g3 333mhz upgraden

Pagina: 1
Acties:

• justinb81
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 14-02 22:12
Ik heb sinds vandaag een imac bondi-blue g3 333mhz (rev d) staan met 64 mb ram, 6gb HD en geen firewire. (mijn eerste mac) de video geheugen was al gevuld.
Ik heb direct 128mb+256mb so-dimm modules besteld omdat ik steeds meldingen kreeg dat ik geen 2 programma's tegelijk kon draaien.
Op de imac staat nu nog os 9.2.
Heeft het zin om OS X "10.4" Tiger te installeren/bestellen of zijn mij systeem eisen dan weer te krap?

Ik weet niet of het uitmaakt, maar in mijn netwerk staat een windows server, 2 xp pro machines, 1 xp mce en 1 linux desktop. ik wil graag bestanden en de printer "epson 830U" kunnen delen met de xp machines

[ Voor 23% gewijzigd door justinb81 op 26-07-2005 01:00 . Reden: vergeten dat firewire uitmaakt ]

• dawuss
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 01-02 20:46

dawuss

gadgeteer

Met meer dan 256MB zou Tiger wel moeten kunnen draaien, maar verwacht niet dat 't draait alsop een gloednieuwe machine :)

In ieder geval heb je dan wel de beschikking over wat nieuwere software, want zo veel wordt er niet meer voor OS 9 uitgebracht ;)

micheljansen.org
Fulltime Verslaafde Commandline Fetisjist ©

• justinb81
de machine gaat alleen maar voor mp3's, downloaden, msn en internetten gebruikt worden.

Ik heb nog nooit met een mac gewerkt, (wel unix-os/2-linux-alle microsoft varianten) dus ook rekening houdende met moeilijkheidsgraad
Wat is dan beter/ sneller op mijn oude imac:
os 9.2 of os X?

[ Voor 35% gewijzigd door justinb81 op 26-07-2005 00:45 ]

• Jorik
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 18-11-2025
OSX is veel beter dan OS9 in zo'n beetje elk opzicht, of OSX op jouw G3 sneller is dan OS9 zou ik niet durven zeggen, maar het is in ieder geval slim het te proberen. Wel eerst die RAM-upgrade doen dan.

• botoo
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 12:57

botoo

💀 too old to die young

Je mag OS X natuurlijk 'beter' noemen, het is immers een veel nieuwer OS dan 9.2 maar OS 9 is imho beduidend sneller.

FXDLS 'S&S edition'

💀 memento mori 💀

• justinb81
ok, ik zal os X eens installeren om te kijken of het wat is.
Maar, Ik kan de DVD versie lenen om te proberen, maar ik heb geen DVD drive.
Kan je een externe dvd-drive aan de apple hangen, of kan je er cd's van maken?

[ Voor 2% gewijzigd door justinb81 op 26-07-2005 08:46 . Reden: installeren is met 2x een L ]

• leon1e
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 13:24
justinb81 schreef op dinsdag 26 juli 2005 @ 08:40:
ok, ik zal os X eens installeren om te kijken of het wat is.
Maar, Ik kan de DVD versie lenen om te proberen, maar ik heb geen DVD drive.
Kan je een externe dvd-drive aan de apple hangen, of kan je er cd's van maken?
Je kunt er een externe drive aan koppelen, maar je kunt de dvd niet simpel omzetten naar cd's.

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Nu online

franssie

Save the albatross

of je koopt ergens tweedehands een oudere versie van OSX op CD en probeert dat (10.1 moet je niet kopen, werkt bagger, elke nieuwere versie wordt sneller).
Ik draaide OSX 10.2 probleemloos op een G3-350 iBook (clamshell).
Die geheugenproblemen waar je het over hebt komen ook door het brakke geheugen toewijzen onder OS9, alleen dat is al een reden om naar OSX over te stappen imho.

Oh ja ... vanaf 10.2 heb je ook integratie met windows netwerken (samba), wel leuk voor jou denk ik?

[ Voor 12% gewijzigd door franssie op 26-07-2005 09:15 . Reden: toevoeging ]

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Verwijderd

Een intel pentium of een AMD k6 op 333 Mhz is niet te vergelijken met een PowerPC processor op 333 mhz, de laatste zal stukken beter presteren dus ik zou het er eens op wagen met mac os x

• justinb81
Shit, ik lees net op de apple site:
Voor Mac OS X versie 10.4 is een Macintosh vereist met:

PowerPC G3-, G4- of G5-processor
Ingebouwde FireWire-ondersteuning
Minimaal 256 MB fysiek RAM-geheugen
Een ingebouwd beeldscherm of een beeldscherm dat is aangesloten op een door Apple geleverde videokaart die door de computer wordt ondersteund
Ten minste 3 GB beschikbare ruimte op de harde schijf; 4 GB bij installatie van XCode 2-ontwikkeltools
Dvd-eenheid vereist voor installatie
Opmerking: Mac OS X biedt geen ondersteuning voor computers met een processorupgradekaart. De benodigde hoeveelheid hardeschijfruimte hangt af van het type computer en de manier waarop je Mac OS X gaat installeren.
Dat gaat dus niet werken, ik heb geen Firewire in mijn imac en geen ingebouwde DVD-speler.
of kan de mac vanaf een externe usb-dvd ook opstarten?

edit: ik ga anders wel op zoek naar de cd versie

[ Voor 3% gewijzigd door justinb81 op 26-07-2005 09:20 ]

• justinb81
Weet iemand een manier om OS X zonder Firewire te installeren?

