Hoe organiseer jij je fotos?

Pagina: 1
Acties:
  • 1.629 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• miekd
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 15-12-2011
Ik ben iemand die altijd zo efficiënt mogelijk dingen doet. Dit geldt dus ook met het organiseren / sorteren etc. van foto's.

Op dit moment heb ik voor de foto's die direct uit de camera komen voor ieder onderwerp met de datum ervoor een map. BIJV: "25 07 2005 __ onderwerp"

De foto's die ik daadwerkelijk online wil zetten of wil laten afdrukken komen in hun eigen map, respectievelijk __ONLINE en __PRINT.

Maar in deze mappen is het totale chaos. Ik heb hoofdcategoriën gemaakt, maar ik begin het nut ervan niet meer te zien. Dus vrijwel alles zit half door elkaar.

Daarom wil ik dit topic starten, zodat de fotografen hier hun manier van organisatie met anderen kunnen delen, teneinde verbetering van ieder zijn organisatie proces ;)

one more thing...

• Brent
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 28-01 22:45
Alles in 1 map mikken en netjes taggen :)

Humanist | Kernpower! | Determinist | Verken uw geest | Politiek dakloos

• Marco
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 27-01 17:45
Ik gooi alles in mappen met de datum waarop de foto's gemaakt zijn als naam.
Lekker overzichtelijk, NOT. ;)

• miekd
Breepee schreef op maandag 25 juli 2005 @ 19:17:
Alles in 1 map mikken en netjes taggen :)
Taggen. Waarom heb ik daar niet aan gedacht.

Enige software hiervoor?

one more thing...

Verwijderd

Gewoon in een map kijlen en Picasa 2 erop loslaten, die doet de rest wel.

• Marco
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 27-01 17:45
miekd schreef op maandag 25 juli 2005 @ 19:18:
[...]

Taggen. Waarom heb ik daar niet aan gedacht.

Enige software hiervoor?
Ik geloof dat je Photoshop Album wel redelijk kan taggen.

• n00bs
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 26-01 18:05

n00bs

Het is weer Zomer!

Ik heb een aparte partitie voor foto's voor alle foto's heb ik mappen aangemaakt op gebeurtenis en jaar de foto's zelf hebben de nummering van mijn camera en bevatten ook de datum dus dit vind ik overbodig om te taggen.

• miekd
Verwijderd schreef op maandag 25 juli 2005 @ 19:19:
Gewoon in een map kijlen en Picasa 2 erop loslaten, die doet de rest wel.
Ik heb tot nu toe geen goede ervaringen gehad met Picasa en NIKON RAW bestanden. :/

one more thing...

• Gomez12
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 17-10-2023
Ik doe gewoon alles in 1 map flikkeren ( filenaam is imgnr + datum ) en dan via php-scriptje ( voor indexering ) allerlei symlinks maken naar albums en fotoshoots.Nadeel hiervan is dat het indexeren via web-interface moet gebeuren. Voordeel is dat alle foto's echt maar 1 keer op de schijf staan ( en omdat samba zo heerlijk symlinks ondersteunt heb ik op mijn fileserver maar 1 echte foto en misschien wel 1 foto in 20 albums voor windows ).

Het enige grote probleem was het php-script, moet nog eens kijken naar een standalone proggie proggen zodat ik het niet via web-interface hoef in te delen.

Maar het grote voordeel hiervan vind ik dat ik het op elke manier kan indelen die ik wil ( de meta-data die mijn php-scriptje genereert wordt opgeslagen in database + filename ) dus als ik een album heb gemaakt met : avondfoto's en ik heb een album met vakantiefoto's kan ik via een mysql query gewoon opvragen welke vakantiefoto's ik 's avonds gemaakt heb ( mits ik het goed ingedeeld heb ).

Verwijderd

map foto's
|-+jaar
|--+ datum onderwerp (bijv 07-25 Tweakers.net)
|---+ filenames van de foto's beginnend bij 001 - eventueel commentaar of de verzamelnaam

*iedere plus stelt een nieuwe map voor

[ Voor 20% gewijzigd door Verwijderd op 25-07-2005 19:32 ]

• marcieking
  • Registratie: Februari 2005
  • Niet online

marcieking

Mannetje Pug en een stokbrood

Eens in de zoveel tijd ga ik mijn camera legen, en maak dan voor elke serie foto's een map aan in "C:\Documents and Settings\All Users\Documenten\Mijn afbeeldingen\Foto's\". Die map heeft dan een naam als: "Zomervakantie 2004". Op die manier kun je meteen zien wat waar is, en je kun ook nog een vergrote afbeelding laten zien van een van de foto's in de map, waardoor je ook als je het niet direct weet weer ziet waar het om gaat.

https://onzetaal.nl/taaladvies/welke-die/

• YellowCube
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 28-01 17:59

YellowCube

Wait...what?

^^met EMC.

Heb ook wel een stuk of 9000 foto's getagged en in categorieën onderverdeeld, maar dat is een beetje verwaterd.

My doctor says that I have a malformed public-duty gland and a natural deficiency in moral fibre and that I am therefore excused from saving the world

• Zoefff
  • Laatst online: 12:56

Zoefff

❤ 

Er zijn al talloze topics geweest over het organiseren van foto's, wellicht heeft het zin om even te zoeken :)

Ik organiseer mijn foto's redelijk simpel. Geen gedoe met keywords per foto, gewoon in een map met als titel "yyyy-mm-dd, Beschrijving". Als je dan een goed stukje software gebruikt om door die mappen te bladeren (ben zelf heel tevreden over ACDSee) kan je vrij makkelijk foto's terugvinden.

Uiteraard heb ik binnen die mappen nog mappen als "online", "bewerkt" enz. :)

FotoblogWerkaandemuur.nlMoestuincursus.nlTwitter

• Glabbeek
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 27-01 14:11

Glabbeek

Dat dus.

Ik zet het per onderwerp in een directory, waarvan ik de naam prefix met yyyymmdd (dus bijvoorbeeld 20050725 voor vandaag). Hierdoor is de sortering altijd netjes op datum. Achter de datum zet ik een omschrijving van de foto's, bijvoorbeeld: 20050601_vakantie_spanje/. Daarnaast houd ik reisverslagen online bij, het backend script dat ik daarvoor heb geschreven heeft ook een foto-upload functie. Daar maak ik een fotoalbum aan welke ik koppel met een reisverslag. Aan de hand van de datum in de EXIF-informatie worden de foto's dan automatisch bij de juiste dag getoond. Ik was het namelijk zat elke keer handmatig te moeten doen :)

En zo is het maar net.

• MartijnGizmo
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 19-01 15:23

MartijnGizmo

Supercalifragilistic

Al mijn foto's gaan in mappen, voorzien van omgekeerde datum en kort onderwerp. Dus bijvoorbeeld:

- 2005-06-18 Vismarkt Bij Nacht
- 2005-07-18 Fietsen
- 2005-07-19 Cadeaus

Dat, samen met de map-icon-preview van XP doet het nog goed voor mij. :) Foto's waar ik mee bezig ga/online ga zetten/enz zet ik even in een mapje op m'n bureaublad.

