was daarentegen wel leuk geweest...
Het lijstje van apple is niet compleet. De videokaart heeft pixel shader 2.0 nodig om met Core image te kunnen werken. Volgens mij hield dat iets in met programmeerbaar zijn van deze units. Dit komt volgens mij ook overeen met compatible zijn met directx9.0.wouterve schreef op dinsdag 26 juli 2005 @ 22:46:
[...]
Huh, waar zie je dat staan dan? Ik kan de kaart in het lijstje van Apple in ieder geval niet vinden. Niet dat ik het verder erg belangrijk vind, overigens, maar toch.
In ieder geval heeft de 9550 ps2.0, dus dat zit goed. De 9550 is gewoon een laaggeklokte 9600 (en die staat wel in dat compatible lijstje). De 9550 is dus de RV350 core versus de RV280 in de 9200. En generatie verschil dus. Zou ook wel wat raar zijn als ze de videokaart wel veranderen en de vram gelijk houden en dan toch niet met die core image compatible zijn.
Verwijderd
Verwijderd
Ik bied 300!Verwijderd schreef op dinsdag 26 juli 2005 @ 17:28:
nou dat wordt even een weekje wachten voordat ik die van mij ga bestellen, of even kijken of ik nog een mooi prijsje kan maken met het nu verouderde model mac mini 1.42
Verwijderd
Hoi :W.
Wel raar dat Apple de prijzen in Nederland heeft opgehoogd... dat is nog nooit gebeurd volgens mij?
Alle Mm worden nu met 512mb uitgerust de 256mb gaat eruit, verschil is 256mb
1+1=2
"I don't have any solution but I certainly admire the problem." -- Ashleigh Brilliant
Mja, als je dat soort opties wil ben je volgens Apple een prosumer, en moet je voor de duurdere PowerBooks gaanVerwijderd schreef op woensdag 27 juli 2005 @ 11:29:
Ook een gemis is toch wel dat er nog geen firewire 800 op de Ibook zit. Verder ook geen mic/line in, wat toch best handig kan zijn wanneer je van Skype etc. gebruik wilt maken. Of wie weet het oh zo hippe Podcasten..! Je kan natuurlijk wel zo'n usb headphone + mic kopen, maar vind dat toch minder.
Er zit toch ook een ingebouwde Mic op, is die zoooo slecht dan?Verwijderd schreef op woensdag 27 juli 2005 @ 11:29:
Ook een gemis is toch wel dat er nog geen firewire 800 op de Ibook zit. Verder ook geen mic/line in, wat toch best handig kan zijn wanneer je van Skype etc. gebruik wilt maken. Of wie weet het oh zo hippe Podcasten..! Je kan natuurlijk wel zo'n usb headphone + mic kopen, maar vind dat toch minder.
Verwijderd
Die ingebouwde mic werkt hier prima voor skype, in elk geval beter dan die armdom headsets die je in de mediamarkt krijgt_Richie_ schreef op woensdag 27 juli 2005 @ 15:32:
[...]
Er zit toch ook een ingebouwde Mic op, is die zoooo slecht dan?
En dan moet ik dus toch voor de PowerBook gaan...Tijd voor nieuwe PowerBooks dus...
Wat is er slechter aan het toetsenbord dan? Heb beide nog nooit vast gehad, dus graag wat argumenten waar je het slechter vindWhieee schreef op woensdag 27 juli 2005 @ 21:09:
Ik moet inderdaad toegeven dat als ik NU een Apple notebook zou moeten aanschaffen dat de iBook toch veel interessanter zou zijn dan de PowerBook, ware het niet dat ik er een 20" Cinema Display aan moet hangen, Line-in voor mij noodzakelijk is en het iBook toetsenbord waardeloos is in vergelijking met dat van de PowerBook (het is niet slecht, maar dat van de PowerBook is gewoon zoveel beter)
En dan moet ik dus toch voor de PowerBook gaan...Tijd voor nieuwe PowerBooks dus...
