[6800] Probleem videokaart

Pagina: 1
Acties:

• Yofresh
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 16:03
Hey,

Al een tijdje heb ik problemen met m`n systeem

Het probleem:
-Soms als ik m`n pc opstart kom ik niet in windows:
-Met m`n oude CRT kreeg ik dan artifacts te zien bij het opstartscherm
-Met m`n nieuwe TFT (analoog en digitaal geprobeerd) krijg ik alleen maar een zwart scherm
De computer lijkt wel op te starten, maar ik zie niets

-In games word ik er redelijk vaak (1s in het halfuur ong) eraf geknald, soms door een BSOD, soms door een error report en soms door een melding dat er iets met het geheugen mis is

-In 3dmark03 precies hetzelfde, soms word ik er hierbij afgeknald, en dan wel in CPU test 2 (trolls lair) of Ragtroll, bij alle gevallen krijg ik dan een windows error report

Systeem:
Athlon XP 3200+
Asus V9999/TD
Asus A7N8X-E Deluxe
1024 Mb (2x512 Mb) kingston valueram
200 Gb WD S-ATA schijf
Tagan 480 watt PSU
17" TFT
wat extra spul, als fancontroller etc...

Geprobeerd/gedaan:
-De voeding vervangen, van een 300 watt noname naar 480 watt PSU
-Het mobo vervangen, van een ASrock naar die Asus
-Geheugen gecheckt met Memtest86+
-Harde schijf getest met checkdisk en HDD tool
-Crash Analyzer gedraaid, hij kwam uit op de Videokaartdrivers
-Reinstall windows
-3 verschillende drivers, op cd meegeleverd, 66.81 en 71.89
-Gerotzooid met AGP aperture size (128 Mb, wat de kaart heeft en 256 Mb)
-CPU burn-in 2 uur lang gedraaid, kon niets vinden
-Spellen op verschillende resoluties etc gedraaid
-FAQ gelezen
-Zelf gezocht

Koeling en Overclock:
Op dit moment zijn de temps:
Moederbord: 26
CPU: 41 (zit een Zalman AlCu op)
GPU: 49
GPU geheugen: 42
HDD: 26
Volgens Everest

Het systeem is nu idle, onder load scheelt het niet zo gek veel, ik denk niet meer dan 5 graden op z`n hoogst.

Verder heeft het allemaal voldoende airflow, 1x 120 mm intake en 1x 120 mm outtake.

Het systeem is op geen enkele manier overclockt, op de videokaart zelf zit de stockkoeling, op de CPU zit een Zalman AlCu, dus de videokaart loopt helemaal stock.
----

Ik word er een beetje radeloos van, misschien dat jullie nog een goede oplossing hebben!

"Aliena vitia in oculis habemus, a tergo nostra sunt", Seneca

• Nilco
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 11:55
Als je tijdens het opstarten al artifacts of andere rare dingen ziet, dan kan je er bijna zeker van zijn dat je videokaart niet goed is (of de core of de mem). Je voeding is een A-merk en zwaar zat. Ik neem aan dat je wel die blauwe molex aan je videokaart hebt gedaan. Gewoon terug gaan naar de winkel en de kaart omruilen.

• Yofresh
Bedankt voor je reactie,

Ja soms, soms start ie in 1x op, maar ik denk meer dan de helft van de keren dat hij t niet wil doen en ik snel aan en uit moet drukken.

Edit: blauwe molex zit erin

Verder kreeg ik net een BSOD (this feest vandaag, lucky me....) en crashanalyzer begon over memory_corruption, miss dat m`n memory ook niet fantastisch bezig is?

Ik bezit op het moment niet over een floppydrive, en alle geheugentesten die ik gezien heb tot nu toe heb je en floppy voor nodig, weet iemand er toevallig 1 die gewoon in windows uitgevoerd kan worden?

[ Voor 3% gewijzigd door Yofresh op 26-07-2005 14:38 ]

• Nilco
Yofresh_750 schreef op dinsdag 26 juli 2005 @ 13:49:
-Geheugen gecheckt met Memtest86+
Ik mag aannemen dat je hier geen errors in kreeg anders had je dat wel gemeld. Misschien een bootcd maken met daarop die memtester. Heb je niet een oude videokaart liggen om te kijken of dan alles wel goed werkt.

• Yofresh
MEGATRON schreef op dinsdag 26 juli 2005 @ 14:45:
[...]

