Radeon 9800 pro

Pagina: 1
Acties:

• Fl0yd
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 25-06 09:36

Fl0yd

Dovahkiin

Topicstarter
Goeiedag, ik ben al een tijdje op zoek naar een nieuwe videokaart, zodat ik nieuwere games wat soepeler kan spelen (GTA San Andreas, Half-life 2). Nu is mijn oog gevallen op de Radeon 9800 pro, maar nu ben ben ik er achter gekomen dat er van deze kaart meerdere merken/types zijn.

Zo ben ik bijvoorbeeld de volgende verschillende types tegen gekomen;

Connect3d Ati Radeon 9800 pro
Prijs: € 117,90
http://www.cool-prices.nl/index.php/18,artId--2809

Sapphire Radeon 9800 Pro atlantis
Prijs: € 139,95
http://www.cool-prices.nl/index.php/18,artId--13

ATI Radeon 9800 pro
Prijs: € 162,95
http://www.cool-prices.nl/index.php/18,artId--1412

En zo zijn er nog een stel meer, is er ook echt een merkbaar veschil tussen deze kaarten (behalve de prijs dan) ?

Eventuele uitleg/advies zou ik erg op prijs stellen. Bvd

[ Voor 10% gewijzigd door Fl0yd op 26-07-2005 15:41 ]

• Outerspace
  • Registratie: Februari 2002
  • Nu online

Outerspace

Admin General Chat
Ik denk dat de duurdere (de onderste) een oud product is.
Als je goed kijkt zie je dat hij ook niet meer leverbaar is.

En de verschillen zitten vaak in in het aantal bits (128 of 256) DVI / TV-OUT en dat soort dingen.

Dus ga gewoon voor die Sapphire en/of bel Cool-Prices.nl ;)

[ Voor 13% gewijzigd door Outerspace op 26-07-2005 15:39 ]

Wauw, een sig!

• Herby
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 17-01-2022

Herby

Stalknecht

Ik ben eigelijk ook aan het kijken naar deze kaarten. Maar mijn vraag is meer hoe lang kun je nog voorruit met de 9800 pro?

Compromis? Hoezo heb ik het mis dan?! | Geluk = gelul met een K | з=(•̪●)=ε

• grep
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 24-07 11:23

grep

meer begrep...

ik meen dat die 'atlantis' versie de 128 bits versie was, welke een merkbaar lagere fps in games en benchmarks heeft. Het is een soort budget 9800pro zeg maar.
Kan je iig aanraden een 256 bits versie te nemen, omdat het prijsverschil nihiel zou moeten zijn, maar de levensduur een stuk groter.

• Outerspace
  • Registratie: Februari 2002
  • Nu online

Outerspace

Admin General Chat
HerbyNL schreef op dinsdag 26 juli 2005 @ 15:42:
Ik ben eigelijk ook aan het kijken naar deze kaarten. Maar mijn vraag is meer hoe lang kun je nog voorruit met de 9800 pro?
Ik denk voor de huidige games dat het steeds lastiger wordt :)
Als je kijkt naar BF2 en de vereisten daarvan, dan weet je eigenlijk dat de 9800pro het niet meer lang kan uithouden.

Tegenwoordig zijn de PCI Express kaarten helemaal da bomb. Dat is voor nu de toekomst ;)

Wauw, een sig!

• Emiel1984
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 05-08 22:48

Emiel1984

Made in NL

HerbyNL schreef op dinsdag 26 juli 2005 @ 15:42:
Dat ligt er maar net aan wat je wilt. Voor de nieuwe games is deze eigenlijk net iets te weinig qua spec..; om ze dus op een beetje grafisch niveau te spelen.

Ik ben zelf in bezit van een 9800 Pro en ben er erg blij mee, GTA SA draait redelijk.
Als ik zelf nu weer een kaart zou kopen zou ik denk ik een 6800 kopen want die waren volgens mij onder de 200 euro inmiddels. succes

Edit;

Snel opgezocht ; 200 euri

nVidia GeForce 6 Serie / Asus GeForce 6800 256MB DDR3, V9999 Gamers Edition

[ Voor 13% gewijzigd door Emiel1984 op 26-07-2005 15:55 ]

[LTS][MTS][HTS]

• chucky666
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

chucky666

d.y.w.play?

dan zou ik de connect3d nemen want die heeft in de link die je geeft ook een 256bit.
en deze is toch weer wat goedkoper.

een OW voor blaten in de IT? laat IT dan maar voortaan links liggen :(

• Nephalem82
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 08:43
Kijk naar de bundel aan software wat erbij zit, en of het een 128/256-bit exemplaar is. voor de rest maakt het niks uit :)

Verwijderd

grep schreef op dinsdag 26 juli 2005 @ 15:47:
ik meen dat die 'atlantis' versie de 128 bits versie was, welke een merkbaar lagere fps in games en benchmarks heeft. Het is een soort budget 9800pro zeg maar.
Kan je iig aanraden een 256 bits versie te nemen, omdat het prijsverschil nihiel zou moeten zijn, maar de levensduur een stuk groter.
Ik heb een sapphire 9800 pro Atlantis.
Deze heeft een 256 bit geheugeninterface.

