Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slasher
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

Slasher

Right part of the Evil twins

Topicstarter
Ik ga vandaag een sollicitatie doen, ik ga mijn cv bijwerken en ik heb een referentie op zak van mijn huidige werkgever. Ik wou eigenlijk die nog niet in mijn cv noemen maar bij wijze van spreken "op aanvraag" pas doorgeven. Ik zet dan bij het kopje referenties dat het op aanvraag is

Dit is waarschijnlijk niet gebruikelijk, maar kan het?

Elect a clown, expect a circus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SysRq
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 05-05 16:23
De eerste vraag die bij me opkomt: waarom zou je het 'op aanvraag' willen doen? Het lijkt op die manier of je iets achter wilt houden. Zeker als je toch die informatie geeft als er om gevraagd wordt, zou ik het er gewoon op zetten.

Als werkgever zou ik het in ieder geval vreemd vinden. :)

-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BtM909
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online

BtM909

Watch out Guys...

In Engeland en Amerika is het wat normaler om pas op aanvraag referenties te verstrekken.

Doe je het op je C.V., dan kan je met zekerheid een vraag verwachten wat de reden erachter is.

Ace of Base vs Charli XCX - All That She Boom Claps (RMT) | Clean Bandit vs Galantis - I'd Rather Be You (RMT)
You've moved up on my notch-list. You have 1 notch
I have a black belt in Kung Flu.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slasher
  • Niet online

Slasher

Topicstarter
Ik heb er inderdaad nog even over nagedacht en het gaat me in 2e instantie over dat ik de referentie wel opgeef maar dat ik het telefoonnummer nog niet prijsgeef, het is namelijk ook een prive nummer van diegene.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mitalp
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 23:48
Ik zou het niet opnemen in je CV. Je wilt hoe dan ook zelf de eerste zijn die met je potentiele werkgever spreekt. m.i. voegt de opmerking "referentie op aanvraag" verder niets toe aan je CV.

Breng het ter sprake tijdens je eerste gesprek, of wacht tot de werkgever er om vraagt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Elvhenk
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 23:24

Elvhenk

/me hartje GO

Referentie op aanvraag is heel normaal. In veel gevallen moet je diegene eerst nog even verwittigen dat er iemand kan bellen. Bovendien is het heel onfatsoenlijk als een bedrijf gaat bellen zonder eerst toestemming te vragen. Is mij een keer gebeurd (bij een uitzendburo natuurlijk) en dat was hoogst vervelend omdat ze de verkeerde spraken (kennelijk) die het leuk vond om mij een trap na te geven. Nooit erachter gekomen wie dat was maar naar mijn baan kon ik fluiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slasher
  • Niet online

Slasher

Topicstarter
Elvhenk schreef op dinsdag 26 juli 2005 @ 10:27:
Referentie op aanvraag is heel normaal. In veel gevallen moet je diegene eerst nog even verwittigen dat er iemand kan bellen. Bovendien is het heel onfatsoenlijk als een bedrijf gaat bellen zonder eerst toestemming te vragen. Is mij een keer gebeurd (bij een uitzendburo natuurlijk) en dat was hoogst vervelend omdat ze de verkeerde spraken (kennelijk) die het leuk vond om mij een trap na te geven. Nooit erachter gekomen wie dat was maar naar mijn baan kon ik fluiten.
Mijn huidige werkgever heeft toestemming gegeven voor de referentie maar ik weet dus niet zeker of ik zijn mobiele nummer mag opnemen in mijn CV

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 14565

Ik zou de referentie alleen op je CV zetten indien het zinvol is, dat als eerste.

ten tweede moet je het telefoonnummer van je referentie natuurlijk niet op je CV zetten (alleen naam, bedrijf, functie), dat geef je pas als ze er naar vragen zodat jij de persoon in kwestie kan inlichten en kan voorbereiden op een telefoontje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zwerver
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Referenties zijn leuk, maar ik zou het persoonlijk niet op je CV zetten. Op het moment dat ze referenties willen dan vragen ze er wel naar, in mijn geval ging er zelfs een brief naar al mijn ex-werkgevers om te controleren of alles wel klopte ;)

Woonachtig Down Under. Ik negeer je insults niet, maar tegen de tijd dat ik ze lees zijn ze meestal niet relevant meer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• donleone83
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 05-05 11:16
In Nederland is het de normaalste zaak van de wereld om een kopje te hebben met referenties, waaronder je vervolgens op aanvraag zet. Dit ook omdat je vaak één CV gebruikt voor verschillende sollicitaties (ik werk mijn CV gewoon steeds bij als er iets nieuws op moet, gebruik hem echt overal voor) en sommige van de referenties helemaal niet van belang zullen zijn bij een zeker sollicitatie. Ook is dit inderdaad een stukje privacybescherming van degene naar wie gerefereerd wordt. Je CV blijft een opsommingslijst, waarin staat wat je gedaan hebt en wat je kan, zonder verdere uitleg (die komt in je motivatiebrief). Referenties op aanvraag zijn wat mij betreft dus prima! Vooral doen, je laat ze namelijk wel weten dat je ze hebt, want alles in je CV kan naar gevraagd worden, en het lijkt me sterk dat iemand ter plekke een referentie gaat verzinnen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• curry684
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 24-04 17:56

curry684

left part of the evil twins

Ik heb bij mijn vorige sollicitatieronde de referenties vantevoren gevraagd of ze bezwaar hadden, en vervolgens afgesproken dat ze op het CV vemeld zouden worden maar van mij een seintje vooraf zouden krijgen als ze gebeld/gemaild konden worden. Werkt perfect.

Sowieso gaat geen enkele werkgever je referenties bellen zonder expliciete toestemming aan de sollicitant te vragen vooraf, veel te groot risico dat ze hun toekomstig employee ermee voor de kop stoten als ze dat niet doen.

Professionele website nodig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slasher
  • Niet online

Slasher

Topicstarter
Ik heb de naam en functie van de persoon er bij gezet en het telefoonnummer op aanvraag

Moet goed komen :)

Pagina: 1