• Jorik
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 18-11-2025
Van Panther is een (4) CD-versie beschikbaar.

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Nu online

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

justinb81 schreef op dinsdag 26 juli 2005 @ 00:35:
de machine gaat alleen maar voor mp3's, downloaden, msn en internetten gebruikt worden.

Ik heb nog nooit met een mac gewerkt, (wel unix-os/2-linux-alle microsoft varianten) dus ook rekening houdende met moeilijkheidsgraad
Wat is dan beter/ sneller op mijn oude imac:
os 9.2 of os X?
Als je er genoeg RAM in kunt stouwen is OS X 10.3 of 10.4 sneller. Vriendin van me draait op een 366MHz G3 met 192MB RAM acceptabel Panther (10.3)

Maar sowieso, als je al een Unix-adept bent is de learning curve voor X veel minder steil - het is een Unix met een wat afwijkende (in positieve zin) display systeem. Bijna alles kun je op vertrouwde manier via terminal (=console) doen. OS 9 is geheel eigenzinnig (lijkt in beginsel alleen op eerdere Mac OSsen) en hoewel het op zich prima werkt is het wel een al doodgelopen straatje in de OSsenwereld. Alleen uit nostalgische overwegingen aan beginnen.

Oslik blyat! Oslik!

• justinb81
Ok, ik ga os X kopen...

Klopt het gerucht dat 10.3 "panther" machines zonder firewire ondersteund (tray-loaders), en 10.4 "tiger" niet (alleen firewire+slot loaders)?

zou een beetje jammer zijn als ik de verkeerde koop en het werkt niet.

edit:

Ok, justin is een sukkel en moet beter leren googelen voordat hij wat vraagt....
Mac OS X 10.3 requires a Macintosh with a PowerPC G3, G4, or G5 processor, built-in USB, at least 128MB of physical RAM and a built-in display or a display connected to an Apple-supplied video card supported by your computer. Mac OS X does not support processor upgrade cards.
10.3 kan dus gewoon...

zijn er grote verschillen t.o.v. 10.4 behalve de hogere systeem eisen?

[ Voor 53% gewijzigd door justinb81 op 26-07-2005 21:52 ]

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Nu online

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

10.4 is (op dezelfde hardware!) sneller dan 10.3

Verder kun je dmv XPostFacto4 wel Tiger draaien op de oudste G3's die het normaal niet zouden slikken (uiteraard niet ondersteund, maar goed, we zijn Tweakers he :P )

Oslik blyat! Oslik!

• justinb81
dion_b schreef op woensdag 27 juli 2005 @ 18:43:
10.4 is (op dezelfde hardware!) sneller dan 10.3

Verder kun je dmv XPostFacto4 wel Tiger draaien op de oudste G3's die het normaal niet zouden slikken (uiteraard niet ondersteund, maar goed, we zijn Tweakers he :P )
Ik heb via een mede tweaker voor een aardig prijsje 10.3 kunnen aanschaffen (origineel)
Misschien dat ik dat os wel snap (toch beetje unix he ;) )

Misschien stap ik wel volledig over op apple, als het goed gaat met dit test bakkie

• franssie
  • Nu online

franssie

Save the albatross

[quote]justinb81 schreef op woensdag 27 juli 2005 @ 21:17:
[...]

offtopic:
Ik heb via een mede tweaker voor een aardig prijsje 10.3 kunnen aanschaffen (origineel)
Misschien dat ik dat os wel snap (toch beetje unix he ;) )

Misschien stap ik wel volledig over op apple, als het goed gaat met dit test bakkie[/quote]
pasop ...zo is het bij mij ook begonnen :D
en inmiddels de helft van mijn vriendenkring

maar 10.3 werkt best heel erg goed (werk er hier zelf op, heb alles vanaf de eerste 10in huis behalve 10.4)
Ik ken nog weinig software waar je pers'e 10.4 voor nodig hebt dus ga lekker met je 10.3wennen, mocht je echt widgets en dat soort goodies willen dan is 10.4leuk. tiger is ook sneller schijnt maar snel wordt het toch niet en 10.3 is best goed werkbaar als je maar niet teveel tegelijkertijd doet in dat beperkte geheugen van je (OSX is enorm memory hungry helaas ...maar rete stabiel dus soms doet een kopje koffie wonderen als je een regenboogje voor je ogen ziet draaien)