Seizoenskaarthouder Feyenoord - Vak T
Widgets draaien sowieso goed, dat deden ze ook al op de vorige revisie.Verwijderd schreef op woensdag 27 juli 2005 @ 16:53:
Is het al duidelijk of widgets goed draaien op de nieuwe ibooks?
ik vind de aanslag van de toetsen van de PB fijner, de toetsen zijn wat dikker, maken minder herrie, de spatiebalk voelt erg 'nep' op de iBook, er is geen F12 op de iBook, en ik typ om de een of andere reden sneller op de PowerBook.Scrummie schreef op woensdag 27 juli 2005 @ 22:51:
[...]
Wat is er slechter aan het toetsenbord dan? Heb beide nog nooit vast gehad, dus graag wat argumenten waar je het slechter vind
Let op! Dit is enkel mijn mening, ik heb inmiddels ruim een half jaar een PowerBook G4, en heb daarvoor een iBook G4 gehad (beide waren nieuw toen ik ze kocht), en was met allebei erg blij, maar ik moet zeggen dat wanneer je een PowerBook hebt gehad, dat de iBook het toch 'net niet' is, al is het een dijk van een notebook.
Heh.. komt er dus op neer dat je als je alleen een iBook gewent bent, die ook gewoon heel erg voldoet, tot dat je een PowerBook gaat kopen. Ik wou iig dat het een maandje verder was, dan zat ik dit te posten op een gloednieuwe iBookWhieee schreef op donderdag 28 juli 2005 @ 00:53:
[...]
ik vind de aanslag van de toetsen van de PB fijner, de toetsen zijn wat dikker, maken minder herrie, de spatiebalk voelt erg 'nep' op de iBook, er is geen F12 op de iBook, en ik typ om de een of andere reden sneller op de PowerBook.
Let op! Dit is enkel mijn mening, ik heb inmiddels ruim een half jaar een PowerBook G4, en heb daarvoor een iBook G4 gehad (beide waren nieuw toen ik ze kocht), en was met allebei erg blij, maar ik moet zeggen dat wanneer je een PowerBook hebt gehad, dat de iBook het toch 'net niet' is, al is het een dijk van een notebook.
Tiger werkt ook prima op de huidige iBook en dus laat ik mezelf straks wel weer een klap geld uit mijn zak kloppen als ze zijn overgestapt op intelletjes.
Want die ibook is wel interessant, 949 dollar (met studentenkorting) = 787 euro. Ik wil hem vooral gebruiken om op het terras te kunnen werken, de trein en bij mijn ouders.
40gig lijkt mij daarom wel voldoende, want ik gebruik gewoon mijn andere pc voor opslag/spellen, en ik vind de meerprijs voor een 80gig best fors.
Verwijderd
zorg wel dat je'm vantevoren helemaal hebt geinstalleerd en hebt voorzien van wat persoonlijke files... Op die fiets kan men je niets maken
dat van de studentenkorting in de US weet ik trouwens niet... lijkt me eigenlijk dat ze dat niet doen...
[ Voor 19% gewijzigd door Liegebeest op 28-07-2005 11:37 ]
Volgens mij gaat dat dus niet werken als ze je controleren. Zover ik weet checken ze het serienummer, en daaraan kunnen ze zien waar het gekocht is.cailin_coilleach schreef op donderdag 28 juli 2005 @ 11:36:
dat, of je stuurt de doos en alle boekjes via de post naar huis en neemt de laptop mee in je hand bagage...
zorg wel dat je'm vantevoren helemaal hebt geinstalleerd en hebt voorzien van wat persoonlijke files... Op die fiets kan men je niets maken
Officieel zal je een inschrijving aan een Amerikaanse universiteit moeten laten zien. Maar het schijnt dat men het niet zo nauw neemt. Zo las ik ergens "flash your library card or show them how many beers you can drink in a minute". Ook bestellen sommigen via internet met studentenkorting omdat er toch niet gecontroleerd wordt.dat van de studentenkorting in de US weet ik trouwens niet... lijkt me eigenlijk dat ze dat niet doen...