• pnieuwla
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 16-01 13:26
Photoshop Elements 3.0. Fantastisch programma. Elke keer als ik m'n CF leegtrek zet ie alle foto's in een nieuwe map met datumnaam. Daarna is het taggen geblazen. Je zult er elke keer even tijd aan moeten besteden (paar minuten voor 100 foto's bijvoorbeeld), maar dan kun je ze later altijd terugvinden. Ik heb er nu 2000 foto's instaan, maar ik weet zeker dat ik iedere willekeurige foto die ik me kan herinneren binnen 2 seconde kan terughalen.
Edit: ohja, je kan ook foto's op stapels gooien, als je bijvoorbeeld 3 foto's met verschillende belichtingen hebt genomen. En bewerkte foto's kun je samen met het origineel ook automatisch op een stapel gooien.

[ Voor 22% gewijzigd door pnieuwla op 25-07-2005 19:42 ]

• Abbadon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 14:44
Ik gooi ze in mappen met een keyword (meestal geen datum, soms wel). Eigenlijk is het één enorme bende :X De foto's zélf geef ik geen naam (wat een werk)

Ik moet dus eens druk bezig opruimen en sorteren maar tot dusver werkt de analoge fuzzy logic van m'n brein nog goed en kan ik wonder boven wonder alles nog wel een beetje terugvinden :P

Just pick a dead end and chill out 'till you die.

• Wacky
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 20-01 18:47

Wacky

Dr. Lektroluv \o/

h:\klanten\<naam klant>\<datum> - <soort fotografie>\<type>

Waarbij soort fotografie de soort aangeeft (productfotos, lokatiefotos, panoramafotos e.d) en het type geeft bv. RAW, JPG of "Bewerkt 800x600".

Best netjes al zeg ik het zelf :P

Nu ook met Flickr account

• salient
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 21-01 15:48

salient

Want omdat ik herhaal

Ik maak eerst een map van het jaar, nu dus 2005. Dan maak ik een map met de datum (jaar/maand/dag - zodat de volgorde goed blijft) met daarachter een korte omschrijving ( bv: 2005_05-23 Dagje Efteling ). Daaronder komt een mapje RAW, waar de onbewerkte foto's ingaan, en in de map zelf komen de bewerkte JPG's.

Een map kan er dan dus bv zo uitzien:
D:\Foto's\2005\2005_05-23 Dagje Efteling(\RAW)
waaronder de foto's dan dus staan.

Bestandsnamen laat ik voor wat ze zijn uit de camera (IMG_blalbla.CR2 en JPG) zodat ik in principe ook nooit dubbele bestandsnamen krijg (camera staat op altijd maar doortellen)

ps: de 2005 is inderdaad dubbelop bij de map van het jaar EN nog een keer in de datum, i.v.m. als je in windows per ongeluk een beetje met polio sleept dat je niet naar 2004 toevallig in dezelfde datum alles door elkaar zet. :)

[ Voor 14% gewijzigd door salient op 25-07-2005 19:54 ]

--

• twixx
  • Registratie: April 2000
  • Niet online
'k heb een RAID-1 array én een back-up disk in een servertje. Daarop per gebruiker een map en in mijn geval een directory:

My Documents\My Pictures\2005-12-31
My Documents\My Pictures\2005-12-31\edit

De laatste map gebruik ik voor een selectie en om er photoshop batches overheen te runnen.

9x Canadian Solar + Enphase IQ7+ 3,4 kWp ZZW 20º
4x Yingli + Enphase IQ7 1 kWp ZZW 25º
4x Yingli + Enphase IQ7 1 kWp ZZW 90º

• GeleFles
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

GeleFles

What's in a bottle?

hier precies hetzelfde,
mapje voor het jaar, en daarin een map zoals: 2005-07-21 Partypics Camping oid...
alles in die mappen is onbewerkt, zut die ik op mn site zet, komt in z'n totale bewerking (dus resize, rename en watermerk) in mn website mapje te staan...
en dan meestal via een temp mapje op mn buroblad :P

• megamuch
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 08-12-2024

megamuch

Tring Tring!

[hk mode]

code:
1
2
3
4
|_Blond
|_Brunette
|_Kaal
|_Mooi geschoren

:P
[/hk mode]

Hoofdmap "fotos" met daarin sortering op datum__omschrijving
Elke map kan dan weer submappen hebben met daarin zoiets als: Thumbs, bewerkt, online etc.

Verstand van Voip? Ik heb een leuke baan voor je!

• StanTheMan
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 25-01 22:30
MartijnGizmo schreef op maandag 25 juli 2005 @ 19:36:
Al mijn foto's gaan in mappen, voorzien van omgekeerde datum en kort onderwerp. Dus bijvoorbeeld:

- 2005-07-18 Fietsen
- 2005-07-19 Cadeaus

Dat, samen met de map-icon-preview van XP doet het nog goed voor mij. :) Foto's waar ik mee bezig ga/online ga zetten/enz zet ik even in een mapje op m'n bureaublad.
exact mijn manier

• timmersr
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 16-10-2024
Met ACDSee 7; van de camera eerst alle fotos in een (sub)map "nog in te delen" (naam is niet belangrijk voor mij, maar ik laat in de filenaam de exif-datum opnemen) & even foto's correct roteren.

Dan "taggen" (indelen in categorieen) op basis van "fotoboek"-onderwerp. Hierna ook aangeven wie er op de fotos staan. Wanneer ik daarmee klaar ben gaat de hele map naar een mapje "kwaliteit te bepalen". Hierna geef ik per foto aan wat de kwaliteit is en zodra ik daar mee klaar ben, gaat de map naar een mapje "ingedeeld".

Dan is het dus heel makkelijk om iets terug te vinden in de trant van laat me de fotos zien van "de reis in China, waar Piet en Henk op staan, van 5 tot 7 augustus 2004, alleen de fotos van kwaliteit 1 of 2". :Z

[ Voor 7% gewijzigd door timmersr op 25-07-2005 20:21 ]

• Emetic
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 28-01 20:11

Emetic

Blook

+ map "foto's"
|
+ map "jaartal - maandnummer" gevolgd door de 2 of 3 grootste onderwerpen

En dan voor elk onderwerp een andere naam voor die foto's en vervolgens een nummer.
Sinds kort is het aantal mappen teveel, en knikker ik ze in aparte "jaarmappen".

Dus:
+ map "foto's"
|
+ map "jaartal"
|
+ map "maandnummer" gevolgd door de 2 of 3 grootste onderwerpen

En dan voor elk onderwerp een andere naam voor die foto's en vervolgens een nummer.

De Supermolecuul

• _ferry_
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

ik heb zoiets:

|-computer
_|-i-spider
_|-chemical overdose
|- mensen
_|-ik
_|-familie
|- vakantie
_|-denemarken
_|-duitsland

Dus grote categorieen met daarin de desbetreffende personen/dagen/plaatsen.

[ Voor 3% gewijzigd door _ferry_ op 25-07-2005 21:46 ]

• marrk
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 01-07-2021

marrk

marrk

Haha, ik heb op zich wel een goed systeem.
Van alle ontwikkelde dia's sorteer ik ze op goed en niet goed. Niet goed gaat terug in het doosje met daarop onderwerp en datum geschreven. Goeie dia's gaan in een multomap met insteekhoezen. Elk onderwerp/rolletje of wat dan ook een eigen insteekhoes. Op de rug van de map dan met pen de onderwerpen erop geschreven.
Voor zwart wit foto's moet ik nog een systeem bedenken. Helemaal gezien het feit dat ik nog geen hoezen heb gevonden voor 13x18 foto's. Moeilijk moeilijk.

blog
sow
eee

• Luppie
  • Laatst online: 14-08-2025

Luppie

www.msxinfo.net

Ik laat het gewoon op datum staan. De tumbnails in de Windows XP mappen zeggen mij genoeg om een serie te herkennen. (Cobra_Lup schiet zo'n 150~300 foto's per maand)

Heb je iets aan mijn antwoord ? Een thumbs-up wordt zeker op prijs gesteld.

