Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Nokia CARK-91 vervangen door CARK-132

Pagina: 1
Acties:
  • 2.399 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• hars73
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 20-11 23:55

hars73

Papa van Dewi en Robin :-)

Topicstarter
Ik heb inmiddels al een aantal topics hierover gelezen, maar nogal oud en met weinig concrete oplossingen. Ik heb dus een andere auto gekocht met daarin een volledige CARK-91 van Nokia, inclusief raamantenne, microfoon en speaker.

Nu heb ik zelf een Nokia 8310 telefoon en die past alleen maar in een CARK-132. Is er iemand die weet of ik na aanschaf van een (tweedehands) CARK-132 vrij eenvoudig gedeeltelijk de CARK-91 kan vervangen?

Volgens mij hoef ik nl. alleen maar de houder te vervangen (MCC-1 naar MCC-5) en de hoofdunit (HFU-2 naar HFU-5). De microfoon en speaker lijken mij hetzelfde. Maar hoe zit het met de aansluitingen op de hoofdunit zoals voeding enzo?? Is dat allemaal wel hetzelfde?

Heeft er iemand enig idee en heeft iemand het misschien zelf al gedaan?

• hars73

hars73

Topicstarter
Niemand die dit al een keer gedaan heeft? :?

• Mr. Happy
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 26-11 12:15
download de manuals van beide carkits van de site van Nokia en kijk daar eens in...

[ Gathering of Tweakers ] [ GitHub ]

• wmeester
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 17:23
Ik heb zelf een andere carkit, maar volgens mij zijn inderdaad de meeste dingen hetzelfde. De voedingsspanning is iig hetzelfde (12 volt).
Als het goed is gaat er een vrij dikke kabel vanaf de houder naar de hoofdunit. Deze zit daar bevestigd met een soort van rj-11 connector.
Ik vrees dat je met de handleidingen van Nokia niet veel verder komt, mijn telefoon zou het namelijk ook niet mogen op mijn carkit......
Probeer eens een bedrijf te bereiken wat ook carkits inbouwd. Deze hebben er meestal wat meer kijk op.

• hars73

hars73

Topicstarter
wmeester schreef op woensdag 27 juli 2005 @ 11:15:
Ik heb zelf een andere carkit, maar volgens mij zijn inderdaad de meeste dingen hetzelfde. De voedingsspanning is iig hetzelfde (12 volt).
Als het goed is gaat er een vrij dikke kabel vanaf de houder naar de hoofdunit. Deze zit daar bevestigd met een soort van rj-11 connector.
Ik vrees dat je met de handleidingen van Nokia niet veel verder komt, mijn telefoon zou het namelijk ook niet mogen op mijn carkit......
Probeer eens een bedrijf te bereiken wat ook carkits inbouwd. Deze hebben er meestal wat meer kijk op.
Voor zover ik het nu heb kunnen zien gaat er vanaf de telefoonhouder een dikke en een dunne kabel naar de hoofdunit. Die dunne kabel zou wel eens de bevestiging naar de antenne kunnen zijn misschien. Ik zal idd eens een paar mailtjes naar bedrijven sturen die carkits inbouwen :) da's een goed idee!

• vanenkelen
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 14:07

vanenkelen

uhmmm.....speechless

Ik heb hetzelfde gehad en mijn ervaringen met Nokia zijn wat dat betreft niet goed. Ik had ook een carkit voor de 6110 en later de 6310i (cark-91 toch?). Later een nokia 6100 gekregen, dus ik dacht dat je dan alleen maar even de houder moest vervangen. Er is volgens Nokia en volgens Halfords geen enkele mogelijkheid om in de Nokia carkit serie houders uit te wisselen. Ik ben zelf nog op gezoek gegaan naar aansluitschema's om dan zelf maar wat solderen, maar ook hier heb ik geen succes mee gehad. Ik gebruik nu maar weer m'n oude 6310i in de auto.

