Toon posts:

probleem met mijn videokaart

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hallo, members van Gathering Tweakers.

Sinds kort krijg ik tijdens het gamen dat mijn monitor bevriest gedurende 13 sec en dan herhaalt het zich weer.
Ik zou echter niet weten hoe dit is veroorzaakt, maar sinds kort heb ik mijn driver upgedate en heb ik steeds last van errors van ''VPU Recover'' als ik dat uitzet krijg ik een blauw scherm van Windows waar staat dat misschien een ''Hardware Deadlock'' kan zijn (waarvan ik géén idee heb wat het is)
Zelf speel ik de game met OpenGL ik weet niet of dit het veroorzaakt maar misschien kunnen jullie er wat mee.

Daarvoor (ong. één week geleden) deed mijn monitor raar. Tijdens het gamen ging hij gewoon opeens naar Stand-By mode en je kan het niet terugschakelen naar 'normale' modus.

Ik hoop dat jullie me kunnen helpen,

Systeem specificaties;

Moederbord: Chaintech 7NJS ZENITH
Processor: AMD Athlon XP 2500+
Videokaart: ATI Radeon 9600 XT 256 MB DDR
Geheugen: 512MB RAM
Sound: OnBoard

Verwijderd

Installeer even een oudere versie van je drivers, das meestal het probleem.
En anders kan je je moederbord drivers ed. ff updaten...

[ Voor 1% gewijzigd door Verwijderd op 25-07-2005 20:58 . Reden: typo ]

Verwijderd

Topicstarter
al die stappen al uitgevoerd, maar het blijft nog steeds haken bij de VPU Recover
Ik heb alle oude zowel nieuwe drivers geprobeerd

Verwijderd

kan je ook de temps aflezen van jou kaart (staat geen merk bij..en sommige merken 9600xt kunnen het niet). Het kan best zijn z'n core te warm wordt.
Maak even je kast op en kijk of de cooler nog draait (niet aan loopt), of er misschien stof tussen zit en zet (als het vorige niet mocht helpen) er anders even een kamerventilator naast en test het dan even.

monitor naar stand by heb ik ook wel eens gehad bij een te hete cpu trouwens .. kan je ook nakijken (baat het niet dan schaadt het niet).

[ Voor 18% gewijzigd door Verwijderd op 25-07-2005 21:03 ]

Verwijderd

Topicstarter
welke cooler bedoel je precies?

Verwijderd

op je videokaart .. (als je cpu cooler onder het stof zit en niet meer draait is dat natuurlijk ook niet zo best ;))

Verwijderd

Topicstarter
ik zal het ff checken en laat het je later weten :)

Verwijderd

Topicstarter
ik heb mijn computer van binnen grondig schoongemaakt maar nog steeds het probleem.... :?

• martijn_tje
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 05-08 19:01
VPU recover schijnt wel vaker problemen te gevan. Ik dacht dat je het kon uitschakelen en dat meestal de problemen dan over waren.

Sony A6600 + Sigma 16 f/1.4, Tamron 17-70 f/2.8, Sigma 30 f/1.4, Sigma 56 f/1.4, Tamron 70-180 f/2.8 en Meike Mk320

Verwijderd

Topicstarter
ja maar zonder dat herstel van VPU loopt hij gewoon vast

Verwijderd

dat klopt, maar aan de topicstart te zien had ie dat al geprobeerd.

Wat je nog meer kunt proberen is fast writes uit te zetten en met de AGP snelheid te spelen (8x of 4x maakt voor snelheid amper uit, maar kan het probleem misschien oplossen).

Verwijderd

Topicstarter
is al standaard zo :(

Verwijderd

Topicstarter
en mijn monitor probleem doet zich nu wel abnormaal vaak voor

Verwijderd

dus fast writes staat al uit? en je hebt je agp bus al op 8x en 4x geprobeerd?

Misschien even met een monitor programma je temperaturen/voltages op meten.
Bijv. motherboard monitor. (kan je je cpu temp/case temp/voltages mee meten).