• Emetic
  • Laatst online: 28-01 20:11

Emetic

Blook

Cobra_Lup schreef op maandag 25 juli 2005 @ 22:12:
Ik laat het gewoon op datum staan. De tumbnails in de Windows XP mappen zeggen mij genoeg om een serie te herkennen. (Cobra_Lup schiet zo'n 150~300 foto's per maand)
Ik maak er ook ongeveer zoveel. Nadeel van die XP thumbnails is dat je ze niet zelf uitzoekt. Nu ik dit tik... misschien kan dat wel. Eens nakijken...

De Supermolecuul

• Luppie
  • Laatst online: 14-08-2025

Luppie

www.msxinfo.net

Rechter muisknop op de map en dan op het tabblad "Aanpassen" kan je Afbeelding kiezen aanklikken.

Heb je iets aan mijn antwoord ? Een thumbs-up wordt zeker op prijs gesteld.

• Ad de Jong
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 10:15
Alles in mappen op onderwerp en taggen via rename functie in Total Commander

Mijn profiel op Discogs

• Fairy
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online

Fairy

13kWp

Voor elke datum een map, ik maak te veel foto's om ze allemaal een naam te geven.

De indeling die ik gebruik zijn YY-MM-DD want de nederlandse DD-MM-YY wordt een zootje.

• wisselwerking
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 12:16
_ferry_ schreef op maandag 25 juli 2005 @ 21:45:
ik heb zoiets:

|-computer
_|-i-spider
_|-chemical overdose
|- mensen
_|-ik
_|-familie
|- vakantie
_|-denemarken
_|-duitsland

Dus grote categorieen met daarin de desbetreffende personen/dagen/plaatsen.
^^ Met PCM beroemdheid :P

• _ferry_
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

offtopic:
Lol, ik wist dat niet dat ik er in stond :o :P morgen ff kopen dan :P

• Sharky
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 14:27

Sharky

Skamn Dippy!

ik heb een aantal mappen als Events, People, Flora, Fauna, Macro, Outdoor, Indoor, Scenes en nog een paar categorieen. Binnen deze mappen vaak ook weer een paar subcategorieen en daar mik ik alles in. De bestandsnamen pas ik verder niet aan en taggen doe ik ook niet (wist niet eens dat het kon). Vooralsnog werkt het redelijk en kan ik alles snel terugvinden met ACDSee, ik schat dat er iets van 2000 foto's in staan.

This too shall pass

• Alsem
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 27-01-2022
een map met verschillende mappen respectievelijk dd mm jj - gebeurtenis, dus crossen vanmiddag staat nu in de map:
25 07 05 - crossen met mt

• WillyF
  • Laatst online: 10-04-2024
\fotos\jaar\maand\dag_beschrijving\serie01\

Soms laat ik de beschrijving weg, en naast de serie01 , serie0x etc ook mappen 'bewerkt', 'toshow', 'toprint' enz.
voorbeeld: \fotos\2005\06\18_zaalvoetbal\serie01

[ Voor 13% gewijzigd door WillyF op 26-07-2005 00:34 ]

The trouble of being a troubleshooter is when trouble starts to shoot back

• Wok
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 11:49

Wok

Dakloos...

- Hoofdmap \fotos\
- Daaronder mappen met <datum>-<onderwerp> (bijv. \20040909 - Verjaardag Thijmen\), waarin ik de foto's neerkwak.
- Eventueel daaronder nog mapjes, als ik de foto's onder handen heb genomen in PS:
+ \ps\ (hi-res PSD's)
+ \web\ (voor gebruik op internet)

bijv.: \fotos\20040909 - Verjaardag Thijmen\ps\

De bestanden zelf hebben of de filename vanuit de camera (in geval van archivering) of een nummertje (in geval van nabewerking)

Afhankelijk van hoe vaak ik mijn camera heb gebruikt, trek ik maandelijks/per kwartaal een backup op DVD-RW :)

Is trouwens goed te doen op deze manier, omdat ik altijd met voorbedachte rade op pad ga met de cam, waarbij de CF vooraf is leeggetrokken. Bij thuiskomst verplaats ik de caminhoud meteen naar de PC, zodat ik altijd maar één specifiek onderwerp op de CF heb staan :)

[ Voor 37% gewijzigd door Wok op 26-07-2005 00:43 ]

Who is General Failure and why is he reading my hard drive?

• Elektronicanet
  • Laatst online: 25-01 20:03

Elektronicanet

Leds do it!

* Elektronicanet gebruikt PhotoRename.
Erg relaxed programma, kan met de EXIF informatie de datum in de filename plaatsen.

Foto's heten bij ons altijd
Onderwerp xx-xx-xxxx 001.jpg (met xx-xx-xxxx de datum)

Verder zitten ze in een mapje met de naam van het totale onderwerp, zoals Vakantie Kreta 2003.

Nederlander in België

• ijske
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 28-01 19:44
ik doe het als volgt
map : jaartal
Submap : 2005 07 24 Foto's make met frits stadspark brasschaat

dit zijn de originele bestanden die zowel op mn backupserver, als op mn lokale (F) schijf staan.

de foto's die ik op internet zet kopieer ik eerst naar mn C schijf , waarna ik nadien naar hartelust bewerk en op internet post...
daarna maak ik C weer clean.

• SanderTje!
  • Niet online
Ik heb het vrij simpel, wil het ook graag zo goed mogelijk voor elkaar hebben op de schijven. Heb daarom gekozen voor de foto's om ze gewoon per 1000-tal (dus DSC00001.jpg t/m DSC01000.jpg in mijn geval) in een map te gooien. Lang niet al die 1000 foto's blijven, want er gaan veel weg omdat ze mislukt zijn of niet mooi, of een ander beter is. Dus niet elke map bevat ook daadwerkelijk 1000 foto's, het gaat om de filenames.

Momenteel ben ik bij map 6000-7000, totaal heb ik nu 3419 foto's bewaard. Voordeel van dit systeem is voor mij dat alles op volgorde blijft staan, iets terugvinden is heel eenvoudig. Bovendien bespaar ik mijzelf de ellende van dat ik alles in categoriën moet gaan gooien en daarbij ook vermijd dat ik een 'rommelmap' krijg.

[ Voor 9% gewijzigd door SanderTje! op 26-07-2005 01:07 ]

i7 10700, 32GB RAM, RTX 3080

• Tonio
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online

Tonio

terrible gibberish

(overleden)
Ik heb al mijn foto's in mappen met de datum + beschrijving als naam. Dit doet cam2pc voor me. Duw de kaart in m'n cardreader, klik wat dingetjes aan, en alles wordt mooi gesorteerd, heerlijk :+

D200|F90x|Leica M6|Yashica T3|Hasselblad 503cx
Nikon: 12-24/4|17-35/2.8|10,5mm/2.8|30mm/1.4|50mm/1.4|85mm/1.8|SB-800|SB-24|SB-26|MC-36
Zeiss: 80mm/2.8 50mm/4 ZM: 35mm/2
When the going gets weird... the weird turn pro

• Floor-is
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 07-01 00:54

Floor-is

5.2

Ik heb een redelijk fail-safe systeem ontwikkeld geloof ik, hoewel ik er wel veel werk aan heb:
- Ik heb twee externe HDD's (160GB en 250GB), op beide sla ik alles op.
- Ik fik alles op DVD, 3x: 1xthuis, 1xkluis bank, 1x aangetekende post verzonden.