Je moet er dan wel rekening mee houden dat je zo'n 1.5 jaar verder bent en misschien nog wel meer omdat ze eerst de powerbooks aan de beurt laten...Reind schreef op donderdag 28 juli 2005 @ 01:08:
Ik wacht nog wel even met upgraden tot de iBook er is met de intel processor onder de motorkap. De upgrade die nu door gevoerd is vind ik persoonlijk niet de moeite waard om mijn G4 1,2Ghz voor in te ruilen.
Tiger werkt ook prima op de huidige iBook en dus laat ik mezelf straks wel weer een klap geld uit mijn zak kloppen als ze zijn overgestapt op intelletjes.
AxidanT<<Check't voor fijne muziek! (Als je van house houdt dan)
Nog een handig overzicht hierThe Evil Brain schreef op dinsdag 26 juli 2005 @ 19:13:
Iemand op een ander forum heeft een mooi lijstje gemaakt voor een vergelijking tussen een 12" iBook en een 12" PowerBook (de plusjes zijn dus het voordeel van de PowerBook):
edit: misschien is dit nog handiger - complete ibook/powerbook lineup, pdf
[ Voor 16% gewijzigd door John_Glenn op 28-07-2005 14:10 ]
Kijk, hier hebben we wat aan. Opvallend is deze conclusie/
Een Mac is dus duidelijk een vooruitgang.No known viruses affect Mac OS X, compared with Between 1,200 - 70,000 known viruses
(depending on your source) for Windows;
built-in customizable firewall; not vulnerable to DDoS attacks
SpyWare/AdWare: No known spyware/adware affects Mac OS X, compared with thousands of spyware/adware variants for Windows.
Echter, het grootste verschil tussen beide is dat de iBook geen DVI-poort heeft en als max res van een extern scherm 1024 doet, terwijl de PB er 2048 schermen van maakt, op een DVI-poort zelfs.
Aangezien ik iets zocht om gewoon alles op te doen en thuis op een lomp extern gezelschap had willen aansluiten, is bij deze het gekwijl voor een iBook opgedroogd.
gelulVolgens mij gaat dat dus niet werken als ze je controleren. Zover ik weet checken ze het serienummer, en daaraan kunnen ze zien waar het gekocht is.
Laptop in rugzak -> rugzak op rug -> rugzak door X-ray -> rugzak op rug -> tralalala...
Met de screenspanning hack is die beperking er niet meer. Ik had daardoor ook gewoon 1280 op m'n externe scherm aan iBook. Moet wel zeggen dat het met de DVI van PowerBook een stuk scherper is, dat welEcteinascidin schreef op donderdag 28 juli 2005 @ 14:22:
Echter, het grootste verschil tussen beide is dat de iBook geen DVI-poort heeft en als max res van een extern scherm 1024 doet, terwijl de PB er 2048 schermen van maakt, op een DVI-poort zelfs.
PV: 27kWp | WP: Adlar Aurora II 6kw
Waren mijn originele aannames fout?
Verwijderd
Ik ben afgelopen weken naar de VS geweest met een vrij nieuwe powerbook die we al in Nederland hadden gekocht. Bij elke keer dat we door de controle moesten, moest de laptop uit de tas, maar er werd verder niks aan gecontroleerd.cailin_coilleach schreef op donderdag 28 juli 2005 @ 14:32:
[...]
geluldenk je dat ze dat bij _elke_ laptop gaan doen die door de douna komt? fat chance!
Laptop in rugzak -> rugzak op rug -> rugzak door X-ray -> rugzak op rug -> tralalala...
