Toon posts:

OC asus a8n sli deluxe + amd 3500+ (venice)

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik ben net begonnen met overclocken.
Ik heb een AMD 64 3500+ venice core Met een zalman CNP7000 alcu koeler erop,
2 X 512 MB PC3200 DDR400 geheugen van Kingston
op een asus a8n sli deluxe met het officiële laatste bios 1011

Ik krijg een blauw scherm als ik overclock.
Ik heb met clockgen mijn PC nu zeer lichtjes overclockt omdat ik denkt dat het iets met de timings te maken heeft of met het voltage.

Ik ben van plan dit gebruiken als overclock en ik weet dat mijn PC dit absoluut moet aankunnen.
Zeker mijn mobo en mijn processor, over het geheugen ben ik minder zeker:

frequency: 250 Mhz
multiplier: 10 X
HTT: 4 X
Memory: ???

Nu ben ik dus op zoek naar degelijke instellingen voor mijn BIOS ivm het geheugen
Ik heb hier gelezen dat je met 1T het best niet boven een freqentie 225 Mhz mag gaan.
Ik zal dus genoodzaakt zijn om in het BIOS 2T te gebruiken omdat ik hier toch over zal gaan.
Nu weet ik echter niet wat ik voor de rest moet kiezen om dit in te stellen:

Hoeveel MHz? de steppings? Weet iemand hoe je dit moet berekenen om tot optimale prestaties te komen.
Met het programma Everest ben ik wel te weten gekomen dat de steppings die mijn geheugen aankan deze zijn:

@ 200 Mhz 3-0-3-3-8
@ 166 Mhz 2-5-3-3-7
@ 133 Mhz 2-0-2-2-6

En hoe zit het met de cpu voltages en memory voltages? Moet ik die aanpassen of niet?

• The Reeferman
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 12:42
Ik zou de [rml][ OC-939]Asus A8N-SLI[/rml] topics eens doorlezen als ik jouw was.
Ik zou beginnen met je cpu te maxen, dus geheugen op 133 en de frequency opvoeren.
En wat voor voeding gebruik je?

AMD Ryzen 5800X3D / ASUS R-S B550-F wifi II / 32GB 3600mhz / SSD's + HDD's / GTX 1080 Ti

Verwijderd

Topicstarter
ik heb dat topic bijna VOLLEDIG gelezen en ik heb een Antec truepower van 450 watt
Ik heb ondertussen ook es gewoon mijn memory op manueel gezet zonder iets aan te passen
htt op 4 X gezet, multiplier op 10 en frequency op 200 en zelfs dan (undergeclocked dus) kreeg ik een blauw scherm toen ik net weer in mijn windows was en clockgen wou openen.
Na een herstart heeft mijn windows hem automatisch teruggezet naar de oorspronkelijke 11 X 200 Mhz

Wel krijg ik hem heel stabiel als ik gewoon via clockgen of in mijn BIOS de frequency n aar 215 opschroef. Maar zodra ik dus de multiplier verander begeeft hij het. Misschien ligt het aan de voltages of mijn memory settings.

Ik kreeg zelfs een blauw scherm toen ik op een Default BIOS AI NOS aanzette op 10 %
Ik heb wel in dat topic gelezen dat je de optie PCI LOCK op 33,33 moet zetten.
Jammer genoeg is mijn BIOS te recent en heb ik die optie nergens onder kunnen vinden

[ Voor 112% gewijzigd door Verwijderd op 26-07-2005 04:22 ]

• stevenP
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 12:40
Heb je wel het cool'n'quiet uitgezet? dat kan nog wel eens voor problemen zorgen.. Verder: probeer een Memtest en kijk of dat problemen opleverd. Tip: gebruik de "Memtest86+ voor een dos-bootflop (.zip)" want dan zit je nog voor windows als je hiervan boot, geen blauwe schermen dus!