De disks hebben ongeveer een volgende indeling:
|-+jaar
|--+ Soort foto (prive/POD/dance/pop/e.d.)
|---+ [datum]-[event]
|----+[datum]-[event]-[type-edit]

In principe gebruik ik per betaalde shoot 1 DVD, zodat ik die erg overzichtelijk kan bewaren. Als ik het echt zonde van de ruimte vind, dan heb ik echter 1 master en gebruik ik voor de 2 kopieen meerdere shoots. Daarom heb ik dan ook ruim over de 50 DVD's thuis en iets over de 30 in de kluis bij de bank...

Het is wel een beetje ander verhaal voor de foto's die ik minder belangrijk acht, of die ik niet betaald heb geschoten. Ik weet dat het systeem bewerkelijk is en omslachtig en dat menigeen het zwaar overdreven zal vinden, maar ik wil vreselijk zeker zijn van de copyrights (vandaar aangetekend versturen), dat ik ze ten alle tijde beschikbaar heb (vandaar 2x op HDD en 1x DVD thuis) en ook wanneer mijn huis af zou fikken (vandaar de kluis bij de bank...).

[ Voor 66% gewijzigd door Floor-is op 26-07-2005 03:41 ]

Bericht hierboven

• cutter
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 28-09-2025

cutter

Wannabe i7 fanboy

Mappen is sooowww 90's... :P metatags gebruiken. Microsoft Digital Image Suite 2006 Library is perfect voor het archiveren van je foto's. Supersnel, makkelijk taggen en veel sorteermogelijkheden.

• Zoefff

Zoefff

❤ 

Floris schreef op dinsdag 26 juli 2005 @ 03:35:
Ik heb een redelijk fail-safe systeem ontwikkeld geloof ik, hoewel ik er wel veel werk aan heb:
- Ik heb twee externe HDD's (160GB en 250GB), op beide sla ik alles op.
- Ik fik alles op DVD, 3x: 1xthuis, 1xkluis bank, 1x aangetekende post verzonden.

De disks hebben ongeveer een volgende indeling:
|-+jaar
|--+ Soort foto (prive/POD/dance/pop/e.d.)
|---+ [datum]-[event]
|----+[datum]-[event]-[type-edit]

In principe gebruik ik per betaalde shoot 1 DVD, zodat ik die erg overzichtelijk kan bewaren. Als ik het echt zonde van de ruimte vind, dan heb ik echter 1 master en gebruik ik voor de 2 kopieen meerdere shoots. Daarom heb ik dan ook ruim over de 50 DVD's thuis en iets over de 30 in de kluis bij de bank...

Het is wel een beetje ander verhaal voor de foto's die ik minder belangrijk acht, of die ik niet betaald heb geschoten. Ik weet dat het systeem bewerkelijk is en omslachtig en dat menigeen het zwaar overdreven zal vinden, maar ik wil vreselijk zeker zijn van de copyrights (vandaar aangetekend versturen), dat ik ze ten alle tijde beschikbaar heb (vandaar 2x op HDD en 1x DVD thuis) en ook wanneer mijn huis af zou fikken (vandaar de kluis bij de bank...).
Is het niet gevaarlijk om DVD als een backup-medium te gebruiken? Hoe lang verwacht je dat die dingen het uithouden, een jaartje of 10 hooguit? Ik probeerde hier gisteren een cd van een jaar of 5 geleden te openen, maar die was gewoon hélemaal verrot. Was niets meer van te lezen, terwijl het toch een relatief dure TDK cd was, geen troep van de Aldi dus. Schrok ik wel een beetje van om eerlijk te zijn :)

Verwijderd

ijske schreef op dinsdag 26 juli 2005 @ 00:58:
ik doe het als volgt
map : jaartal
Submap : 2005 07 24 Foto's make met frits stadspark brasschaat

dit zijn de originele bestanden die zowel op mn backupserver, als op mn lokale (F) schijf staan.

de foto's die ik op internet zet kopieer ik eerst naar mn C schijf , waarna ik nadien naar hartelust bewerk en op internet post...
daarna maak ik C weer clean.
Euh, waarom maak je nog een submap met het jaartal erin als die al in een 'jaartal map' staat aangegeven :?

• SysRq
  • Laatst online: 07:09
Emc: op die manier doe ik het ook. De foto's hebben dus de naam 050305_Corine_001.jpg bijvoorbeeld. Als ik dus een foto op een andere plaats opsla, en ik wil meer van die serie hebben kan ik direct zien waar de foto vandaan komt.

Overgens is Picasa met taggen inderdaad handig. :)

-

• RSP
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 25-12-2025

RSP

[jaartal] - [maand] - [dag] - [onderwerp] (2005 - 07 - 25 - Vakantie.jpg)
Dat is de naam van mijn mappen

[jaartal] - [maand] - [dag] - [nummer] (2005 - 07 - 25 - 001.jpg)
Dat is de naam van mijn foto's

Werkt perfect :)

• Roeligan
  • Laatst online: 22-07-2025

Roeligan

Feyenoord

Bij mij iets als:
\foto
---\architectuur
--------\unsorted
--------\bewerkt
--------\onbewerkt
---\urban
--------\unsorted
--------\bewerkt
--------\onbewerkt

Ben nog bezig een webapp te maken met indexering etc.

A real man fears not mortality for it's death, he fears mortality for it's lack of life!
RatPack #814

Verwijderd

SysRq schreef op dinsdag 26 juli 2005 @ 10:25:
Emc: op die manier doe ik het ook. De foto's hebben dus de naam 050305_Corine_001.jpg bijvoorbeeld. Als ik dus een foto op een andere plaats opsla, en ik wil meer van die serie hebben kan ik direct zien waar de foto vandaan komt.

Overgens is Picasa met taggen inderdaad handig. :)
Hmm, ik begrijp je punt. Alleen dan heb ik; dat staat ook in je exif van je foto dus misschien een beetje 'overinformatie' waardoor je filenames alleen maar langer (en wellicht minder overzichtelijk) worden. Daarentegen, als je dan gaat zoeken dan zou je dus alleen per dag kunnen zoeken, alleen een hele serie is dus weer onhandig..
Ook vraag ik me af; waarom zou je een foto ergens anders opslaan dan in de daarvoor bepaalde mapjes :? ..

• SysRq
Mailen naar kennissen, webspace op inet e.d. Dat soort dingen dus.

