Toon posts:

snelheid intern geheugen

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hallo,

Ik heb iets vreemds ontdekt bij mij IBM R40 laptop, tenminste ken dit niet.
Heb 2x DDR SDRAM van ieder 256, de ene draaid op 133 MHz, de andere op 142 MHz.
Heb de laatste tijd veel last van vastlopen, ineens staat alles helemaal vast, zou dit hiermee te maken kunnen hebben? Zover ik weet komt het normaal niet voor dat je met 2 verschillende snelheden werkt in 1 PC.
Wie kent dit en kan hier iets zinnigs over zeggen??

Groeten

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 10:22

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

RAM op twee verschillende snelheden... lijkt me erg onwaarschijnlijk. Exact hoe heb je dit 'ontdekt' :?

Oslik blyat! Oslik!

• Tatsu
  • Registratie: Augustus 2000
  • Niet online

Tatsu

Paradigm shift

De twee modules van 256Mb lopen gewoon een eenzelfde snelheid. Het vastslaan van de laptop kan zowel door software als defecte hardware worden veroorzaakt.

Een paar mogelijkheden aan de hand van defecte hardware:
• Hitteprobleem.
• Defect geheugen.
• Het begin van het eind van de hardeschijf.

Softwarematig kan het besturingssysteem op de laptop ook niet meer goed functioneren, waardoor deze vastloopt.

Download anders eerst eens memtest om jouw geheugen te checken. Dan kun je een diagnostic tool van de fabrikant van de hardeschijf downloaden om jouw hardeschijf te checken. In de FAQ staat anders wel meer informatie.
dion_b schreef op maandag 25 juli 2005 @ 20:30:
RAM op twee verschillende snelheden... lijkt me erg onwaarschijnlijk. Exact hoe heb je dit 'ontdekt' :?
Als ik moet gokken aan de hand van Aida of iets in die richting, dan zijn het gewoon twee reepjes met aparte specificaties.

[ Voor 46% gewijzigd door Tatsu op 25-07-2005 20:37 ]

If someone begins with uncertainty, experience will eventually lead to certainty. But what defines certainty?

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb dit ontdekt met PC dokter, op advies van de site van IBM.
Misschien heb je gelijk en zijn dit alleen specs van de DDR en lopen ze in de praktijk gelijk.
Zal memtest proberen en kijken of dat nog wat aan het ligt brengt.

Wat de vastlopers betreft, er zijn 2 versies:
hij loopt opeens vast tijdens het draaien van XP, dit terwijl er geen andere programma´s aan het werk zijn.

Tijdens opstarten wel XP logo, daarna het bekende blauwe scherm met witte letters, gaat te snel om de fout te lezen, ook onderbreken helpt niet. Daarna komt hij in een soort loop terecht.
De enige oplossing is alles uit, voeding eruit, battery eruit even wachten en daarna werkt alles weer prima.

Soms werkt alles dagen naar behoren, andere keren meerdere vastlopers per dag....

Laat nog wel even weten wat de test opbrengt.

Groeten

• Haan
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 09:24

Haan

dotnetter

Als je het blauwe scherm wilt kunnen lezen, moet je even uitzetten dat je pc automatisch reboot bij een error: systeemeigenschappen(Windows-toets+pause/break knop)->geavanceerd->opstart&herstellingen->vinkje bij automatisch herstarten weghalen.

[ Voor 11% gewijzigd door Haan op 26-07-2005 10:21 ]

Kater? Eerst water, de rest komt later

Verwijderd

Het is niet ondenkbaar dat dat programma niet zozeer de werkelijke snelheid aangeeft maar gewoon de maximaal toelaatbare snelheid aan de hand van de SPD. Daar kunnen best verschillende waarden uitkomen, maar (natuurlijk) lopen die twee DIMMs op dezelfde snelheid. Voor zover mij bekend is het bij dergelijke chipsets niet eens mogelijk om sloten met verschillende snelheden aan te sturen.

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 10:22

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Verwijderd schreef op dinsdag 26 juli 2005 @ 11:48:
Het is niet ondenkbaar dat dat programma niet zozeer de werkelijke snelheid aangeeft maar gewoon de maximaal toelaatbare snelheid aan de hand van de SPD. Daar kunnen best verschillende waarden uitkomen, maar (natuurlijk) lopen die twee DIMMs op dezelfde snelheid. Voor zover mij bekend is het bij dergelijke chipsets niet eens mogelijk om sloten met verschillende snelheden aan te sturen.
Ik probeer met flink hersengeknars voor te stellen wat voor een chipset wel toe zou staan om verschillend geheugen op verschillende snelheden aan te sturen, maar op exotische NUMA-oplossingen na zoals in de SGI Origin 2000 die naast me staat :7 kan ik niets bedenken :P

Dit is gewoon uitgelezen uit de SPD (en dan nog is 142MHz waarschijnlijk een (uitlees)fout, DDR-SDRAM heeft 133 of 166MHz specs, ertussen in is geen JEDEC-standaard. Iig zijn SPD waardes nooit helemaal te vertrouwen, het beste kun je gewoon uitgaan van wat op de RAM chips zelf vermeld staat (hoeveel ns ze trekken)

Dan nog, ik betwijfel dat deze vastlopers door je RAM komen als dat er al langer in zit dan de problemen ontstaan. Heb je al je OS herinstalleerd? Als je de code op die BSOD kunt noteren, kun je in de WOS FAQ opzoeken wat dat betekent. Ik zou in eerste instantie gokken dat je HDD hier iets mee te maken zou kunnen hebben, maar dat kun je dus met die BSOD code ontdekken.

Oslik blyat! Oslik!

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt voor alle info en meedenken!
Had ook al verder lopen spitten wat de snelheden betreft, kan gewoon niet dat er door 1 pc met 2 verschillende snelheden gewerkt wordt.

Zal zodra ik de foutcode zie dit verder onderzoeken, goede tip van het wel of niet opnieuw opstarten, soms zijn de dingen zo simpel.
Heb nog wat testen gedaan maar daar komt niets vreemds uit dus is het nu afwachten wanneer ik weer een vastloper krijg...
Wat ik al eerder schreef, soms duurt het dagen vordat er weer iets gebeurd, soms meerdere keren per dag.

Nogmaals bedankt en ik hoop dat als er wat te melden valt ik op jullie hulp kan rekenen!

Groeten
Pagina: 1