[HOWTO] Handige volgorde qua bouwen PC

Pagina: 1
Acties:
  • 866 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Het Beest
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 12-05-2022
Hallo,

Ik ben bezig om een uitgebreidde HOWTO te maken over hoe nu op een eenvoudige en logische manier een pc in elkaar te bouwen.

Ik heb al de beide FAQ's van GoT gelezen betreffende Hoe bouw ik een PC? en Hoe bouw ik een Athlon PC?

Ik wil een uitgebreidere handleiding maken om zo wat gedetaileerder op dingen in te zoomen.

Nu heb ik voor mijzelf het volgende stappenplan bedacht, echter: ik ben nog niet begonnen met het in elkaar zetten van het geheel, omdat ik eerst wil weten of dit stappenplan logisch is.
(ik vind het vervelend wanneer ik drie stappen terug moet om opnieuw foto's te maken om het alsnog in de juiste volgorde te fotograferen)

Dit is mijn stappenplan:

Algemeen
Voorwoord - hier even een algemeen woord wat de bedoeling is en disclaimer ;-)
Inhoud - Dit moet uiteindelijk een soort inhoudsopgave worden, zodat wanneer iemand (later) iets aan zijn systeem wilt toevoegen, het hier makkelijk kan opzoeken (een soort sitemap)
Het systeem - Hierin wordt besproken welk systeem gebouwd gaat worden en welke onderdelen er zijn gebruikt (en waarom hiervoor is gekozen)
Stappenplan - Hierin wordt een overzicht gegeven van de stappen die genomen worden (eigenlijk verschillende fasen)
Voorzorgsmaatregelen - hierin wordt vertelt waar je op moet letten, ESD, kleding, omgeving, ed
Gereedschap - Hierin wordt besproken welk gereedschap je nodig hebt incl. voorbeelden
Pictogrammen legenda - hier worden de icoontjes besproken die gebruikt worden door de tekst heen (FYI: ik maak een een website van incl foto's, een vergrootglas-icoon geeft aan dat je dan kan inzoomen op dat onderwerp)

Hardware 1
Behuizing gereedmaken voor installatie
Monteren van het moederbord - uitgaande van een behuizing waarbij dee beide zijpanelen los te schroeven zijn.
Plaatsen van de processor
Monteren van de processor koeler
Plaatsen van het geheugen
Monteren van het moederbord in de behuizing
Monteren van de videokaart
Aansluiten PWR, LED, HDD, RST bedrading

Hardware 2
Monteren Disk drive
Monteren Harddisk(s)
Monteren Voeding (of dit toch maar als één van de eerste uitvoeren?)
Monteren DVD brander
Aansluiten FDD, HDD kabels (PATA en/of SATA)
Moederbord aansluiten op voeding
FDD, HHD, DVD aansluiten op voeding
Opstarten PC vanaf DVD

Software 1
Installeren OS
Installeren Drivers
Instellen videokaart
Instellen ...?

Software 2
Installeren monitor pakket
??

Klopt deze volgorde (is het logisch) en als er iets niet klopt, wat moet het dan wel zijn?

Alvast bedankt voor jullie hulp!

PS: ik zal in de loop van mijn voorgang hier een update plaatsen.

Huh? Oh... ehm... tja... nou je het zegt... w8t ff....ok....prima. dank!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alsem
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 27-01-2022
voeding doe ik altijd als eerste, daarna mobo klaarmaken(cpu/koeler/ram etc.) mobo erin, videokaart erin, en dan op lgische volgorde de rest, en als laatste de netwerkkaartjes

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjeepee
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 03-10 11:17
Meningen verschillen :+

Zelf doe ik altijd:
- Drives (CDROM, HDD etc)
- CPU en mem op mobo
- Montage mobo (incl frontpanel-draadjes)
- VGA- en insteekkaarten
- Voeding (anders zit dat altijd in de weg)
- Tiewarppen :)
- Data-kabels (kun je dan meteen gebruiken om de voedingskabels verder netjes mee te geleiden)

Qua SW:
- Installeren OS
- Installeren drivers mainboard
- Windows update draaien (als het windows is :P)
- Rest drivers

Love Hardware!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Het Beest
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 12-05-2022
Sjeepee schreef op dinsdag 26 juli 2005 @ 13:40:

Zelf doe ik altijd:
- Drives (CDROM, HDD etc)
- CPU en mem op mobo
- Montage mobo (incl frontpanel-draadjes)
- VGA- en insteekkaarten
Dit klinkt logisch :)
- Voeding (anders zit dat altijd in de weg)
Dit begrijp ik even niet. Voeding als laatste want dan zit ie in de weg, klink redelijk logisch. Maar van de andere kant, wanneer je de voeding als laatste doet, beschadig je dan niks met het monteren van dat ding (ik bedoel: als dat ding uit je klauwe valt, stoot je de processor misschien kapot?)

FYI: dit is de eerste keer dat ik zo'n ding vanaf 0 helemaal opbouw.