-

• Floor-is
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 07-01 00:54

Floor-is

5.2

cutter schreef op dinsdag 26 juli 2005 @ 08:24:
Mappen is sooowww 90's... :P metatags gebruiken. Microsoft Digital Image Suite 2006 Library is perfect voor het archiveren van je foto's. Supersnel, makkelijk taggen en veel sorteermogelijkheden.
Juh! Mickeysoft op mijn mac, ik zie het al gebeuren :Y)

Daarbij ben ik iemand die al zijn software daadwerkelijk koopt, omdat ik het ook professioneel gebruik en het werkelijk achterlijk vind om de makers dan niet te belonen voor hun werk. Werken met tags vind ik een rukklus, heb letterlijk honderdduizenden foto's en die moet ik dan allemaal even taggen? Fat chance :P

Zoefff: Natuurlijk ben ik daar bang voor! Ik had in eerste instantie ook nog een HDD in de kluis, maar dat vond ik een onding. Nu ligt de 250GB-er aldaar en staat de andere gewoon hier. Ik heb alleen niet heel veel ruimte meer, dus moet toch weer een andere oplossing gaan bedenken. :/

Bericht hierboven

• SysRq
Tapestreamer? Per GB de meest veilige en makkelijke oplossing volgens mij. :)

-

• Garyu
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 28-01 20:05

Garyu

WW

Taggen is leuk, maar het kost zo tering veel werk :(. Ik zit nog steeds te wachten op een algoritme dat netjes gezichten kan herkennen in foto's en ze vervolgens allemaal automatisch tagged. Liefst ook met allerlei andere herkenningspunten die die automatisch kan vinden: thuisfoto's, op het strand, in het bos, etc. Maarja, dat zal nog wel ff duren :P.

Verder stop ik inderdaad ook de bestanden in mappen ~/My Pictures/jaar-maand-dag/IMG3847.jpg.

"My Pictures" onder Linux, yeah :P. Moet alleen F-Spot nog eens goed aan de praat krijgen.

F-Spot:
Afbeeldingslocatie: http://www.gnome.org/projects/f-spot/images/screenshot-0.1.png

[ Voor 43% gewijzigd door Garyu op 26-07-2005 15:54 ]

It's Difficult to Make Predictions - Especially About the Future

• ijske
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 28-01 19:44
Floris schreef op dinsdag 26 juli 2005 @ 12:02:
[...]

Juh! Mickeysoft op mijn mac, ik zie het al gebeuren :Y)

Daarbij ben ik iemand die al zijn software daadwerkelijk koopt, omdat ik het ook professioneel gebruik en het werkelijk achterlijk vind om de makers dan niet te belonen voor hun werk. Werken met tags vind ik een rukklus, heb letterlijk honderdduizenden foto's en die moet ik dan allemaal even taggen? Fat chance :P

Zoefff: Natuurlijk ben ik daar bang voor! Ik had in eerste instantie ook nog een HDD in de kluis, maar dat vond ik een onding. Nu ligt de 250GB-er aldaar en staat de andere gewoon hier. Ik heb alleen niet heel veel ruimte meer, dus moet toch weer een andere oplossing gaan bedenken. :/
wie van jullie beschikt er inderdaad ook over een backup manier ? (cd's, backup server, raid partities) ?
ik wil mn 70gb aan foto's op cd's en dvd's gaan zetten.... ik werk altijd met TDK media, verrot dit niet na tig jaar ?

• Garyu

Garyu

WW

Mijn backup: eenmaal in de week (ofzo) mijn vaste PC synchroniseren met mijn laptop. Dan heb ik in ieder geval mijn foto's als er eens een HD uitvalt. Natuurlijk vallen die altijd precies uit als je weer eens wat vergeten bent te backuppen (grrr), twee jaar terug was ik een maand Zweden kwijt, een tijdje terug verdween een week Oostenrijk. Erg vervelend, maar een goeie reden om overal nog eens naar toe te gaan ;).

Wat ik wel nog steeds doe is albums maken van afdrukken. Mocht er -echt- iets mis gaan, dan heb ik in ieder geval de mooiste foto's nog. En ga binnenkort ook maar eens een DVD-brander aanschaffen denk ik om af en toe foto's weg te schrijven.

Verwijderd

Ik heb mijn mapje sony_digipix in mijn afbeeldingen, met hierin de volgende indeling:

- datum bv. 26-07-2005

Hierin:

- Onderwerp_van_de_afbeeldingen
- Resize + tag voor ONLINE

Van mijn documenten maak ik iedere week een backup, welke bewaard wordt op de server. :+

• salient
  • Laatst online: 21-01 15:48

salient

Want omdat ik herhaal

Verwijderd schreef op dinsdag 26 juli 2005 @ 10:18:
[...]

Euh, waarom maak je nog een submap met het jaartal erin als die al in een 'jaartal map' staat aangegeven :?
Dat had ik al aangegeven, met een polio-sleepactie zet je dan niet per ongeluk een map van de foto's van 26 januari 2005 tussen de foto's van 26 januari 2004 bijvoorbeeld.

--

• T-Junkie
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 28-01 11:46

T-Junkie

user brain not connected...

My Photos and Videos
|
+ - Downloaded
| - - naam map: "event - plaats - datum - vanwie/waar" bijv: AudioBullys - Tivoli - 2004 - Elwin

+ - Photoshopped

+ - Sony Cybershot U20
| - - "jaar maand dag nr" bijv: '05_01_01_01 (door Sony Prog. ImageTransfer)

+ - Sony Ericsson K750i
| - + Photos
| - - naam map: "event - plaats - datum" bijv: Dredg met Support Act Mindfold Melkweg 9 juni 2005
| - + Videos ( .3GP .MP4)
| - - naam map: "event - plaats - datum"

+ - Videos (Gedownloade of geripte bestanden van 't event, mov, wmv etc)

Samen met Picasa2 en Sony Photo Manager en die scannen de mappen op nieuwe foto's. Maar mij dir. structuur is niet helemaal okay daarvoor want niet alle nieuwe mappen met foto's komen bovenaan in Picasa.
Afbeeldingslocatie: http://picasa.google.com/assets/features-organize-l.jpg
http://picasa.google.com/
http://www.colormailer.com/pmhome.cpl?lang=en&country=en
(En van deze software dan een Sony versie)

Andere software:
iPhoto
Afbeeldingslocatie: http://images.apple.com/ilife/iphoto/images/organizefolders20050111.gif
http://www.apple.com/ilife/iphoto/
http://www.apple.com/ilife/iphoto/organize.html

Ik heb nog geen goede soortgelijke als iPhoto software voor WinXP gevonden.

[ Voor 8% gewijzigd door T-Junkie op 26-07-2005 16:07 ]

• YellowCube

YellowCube

Wait...what?

ijske schreef op dinsdag 26 juli 2005 @ 12:20:
[...]

wie van jullie beschikt er inderdaad ook over een backup manier ? (cd's, backup server, raid partities) ?
ik wil mn 70gb aan foto's op cd's en dvd's gaan zetten.... ik werk altijd met TDK media, verrot dit niet na tig jaar ?
backuppen vind ik ook een redelijke straf en moeilijk.
Optische methodes (CD, DVD) vind ik niet zo'n probleem. Men komt 1 keer in de zoveel tijd toch weer uit met iets beters en groters, dus dan gaat de data van het oude naar het nieuwe.
CD's--> DVD's --> etc.
Verder heb ik een aantal dubbel uitgevoerde zaken. Data staat op een laptop, een externe HD en een centrale server. Dat wordt steeds met elkaar gesynchroniseerd.
Probleem is alleen wel dat de hoeveelheid data het laatste jaar een beetje uit de klauwen begint te lopen.

[ Voor 4% gewijzigd door YellowCube op 26-07-2005 15:58 ]

My doctor says that I have a malformed public-duty gland and a natural deficiency in moral fibre and that I am therefore excused from saving the world

• Garyu

Garyu

WW

Volgens mij is er nog best een markt te vinden voor een half-automatische complete thuisbackupvoorziening. Welk bedrijf gaat er in dat gat springen?

Een soort van servertje met (evt) externe HD, of een synchronisatie met een server via internet (wat met de huidige datasnelheden geen probleem is waarschijnlijk), of beiden. Dat voor een klein bedragje per maand, een soort van 'thuis-data-verzekering'.