Verder zijn alle Apple prijzen in Amerika zonder belasting. Dat verschilt per staat, maar het is minimaal 7 % (in Florida). In Louisiana kon je op het vliegveld, als je weer naar Nederland gaat de belasting terugvragen van producten die je daar gekocht hebt. Helaas hebben wij haast geen bonnetjes bewaard en dit niet geprobeerd, dus ik weet niet hoe dat daarna nog zit met controles in Nederland.
Als het beeld op de 2e monitor een kopie van de eerste is dan wordt toch ook dezelfde resolutie gebruikt ?cailin_coilleach schreef op donderdag 28 juli 2005 @ 16:05:
[..] in plaats van dat de tweede monitor een kopie was van de eerste...
[ Voor 48% gewijzigd door TheRookie op 28-07-2005 16:09 . Reden: +quote ]
Dat denk ik. Want als de tweede monitor een kopie is van de eerste, moet de resolutie dus ook hetzelfde zijn. Je kan wel op een scherm met een hogere native resolutie werken, maar het beeld blijft toch 1024x768.cailin_coilleach schreef op donderdag 28 juli 2005 @ 16:05:
Euh? Ik dacht dat je met de iBook op een extern scherm van nature al een hogere resolutie aan kon? En dat de screen spanning hack er alleen maar voor was dat je letterlijk een tweede scherm kreeg, in plaats van dat de tweede monitor een kopie was van de eerste...
Waren mijn originele aannames fout?
Er gelden geen importheffingen voor computerhardware. Wel moet je 19% BTW betalen.Verwijderd schreef op donderdag 28 juli 2005 @ 11:14:
Als je een iBook in de US koopt, ga je bij het binnenkomen van de EU zone een fors bedrag mogen betalen (invoer rechten), waardoor de prijs gelijk komt met de Nederlandse prijs.
Blijkt ook net het uptodate programma van Apple te zijn afgelopen om voor alleen E18 aan administratiekosten Tiger te kunnen bestellen
Sometimes you just have to sit back, relax, and let the train wreck itself
* Liegebeest gaat eens wat lezen over die screen spanning zut, want m'n lieve nieuwe iBookje komt er aan!
EDIT:
Owww! Het enige wat er gebeurt is een wijziging in de OF? Eitje
* Liegebeest werkt dagelijks met Sun hardware, die ook OF gebruiken (al heet het daar OBP)
[ Voor 31% gewijzigd door Liegebeest op 29-07-2005 12:51 ]
Trouwens Cailin nog gefeliciteerd met je nieuwe baan
Een pc is net een brommer. je kan hem wel opvoeren maar het blijft nog steeds een brommer
Okee, ik geef op
AMD Ryzen 5 7600X | Asus Prime X670-P | Corsair Vengeance 2x 16GB DDR5 PC5200 | XFX Speedser MERC 310 AMD 7900 XTX| http://wvdburgt.nl
Feli! Ik wil 'm nu ook wel heel erg graag kopen...cailin_coilleach schreef op vrijdag 29 juli 2005 @ 12:46:
* The Evil Brain gaat eens wat lezen over die screen spanning zut, want m'n lieve nieuwe iBookje komt er aan!
Cailin , ik ben gewoon de enige lezer van je blog
Een pc is net een brommer. je kan hem wel opvoeren maar het blijft nog steeds een brommer
* Liegebeest schaamt zich diep
Evil Brain: die ripples enzo horen het inderdaad zoals Scan zegt gewoon te doen
Het secretariaat van m'n bedrijf (wordt een lappie van de zaak) kreeg de mail binnen dat mijn bestelde iBook om was gezet naar het nieuwe model en dat ze hopen op 2 augustus te verschepen. Ik _bid_ dattie d'r de vierde al is, want dan moet ik op kantoor zijn (zit in de detachering).
[ Voor 9% gewijzigd door straat op 30-07-2005 03:07 ]
Verwijderd
http://www.alternate.nl/h...ils.html?artno=I9ND27&;
of zit ik weer verkeerd te zoeke...