Als je even zegt welk merk 9600xt je hebt, want ik weet dus nog steeds niet of jij je temperaturen van je videokaart kunt bekijken.

en heb je al geprobeerd je kast open te zetten en er een kamerventilator op te richten?

Ik neem verder aan dat je wel je chipset drivers (agp) hebt geinstalleerd?

[ Voor 19% gewijzigd door Verwijderd op 26-07-2005 18:27 ]

• Nilco
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 11:55
Zet je onboardsound eens uit. Deze wil vaak een irg delen en gebruikt ook veel cpu-usage!

Verwijderd

Topicstarter
zoals je zei heb ik de temperaturen gemeten:

Afbeeldingslocatie: http://members.home.nl/cantervisscher/temps.JPG

Verwijderd

ik zie daar niets mis mee.. zijn deze temps/voltages idle? of stressed?
Indien idle wil je ze misschien even stressed testen (bijv. 3dmark05 of een beetje zware game draaien) om te zien wat je temps en je voltages dan doen..

en ik weet nog steeds niet welk merk videokaart je hebt :+

en heb je nu al agp fast writes aan en uit geprobeerd? en agp op 8x en op 4x? (dus 4 mogenlijkheden: 8x + agp fw aan, 8x + agp fw uit, 4x + agp fw aan, 4x + agp fw uit).

[ Voor 24% gewijzigd door Verwijderd op 27-07-2005 15:04 ]

• empheron
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 29-07 12:29
Kun je zonder problemen 3dmark05 draaien of loopt die ook in de soep?

Verwijderd

Topicstarter
uh zal het nu ff downen

Verwijderd

Topicstarter
en ik weet nog steeds niet welk merk videokaart je hebt :+
Sorry, ik heb een Sapphire ATI Radeon 9600 XT 256 MB DDR

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb een score van 1642 hij 'stotterde' erg vaak

Verwijderd

Topicstarter
iemand? 8)7

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb net van iemand gehoord dat het kan zijn dat ik een te lage voedings watt heb, ik heb zelf een Voeding van 250 watt is dat te weinig?

• McGryphon
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 09-07 00:21

McGryphon

Veul vrouwkes!

ja, ik heb een voeding van 300W met een fx5200 en athlon TB 1333 en dat is maar net zat...

https://www.twitch.tv/mcgryphon voor onregelmatige modelbouw, houtbewerking, pyrografie en andere knutsel!

Verwijderd

Weet je zeker dat de GPU maar 34°C is ? Vaak moet je nog een ofset bij optellen in speedfan. Lees eens de temps uit met de orginele software die bij de video kaart hoort ;)

Verwijderd

Topicstarter
er zat alleen een catalyst driver bij

Verwijderd

Verwijderd schreef op donderdag 28 juli 2005 @ 18:10:
Ik heb net van iemand gehoord dat het kan zijn dat ik een te lage voedings watt heb, ik heb zelf een Voeding van 250 watt is dat te weinig?
daarvoor moet je dus even de voltages op meten stressed.. dan kan je zien of je voeding het trekt..

en verder er is niet voor niets een edit knop ;)

Verwijderd

Topicstarter
Is 3dmark05 denk je zwaar genoeg voor de kaart?

Verwijderd

ja hoor.. 3dmark doet enkel vooral je videokaart. Probeer het ook even te testen met een zware game (zodat je niet alleen je videokaart, maar ook je processor en geluidskaart e.d. flink belast, dan gebruikt je pc misschien meer stroom).
Laat tijdens 3dmark/de game dan even speedfan oid je temps en voltages monitoren (ik weet niet of speedfan dit kan.. gebruik zelf altijd motherboard monitor) en kijk daarna wat de uiterste waarden zijn.
Je voedingslijnen mogen niet meer dan 10% afwijken en je temps moet je hier maar even melden.

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 28-07-2005 18:30 ]

• Ilya
  • Registratie: December 2004
  • Niet online
Verwijderd schreef op donderdag 28 juli 2005 @ 18:10:
Moet net kunnen, mits het een merkding is.
Pagina: 1