* Garyu ziet een businessplan :D.

• SysRq
Leuk idee Garyu, ik ben alleen bang dat je wel eerst een flinke investering moet doen voordat je überhaupt een werkend product hebt. Serversoftware met backup en een snelle lijn zal niet erg goedkoop zijn, waardoor ook je maandbedrag waarschijnlijk toch hoger zal uitvallen dan de meeste mensen zullen willen betalen.

[ Voor 15% gewijzigd door SysRq op 26-07-2005 16:32 ]

-

• YellowCube

YellowCube

Wait...what?

SysRq schreef op dinsdag 26 juli 2005 @ 16:30:
Leuk idee Garyu, ik ben alleen bang dat je wel eerst een flinke investering moet doen voordat je überhaupt een werkend product hebt. Serversoftware met backup en een snelle lijn zal niet erg goedkoop zijn, waardoor ook je maandbedrag waarschijnlijk toch hoger zal uitvallen dan de meeste mensen zullen willen betalen.

640Kb ought to be enough for anybody.

Bill Gates, 1981

;)

• Garyu

Garyu

WW

Ik ga hier nog eens even over nadenken. Ik denk namelijk echt dat het helemaal niet duur hoeft te zijn, maar wel goed :). De serversoftware is namelijk praktisch gratis, het voordeel van Open Source.

Er zijn zeer uitgebreide synchronisatie programma's die alleen niet gebruiksvriendelijk zijn. Dáár kan je aan werken, combineer het met specifieke serverbackuphardware, en zorg dat het voor gebruikers met drie keer klikken geregeld is, en je hebt een product.

Het enige dat dus echt geld kost is de installatie. De rest kan in de avonduurtjes geprogrammeerd worden he.

Edit: Goh, ik was niet de eerste met het idee: http://www.backupsolutions.com :).

[ Voor 74% gewijzigd door Garyu op 26-07-2005 17:58 ]

Verwijderd

- 2005-07-18 Fietsen
- 2005-07-19 Cadeaus

/me same

Gejat van julius trouwens, maar het werkt ideaal. Ik heb een mapje fototemp waarin m'n nog uit zoeken meuk in de queue staat :) En die gaan dan richting de "echte" map in dat soort mappen :)

• lowfi
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 25-01 07:35
Ik gebruik iphoto en maak dan een album met het soort evenement en de datum erbij.

Bv:

2005-01-01 Autosalon
2004-04-26 verjaardag

Thats all :)

Met iphoto kan je geloof ik smart albums maken waarin je bv zegt alle fotos genomen na 2004 waarvan de grootte minimaal 1024 is. Hij zoekt dat zelf de hele library door en update automatisch de smartfolder als er bv een folder bij komt of weg gaat :)

[ Voor 58% gewijzigd door lowfi op 26-07-2005 18:50 ]

• MartijnGizmo
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 19-01 15:23

MartijnGizmo

Supercalifragilistic

Verwijderd schreef op dinsdag 26 juli 2005 @ 18:42:
[...]

/me same

Gejat van julius trouwens, maar het werkt ideaal. Ik heb een mapje fototemp waarin m'n nog uit zoeken meuk in de queue staat :) En die gaan dan richting de "echte" map in dat soort mappen :)
Eerst zette ik alleen de datum erbij, maar dat werd toch lastig zoeken zonder korte titel. :)

Verwijderd

ssalient schreef op dinsdag 26 juli 2005 @ 15:10:
Dat had ik al aangegeven, met een polio-sleepactie zet je dan niet per ongeluk een map van de foto's van 26 januari 2005 tussen de foto's van 26 januari 2004 bijvoorbeeld.
Ehhh, okay. Maar dat was tegen Ijske en SysRc :p, maargoed sinds jullie min of meer hetzelfde systeem hebben. Blijf ik nog even doorzaniken (8> . Valt het niet snel genoeg aan de foto zelf op als die in een verkeerde map staat (bijvoorbeeld door eigen ervaring + exif)?? Dan heb je naar mijn inziens meer ruimte voor een filename, dus overzichtelijker.

• tazzman
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 05-01 10:48

tazzman

a real boardmonkey

Ik bewaar alles op een externe 160GB HD en brand ook alles op meerdere DVD's. (TDK DVD+R met ScratchProof laag). Ik bewaar 1 DVD thuis en 1 DVD op een andere locatie. (Mocht de Extrene HD vol zijn .. dan koop ik wel weer een andere erbij ;) ).

Ik gebruik in principe de onderverdeling "Aviation" en "Other" - omdat ik primair luchtvaart schiet en de rest zijn vakantie kiekjes, snapshots, dierentuin bezoekjes etc. Aviation is wel het belangrijkste.

Daar maak ik dan per evenement, opdracht/artikel of bezoek gewoon een folder.. of een hoofdfolder met daarin submappen. Bv "Florennes TLP 2005-02" met daarin de mappen voor "22-03-2005" en "23-03-2005". In de mappen staan gewoon de RAW files van die dag. De foto's die ik met de 10D genomen heb staan allen in hun eigen folder die door de 10D worden aangemaakt.

Het nieuwe speelgoed: een Saab 9-3 Aero (absoluut, helemaal en compleet fantastisch....)

• Garyu

Garyu

WW

Hrm, toch nog even verder gezocht naar de mogelijkheden om je data online te backuppen. Ik was blijkbaar niet de eerste met het plan, er bestaan dus echt honderden bedrijfjes die dit aanbieden.

Zie ook de thread op Slashdot (vorige week!): http://ask.slashdot.org/askslashdot/05/07/22/187217.shtml

• -W0kk3L-
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 20-12-2025
|+Foto's
|-+2005
|--+ 2005 - RAW (alle RAW foto's van dat jaar)
|--+ 2005-07-27 - Titel van de fotoset (bijv 2005-07-27 - Dagje Efteling)
|--+ ...

Alles onder de datums staat in JPG formaat. Behalve dus in de RAW map.

Verwijderd

Al je RAW's in één map? Mijn god, ik moet er niet aan denken, alleen de laadtijd al 8)7 waarom niet per event scheiden, zowel RAW als JPG? :)

• Wisc2
  • Laatst online: 13:48
[url=http://www.superflexible.com/]Terug naar topic, ik gebruik een systeem met folders als :

2005- 19 maart bla bla...

En Software...Adobe Elements 3. (errug compleet)

Voor backup gebruik ik de tool Superfelxible : http://www.superflexible.com/

Deze synchroniseerd alle foto's met een externe schijf.

[ Voor 43% gewijzigd door Wisc2 op 27-07-2005 19:06 ]

Kanonnier zeg maar.

• supakeen
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 09-09-2025
Ik heb sledes waar 50 foto's per slede inpassen.

Vervolgens heb ik de volgende mapstructuur:

Boxnummer/Sledenummer/Negatiefnummer

Dus bijvoorbeeld:

A1/1/45.jpg

In een MySQL tooltje (zelf gemaakt) houd ik alles bij met keywords/data en dergelijke en de dia's staan allemaal gezellig in de speciale kast.

[ Voor 8% gewijzigd door supakeen op 27-07-2005 19:15 ]

• Gitarist
  • Niet online

Gitarist

Jan

(jarig!)
Ik zet weinig tot geen foto's online dus is het niet zo'n ramp hoe ik het archiveer.