Jongen van nokiastore zei het volgende (voor zover hij er iets over te zeggen heeft dan): de vervangingsmarkt voor de cark-91 (vanwege 6110, 6210, 6310(i)) is zo verschrikkelijk groot dat het veel interessanter is om al die bedrijven gewoon weer nieuwe carkits te laten bestellen zodra ze hun personeel nieuwe telefoons gaan geven. Je ziet ook dat er nog steeds belachelijke bedragen geboden wordt voor tweedehands en oude voorraad 6310i's niemand wil z'n carkit vervangen.

Deze jongen was het er ook niet echt mee eens, maar ja........Zo creeert nokia dus gewoon geld! Slim maar niet echt sympathiek :r .

Dus ik ben bang dat je dit geen succes op gaat leveren, mocht je wel wat vinden dan houdt ik me aanbevolen, succes.

Edit: Toch beter leren lezen, je overweegt ook de hoofdunit te vervangen, mogelijk heb je dan meer kans, aansluitingen van microfoon en voeding lijken me redelijk standaard. Succes in ieder geval, ik moest even mijn frustratie kwijt!

[ Voor 10% gewijzigd door vanenkelen op 27-07-2005 11:43 ]

• DJSmiley
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 13-11 18:21
hars73 schreef op woensdag 27 juli 2005 @ 11:24:
[...]

Voor zover ik het nu heb kunnen zien gaat er vanaf de telefoonhouder een dikke en een dunne kabel naar de hoofdunit. Die dunne kabel zou wel eens de bevestiging naar de antenne kunnen zijn misschien. Ik zal idd eens een paar mailtjes naar bedrijven sturen die carkits inbouwen :) da's een goed idee!
edit: ruk, heel verhaal getikt, post weg |:(

Anyway:

De houder heeft 2 kabels: 1x antenne en 1x kabel naar je hoofdunit. De kabel naar de hooftunit zit daarop geklikt met een 10-polige RJ45-look stekker.

Verder zit er een 6polig ATX-look plugje op, voor voeding, mute enz.

speaker is een 3.5mm stekkertje, microfoon 2.5mm.

Ik heb de datasheet van de hoofdunit, de HFU2: http://www.djsmiley.com/projects/carpc/datasheets/hfu2a3.pdf

Ik denk dat ie ook gewoon op de HFU2 unit werkt, mic en ear signalen zijn standaard. Alleen mbt overige pinnen (dat je tel oplaad en doorheeft dat ie in een carkit zit) wordt het wat anders...

Edit: de connector richting houder op een HFU5 unit is kleiner. Op ebay zie ik iemand die een HFU5 unit aanbied voor zo'n 8 eur, dus daar zou ik niet voor gaan klooien, de MMC7 vraagt ie 12 eur voor ofzo.

http://cgi.ebay.com/ws/eB...2409&ssPageName=WDVW&rd=1
http://cgi.ebay.com/ws/eB...2409&ssPageName=WDVW&rd=1

Mic en spk zien er wel identiek uit.

[ Voor 67% gewijzigd door DJSmiley op 27-07-2005 11:56 ]

• hars73

hars73

Topicstarter
DJSmiley schreef op woensdag 27 juli 2005 @ 11:44:
[...]

Mic en spk zien er wel identiek uit.
Ik zie alleen dat de CARK-132 wordt geleverd met een Netsnoer PCH-4J (wat dan dan ook mag zijn) en die zie ik bij de CARK-91 helemaal niet. Zal de voedingskabel dan ook anders zijn??