Verwijderd
[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 30-07-2005 12:30 ]
Verwijderd
Ik heb precies dezelfde gekocht bij Alternate, maand geleden, en die werkt uitstekend in mijn 12" iBook!Verwijderd schreef op zaterdag 30 juli 2005 @ 11:54:
even snel tussendoor: is dit nou het goede ram voor de nieuwe ibooks?
http://www.alternate.nl/h...ils.html?artno=I9ND27&;
of zit ik weer verkeerd te zoeke...
Verwijderd
Verwijderd
Natuurlijk voelt hij zich bedonderd, maar dit gebeurt zo vaak, vooral in deze sector. Ik vind het in ieder geval een beetje vreemd om nu om compensatie te vragen. Maar goed, je kan het proberen.Verwijderd schreef op zondag 31 juli 2005 @ 19:45:
Mn broer heeft sinds twee weken een nieuwe ibook 14" met bluetooth upgrade en voelt zich een beetje bedonderd. Denken jullie dat hij nog een kans krijgt om zn laptop om te ruilen of enige compensatie te krijgen? Hij gaat morgen zowieso morgen bellen met apple, maar ik was benieuwd wat jullie ervaringen hiermee zijn?
Je kan het allicht proberen. Maar wat 1440 zegt: dit heb je altijd met Apple apparatuur. Het is bijna een natuurwet. Het enige wat je er tegen kan doen is, zo rond de tijd dat je er eentje aan wilt schaffen, de geruchten sites in de gaten houden om te zien of er een nieuwe versie van je hardware wordt verwacht.
vind ik ook, Het is ook gewoon omdat het maar 1 bedrijf is dat deze computers maakt. Bij dell gebeurt het volgens mij wekelijks dat je iets koopt en vervolgens het product vervangen wordt door een opvolger.Verwijderd schreef op zondag 31 juli 2005 @ 19:49:
[...]
Natuurlijk voelt hij zich bedonderd, maar dit gebeurt zo vaak, vooral in deze sector. Ik vind het in ieder geval een beetje vreemd om nu om compensatie te vragen. Maar goed, je kan het proberen.
Maar zoals eerder gezegd; wie niet waagt, wie niet wint.
(ik heb gisteren een nieuwe iBook besteld
"Luie mensen worden ook moe!"
* Peentje is heel blij met zijn pas aangeschafte powerbookje (omdat de iBook zo lang duurde) en geeft er niks om als er nu een nieuwe komt wat ik kan toch alles blijven doen wat ik er nu op doe.
[ Voor 5% gewijzigd door Peentje op 31-07-2005 22:10 . Reden: WEER AL LINK IPV URL!!!! & HttTp-------->Http ]
Verwijderd
Ga je andere mensen het zelfde bieden, waar stel je dan de grens? Zoals het engelse spreekwoord zegt: "There's no pleasing everybody".
Hoezo niet?Is hetzelfde dat als je ergens iets koopt voor een bepaald bedrag en dat de volgende dat iets dik in de korting gaat, dat kan ook niet
Klopt, Bij een vriend van me is het met de iPods zo gegaan dat hij omdat de prijzen veranderen van iPod Photo hij kosteloos een 60GB kreeg ipv een 30GB (volgens mij was het een 30)cailin_coilleach schreef op maandag 01 augustus 2005 @ 10:27:
Apple waarschuwt ook mensen... Echter alleen diegenen wiens bestelling al loopt ten tijde van de overstap naar de nieuwe versie. Zij worden dan ook kostenloos de nieuwe versie aangeboden.
Ga je andere mensen het zelfde bieden, waar stel je dan de grens? Zoals het engelse spreekwoord zegt: "There's no pleasing everybody".
[...]
Hoezo niet?
Apple is dus best coulant. Maar ik ben het wel met hierboven eens dat wanneer je iets gaat kopen je toch echt een beetje je er in mag verdiepen.
Verwijderd
Mijn Powerbook is ook al weer ingehaalt door de iBook en hij is pas net iets meer dan een jaar oud.
