Toon posts:

FreeBSD machine connectie met internet - windows xp netwerk?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik ben een "newbie" op het gebied van Linux/Unix varianten en heb een vraag over FreeBSD, om deze aan de praat te krijgen in mijn Windows XP netwerk.

Ik heb een linksys WAG54G router/modem welke te benaderen is via dit ip adres 192.168.1.1.

Hij maakt connectie met het internet via PPPoA, zodat er een constante verbinding is met het internet. De linksys modem fungeert evenals DHCP server, zodat elke pc die aangesloten wordt automatisch een IP adres toebedeeld krijgt (192.168.1.X).

Nu is mijn vraag, hoe moet ik FreeBSD instellen zodat hij een constante connectie met het internet heeft en in mijn netwerk toevoegd kan worden?

Alvast bedankt!

• RSpliet
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 27-11-2025

RSpliet

*blink*

Voor het 'netwerk' wat jij waarschijnlijk bedoelt zul je moeten kijken naar het pakket 'samba'. Dat is te vinden op samba.org, en zit waarschijnlijk ook bij jou FreeBSD distributie (zijn die er? :p)
Hoe de netwerkapparaten te configureren zijn zou ik in FreeBSD niet weten, ik ben zelf meer de Linux man ;) Maak je gebruik van een grafische omgeving?

[ Voor 11% gewijzigd door RSpliet op 26-07-2005 15:13 ]

Schaadt het niet, dan baat het niet

Verwijderd

Topicstarter
Ik maak nog geen gebruik van een grafische omgeving, heeft dit grote voordelen boven de linux commando's invoeren?

• RSpliet

RSpliet

*blink*

Verwijderd schreef op dinsdag 26 juli 2005 @ 15:16:
Ik maak nog geen gebruik van een grafische omgeving, heeft dit grote voordelen boven de linux commando's invoeren?
Nee hoor, maar ik ken de opzet van FreeBSD niet helemaal, terwijl dit in een grafische omgeving overal ongeveer t zelfde gaat. Geen man overboord, de configuratiescripts van de netwerkapparaten moeten toch ergens zijn. Kan je eens zoeken naar een bestand met de naam eth0, en indien aanwezig de exacte bestandsnamen noemen?

[ Voor 6% gewijzigd door RSpliet op 26-07-2005 15:25 ]

• weijl
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online
waar gaat die machine voor dienen?
wordt het een server, dan zou ik het statisch doen.
wordt het een ws, dan maakt het opzich niet veel uit.

ik zou het bij het opstarten regelen..
hint > /etc/rc.conf

Verwijderd

Topicstarter
De machine gaat dienen als webserver (apache-php-mysql). ik heb trouwens geen bestand kunnen vinden met de naam eth0.

Het maakt dus niet uit hoe ik connectie maak met het internet? mn PPP gegevens nog een keer invullen in freeBSD moet dus kunnen terwijl ze al in de modem standaard staan?

• weijl
  • Niet online
in /etc/rc.conf

(vervang ep0 met de naam van je interface.)
code:
1
ifconfig_ep0="inet 192.168.1.100 netmask 255.255.255.0"

in /etc/rc.local < betstaat ie niet, dan moet je em aanmaken.
code:
1
2
route add default 192.168.1.1
route add 192.168.1.100 127.0.0.1

should do the trick.

edit:

dit zorgt ervoor dat je interface goed geconffiged wordt @ startup.
als je niet wilt rebooten, vul je het zowel in die bestanden in, als in je console.

[ Voor 25% gewijzigd door weijl op 26-07-2005 17:59 ]

• epias
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Waarom zo omslachtig via rc.local (depreciated) als het gewoon via rc.conf kan. Er is trouwens maar een goed advies: lees het FreeBSD-handboek!

Verwijderd

Lees dit eens:

http://www.freebsd.org/do...config-network-setup.html

Daaruit kun je halen dat in je /etc/rc.conf moet staan:

ifconfig_eth0="inet 192.168.1.100 netmask 255.255.255.0"

maak van die eth0 de naam van jou interface (hint: ifconfig)

Daarna:
http://www.freebsd.org/do...book/network-routing.html

Hieruit moet je kunnen halen dat jij dit moet zetten in je /etc/rc.conf:

defaultrouter="192.168.1.1"

• weijl
  • Niet online
Hieruit moet je kunnen halen dat jij dit moet zetten in je /etc/rc.conf:

defaultrouter="192.168.1.1"
dan doe ik idd omslachtig.

Verwijderd

Topicstarter
hardstikke bedankt voor de ondersteuning, ik kan mn freebsd machine nu via het ingestelde ip adres benaderen!

alleen bij het installeren van de packages vanuit de directory /usr/ports/ krijg ik de foutmelding "no adress record" bij het connectie maken naar verschillende ftp sites via het make install commando. iemand n idee??

• RSpliet

RSpliet

*blink*

Omdat er geen DHCP wordt gebruikt, weet de PC nog niet wat de DNS servers zijn. Die zijn onder Linux in te stellen in /etc/resolv.conf. Als je daarin de regel 'nameserver %ip adres van DNS server%' opneemt, moet t werken. Voor een tweede dns server op de volgende regel hetzelfde doen :)

Pagina: 1