• Nivado
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 28-11 22:47
Volgens mij zijn de speakers en microfoons ed. allemaal het zelfde van Nokia. wat je kan doen om dit te controleren is bij de specificaties van de Carkits op www.nokia.nl na te lopen. aangezien elk los onderdeel van Nokia een eigen nummer heeft, zie je het gelijk als er onderdelen het zelfde zijn.

cark 91: http://www.nokia.nl/nl/telefoons/modellen/6310i/acc_car.html
Deze kit bevat:
Geavanceerde telefoonhouder MCC-1
Geavanceerde HF eenheid HFU-2
Externe HF-luidspreker HFS-12
Microfoon HFM-8
Cark 132: http://www.nokia.nl/nl/Telefoons/Modellen/8310/acc_car.html
Deze kit bevat:
Mobiele Houder MCC-5
Handenvrije eenheid HFU-5
Externe Handenvrije luidspreker HFS-12
Microfoon HFM-8
Zwenkbevestiging HHS-9
Netsnoer PCH-4J
Antenneset voor NMT/GSM AMD-2
Veel succes iig.

• Nivado
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 28-11 22:47
hars73 schreef op woensdag 27 juli 2005 @ 12:00:
[...]

Ik zie alleen dat de CARK-132 wordt geleverd met een Netsnoer PCH-4J (wat dan dan ook mag zijn) en die zie ik bij de CARK-91 helemaal niet. Zal de voedingskabel dan ook anders zijn??
Met die voeding kabel zal het wel los lopen, dat is gewoon een stekker met 3 draadjes: Voeding, Aarde en Schakeldraad

Als de stekker niet past is het gewoon een kwestie van de nieuwe stekker aan de oude draadjes solderen. Bij de carkit wordt voor de voeding kabel een schema bijgeleverd van welke kleur wat is.

[ Voor 10% gewijzigd door Nivado op 27-07-2005 12:07 ]

• hars73

hars73

Topicstarter
hars73 schreef op woensdag 27 juli 2005 @ 12:00:
[...]

Even zoeken leverde op dat de PCH-4J de bekabeling voor Cark-91/128/132/134 is. Dus dat zou ook goed moeten gaan. Krijg steeds meer het gevoel dat de hoofdunit+houder vervangen voldoende zou moeten zijn. Dat wordt ff zoeken naar iets tweedehands denk ik ;) (en dan op zoek naar de hoofdunit in mijn auto :X

• SambalBij
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 12:54

SambalBij

We're all MAD here

Voedingskabel is inderdaad ook anders.
Je kunt misschien beter op zoek gaan naar zo'n converter die je in de cark91 houder klikt waarna er pop-port toestellen inpassen.

(Vriend van me heeft er enige tijd eentje gebruikt, dingen blijken prima te werken)

Sometimes you just have to sit back, relax, and let the train wreck itself

• hars73

hars73

Topicstarter
Operations schreef op woensdag 27 juli 2005 @ 12:32:
Voedingskabel is inderdaad ook anders.
Je kunt misschien beter op zoek gaan naar zo'n converter die je in de cark91 houder klikt waarna er pop-port toestellen inpassen.

(Vriend van me heeft er enige tijd eentje gebruikt, dingen blijken prima te werken)
Helaas, in zo'n converter pas geen 8310 telefoon...

• hars73

hars73

Topicstarter
Heb inmiddels van GSMgigant het antwoord dat ik inderdaad alleen maar de houder en blackbox hoef te vervangen.
Ik heb echter even wat verder gesnuffeld en ik vind die CARK-91 converter nog niet zo'n gek idee. Die klik je gewoon in de CARK-91 telefoonhouder en dan passen veel nieuwere modellen van Nokia erin en alles blijft gewoon werken!
Dan zoek ik gewoon een 2e hands Nokia 6100, probeer mijn Nokia 8310 te verkopen en het is nog steeds goedkoper dan een nieuwe CARK-132, dus als mensen nog een 6100 hebben liggen ;)

[ Voor 11% gewijzigd door hars73 op 28-07-2005 13:54 ]

• Ad de Jong
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 08:20
Ik had de CARK 91 en ben over gestapt op de CARK 112 en de bekabeling.mic is in mijn geval uitwisselbaar. (antenne niet meer nodig)
BT rules, ik ben voorlopig klaar met wisselen van carkits zolang ik maar een BT telefoon neem ;)

Mijn profiel op Discogs

Pagina: 1