Gasloos! 3100Wp Z, 2150Wp W, Panasonic 5J monoblock, Panasonic 150L WPB

Verwijderd

Topicstarter
cool n quiet stond al uit en memtest geeft geen errors als ik niet overclock (tijdens ocen nog niet getest)
1. Zou iemand me ook es kunnen zeggen op hoeveel standaard het memory voltage staat en wanneer je het cpu en mem voltage moet opkrikken.

2. En ik zou het ook geweldig vinden als iemand me zou kunnen uitleggen hoe ik het geheugen handmatig instel in het BIOS. latencies, freqency.

3. Ik begrijp het ook niet helemaal. Moet ik beginnen met de standaard geheugenfreqency in te stellen in het BIOS en dan langzaam mijn cpu opvoeren of moet ik eerst mijn geheugen al wat lager zetten en dan pas mijn cpu opvoeren.

4. En ook niet te vergeten: Ik heb gelezen dat je pc onstabiel wordt en crasht als de waarden in het BIOS en de waarden van clockgen niet overeenkomen. Is het dan beter om te overclocken vanuit het BIOS of moet ik alles in het BIOS op auto laten staan en alleen via clockgen werken?

[ Voor 23% gewijzigd door Verwijderd op 26-07-2005 13:24 ]

Verwijderd

Default BIOS AI NOS aanzette op 10 %
Als je dit doet dan loopt je geheugen op 220 (440 DDR)
Niet elk geheugen trekt dat.

Je zou het geheugen kunnen instellen in het bios op 166 (333 DDR)
En daarna de frequency opvoeren met stapjes van 5.

De vcore laat je eerst ff zo staan.
Op het moment dat je pc reboot tijdens het opstarten van je OS, dan pas verhoog je de vcore iets met stapjes van 0,25 volt totdat je systeem weer stabiel is. (Wel de temperatuur in de gaten houden) en Cool'n Quiet uitschakelen.

(Oc via het bios is beter)

[ Voor 10% gewijzigd door Verwijderd op 26-07-2005 13:48 ]

Verwijderd

Topicstarter
als ik mijn geheugen op 333 ddr zet (166 Mhz) moet ik dan ook de steppings handmatig aanpassen in het BIOS of doet hij dat achteraf vanzelfs?

Verwijderd

Verwijderd schreef op dinsdag 26 juli 2005 @ 14:24:
als ik mijn geheugen op 333 ddr zet (166 Mhz) moet ik dan ook de steppings handmatig aanpassen in het BIOS of doet hij dat achteraf vanzelfs?
Je bedoelt de timmings van het geheugen?
Je kunt ze handmatig heel losjes instellen 3-3-3-8 op 166 (333 DDR)

(Als Everest het bij het goede eind heeft met de timmings.
Het beste is om op het geheugenmodule te kijken of daar de timmings op staan. Staat daar niets op kijk dan ff op de site van de fabrikant en zoek daar je geheugen modues op.)

Dan heb je wat meer speelruimte om de frequency op te voeren.

Het geheugen kun je later wat gaan finetunen.

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 26-07-2005 15:35 ]

Verwijderd

Topicstarter
zal het even proberen
weet je soms ook op wat ik mijn pci lock moet instellen
op "33.33" Mhz op "to cpu" of op "auto"?

[ Voor 40% gewijzigd door Verwijderd op 26-07-2005 17:04 ]

Verwijderd

Verwijderd schreef op dinsdag 26 juli 2005 @ 16:56:
zal het even proberen
weet je soms ook op wat ik mijn pci lock moet instellen
op "33.33" Mhz op "to cpu" of op "auto"?
Op 33.33 Mhz.
Kies je "to cpu" dan lijkt het me dat de pci lock uitstaat.

Verwijderd

Is het nog gelukt te oc'en, ik heb namelijk dezelfde processor, het zelfde moederbord en het zelfde geheugen. Ik krijge dezelfde foutmelding als jij.

