2-pin naar 3-pin MET rpm

Pagina: 1
Acties:

• Dav0s
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 06-02 14:49
Ik heb al een heel stuk teruggezocht in het GoT archief, maar kon nergens precies vinden wat ik zocht.

Ik heb een case gekocht met een 120mm front fan met een 2-pins aansluiting (rood/zwart). Deze fan zit helaas met plastic pinnetjes en lijm vast (:() en kan dus niet vervangen worden.

Nu wil ik deze fan graag aan mijn Aerocool GateWatch hangen zodat ik de rpm kan aflezen/veranderen etc.

Is dit mogelijk en zo ja, hoe dan?

• Martin
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 03-01 16:56
Is niet mogelijk. Als er geen aansluiting zit voor RPM-uitlezing, hoe wil je dat dan ooit gaan uitlezen?

• Dav0s
Ik had gelezen over adaptertjes van 2-pins naar 3-pins. Dit heeft dus ook geen nut begrijp ik?

• gakkethijs
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 23-01 14:01

gakkethijs

niks

nee je hebt naar mijn weten 3 draadjes nodig om een fan te laten draaien en rpm uit te lezen.
2 voor + en - en de andere is de rpm draad

• Rey Nemaattori
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 22-01 15:57
Jawel, alleen zal er bar weinig data binnen komen over de meetlijn. RPM word in de fan behuizig gemeten, als daar geen support is, dan houd het feest gewoon op :)

Speks:The Hexagon Iks Twee Servertje

"When everything is allright,there is nothing left."Rey_Nemaattori

• Terran
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 00:17
nee je heb de zwarte en de rode voor stroom :X en die gele voor het uitlezen van de toeren en zolang er geen gele draad van je fan komt kan je het ook niet uit lezen. Waarom koop je btw geen nieuwe fan zijn niet eens zo duur

• Apen-nootjes
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 03-04-2025

Apen-nootjes

aka Apen-klootjes

Dit is simpelweg niet mogelijk, om de RPM uit te lezen heb je natuurlijk gewoon dat extra draadje nodig :) die verloopjes zijn er ook alleen maar om te zorgen dat je de fan aan een normale fan aansluiting op je mobo kan hangen maar als je die stekkertjes opzoekt zal je ook zien dat daar geen draadje zit voor de RPM :)

SmartDoDo: Ach, afhankelijk van je smaak kan het best een lekker geil ding zijn :P
You never had a date you couldn't inflate

• Dav0s
Jammer. Bedankt iig. Dan maar hopen dat ie niet teveel herrie maakt (heb hem nog niet aangesloten).

Heb de Aerocool Aeroengine Sr. gekocht, en daar zit de front fan dus met lijm en plastic palletjes vast. Beetje goedkope oplossing... en nu kan ik hem dus niet aan mijn GateWatch hangen... Grr...
Weet iemand hoeveel geluid er van deze front fan afkomt (uit ervaring)? Of een manier om hem toch langzamer te laten draaien?

[ Voor 20% gewijzigd door Dav0s op 25-07-2005 21:44 ]

• ph3n1x
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 16-11-2025
soms is er wel een sensor ingebouwt die nog verbonden moet worden. Heb er al topics over gelezen.
Hoe dat je dat wilt doen is weer een ander.
De eenigste andere manier is dat je er een potmeter tussen soldeert. Dan kan je de fan nog harder en stiller laten draaien, alleen niet uitlezen.
T is maar wat je zelf wilt

regardless of talent, unles there is desire no one can truly be exeptional

• Palomar
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
Een beetje tweaker krijgt die plastic pinnetjes en lijm wel los en monteert er een andere fan in ;)

• Dav0s
Het los krijgen is geen probleem, het vast maken wordt een ander verhaal :P

• Palomar
  • Niet online
Front van je kast eraf halen en met houtschroeven de fan vastzetten? Is maar een ideetje, want ik weet natuurlijk niet hoe je kast eruit ziet e.d.