Have fun en welcome! Ik ga zelf ook maar eens op zoek naar een oldskool iMac, die heb ik nog niet }) })

[ Voor 46% gewijzigd door franssie op 27-07-2005 23:20 . Reden: offtopic hint gesnapt en versies toegevoegd ]

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

• dawuss
  • Laatst online: 01-02 20:46

dawuss

gadgeteer

offtopic:
Pas maar op ja, ik heb met mijn Mac ook al mijn halve vriendenkring aangestoken, en dan ben ik niet eens zo'n fanatieke fanboy :P

micheljansen.org
Fulltime Verslaafde Commandline Fetisjist ©

• Wortelsoep
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Ik raad je aan om te proberen gewoon 10.4 te installeren. Simpelweg omdat het de laatste en snelste versie is. Zo heb je meteen een goed beeld van wat Mac OS X vandaag de dag biedt.
Aan Mac OS 9 moet je sowieso niet beginnen. Dat zou hetzelfde zijn als Windows leren met Windows 95.
Je moet er alleen wel rekening mee houden dat het beessie alles behalve snel zal zijn. Ik heb zelf 10.4 draaien op een iMac 400 MHz met 384MB RAM en dat is soms simpelweg niet vooruit te branden. Maargoed, dat kan ook komen omdat ik te verwend ben met m'n G5 Powermac ;)

In ieder geval veel plezier met mekken :)

• justinb81
YES!!!!!!

Ik heb eindelijk osX kunnen installeren, wat een verademing zeg..(echt super bedankt dawuss _/-\o_ ) ik kan niet wachten tot osX x86 ondersteund. dan zet ik het meteen overal op.

Er rest mij nog een vraag, kan je de hippe scherm overgangen uitzetten om het wat sneller te laten gaan?

• Kvn
  • Laatst online: 11-02 09:05

Kvn

justinb81 schreef op woensdag 03 augustus 2005 @ 23:46:
YES!!!!!!

Ik heb eindelijk osX kunnen installeren, wat een verademing zeg..(echt super bedankt dawuss _/-\o_ ) ik kan niet wachten tot osX x86 ondersteund. dan zet ik het meteen overal op.

Er rest mij nog een vraag, kan je de hippe scherm overgangen uitzetten om het wat sneller te laten gaan?
offtopic:
I'd hate to burst your bubble... Maar ten eerste draait OS X al op x86 ;) en ten tweede, het is niet de bedoeling van Apple OS X op allerlei x86 systemen te kunnen laten draaien

• franssie
  • Nu online

franssie

Save the albatross

welcome to the drug :P
en die effecten, beetje door je preference klikken en alles met smooth uitzetten helpt al.
het kan minder maar kan het helaas niet vinden op mijn iBook dus ... wie weet hoe je de proc minimaal belast met grafische leukigheid?

* franssie gaat denk ik ook oude iMac kopen voor in de logeerkamer

Verwijderd

heb ook maar een apple aangeschaft (g4 800mhz.1GB Ram. 40GB ) van marktplaats...werkt erg leuk:)..

draai OS X 10.3.8 ... eigenlijk dik tevreden en het hele systeem start Photoshop cs sneller op dan mijn andere iP4 , 3,2Ghz met 2GB Ram. Toch moet ik zeggen dat mijn iP4 XP sneller opstart dan de G4 OS X boot....maar daarna is het allemaal vergeven :)!

WAAROM DRAAIT DE REST VAN DE WERELD NOG WINDOWS !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

• justinb81
WAAROM DRAAIT DE REST VAN DE WERELD NOG WINDOWS !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
omdat een apple nog vrij duur is en er minder diversiteit aan software is.
Eigenlijk zouden er dus platform onafhankelijke programma's moeten komen.
Ik heb ook nog een windows machine staan enkel voor autocad en de creative zen micro voor mijn vriendin.
en een apple is ook niet echt upgradable te noemen. (bijna alleen met apple producten). waarschijnlijk word dat allemaal beter als ze op intel overgaan

• Falcon
  • Laatst online: 21-11-2025

Falcon

DevOps/Q.A. Engineer

Justin.. hier nog 1 met een G3 333 mzh met OS X 1.3 geinstalleerde Imac (the green one!) (Wow! wat een zin!). Ik heb er zelf 512 mb geheugen erin zitten.

Mijn vriendin gebruikt hem en ik moet zeggen af en toe ga ik er voor de fun achter zitten.

Mag ik je aanraden om als browser Camino!... Deze start lekker snel op en neemt niet veel geheugen in beslag. Perfect voor de oude imac g3.

Veel plezier!

"We never grow up. We just learn how to act in public" - "Dyslexie is a bitch"

Pagina: 1