Ik mag aannemen dat je hier geen errors in kreeg anders had je dat wel gemeld. Misschien een bootcd maken met daarop die memtester. Heb je niet een oude videokaart liggen om te kijken of dan alles wel goed werkt.
Ik heb het zelf persoonlijk niet getest, dat heeft een vriend voor me een tijd geleden gedaan (2 maanden) die zei dat ie geen fouten kon vinden

Nee, ik heb geen oude videokaart liggen, helaas

• chucky666
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

chucky666

d.y.w.play?

Yofresh_750 schreef op dinsdag 26 juli 2005 @ 15:02:
[...]

Ik heb het zelf persoonlijk niet getest, dat heeft een vriend voor me een tijd geleden gedaan (2 maanden) die zei dat ie geen fouten kon vinden

Nee, ik heb geen oude videokaart liggen, helaas
ja maar die geheugen fout kan natuurlijk ook van ze videokaart geheugen zijn.
kan je mischien een oude videokaart van die vriend ff lenen om te testen :?

een OW voor blaten in de IT? laat IT dan maar voortaan links liggen :(

• Yofresh
chucky666 schreef op dinsdag 26 juli 2005 @ 15:15:
[...]

ja maar die geheugen fout kan natuurlijk ook van ze videokaart geheugen zijn.
kan je mischien een oude videokaart van die vriend ff lenen om te testen :?
hmm, dat zou iig de geheugen artifacts verklaren :), ik ga nu hard op zoek naar een kaart

• AntonH
  • Laatst online: 13-08-2022
De AMD AthlonXP 3200+ schijnt niet 100% compatible te zijn met de A7N8-moederborden, omdat de extra 4-polige connector ontbreekt op het moederbord. Over dat probleem zijn al meerdere topics geopend op GoT, en meestal werd het probleem opgelost door het moederbord te vervangen door een ander nForce2 moederbord die wel de extra connector had, bijvoorbeeld de Abit NF7.

Heb je de 3200+ ooit al eens stabiel in dit systeem gehad? Een kameraad van mij heeft namelijk hetzelfde moederbord met een 3200+ (geupgrade van een 1800+) die ook maar niet stabiel wil zijn (hij heeft een goede A-merk voeding en geen hele zware videokaart, namelijk een ti4200). Onderclock je cpu eens, door de fsb op 166 MHz te zetten in plaats van 200 MHz.

EDIT:
Ik heb net even gezocht op GoT naar die topics, maar niet iedereen heeft er last van. Dit ligt misschien ook wel aan de rivisie van het bord. En ja, er zijn wel degelijk moederborden met de 4-polige aansluiting. Zoek in google maar even naar de "abit nf7". Stel dat de TS voor deze 6800 een andere videokaart had, en dat hij toen nog geen problemen had, dan zou het hier in ieder geval niet aan liggen. Het probleem moeten we dan ergens anders zoeken.

@chucky666:
Een Asus A7V8NX-E Deluxe bestaat helaas niet ;). Het is of een A7V8X-X of een A7N8X-E Deluxe (of de -X of de -E of de -nix :P).

Ah, het topic gevonden. Kijk vooral naar de opmerking van BredeP *klik*.

[ Voor 40% gewijzigd door AntonH op 26-07-2005 15:50 ]

• chucky666
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

chucky666

d.y.w.play?

anton121 schreef op dinsdag 26 juli 2005 @ 15:30:
De AMD AthlonXP 3200+ schijnt niet 100% compatible te zijn met de A7N8-moederborden, omdat de extra 4-polige connector ontbreekt op het moederbord. Over dat probleem zijn al meerdere topics geopend op GoT, en meestal werd het probleem opgelost door het moederbord te vervangen door een ander nForce2 moederbord die wel de extra connector had, bijvoorbeeld de Abit NF7.

Heb je de 3200+ ooit al eens stabiel in dit systeem gehad? Een kameraad van mij heeft namelijk hetzelfde moederbord met een 3200+ (geupgrade van een 1800+) die ook maar niet stabiel wil zijn (hij heeft een goede A-merk voeding en geen hele zware videokaart, namelijk een ti4200). Onderclock je cpu eens, door de fsb op 166 MHz te zetten in plaats van 200 MHz.
Asus A7V8NX-E Deluxe ;)
V=via N=nvidia dit heeft zowiezo dus niets te maken met nforce2
en waarom zou je een 4 polige aansluiting erop moeten hebben ?
het is geen amd athlon 64 3200+ maar een normale xp.

