Toon posts:

[DVD] beeldformaten 16:9 en 4:3 combineren op 1 dvd

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Sinds gisteren ben ik aan het spelen met Pinnacle Studio 9 om mijn eerste dvd te fabriceren van eigen opnames. Nu loop ik tegen het volgende probleem aan. Ik heb van mijn camcorder een aantal stukken film op harde schijf gezet in full-kwaliteit DV-formaat waarvan sommige in breedbeeldformaat zijn. Ik dacht deze gewoon door elkaar op 1 dvd te kunnen zetten, maar Pinnacle Studio gaat zeuren dat breedbeeld en 4:3 niet gecombineerd kunnen worden. Ik heb echter een paar gekochte dvd's liggen waar deze combinatie wél op gemaakt is. D.w.z. bijvoorbeeld een concert in breedbeeld maar de special features in 4:3.

Weet iemand een programma waarmee ik een dergelijke combinatie kan maken? Pinnacle Studio in ieder geval niet.

• DeeD2k2
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 20-05 10:46
Pinnacle Studio heeft ook gelijk. In één feature (1 VTS) kan namelijk maar één beeldformaat. Op zo'n DVD worden dus meerder VTS's gebruikt. Het combineren hiervan doe je pas bij het authoren van de DVD.
Studio is een montage pakket en werkt dus maar met een feature/VTS per keer. De extra's en de hoofdfilm moet je dus afzonderlijk van elkaar bewerken, en met een author pakket samenvoegen.
Verschillende beeldformaten binnen een film kan door na een VST automatisch een andere, met een ander formaat, af te laten spelen. Dit raad ik echter sterk af. Op de TV zal het beeld steeds verspringen en de overgangen gaan niet vloeiend. Je kan in dat geval beter zwarte balken aan het breedbeeld toevoegen om zo 4:3 formaat te krijgen.

Hoe een en ander moet kan je op Doom9.net vinden. Als author pakket kan ik je DVDLab aanraden gezien het erg beginnervriendelijk is.

Only Irish coffee provides in a single glass all four essential food groups: alcohol, caffeine, sugar, and fat. - Alex Levine

Verwijderd

Topicstarter
Heel erg bedankt, Deed2k2, voor de info en de link. Uiteindelijk heb ik met behulp van CCE-SP en DVD-lab Pro een prima dvd'tje in elkaar kunnen zetten, 16:9 en 4:3 door elkaar en voorzien van een mooi multi-level menu. Het heeft even wat tijd gekost om alles uit te zoeken, maar dan heb je ook wat! :) Pinnacle Studio is veel gebruikersvriendelijker maar op gebied van kwaliteit is CCE (samen met een authoring programma als DVD-lab) superieur.

Breedbeeld en gewoon door elkaar vind ik niet erg. Het verspringen van het beeld gaat heel snel en is niet hinderlijk. Dit zag ik al tijdens het afspelen van het DV-bandje, rechtstreeks vanaf de camcorder. Daarbij neemt de camcorder op in echt breedbeeld (anamorphic dus behoud van resolutie). Omzetten naar 4:3 door zwarte balken toe te voegen haalt helaas de resolutie naar beneden. 2 redenen waarom ik de combinatie uiteindelijk ook op dvd wilde. Ik moest inderdaad 2 VTS'en gebruiken. Maar de volgorde van afspelen is verder heel goed in te stellen, waarbij filmfragmenten uit beide VTS'en door elkaar kunnen lopen.

Is er een maximale totale bitrate van video en audio samen? Video alleen mag maximaal 9800 kbps bedragen. CCE gaf dit ook netjes aan. Omdat er toch ruimte genoeg was, heb ik dit maar ingesteld (3-pass encoding). Maar ik gebruik daarnaast LPCM-audio wat nog eens 1536kbps is. De dvd-bestanden spelen zelfs schokkerig af op de pc, hoewel dat ook aan de wat oudere harde schijf kan liggen. De vraag is dus of een standaard dvd-speler hier geen probleem mee heeft.

• DeeD2k2
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 20-05 10:46
Die 9800kbps is het maximum voor alle streams die tegelijk afspelen samen. Dat is dus één video-, één audio- en, eventueel, één ondertitelspoor. Dat wat je nu hebt is dus veel te hoog. Zoek dus even een goede bitrate calculator voor DVD's (!) op. Er is namelijk ook nog een MPEG-2 en een DVD multiplex overhead. Hoe groot die precies zijn weet ik niet. Vaak wordt, voor DVD's, 2-5% gebruikt...

Only Irish coffee provides in a single glass all four essential food groups: alcohol, caffeine, sugar, and fat. - Alex Levine

Verwijderd

Topicstarter
Ben inmiddels aan het hercoderen. Ik houd nu voor video 8500kbps aan. Met 384kbps ac3 audio erbij heb ik nog ca. 1000kbps marge. Dat lijkt me meer dan voldoende. Ik hoef niet zo nodig op het maximum te zitten. 8500kbps is voor een home made video eigenlijk al overkill.