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 26-07-2005 15:59 ]

Verwijderd

Een ATi 9800 PRO is een beetje achterhaalt.
Koop bijv een 6800le voor rond de €130 of een 6800 voor rond de €200.
Effe rivatuner gebruiken om de pipelines/vexter shaders te openen en dan maar kijken hoe hard ie gaat.
Ik heb zelf een Asus V9999GE (6800) gekocht voor €199,95 bij mycom, een NV Silencer 5 erop + alle pipelines/vexter shaders geopent, wat geklokt en ik heb een 6800 Ultra alleen dan zon 250 euro goedkoper >:)

• Emiel1984
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 05-08 22:48

Emiel1984

Made in NL

Verwijderd schreef op dinsdag 26 juli 2005 @ 16:02:
Koop bijv een 6800le voor rond de €130 of een 6800 voor rond de €200.
Effe rivatuner gebruiken om de pipelines/vexter shaders te openen en dan maar kijken hoe hard ie gaat.
Ik heb zelf een Asus V9999GE (6800) gekocht voor €199,95 bij mycom, een NV Silencer 5 erop + alle pipelines/vexter shaders geopent, wat geklokt en ik heb een 6800 Ultra alleen dan zon 250 euro goedkoper >:)
Dan ben je pas goed bezig haha :9~ .. word hij niet ontzettend warm ... DIt is leuk om te weten iig.

[LTS][MTS][HTS]

• Bor
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 14:36

Bor

Coördinator Frontpage Admins / FP Powermod

01000010 01101111 01110010

Verwijderd schreef op dinsdag 26 juli 2005 @ 16:02:
Onzin! Ik kan alles echt prima spelen op mijn 9800 Pro.

Over Bor | Vraag & Aanbod feedback | Frontpagemoderatie Forum

Verwijderd

Bor de Wollef schreef op dinsdag 26 juli 2005 @ 23:35:
[...]

Idd, ik kan alle spellen goed spelen. Natuurlijk niet @ alles ultra high maar wel met mooie graphics :)

• T4F.nl_Muad
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 10-02-2025
Bor de Wollef schreef op dinsdag 26 juli 2005 @ 23:35:
[...]

ivm met aanschaf van nieuw systeem heb ik mn radeon 9800 pro de deur uit moeten doen, maar spellen als Doom3 en HL2 speelde ie prima! Tuurlijk niet op de hoogste resoluties etc, maar op medium draaide alles soepel! Bf2 kan ik niet over meepraten, aangezien ik dat alleen op mn nieuwe systeem speel.

• Herby

Herby

Stalknecht

Kunnen jullie wat concreter zijn over de resoluties die wel soepel spelen
ivm mijn 21" monior

• sdomburg
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 03-09-2024
HerbyNL schreef op woensdag 27 juli 2005 @ 00:57:
Kunnen jullie wat concreter zijn over de resoluties die wel soepel spelen
ivm mijn 21" monior
Nee, dat kunnen we niet, gezien we een hoop variabelen als de rest van je systeem, kwaliteit, welke games etc niet hebben. Check gewoon de benchmarks en toon zelf een beetje initiatief.

• Herby

Herby

Stalknecht

sdomburg schreef op woensdag 27 juli 2005 @ 01:16:
[...]

Nee, dat kunnen we niet, gezien we een hoop variabelen als de rest van je systeem, kwaliteit, welke games etc niet hebben. Check gewoon de benchmarks en toon zelf een beetje initiatief.
Een hoop variabelen zijn er idd. Maar een game ligt toch wel grootendeels aan de grafische kaart aangezien deze de 3D berekeningen maakt.

Ik heb ook genoeg reviews gezien op Tom''s hardwareguide dus ik heb wel een beeld wilde graag even wat gerbuikerservaringen horen. Namelijk is 20 fps nog een beetje speelbaar? Ik weet dat het menselijk oog er 15 ps nodig heeft om een beweging niet schokkerig te zien, maar geld dit ook voor games?