[ Voor 11% gewijzigd door chucky666 op 26-07-2005 15:41 ]

een OW voor blaten in de IT? laat IT dan maar voortaan links liggen :(

• Yofresh
Ok, spijt me van het misverstand, het is inderdaad een A7N8XE-Deluxe en niets anders :)

En daar zit dus een Athlon XP 3200 + (socket A) op, voor de duidelijkheid :)

Hmm, m`n moederbord schijnt Kingston Valueram niet zo lief te vinden, daar zal ik eens naar kijken.

En ik mag toch wel van een moederbord dat roept dat het 400 mhz kan hebben verwachten dat het ook echt 400 mhz kan hebben?

ZWARE EDIT: Ik heb hiervoor een ander moederbord gehad, een ASrock K7S8XE+, daarbij had ik het probleem ook, misschien ligt het toch niet aan het moederbord?

[ Voor 17% gewijzigd door Yofresh op 26-07-2005 17:58 ]

• AntonH
  • Laatst online: 13-08-2022
Nee, het hoeft zeker niet aan je moederbord te liggen. Echter heeft die kameraad van mij ook Kingston Valueram, dus ik zou ook eens ander geheugen proberen. Je kan natuurlijk ook je geheugen eens onderclocken, door de fsb op 166MHz te zetten (van zowel cpu als ram, zodat je de cpu eventueel kunt uitsluiten als veroorzaker van je probleem).

Ik neem aan dat je de moederborddrivers al wel hebt geupdate, hoewel ik dit niet in het lijstje van wat je al hebt gedaan zie staan. De nieuwste zijn gewoon te downloaden vanaf de nVidia homepage. Wat voor videokaart had je eerst? Als je eerst een andere videokaart had, zou ik als eerste Windows opnieuw installeren (ook al had je dat niet, dan is het alsnog geen gek idee om mee te beginnen).

[ Voor 19% gewijzigd door AntonH op 26-07-2005 21:05 ]

• Yofresh
anton121 schreef op dinsdag 26 juli 2005 @ 21:00:
Nee, het hoeft zeker niet aan je moederbord te liggen. Echter heeft die kameraad van mij ook Kingston Valueram, dus ik zou ook eens ander geheugen proberen. Je kan natuurlijk ook je geheugen eens onderclocken, door de fsb op 166MHz te zetten (van zowel cpu als ram, zodat je de cpu eventueel kunt uitsluiten als veroorzaker van je probleem).

Ik neem aan dat je de moederborddrivers al wel hebt geupdate, hoewel ik dit niet in het lijstje van wat je al hebt gedaan zie staan. De nieuwste zijn gewoon te downloaden vanaf de nVidia homepage. Wat voor videokaart had je eerst? Als je eerst een andere videokaart had, zou ik als eerste Windows opnieuw installeren (ook al had je dat niet, dan is het alsnog geen gek idee om mee te beginnen).
Allereest bedankt voor alle reacties tot nu toe!

Ja, ik heb alle drivers wel eens geupdate
Edit: voor de zekerheid nog even de laatste drivers erop gezet

Die andere videokaart was een Asus V9570TD (een Geforce FX5700 dus) en dat is al 8 maanden geleden, in de tussentijd is er al wel eens of meer een volledige reinstall geweest, daar zal het denk ik niet aan liggen

[ Voor 3% gewijzigd door Yofresh op 26-07-2005 22:59 ]

• Yofresh
Schopje:

Ik zat net weer te gamen en ik kreeg weer een foutmelding, dit keer heb ik er een afbeelding bij gemaakt, misschien dat dit iemand helpt?

Afbeeldingslocatie: http://img292.imageshack.us/img292/790/geheugenfoutmelding5mz.jpg

Edit: Ik heb net m`n CPU onderclockt, hij draait nu op 166x11 (wordt gezien als een 2500+), ik ga nu kijken of het uitmaakt

[ Voor 20% gewijzigd door Yofresh op 30-07-2005 12:43 ]

• Nilco
GTA eb BF2 geven erg veel problemen en foutmeldingen. Speel eens een paar uur DOOM3 of HalfLife2 en kijk wat er dan gebeurd. Je foutmelding is een memfout, kan dus aan de drivers, systeemgeheugen of videokaart liggen. Draai toch nog eens memtest voor een dag.
Pagina: 1