De mappen noem ik altijd [jaar-maand-datum beschrijving]. De foto's houden hun originele bestandsnaam (in mijn geval DSCXXXXX.JPG)

Nee... ik maak geen pornofoto's

• cutter

cutter

Wannabe i7 fanboy

ff een klein schopje. Ik kreeg ergens hierboven het commentaar dat taggen veel tijd kost.... nu ga ik me toch weer even gedragen ware ik van het MS Digital Image Suite 2006 promo team.....

Het taggen gaat supersnel als je er maar een beetje handigheid in krijgt. Je hebt een erg relaxede tool om snel foto's te taggen in je thumbnail view scherm. Gewoon op klikken en op de foto's zie je welke je wel en niet hebt gehad. Shift klikken kun je meerdere images ineens taggen. De tags worden gesaved in je image file. Het knallen in directories vind ik niet handig. Ik wil bijvoorbeeld een portret hebben van mijn lieftallige eega, dat zou in een dir structuur betekenen dat ik alle dirs moet doorlopen. Of dat ik foto's dubbel op moet gaan slaan... en dan weet ik ook niet meer welke ik wel/niet bewerkt heb. Dirren op datum is imho onzinnig, de datum wanneer de foto is genomen staat gewoon op je pic, waarom zou ik daar dan nog een dir voor moeten aanmken. Met meta tags kan ik een foto van mij en mijn eega in Big Bend National Park tijdens de USA 2003 vakantie taggen op: Event (Vakantie USA 2003), Lokatie (NP Big Bend), Persoon (Moi), Persoon (Eega). Hierna kan ik op iedere metatag sorteren en zoeken.

Het allergrootste voordeel van het programma is dat het echt supersnel is. Dat is mijn grootste bezwaar tegen Adobe Bridge, op mijn 2600+ 1GB machine werkt dat gewoon niet lekker. Wat mij betreft heeft MS wat betreft het archiveren van foto's een echte winnaar te pakken. Je kunt foto's ook makkelijk branden naar cd/dvd. Als je 4 gig aan foto's erbij hebt vraagt ie automatische of het niet eens tijd wordt om te burnen.

Verder is de prijs van 100 euro ook goed te doen. Je krijgt er ook nog een fotobewerkingsprogramma bij, maar dat kan bij lange na niet tippen aan photoshop. Wel prima voor beginners overigens.

• twixx
  • Registratie: April 2000
  • Niet online
Taggen lijkt me buitengewoon onpraktisch, heb het nooit geprobeerd. Denk dat m'n filesysteem het niet echt aan kan, meer dan 20k files in 1 directory. Dat browsed ook voor geen meter?

Als ik nu wel een foto zoek zonder dat ik alle dir's langs wil gaan doe ik toch een zoekopdracht?

Ik denk eigenlijk dat het niet uit maakt of je ze wel of niet in 1 dir gooit. Als je ze tagged kun je toch wel zoeken over meerdere directories? Dan kost taggen toch altijd extra tijd?

9x Canadian Solar + Enphase IQ7+ 3,4 kWp ZZW 20º
4x Yingli + Enphase IQ7 1 kWp ZZW 25º
4x Yingli + Enphase IQ7 1 kWp ZZW 90º

• cutter

cutter

Wannabe i7 fanboy

Alles in 1 map plempen is natuurlijk weer het andere uiterste.... je thumbs worden getoond vanaf de map waar je in staat. Tuurlijk kost taggen meer tijd, maar die hoop je later te besparen omdat je foto's sneller terug vindt.

• PilatuS
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
Ik heb voor iedere soort een map aangemaakt, dus voor vakantie's, vliegtuigen, auto's enz.

• Zoefff

Zoefff

❤ 

Taggen. Tsja, ik heb zo'n gevoel dat het gewoon niet gaat werken. Je moet ten eerste goede steekwoorden voor je foto's zien te verzinnen, en dan zal je natuurlijk net merken dat je bij een zoekopdracht de verkeerde steekwoorden gebruikt, daar kan je gif op innemen.

Daarnaast lijkt het me alsnog een hoop werk. Het gaat bovendien pas werken als je alle foto's getagged hebt, en dan begin ik al met een achterstand van > 15.000 foto's. Dat is voor mij een drempel die hoog genoeg is om niet aan het taggen te beginnen. Stel ik ga er van uit dat ik iedere foto in 5 sec kan taggen (openen, bekijken, steekwoorden verzinnen & intikken, opslaan) dan ben ik al een dag fulltime bezig om alles te taggen! En dan houd je er nog geen rekening mee dat je gemiddelde tag-tijd volgens mij veel hoger ligt :)

• Gizz
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 14:25

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

Ik volg zoveel mogelijk de NIDF-norm.

[ Voor 9% gewijzigd door Gizz op 01-08-2005 14:33 ]

Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX

• Xeonom
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 11-01 21:06
simple :P ik hou van simple :$

[Datum][naampersoon/NaamVoorwerp]

Zo doe ik dat en de map noem ik dan

[Datum][Plaatswaarfoto'szijngemaakt]

Simple toch ?

• SysRq
Gizz schreef op maandag 01 augustus 2005 @ 13:46:
Ik volg zoveel mogelijk de [url=http://http://www.pf-kunstbeeld.nl/NIDF/NIDFnorm3.pdf]NIDF-norm[/url].
offtopic:
je link is stuq

-

• cutter

cutter

Wannabe i7 fanboy

Zoefff schreef op maandag 01 augustus 2005 @ 13:36:
Taggen. Tsja, ik heb zo'n gevoel dat het gewoon niet gaat werken. Je moet ten eerste goede steekwoorden voor je foto's zien te verzinnen, en dan zal je natuurlijk net merken dat je bij een zoekopdracht de verkeerde steekwoorden gebruikt, daar kan je gif op innemen.

Daarnaast lijkt het me alsnog een hoop werk. Het gaat bovendien pas werken als je alle foto's getagged hebt, en dan begin ik al met een achterstand van > 15.000 foto's. Dat is voor mij een drempel die hoog genoeg is om niet aan het taggen te beginnen. Stel ik ga er van uit dat ik iedere foto in 5 sec kan taggen (openen, bekijken, steekwoorden verzinnen & intikken, opslaan) dan ben ik al een dag fulltime bezig om alles te taggen! En dan houd je er nog geen rekening mee dat je gemiddelde tag-tijd volgens mij veel hoger ligt :)
Dat hoef je dus niet te doen: je foto's openen. In je thumbnail screen zie je snel genoeg welke tag je toe moet voegen. Steekwoorden zijn lekker basic: Vriendin, Mezellef, Papa, Vakantie 2005, Nieuwjaar, Naam stad >> Naam gebouw binnen die Stad.... Voordeel is dat je niets hoeft te openen of in te tikken, met een soort tag-tool klik je het juiste steekwoord op je foto. Of wat dacht je van Portret, Panorama, Macro... ik wil zeker niet beweren dat dit de 100% juiste manier is, maar ik vind alleen folders te beperkt om mijn foto's in te delen.

• D-Three
  • Laatst online: 06:56
Gewoon een klein foutje in z'n link (2 x http): http://www.pf-kunstbeeld.nl/NIDF/NIDFnorm3.pdf

• SysRq
Laagvliegerke: dat had ik ook al door, hoor. ;)

Die NIDF-norm is misschien voor publikatie's wel handig, maar voor het op oude houden van je eigen foto's lijkt het me toch wat minder. De datum-notatie heb ik liever in aparte directory's met een omschrijving, dat zoekt toch iets sneller en makkelijker. :)

[ Voor 3% gewijzigd door SysRq op 01-08-2005 14:23 ]

-

Verwijderd

iphoto met smart folders is geweldig. Ik heb natuurlijk gewone folder namen (vrienden,vriendin etc.) maar met smart folders doe ik zeg maar alle photos erin die ik niet genaamd heb (Mijn photos beginnen allemaal met IMG) dus alle photos die met IMG zitten in de rename map zodat ik ze dus kan veranderen en dan verdwijnen ze. Erg handig.