• chucky666
  • Niet online

chucky666

d.y.w.play?

ik kon met me 9800pro ook makkelijk doom3 spelen.
niet op ultra maar gewoon high op 1024x.....
maar niet alleen je videokaart bepaald het hoor.
je geheugen en cpu bepalen ook een gedeelte of je het goed kan draaien.
dus het is inderdaad wel makkelijk als je de rest van je systeem ff opgeeft ;)

• Herby

Herby

Stalknecht

Mijn huidige systeem:
Processor: AMD AthlonXP 3200+
Moederbord: Asus A7V600
Geheugen:Kingston 512MB PC3200 DDR
Videokaart: Club3D Radeon 9600 SE 128MB
Netwerk kaart: Onboard
Hardeschijf:Maxtor 120 GB 8 MB cache + Maxtor 25 GB 2mb cache
Behuizing: Don't start
Voeding: Tagan TG380-U01 (ATX, 380W)
Geluidskaart: Onboard + Creative soundblaster Live!
DVD-rom: Lite on 12 X
DVD-brander: Sony DRU510A

Maar iemand een antwoord dus op de vraag of 20fps soepel is? Waar ligt de grens zo'n beetje?

• chucky666
  • Niet online

chucky666

d.y.w.play?

echt soepel gaat het een beetje vanaf 30 fps geloof ik.
wil je geen happeringen zien.
maar als je al iets soepeler wil spelen zou ik je minimaal 512 mb erbij aanraden.
en ja van een 9600se naar 9800pro gaat wel wat vooruit :)
hoewel je met jouw systeem eigenlijk meer naar een 6800le zou kunnen kijken.
zijn bijna even duur en kan je toch wat langer mee doen dan die ati.

• GambitRS
  • Laatst online: 13-06-2013

GambitRS

w00t

Soepele gameplay begint bij 25fps. Wanneer de framerate hier onder zit ga je kleine haperingen zien. Wat veel mensen denken is dat je perse 60fps nodig hebt om vloeiend te spelen en dat is onzin.

Je moet je wel het volgende goed bedenken: Als de gemiddelde fps 25 is dan is het spel nagenoeg niet speelbaar. Gemiddeld wil namelijk zeggen dat er scenes zijn waarin de fps een stuk lager is dan 25. Je kan zelfs een fps van 5 verwachten in moeilijke scenes. Dat je dan een hogere fps hebt in makkelijke te renderen scenes maakt niet zoveel uit, omdat je niet door de moeilijke scenes komt.

Rond de 40fps gemiddeld zit je al redelijk veilig. Beter is om een zo hoog mogelijke gemiddelde fps te hebben, zodat je bij een framerate drop nog steeds een speelbare framerate overhoudt.

De 9800pro is een goede kaart, maar wel verouderd. Ik heb er zelf een en heb er nu een 6800ultra voor in de plaats zitten. De reden voor mij was dat ik een AGP bord heb en dat de 6800ultra de laatste kaart is die agp en 3d stereoscopisch beeld ondersteund. Er zijn namelijk nog geen plannen om de nieuwste kaart, de 7800, uit te rusten met een AGP aansluiting.

Wat ik merkte tijdens het spelen van de nieuwste spellen (niet doom 3, daarin kon ik makkelijk op high spelen) was dat ik steeds minder opties aan kon zetten. Ik had geregeld een fps die bijna te laag was om nog mee te spelen en echt blij was ik er niet mee. Dit hangt natuurlijk af van het soort spellen dat je speelt, als je echt alleen HL2 en GTA:SA er mee wilt spelen en verder geen andere FPS dan is het een goede kaart.

De FPS/3rd person spellen die in de toekomst uitkomen zul je echter met steeds grotere moeite vloeiend kunnen spelen maar als eye candy je niks uitmaakt dan kan je er nog een aardig tijdje mee door. Speel je voornamelijk RTS/RPG dan kan je er nog veel langer mee doen aangezien die minder van je systeem vergen.

MechWarrior || Monsters Game

• snakeye
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 05-08 14:00
Deze was trouwens ook in de aanbieding voor 99.99 bij Mycom geloof ik, weet niet of dat nog steeds zo is.

Atari 2600 @ 1,1 Hz, 1 Bits speaker, 16 Kb mem, 8 kleuren..

• CycloneX
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online

CycloneX

Born on probation

Ik vind de overstap van een 9600 serie naar een 9800 best klein, naja je zal ff tijdelijk wat performance winst geven maar ik zou eerlijk gezegd toch een stapje hoger gaan.

Zoals sommige hier al zeggen kijk eens voor een 6800LE of een 6800GT of die actie bij mycom voor €199,- ojah extra 512MB is ook aanrader maar dat is al gezegd ;)

MacBook Pro “14” M4 Pro 24GB | iPhone 16 Pro | iPad Air 11-inch M2 | Denon AVC-X3800H | Q Acoustics 3050i

• Laurens
  • Registratie: December 2003
  • Niet online
Reply @ GambitRS

Jij zei:
"Soepele gameplay begint bij 25fps. Wanneer de framerate hier onder zit ga je kleine haperingen zien. Wat veel mensen denken is dat je perse 60fps nodig hebt om vloeiend te spelen en dat is onzin."