Wat is het meest handige en het minst risicovol om te doen? voeding eerst/voeding laatst? Misschien is dit een betere vraag? ;)
- Tiewarppen :)
- Data-kabels (kun je dan meteen gebruiken om de voedingskabels verder netjes mee te geleiden)
Tiewrappen! Hoe kon ik dat vergeten? 8)7
Qua SW:
- Installeren OS
- Installeren drivers mainboard
- Windows update draaien (als het windows is :P)
- Rest drivers
Klinkt vrij logisch :*)

Edit:
Is het verstandig om eerst het mobo te monteren op de demontabele zijplaat van de behuizing? Of is het beter om eerst de cpu + cooler + mem te monteren op het mobo, en dan pas op de demontabele zijplaat? Dit ivm met kracht zetten op het mobo.

[ Voor 11% gewijzigd door Het Beest op 26-07-2005 14:49 ]

Huh? Oh... ehm... tja... nou je het zegt... w8t ff....ok....prima. dank!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kippy
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 17:30
Het Beest schreef op dinsdag 26 juli 2005 @ 14:44:
[...]

Dit klinkt logisch :)

[...]

Dit begrijp ik even niet. Voeding als laatste want dan zit ie in de weg, klink redelijk logisch. Maar van de andere kant, wanneer je de voeding als laatste doet, beschadig je dan niks met het monteren van dat ding (ik bedoel: als dat ding uit je klauwe valt, stoot je de processor misschien kapot?)

FYI: dit is de eerste keer dat ik zo'n ding vanaf 0 helemaal opbouw.

Wat is het meest handige en het minst risicovol om te doen? voeding eerst/voeding laatst? Misschien is dit een betere vraag? ;)

[...]

Tiewrappen! Hoe kon ik dat vergeten? 8)7

[...]

Klinkt vrij logisch :*)

Edit:
Is het verstandig om eerst het mobo te monteren op de demontabele zijplaat van de behuizing? Of is het beter om eerst de cpu + cooler + mem te monteren op het mobo, en dan pas op de demontabele zijplaat? Dit ivm met kracht zetten op het mobo.
In een aantal gevallen zul je echt eerst je cpu/koeler en mem op je mobo moeten monteren voordat je hem in de kast aan sluit. Bij bijvoorbeeld zalman coolers die je nog aan de achterkant van het mobo moet vastmaken.....

Dus logisch is:
1 voeding (licht aan de kast, als de voeding voor het mobo komt eerst mobo anders eerst voeding)
2 mobo in kast monteren
3 mobo aansluiten (voeding, conectoren aan te voorkant)
4 hd, cdrom, fdd en dat soort zooi inbouwen
5 kabels voor bovenstaande aansluiten
6 videokaart monteren en aansluiten
7 extra mobo opties aansluiten (MIDI poort, usb bracked)
8 rest kaartjes aansluiten
9 controleren of echt alles goed vast zit
10 muis, monitor en dergelijke aansluiten
11 power er aan
12 kijken of alles draait (de fan's en shit), zo niet meteen spanning er af
13 bios instellen
14 HD partitioneren
15 OS installeren
16 Mobo drivers installeren
17 OS updates installeren
18 videodrivers installeren
19 rest drivers installeren (NIC, sound enz)
20 kast als nog dicht maken als je dat nog niet gedaan hebt
21 banch marks draaien en themp in de gaten houden
22 rest software/games installeren

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Borromini
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

NIC drivers heb je nodig voor je kan updaten, dus dat moet omhoog in de lijst :).

Got Leenucks? | Debian Bookworm x86_64 / ARM | OpenWrt: Empower your router | Blogje

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• autodidact
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 30-06-2024
alles leuk en aardig, maar als ik os ga updaten krijg ik standaard virussen trojans en weetikveul watniemeer gewoon uit de studentenflat hiero (meer dan 1000 mensen) dus altijd (en overal) eerst ff een firewall erop koeken voor je het internet aan zet

http://specs.tweak.to/12504

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nakebod
  • Registratie: Oktober 2000
  • Nu online

Nakebod

Nope.

Een mobo voorbereiden met mem, cpu, en cpu koeler vind ik in alle gevallen erg fijn, ookal heb je "veel" ruimte in je kast, er buiten gaat het toch makkelijker. + Je kan eventueel van te voren even testen of alles werkt, en dan pas in de kast plaatsen.

Wat ik ook zoveel mogelijk doe, Casefan kabel, onder het mobo door, naar casefan aansluiting, IDE van cd, met een paar subtiele vouwen, achter het mobo door naar boven. Floppy idem, hdd gaat soms wat lastiger.
LED/Reset/Power enz wil ik ook wel eens een stukje achter het mobo doordoen, kabels zijn meestal toch langer dan nodig, dus dan kan de rest mooi achter het mobo.

En de rest gaat vrij standaard bij mij :P
Borromini schreef op dinsdag 26 juli 2005 @ 15:20:
NIC drivers heb je nodig voor je kan updaten, dus dat moet omhoog in de lijst :).
Niet per se :P
Kan ook updates los hebben, of via een SUS, of je hebt 2 netwerk kaarten waarvan er 1 standaard herkend wordt, of... :P

[ Voor 21% gewijzigd door Nakebod op 26-07-2005 15:27 ]

Blog | PVOutput Zonnig Beuningen

Pagina: 1