• SysRq
cutter schreef op maandag 01 augustus 2005 @ 11:33:
ff een klein schopje. Ik kreeg ergens hierboven het commentaar dat taggen veel tijd kost.... nu ga ik me toch weer even gedragen ware ik van het MS Digital Image Suite 2006 promo team.....
[knip]
Goed, waar kan ik me aanmelden voor het promo team? :+ Ik moet zeggen dat het pakket me tot nu toe erg goed bevalt. De snelheid is goed, pakket is overzichtelijk. Nu alleen zelf nog de juiste tags verzinnen.
Verder is de prijs van 100 euro ook goed te doen.
Inderdaad. :)
Zoefff schreef op maandag 01 augustus 2005 @ 13:36: Stel ik ga er van uit dat ik iedere foto in 5 sec kan taggen (openen, bekijken, steekwoorden verzinnen & intikken, opslaan)
Ik moet zeggen dat dit een stuk makkelijker gaat dan ik eerst dacht. Als eerste moet je gewoon een aantal tags vantevoren vaststellen, dan hoeft je ze dus echt alleen maar te 'taggen', oftewel aanklikken, om de sleutelwoorden toe te kennen. En vervolgens meerdere foto's taggen (dus de thumbnails doorlopen) gaat dan erg snel. In ieder geval heel wat sneller dan iedere 5 seconden één.

-

• simon
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 10:26
Series doet ik in een apart mapje, waarin een submapje zit met de datum en daarin de fotos georganiseerd. Ik heb ze dus per dag, dan weet ik altijd wel waar ik moet kijken :)

|>

• Wisc2
SysRq schreef op woensdag 03 augustus 2005 @ 08:42:
[...]

Goed, waar kan ik me aanmelden voor het promo team? :+ Ik moet zeggen dat het pakket me tot nu toe erg goed bevalt. De snelheid is goed, pakket is overzichtelijk. Nu alleen zelf nog de juiste tags verzinnen.

[...]

Inderdaad. :)

[...]

Ik moet zeggen dat dit een stuk makkelijker gaat dan ik eerst dacht. Als eerste moet je gewoon een aantal tags vantevoren vaststellen, dan hoeft je ze dus echt alleen maar te 'taggen', oftewel aanklikken, om de sleutelwoorden toe te kennen. En vervolgens meerdere foto's taggen (dus de thumbnails doorlopen) gaat dan erg snel. In ieder geval heel wat sneller dan iedere 5 seconden één.
Hmmm jullie maken mij nieuwsgierig, hebben jullie wat screenshots ? Weinig te vinden op het web.

[ Voor 4% gewijzigd door Wisc2 op 03-08-2005 10:40 ]

Kanonnier zeg maar.

• SysRq
Al op de site van Microsoft gekeken? --> http://www.microsoft.com/...oductDetails.aspx?pid=003

Klik op take a tour. :)

-

• MBV
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 28-01 15:48

MBV

Ik doe het als volgt:

niet helemaal uitgezochte foto's:
mijn afbeeldingen / Nieuwe foto's / 05-02-28 - Verjaardag Martin / DSC****.JPG

foto's die niet op het net mogen van het onderwerp op de foto (of met groepen overgevoelige mensen):
mijn afbeeldingen / hidden / 05-08-10 - Verjaardag ****

helemaal uitgezochte foto's:
mijn afbeeldingen / 05-02-28 - Verjaardag Martin / 01 1e cadeau.jpg

originele foto's, voor als er iets fout gaat met bewerken of uitzoeken:
originele foto's / Nikon / 05-02-28 - Verjaardag Martin
originele foto's / Canon / 05-02-28 - Verjaardag Martin

De mooiste foto's staan nog een keer in de hoofdmap, als 'frontpage'. Een paar losse foto's heb ik in overig staan.
En voor de oplettende lezer: ja, ik moet mijn foto's nodig weer uitzoeken, zoals op mijn homepage te zien is :)

• Wisc2
Had een andere site te pakken.. Ziet er goed uit, maar niet zo anders als Elements.. Hoewle de integratie een stuk beter zal zijn denk ik ?

Kanonnier zeg maar.

• diekstra
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 17-12-2025
YellowCube schreef op dinsdag 26 juli 2005 @ 15:58:
[...]
backuppen vind ik ook een redelijke straf en moeilijk.
Optische methodes (CD, DVD) vind ik niet zo'n probleem. Men komt 1 keer in de zoveel tijd toch weer uit met iets beters en groters, dus dan gaat de data van het oude naar het nieuwe.
CD's--> DVD's --> etc.
Verder heb ik een aantal dubbel uitgevoerde zaken. Data staat op een laptop, een externe HD en een centrale server. Dat wordt steeds met elkaar gesynchroniseerd.
Probleem is alleen wel dat de hoeveelheid data het laatste jaar een beetje uit de klauwen begint te lopen.
Wat ik heb gedaan is het volgende:
Een 160GB externe schijf via Firewire aan m´n pc gekoppeld, middels een script worden de door mij opgegeven mappen gesynchroniseerd via Robocopy (MS) en vervolgens wordt de pc afgesloten....
De normale manier van de pc afsluiten gebruik ik dus nooit meer, doe het altijd middels de shortcut op het buroblad, ik maak dus eigenlijk elke keer dat ik de pc heb gebruikt een backup.

Script doet ook nog wat andere dingen zoals checken of de juiste disk is verbonden (voordat ik mijn data op iemand zijn mem-stick knal) en een flush van de buffers om te voorkomen dat er data in de disk-cache blijft hangen zodat na afsluiten de data corrupt is.... :(

The Matrix is everywhere, It is all around us, Even now in this very room

• wacko
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 22-01 15:21

- 2005-07-18 Fietsen
- 2005-07-19 Cadeaus

Ik heb het exact hetzelfde en het werkt inderdaad best goed. Ik zoek alleen nog een goede manier om foto's van andere mensen goed te organiseren, en dan ook te linken met de foto's die ik zelf al had gemaakt van hetzelfde onderwerp. Een shortcut/symlink zou al genoeg moeten zijn eigenlijk.

Qua backups heb ik een oude computer met een 60 GB disk die iedere nacht door middel van rdiff-backup alle foto's en andere documenten e.d. van NFS/Samba shares haalt. Zo heb ik in ieder geval alle belangrijke informatie dubbel staan op m'n netwerk. Ik moet zeggen dat het behoorlijk goed werkt, ik heb een paar keer gehad dat ik per ongeluk een originele foto met een bewerkte overschreef, maar gelukkig had ik het origineel dus nog op de server staan. Dat werkt ook als je hier pas twee dagen later achterkomt, want rdiff-backup onthoudt meerdere versies van bestanden als ze verschillend zijn bij de volgende synchronisatie.
Als over een paar jaar er echt grote (en goedkope) online storage oplossingen zijn zal ik daar ook wel periodiek alles op gaan mikken.

[ Voor 9% gewijzigd door wacko op 03-08-2005 14:30 ]

Pagina: 1