Hallo,
Ik ben bezig om een uitgebreidde HOWTO te maken over hoe nu op een eenvoudige en logische manier een pc in elkaar te bouwen.
Ik heb al de beide FAQ's van GoT gelezen betreffende Hoe bouw ik een PC? en Hoe bouw ik een Athlon PC?
Ik wil een uitgebreidere handleiding maken om zo wat gedetaileerder op dingen in te zoomen.
Nu heb ik voor mijzelf het volgende stappenplan bedacht, echter: ik ben nog niet begonnen met het in elkaar zetten van het geheel, omdat ik eerst wil weten of dit stappenplan logisch is.
(ik vind het vervelend wanneer ik drie stappen terug moet om opnieuw foto's te maken om het alsnog in de juiste volgorde te fotograferen)
Dit is mijn stappenplan:
Algemeen
Voorwoord - hier even een algemeen woord wat de bedoeling is en disclaimer ;-)
Inhoud - Dit moet uiteindelijk een soort inhoudsopgave worden, zodat wanneer iemand (later) iets aan zijn systeem wilt toevoegen, het hier makkelijk kan opzoeken (een soort sitemap)
Het systeem - Hierin wordt besproken welk systeem gebouwd gaat worden en welke onderdelen er zijn gebruikt (en waarom hiervoor is gekozen)
Stappenplan - Hierin wordt een overzicht gegeven van de stappen die genomen worden (eigenlijk verschillende fasen)
Voorzorgsmaatregelen - hierin wordt vertelt waar je op moet letten, ESD, kleding, omgeving, ed
Gereedschap - Hierin wordt besproken welk gereedschap je nodig hebt incl. voorbeelden
Pictogrammen legenda - hier worden de icoontjes besproken die gebruikt worden door de tekst heen (FYI: ik maak een een website van incl foto's, een vergrootglas-icoon geeft aan dat je dan kan inzoomen op dat onderwerp)
Hardware 1
Behuizing gereedmaken voor installatie
Monteren van het moederbord - uitgaande van een behuizing waarbij dee beide zijpanelen los te schroeven zijn.
Plaatsen van de processor
Monteren van de processor koeler
Plaatsen van het geheugen
Monteren van het moederbord in de behuizing
Monteren van de videokaart
Aansluiten PWR, LED, HDD, RST bedrading
Hardware 2
Monteren Disk drive
Monteren Harddisk(s)
Monteren Voeding (of dit toch maar als één van de eerste uitvoeren?)
Monteren DVD brander
Aansluiten FDD, HDD kabels (PATA en/of SATA)
Moederbord aansluiten op voeding
FDD, HHD, DVD aansluiten op voeding
Opstarten PC vanaf DVD
Software 1
Installeren OS
Installeren Drivers
Instellen videokaart
Instellen ...?
Software 2
Installeren monitor pakket
??
Klopt deze volgorde (is het logisch) en als er iets niet klopt, wat moet het dan wel zijn?
Alvast bedankt voor jullie hulp!
PS: ik zal in de loop van mijn voorgang hier een update plaatsen.
Ik ben bezig om een uitgebreidde HOWTO te maken over hoe nu op een eenvoudige en logische manier een pc in elkaar te bouwen.
Ik heb al de beide FAQ's van GoT gelezen betreffende Hoe bouw ik een PC? en Hoe bouw ik een Athlon PC?
Ik wil een uitgebreidere handleiding maken om zo wat gedetaileerder op dingen in te zoomen.
Nu heb ik voor mijzelf het volgende stappenplan bedacht, echter: ik ben nog niet begonnen met het in elkaar zetten van het geheel, omdat ik eerst wil weten of dit stappenplan logisch is.
(ik vind het vervelend wanneer ik drie stappen terug moet om opnieuw foto's te maken om het alsnog in de juiste volgorde te fotograferen)
Dit is mijn stappenplan:
Algemeen
Voorwoord - hier even een algemeen woord wat de bedoeling is en disclaimer ;-)
Inhoud - Dit moet uiteindelijk een soort inhoudsopgave worden, zodat wanneer iemand (later) iets aan zijn systeem wilt toevoegen, het hier makkelijk kan opzoeken (een soort sitemap)
Het systeem - Hierin wordt besproken welk systeem gebouwd gaat worden en welke onderdelen er zijn gebruikt (en waarom hiervoor is gekozen)
Stappenplan - Hierin wordt een overzicht gegeven van de stappen die genomen worden (eigenlijk verschillende fasen)
Voorzorgsmaatregelen - hierin wordt vertelt waar je op moet letten, ESD, kleding, omgeving, ed
Gereedschap - Hierin wordt besproken welk gereedschap je nodig hebt incl. voorbeelden
Pictogrammen legenda - hier worden de icoontjes besproken die gebruikt worden door de tekst heen (FYI: ik maak een een website van incl foto's, een vergrootglas-icoon geeft aan dat je dan kan inzoomen op dat onderwerp)
Hardware 1
Behuizing gereedmaken voor installatie
Monteren van het moederbord - uitgaande van een behuizing waarbij dee beide zijpanelen los te schroeven zijn.
Plaatsen van de processor
Monteren van de processor koeler
Plaatsen van het geheugen
Monteren van het moederbord in de behuizing
Monteren van de videokaart
Aansluiten PWR, LED, HDD, RST bedrading
Hardware 2
Monteren Disk drive
Monteren Harddisk(s)
Monteren Voeding (of dit toch maar als één van de eerste uitvoeren?)
Monteren DVD brander
Aansluiten FDD, HDD kabels (PATA en/of SATA)
Moederbord aansluiten op voeding
FDD, HHD, DVD aansluiten op voeding
Opstarten PC vanaf DVD
Software 1
Installeren OS
Installeren Drivers
Instellen videokaart
Instellen ...?
Software 2
Installeren monitor pakket
??
Klopt deze volgorde (is het logisch) en als er iets niet klopt, wat moet het dan wel zijn?
Alvast bedankt voor jullie hulp!
PS: ik zal in de loop van mijn voorgang hier een update plaatsen.
Huh? Oh... ehm... tja... nou je het zegt... w8t ff....ok....prima. dank!