Betaalbare Firewire Raid 5 oplossing?

Pagina: 1
Acties:

• h4ns
  • Registratie: November 2001
  • Niet online
Hoi,

Ik zit te denken over de aanschaf van een externe FireWire Raid 5 doos, en vraag me af of iemand ervaringen heeft en/of tips heeft waar deze in NL voor een nette prijs verkrijgbaar zijn.

Ik heb online enkele items gevonden via:

http://www.cooldrives.com/noname.html

http://www.firewiremax.co...ilink/raidenclosures.html

http://www.wiebetech.com/products/rt5.php

maar die dingen kosten allemaal ruim boven de 1000 dollar, en vraag me bovendien af of ze in NL verkrijgbaar zijn.

Is zelfbouw van zoiets dergelijks misschien een optie? Een setup met 3 disks zou al ok zijn, maar met 4 of 5 stuks is natuurlijk helemaal mooi.

• cyspoz
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 25-02 12:28

cyspoz

Relaxed, het zijn maar 1 en 0

Kun je misschien aangeven waarom je zoiets via FireWire wil hebben? Lijkt mij een beetje zonde van snelheid en performance.

• Lennieboy83
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 31-05-2024
Hoeft niet als je een goede Firewire kaart hebt die 800 mbits aankan, dan zijn er geen problemen dacht ik zo ;)
Alleen de meesten hebben 400 mbit waardoor je idd te veel performance verliest, niet te vergeten moet de interface op de externe HD ook dan 800 mbit zijn anders heb je er natuurlijk nog niks aan.

• Tom_G
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 27-02 09:04
Vergeet niet dat raid 5 op zich (hardwarematig) al véél kost.

Dus van de bedragen die je noemt, zal al een groot deel gespendeerd zijn aan de raid 5 controller...

Mischien kan het softwarematig, maar reken dan op hoog cpu usage.

• h4ns
  • Niet online
De reden waarom ik aan FireWire denk is het volgende:

Ik ga een Mac mini opzetten voornamelijk als server. Wat ik daaraan belangrijk vind is dat het vooral stil is wat geluid betreft. De raid5 oplossing is dus puur voor flinke (veilige) data opslag, en plaats ik vanwege het geluid enkele meters van mijn bureau vandaan in een kast. Mijn huidige setup gebruikt een Lacie FireWire (400) disk van 200GB en is ook snel genoeg wat mij betreft.

• h4ns
  • Niet online
De Mac mini is overigens helaas geen FireWire 800 op het moment, maar met het oogpunt op de toekomst wil ik natuurlijk wel een raid geval met 800 aansluiting.

-edit- Sorry, had ik er inderdaad even boven bij moeten zetten. 8)7

[ Voor 19% gewijzigd door h4ns op 27-07-2005 01:25 ]

• cyspoz
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 25-02 12:28

cyspoz

Relaxed, het zijn maar 1 en 0

Misschien is het een idee om dat niet in RAID te inversteren. Die controller is nou eenmaal duur zoals al is gezegt. Kun je dan niet beter investeren in een tape drive erbij. RAID is tenslotte niet veilig, het voorkomt alleen eventuele downtime en gegevensverlies bij HD defecten. Ik weet niet hoeveel capaciteit je nodig hebt.

P.S. Gebruik liever in vervolg edit button. Houd het topic wat overzichtelijke.

[ Voor 19% gewijzigd door cyspoz op 27-07-2005 00:20 ]

• h4ns
  • Niet online
Nou heb ik geen enkele ervaringen met tapedrives, maar ik heb zo het idee dat het erg traag is vergeleken met FireWire, en bovendien ook kostbaar. Wat capaciteit betreft denk ik aan ergens tussen de 500GB en 1TB. Indien ik b.v. 2 x een 500GB externe disk koop (1 als backup) dan zit ik ook al snel dik over de 700,- Euro.

Ik had het idee dat raid5 redelijk veilig was en dat backups dan achterwege gelaten kon worden?

• nsa1984
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 04-03 12:53
hmmmm

de gedachte raid5 veilig, is aardig waar. Maar met slechts 2 schijven is een raid 5 setup niet mogelijk en kun je beter een raid mirror(1) opzetten...

raid 5 is bedoeld om met 3 of meer disken. 1 disk te berekenen kwa data als die vervangen moet worden. 2 schijven die dood gaan zou al het einde zijn voor een raid 5 setup.

Gelukkig zal dat niet snel gebeuren. Dus raid mirror als je 2*500gb schijven wil of 3*250gb schijven .... dan zit je aan een effectieve opslag ruimte van ongeveer 66% van 750 Gb ---> 450 gb.

en redelijk veilig. maar wel prijzig.

redelijk veilig gezien het feit dat je losse firewire kastjes wil gebruiken en mijn ervaring met die kastjes is dat de hd dat niet altijd bijzonder kan waarderen. Niet zo goed als een volwardige pc kast eromheen.

Edit:
Ik zie dat je een kastje met raid schijven in 1 wil gebruiken. dan valt mijn argument van niet leuk vinden van schijven groten deels weg denk ik.

Edit2:
h4ns schreef op woensdag 27 juli 2005 @ 01:23:
Ik had het idee dat raid5 redelijk veilig was en dat backups dan achterwege gelaten kon worden?
backups achterwege laten ? (zucht data is het belangrijkste aan een machine, die machine kun je vervangen data meestal niet. Maar dat ligt ook eraa in welke omgeving je zit.)

bij dat nivo grote schijven zou ik juist back-up maken liefst doormiddel van een raid 15 dus en raid 5 en die met raid1 laten mirroren.

[ Voor 33% gewijzigd door nsa1984 op 27-07-2005 02:27 . Reden: typ fouten en niet goed genoeg gekeken naar TS. ]

De waarheid is leuk, maar hoe heb je die gevonden?

• h4ns
  • Niet online
Met 2 schijven doelde ik op een alternatief voor Raid 5, dus gewoon een externe 500GB + een externe 500GB waar ik op een normale manier naar backup. Ik was er al achter dat ik anders minimaal over 3 schijven moet beschikken indien ik Raid ga gebruiken. ;)

Raid 15 klinkt interresant, maar dan wordt het helemaal een duur grapje.. zo belangrijk is de meeste data niet, en het deel wat wel belangrijk is heb ik uiteraard wel een backup van.
Pagina: 1