Assume there are no rules and it's one big free for all
mijn ervaring (als medewerker van een Apple Centre) is dat het elke keer hetzelfde gedonder is. Apple introduceert nieuwe modellen (onaangekondigd) en de dag erna hebben wij de boze klanten die zich bedonderd voelen. Feit is dat je als je de dag van de release of de dag er voor het 'oude' model hebt gekocht, je een deel van je geld terug kan krijgen. Hier zijn geen officiële richtlijnen voor, maar het is de ervaring die ik heb. Heb je hem al langer -> jammer maar helaas...Verwijderd schreef op zondag 31 juli 2005 @ 19:45:
Mn broer heeft sinds twee weken een nieuwe ibook 14" met bluetooth upgrade en voelt zich een beetje bedonderd. Denken jullie dat hij nog een kans krijgt om zn laptop om te ruilen of enige compensatie te krijgen? Hij gaat morgen zowieso morgen bellen met apple, maar ik was benieuwd wat jullie ervaringen hiermee zijn?
ik wil er eigenlijk eentje kopen als video-edit computer, meer niet.
xbox live / psn / steam / nintendo id: phusebox | iRacing
Beetje suffe reden, vind je niet?Phusebox schreef op dinsdag 02 augustus 2005 @ 13:33:
ik wil er eigenlijk eentje kopen als video-edit computer, meer niet.
Wat kun je met een Mac Mini wat je met je huidige PC niet kunt? Als een upgrade nodig is dan is een beetje extra hardware voor je PC goedkoper dan een Mac Mini van 625 euro
"Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal." - Albert Einstein
"Het heeft een programma om video mee te bewerken en het heeft een OS"Verwijderd schreef op dinsdag 02 augustus 2005 @ 14:38:
een Mac mini heeft iMovie en is OS X, lijkt me wel duidelijk toch?
Ja, da's echt argument om een Macje van 625 euro te kopen
Er is legio software voor videobewerking onder Windows en ik gok dat de specs van zijn PC beter zijn dan van de Mac Mini.
Net alsof ik, als ik een loonsverhoging krijg, me opgelicht voel omdat ik dan voor hetzelfde werk meer geld krijg?! Had ik eerder moeten hebben!
ping 127.212.23.124
Dit hoort hier niet thuis.Exirion schreef op dinsdag 02 augustus 2005 @ 15:00:
[...]
"Het heeft een programma om video mee te bewerken en het heeft een OS"
Ja, da's echt argument om een Macje van 625 euro te kopen
Er is legio software voor videobewerking onder Windows en ik gok dat de specs van zijn PC beter zijn dan van de Mac Mini.
Mijn iBook word eind deze maand opgehaald. Hoop van de mensen die hem deze week krijgen hier wat mini reviewtjes te kunnen lezen, over CoreImage enzo.
Ik zou hem volgens de tracker de 8e binnenkrijgen. Hoewel ik ook diezelfde dag vertrek naar Frankrijk gok ik dat hij nog een weekje alleen moet doorbrengen.Scrummie schreef op dinsdag 02 augustus 2005 @ 15:28:
[...]
Dit hoort hier niet thuis.
Mijn iBook word eind deze maand opgehaald. Hoop van de mensen die hem deze week krijgen hier wat mini reviewtjes te kunnen lezen, over CoreImage enzo.
Voila.Verwijderd schreef op maandag 01 augustus 2005 @ 11:26:
Mn broer heeft met apple gebeld, maar heeft (zoals wel een beetje te verwachten was) niks kunnen regelen. Als hij een paar dagen eerder was geweest had hij zn laptop nog terug kunnen sturen via de '14 dagen regeling'. Hij is erg tevreden met zn laptop, maar het is altijd zuur als zo kort na je aankoop zo'n upgrade komt. En wat het 'verdiepen' alvorens aankopen betreft, tjah niet iedereen is een tweaker, en niet iedereen is even handig op internet.