Verwijderd

Oke je kan de RPM dus niet aflezen, maar je kan hem toch wel op je fancontroller aansluiten en het voltage verlagen waardoor ie langzamer gaat draaien?

of zie ik dat verkeerd

• Dav0s
Het probleem is dat schroeven waarschijnlijk niet gaat. Doordat het maar een dun stuk plastic is waar ie op zit. Bij deze kast zit er een soort passieve fan voor, die je van de buitenkant ziet zitten. Doordat de front-fan gaat draaien gaat door ze zuigkracht deze zichtbare fan meedraaien. De front-fan zelf zit op een dun plastic stukje wat ook nog eens behoorlijk breekbaar voelt. (wat waarschijnlijk de reden is dat het is vastgelijmd :) )

@-tK-: Dat zat ik ook te denken. Maar vroeg me idd af of dat wel kon. Is dat in principe niet hetzelfde als de rpm veranderen, die verander je toch door het voltage te veranderen?

[ Voor 19% gewijzigd door Dav0s op 25-07-2005 22:02 ]

• Palomar
  • Niet online
RPM veranderen wil uiteraard gewoon. De fancontroller regelt het voltage gewoon. Deze kijkt niet naar het aantal toeren dat de fan draait. Gewoon aansluiten met een verloopstukje dus.

Ik dacht dat je ook graag de rpm wilde uitlezen in windows oid...

[ Voor 10% gewijzigd door Palomar op 25-07-2005 22:19 ]

• Dav0s
Als ie maar zachter kan als ie takkeherrie begint te maken ;)

Hoe heet zo'n verloopstukje, want ben nog geen webshops tegengekomen die ze verkopen onder de naam adapter, en zoeken op google naar 2-pin to 3-pin levert ook niet veel op :P

Verwijderd

Dav0s schreef op maandag 25 juli 2005 @ 22:21:
Als ie maar zachter kan als ie takkeherrie begint te maken ;)

Hoe heet zo'n verloopstukje, want ben nog geen webshops tegengekomen die ze verkopen onder de naam adapter, en zoeken op google naar 2-pin to 3-pin levert ook niet veel op :P
Die heb je toch ook niet nodig om hem op de fancontroller aan te sluiten?

• Palomar
  • Niet online
Zn fancontroller heeft ws. van die 3 pins aansluitingen. Zo'n dikke molex past daar was moeilijk in ;)

Maar bij de fancontroller die ik heb zaten gewoon een paar van die (adapter)kabeltjes. Je zou ook zelf een stekkertje van een oude fan kunnen knippen en die aan je fan monteren.

• Dav0s
Ik wacht eerst wel even af of er van die adapterkabeltjes bij zitten... :)

• Palomar
  • Niet online
Even met google de eerste de beste review van die Aerocool Gatewatch bekeken en daar staat:
The Gatewatch only works with 3-pin fans that have a RPM sensor. So if you have fans without 3-pin connectors, you won't be controlling them with the Gatewatch.
Bron: http://www.gruntville.com...ocool_gatewatch/page3.php

Dus ik vrees dat je (na eerst even uitproberen of het echt zo is) een andere oplossing moet zoeken....

PS. wel grappig apparaatje trouwens (als je er de ruimte voor hebt ;))

[ Voor 9% gewijzigd door Palomar op 25-07-2005 22:58 ]

• Dav0s
Dat dacht ik ook, daarom heb ik hem gekocht. Maar het stomste wat je kan doen na een aankoop voor je pc, is DAARNA nog op tweakers ernaar zoeken. Alleen maar slechte opmerkingen over dit ding :P

Had al een oplossing bedacht hoe ik het ging doen, had nog 3 fans die wel gewoon 3-pins zijn. Dus heb mijn cpu en vga eraan gehangen, en 2 van die 3 3-pins fans, en de andere 2 op 12 volt laten zuigen/blazen. Tot nu toe goede resultaten, maar hij staat nog niet aan :P

Verwijderd

effe zwarte en rode kabeltje aan rode en gele (resp.) hangen aan je voeding, dan krijgt ie maar 7V en maakt ie zeker weten minder kabaaol.

kroonsteentje / solderen ;)

[ Voor 11% gewijzigd door Verwijderd op 25-07-2005 23:40 ]

• Dav0s
De fan heeft bij mij geel en zwart, de voeding heeft geel - zwart - zwart - rood:
fan:
_______
|g z - - |
|e w - - |
|e a - - |
|l rt - - |

voeding:
________
|g z z r |
|e w w o |
|e a a o |
|l rt rt d |

Dan moet toch geel aan geel, en zwart aan rood?
Pagina: 1