Mijn vraag:

En toch speelt >60 fps vele malen fijner dan 30, dit mag je mij dan ook verklaren ;)

Misschien gaat het stiekem wel wat soepeler?

ff ontopic:

-De overstap van een 9600SE naar een 9800pro is enorm. Maar het prijsverschil met een kaart van de nieuwere generatie is niet zo heel groot.

-Het snelheidsverschil tussen de verschillende merken, wat betreft de 9800pro, is nihil. Je moet alleen even kijken of het wel om een 256bit versie gaat. De 128bit zijn toch wel wat trager

-Zoals al gezegd werd kost een Geforce 6800 (le/gt/of wat dan ook) niet zo veel meer, dit lijkt me dan een slimmere investering.

-En als je toch graag bij ati wilt blijven kan je kijken naar een tweedehands x800pro, ik heb er een paar maand geleden 1 gekocht voor 180 euro.

Succes verder

[ Voor 95% gewijzigd door Laurens op 27-07-2005 13:31 ]

• Herby

Herby

Stalknecht

Haha best klein? No nooit van de SE serie gehoord? Mijn huidige kaart heeft een 64 bit structuur! Ik ga dus wel ff een stukkie op voorruit!

• Fl0yd
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 25-06 09:36

Fl0yd

Dovahkiin

Topicstarter
Bedankt voor de tips en uitleg iedereen, ik denk dat ik toch op aanraden van enkele hier voor de Asus V9999GE (6800) ga, aangezien ik nog wel ff vooruit wil met nieuwere games. :)

Verwijderd

GambitRS schreef op woensdag 27 juli 2005 @ 10:00:
Soepele gameplay begint bij 25fps. Wanneer de framerate hier onder zit ga je kleine haperingen zien. Wat veel mensen denken is dat je perse 60fps nodig hebt om vloeiend te spelen en dat is onzin.
Dat is beslist geen onzin. Het hangt natuurlijk wel een beetje af wat je precies bedoelt met 'vloeiend'. Stel je de vraag of een film op dertig frames per seconde er als een normaal lopende film uitziet, ja dan is het onzin om meer frames te renderen. Stel je de vraag of een spel of techdemo er op zestig frames vloeiender en sneller uitziet, nee dan is dat beslist geen onzin.

Het wordt problematisch wanneer jouw spel op een lagere framerate draait dan de 'ticks' die de engine (of de webserver als je online speelt) doorgeven om (o.a.) de positie van spelers etc. kortom het verloop van het spel te bepalen. Als jij op een server speelt die 60 ticks per seconde doorgeeft en jouw spel draait maar met dertig, dan mis je dus gewoon informatie over het spel.

• Herby

Herby

Stalknecht

Verwijderd schreef op woensdag 27 juli 2005 @ 14:42:
[...]

Dat is beslist geen onzin. Het hangt natuurlijk wel een beetje af wat je precies bedoelt met 'vloeiend'. Stel je de vraag of een film op dertig frames per seconde er als een normaal lopende film uitziet, ja dan is het onzin om meer frames te renderen. Stel je de vraag of een spel of techdemo er op zestig frames vloeiender en sneller uitziet, nee dan is dat beslist geen onzin.

Het wordt problematisch wanneer jouw spel op een lagere framerate draait dan de 'ticks' die de engine (of de webserver als je online speelt) doorgeven om (o.a.) de positie van spelers etc. kortom het verloop van het spel te bepalen. Als jij op een server speelt die 60 ticks per seconde doorgeeft en jouw spel draait maar met dertig, dan mis je dus gewoon informatie over het spel.
De bevredigend antwoord :)

Verwijderd

Mijn antwoord is geen 9800Pro doen...

Een 6800LE is veel meer waard voor ongeveer hetzelfde geld :)
En geloof me vrienden van me hebben de 6800LE gehaald en die hebben pipelines etc opgezet en nu loopt ie bijna net zo hard als een 6800GT alleen dan voor minder poet :Y)

Verwijderd

Kun je mischien niet even wachten op een goedkope r520 van ong 200 euro?
Of komt die niet in AGP uit?

• chucky666
  • Niet online

chucky666

d.y.w.play?

Verwijderd schreef op woensdag 27 juli 2005 @ 14:49:
Kun je mischien niet even wachten op een goedkope r520 van ong 200 euro?
Of komt die niet in AGP uit?
als die al uitkomt moet eerst nog de pci-e versie uitkomen.
en dat duurt nog wel een tijd.
hij wil het gewoon weten van de kaarten die er NU verkrijgbaar zijn en niet van volgend jaar.

Pagina: 1