Ik heb hetzelfde voor. Besteld op 13 juli 2005. Ik ben geen apple gebruiker dus macrumors en zo ken ik helemaal niet. Op de Apple website was er helemaal geen sprake van een update. Waarom zou ik dan wachten om aan te schaffen?
Een week later is er dan opeens die upgrade. Ik direct bellen met mijn reseller maar die waren op dat moment in verlof tot begin deze week. Dus ik kon niets doen, laat staan bericht van Apple krijgen. Gisteren dan eindelijk nieuws gekregen. Hij was reeds verscheept uit China op 16 juli en staat nu op mij te wachten bij de reseller.
Ja, dat voelt zuur aan.
Gelukkig ga ik em pas volgende week afhalen en de factuur betalen. Eens horen of ik toch geen nieuw model nog uit de brand kan slepen. Maar ik durf te wedden dat dan weer x aantal weken duurt eer dat dat nieuwe model geleverd wordt aangezien deze een build-to-order was (60Gb HD/768Mb Ram). Op de Apple Store website blijkt dat de prijs voor zowel het oude als de nieuwe + opties eigenlijk dezelfde is.
De eigenlijke aanschaf verliep verder heel vlotjes. Wat mij stoort is dat er nauwelijks op voorhand een officiële mededeling kwam dat Apple's gamma werd geüpgraded. Anders ging ook ik de aanschaf nog een maand uitgesteld hebben.
"There are only 10 kinds of people on this world. Those who know binary and those who don't"
Verwijderd
Daar heb je natuurlijk een punt. Maar wat ik wil weten is: maakt dat eigenlijk uit vanuit mijn situatie?
Ik bedoel: ik zou gelijk weer dezelfde opties nemen. Ik heb er nu al Bluetooth, een HD van 60gb en 768Gb in laten gooien. Voor het nieuwe model is er aan die opties geen enkele meerkost mee verbonden. (de prijs voor het nieuwe model blijft hetzelfde!) Bovendien zijn dat direct al drie upgrades van de standaard iBook die op mij niet van toepassing zijn aangezien ik ze hoe dan ook besteld had of ze standaard met het nieuwe model worden geleverd.
Blijft over: de CPU en de GPU
De cpu:
Dat beetje sneller lijkt mij niet veel uit te maken. Dus dat is ook voor mij niet bepaald argument.
De gpu:
Ai! Da's natuurlijk het probleem. De nieuwe ATI kan natuurlijk core image en zo aan. Toch maar even zeggen dat ik prolly ye regular computer user ben. Geen CAD toestanden of zo. Ik wil vooral een compacte portable voor onderweg. Mobiliteit is het eerste argument. Maakt dat dan nog zoveel uit? Ik weet het niet.
Naar mijn gevoel lijkt het nief alsof ik véél voordeel uit die upgrade ga halen omdat ik hoe dan ook een krachtigere build-to-order wil en geen standaard machine.
Ik vraag mij vanuit mijn situatie dan ook af of het wel de moeite is om nog eens al die rompslomp door te moeten voor een nieuw model.
"There are only 10 kinds of people on this world. Those who know binary and those who don't"
Verwijderd
Doe niet zo flauw joh
Die videokaart is ook niet echt een probleem als ik het zo hoor. En tjah, zo'n rimpel effectje is even leuk, maar daarna heb je het ook wel weer gezien lijkt me. Enige wat wel een beetje interessant kan zijn is de 'val beveiliging' voor de harde schijf en het scrollen voor de touchpad. (maar daar kun je overigens ook zo een gratis oplossing voor downloaden. Je moet maar even voor jezelf kijken hoe belangrijk die upgrades zijn en hoeveel moeite je er nog voor wilt doen.netsensei schreef op woensdag 03 augustus 2005 @ 14:52:
Mja.
Daar heb je natuurlijk een punt. Maar wat ik wil weten is: maakt dat eigenlijk uit vanuit mijn situatie?