Verwijderd

Topicstarter
zal vanavond ff posten, want nu moe ik naar de volvo (vakantiejob)
als je je verveelt kan je altijd al zelf proberen. frequency in stapjes van 5 Mhz verhogen of hij loopt zeker blauw. mijn kan maar tot 1630 maar ik kan er dan wel geen films mee encoderen enzo. Tot 1550 stabiel

[ Voor 62% gewijzigd door Verwijderd op 09-08-2005 11:59 ]

Verwijderd

Topicstarter
op dit moment in het bios ingesteld:

ht op 4X
ram op DDR333, geen timings veranderd
frequency op 255
multiplier op 10X
PCI lock op 33.33 Mhz
voltages op automatisch.

in stapjes van 5 Mhz verhoogt omdat anders mijn HTbus niet juist loopt. Moet normaal rond de 1000 Mhz komen.

als je dezelfde foutmelding krijgt als mij dan betekend dit dat je ram niet meer verder kan, kan je uittesten via memt86 op een disketje te zetten en van daarvan op te starten. Als je 30 minuutjes zonder errors zit mag je ervan uitgaan dat het geheugen in orde is.

Het kan ook liggen aan je processor zelf omdat hij niet meer verder kan. Ik zeg je dat ik een enorm slechte processorversie heb en dat jij wrs verder zult kunnen dan mij.

Je voltages kunnen ook te weinig zijn maar dat betwijfel ik omdat de computer dan meestal vastloopt, uitvalt en in sommige gevallen ook een blauw scherm geeft. Is meestal op onverwachtse momenten dacht ik.

In ieder geval, post nog eens je overklok he en veel success dermee

[ Voor 58% gewijzigd door Verwijderd op 10-08-2005 02:29 ]

Verwijderd

Ik krijg hem ook niet verder als die settings. Ook niet als ik voltages verander.

Er is echter nog iets vreemds aan de hand. Als ik mijn processor overclock word mijn 3dmark05 score een stuk lager. De frameraters zakken van 50 in het eerste stuk naar 30. De enige intensieve taken waar ik mijn pc voor gebruik zijn games, dus ik denk dat ik de cpu maar weer terug zet naam stock.

Wel bijna allemaal hogere scores in everest.

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 10-08-2005 12:12 ]

• tormentor1985
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 01:33
Op de een of andere manier kom je over alsof je niet zoveel van overklokken af weet. Dingen als pci locks, geheugen speed 200/166/133 en wat dat precies doet, geheugentimings, htt multipliers etc. moeten dingen zijn waar je gewoon veel van af moet weten, en je moet weten wat alles precies doet in een systeem. Je zegt ik ga me 3500+ maar op 250 x 10 instellen, want dat kan mijn processor en moederbord zeker wel aan. Je wil te snel! Ik weet namelijk zeker dat jou processor dat niet aan kan tis een dikke 300 mhz overclock en amd zet er niet voor niets een label 3500+ op. verdiep je eerst in wat overklokken doet, wat je geheugenspeed doet ten opzichte van je HTT speed, en ga dan eens denken hoe je je systeem kunt finetunen.

voorbeelde mijn config :

9 x 263 voor de cpu = 2,37 ghz
geheugen speed op 166 in bios. (263 / 200 * 166 = 218 mhz (moet jou geheugen ook wel aan kunnen ik heb alleen geen duur geheugen))
htt multiplier @ 3 x 263 = 789 mhz (hou deze speed voor ut gemak onder de 1000)
pci lock altijd aan @ 33,33 mhz (anders kan je problemen krijgen met alles wat de pci bus gebruikt, zoals sata en ide controllers. Dit omdat anders je pci bus overclocked wordt en deze functie's niet goed tot helemaal niet kunnen werken)

[ Voor 19% gewijzigd door tormentor1985 op 19-08-2005 18:37 ]

Pagina: 1