Ik bedoel: ik zou gelijk weer dezelfde opties nemen. Ik heb er nu al Bluetooth, een HD van 60gb en 768Gb in laten gooien. Voor het nieuwe model is er aan die opties geen enkele meerkost mee verbonden. (de prijs voor het nieuwe model blijft hetzelfde!) Bovendien zijn dat direct al drie upgrades van de standaard iBook die op mij niet van toepassing zijn aangezien ik ze hoe dan ook besteld had of ze standaard met het nieuwe model worden geleverd.
Blijft over: de CPU en de GPU
De cpu:
Dat beetje sneller lijkt mij niet veel uit te maken. Dus dat is ook voor mij niet bepaald argument.
De gpu:
Ai! Da's natuurlijk het probleem. De nieuwe ATI kan natuurlijk core image en zo aan. Toch maar even zeggen dat ik prolly ye regular computer user ben. Geen CAD toestanden of zo. Ik wil vooral een compacte portable voor onderweg. Mobiliteit is het eerste argument. Maakt dat dan nog zoveel uit? Ik weet het niet.
Naar mijn gevoel lijkt het nief alsof ik véél voordeel uit die upgrade ga halen omdat ik hoe dan ook een krachtigere build-to-order wil en geen standaard machine.
Ik vraag mij vanuit mijn situatie dan ook af of het wel de moeite is om nog eens al die rompslomp door te moeten voor een nieuw model.
Die valbeveiliging is wel leuk. Mijn oude laptop (nu ja "oud": goed 3 jaar) had dat ook niet en dat was geen probleem. Het is wel zo dat ik binnenkort een eigen stekje heb en ik wekelijks naar huis terugkeer. Een laptop is dan wel ideaal. Het is niet dat ik er elke dag mee op de hort ga. Dus zoveel maakt dat niet uit.
Zoals jezelf al zei: het is maar hoeveel moeite ik er wil insteken.
weet jij eigenlijk wel wat Core Image is?Scrummie schreef op dinsdag 02 augustus 2005 @ 15:28:
[...]
Dit hoort hier niet thuis.
het is geen programma ofzo! zoals iTunes en Safari!!!
het enigste wat jij daar voorlopig van gaat merken is het "druppel" effect in dashboard!
voor meer info check even: http://www.apple.com/macosx/features/coreimage/
[ Voor 19% gewijzigd door Peentje op 03-08-2005 18:27 ]
Kan je dat ook op een niet denigrerende manier vertellen/vragen? Ja, ik weet wat CoreImage is en wat het doet. Ik weet dat het geen programma ofzo is maar meer een soort van engine zeg maar (god, wat hoop ik dat ik gelijk heb, anders sta ik mooi voor lulPeentje schreef op woensdag 03 augustus 2005 @ 18:25:
[...]
weet jij eigenlijk wel wat Core Image is?
het is geen programma ofzo! zoals iTunes en Safari!!!
het enigste wat jij daar voorlopig van gaat merken is het "druppel" effect in dashboard!
voor meer info check even: http://www.apple.com/macosx/features/coreimage/
Ik bedoelde dan ook of de grafische kaart het ondersteunde.
Heb jij gebruik gemaakt van die actie? Die is toch pas de 2e ingegaan?Straat schreef op donderdag 04 augustus 2005 @ 05:21:
Net vandaag toen ik naar mijn werk wilde gaan stond FedEx voor de deur. Maar goed dat ik nog net niet weg was want hij wilde een photo-ID zien. Meteen maar opengemaakt, wat me opviel was dat de doos nog voor het oude model was, er was een sticker over de specs heengeplakt met de vernieuwde specs
Ook de doos van de half-gratis iPod was wat kleiner dan ik verwacht had, is de huidige serie de eerste waarvan alle modellen zonder accessoires geleverd worden? Anyway, zometeen als ik thuis kom maar even mee gaan spelen...