Toon posts:

voordelen en nadelen apple mac t.o.v windows pentium pc

Pagina: 1
Acties:
  • 12.458 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Goeie dag mensen

Ik zit nu al een tijd in dubio, ik word gek van me windows pc en al die virussen enz.
Ik zit er dus hard over na te denken om een nieuwe pc te kopen(deze is nu 5 jaar oud en beste tijd wel gehad..) Nou heb ik van kennissen gehoort dat de i mac (flatscreen.. of die met alleen het scherm) hele goeie solide pc zijn.

Ik vind ze zelf heel mooi en practies.. maar heb er nog nooit op gewerkt en er zit een andere OS in.

Nou is mijn vraag aan jullie.

Wat zijn de voor en nadelen van een apple mac t.o.v windows pentium pc(of amd). En krijg ik waar voor me geld.

2de vraag is.. hoe zit het met die mac pentium.. wat is daar anders aan en wat houd dat in voor de aplle mac...

Als ik hier antwoord op krijg zou ik heel gelukkig zijn want snap er niks van..

M.V.G Dennis

Verwijderd

Was je al op het idee gekomen om de search eens te gebruiken?
http://gathering.tweakers...&where=Dit+forum#hitstart

Of google?
http://www.google.com/sea...len+mac&ie=UTF-8&oe=UTF-8

Of gewoon eens verder te scrollen als je neus lang is?

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 25-07-2005 18:28 ]

• dawuss
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 01-02 20:46

dawuss

gadgeteer

Hallo Dennis, en welkom hier op Gathering of Tweakers :)

Allereerst is het misschien handig om even het archief in te duiken, want je bent natuurlijk niet de eerste die voor deze keuze staat. Zie bijvoorbeeld:

[rml][ Discussie] Apple versus PC[/rml]
en P4 vs Apple (Mac) m.b.t. photoshop/illustrator enz

De keuze tussen een Intel PC en een Apple Mac hangt natuurlijk van verschillende factoren, maar de belangrijkste is natuurlijk: Waar wil je je computer voor gebruiken? Wat zijn je eisen?

offtopic:
Oh, en zoals je in de FAQ kunt lezen groeten wij tweakers elkaar permanent, dus dat kun je onder je posts weglaten ;)

[ Voor 5% gewijzigd door dawuss op 25-07-2005 20:36 . Reden: scherp mensen, dubbel linkje :P ]

micheljansen.org
Fulltime Verslaafde Commandline Fetisjist ©

Verwijderd

gewoon een apple nemen , als je echt moet of niet anders kan / wil kan je nog steeds windows draaien maar dan alleen voor DP apps he , en niet op het net.

• Bierkameel
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

Bierkameel

I use Debian btw

Alleen games zie ik als nadeel voor sommige mensen, ik game niet dus mij boeit het niet.
Op mn macje kan ik alles en wat niet werkt draai ik op een Win2k3 bak via RDP :)

Alle proemn in n drek

• bolleh
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 14-02 21:14
tjah er is al zoveel over gezegd wat kan je nog toevoegen.

gamen kan trouwens best wel, mits er mac ports voor zijn. ik heb een eerste generatie imac G5 en kan behoorlijk goed doom 3 op 1024*768 spelen. de 2e generatie met een andere videokaart moet het zeker goed kunnen. maar het blijft wel een feit dat pc's beter zijn voor games

Verwijderd

Als je enkel een briefje typt in de tekstverwerker, je mail checken, surfen, en mp3tjes luisteren, dan maakt het qua performance weinig uit of je een x86 of een mac hebt.
Maar eenmaal je meer professionele dingen gaat doen (development, renderen, fotobewerking videobewerking, games, ...) dan valt de performance van een Mac (zelfs al is het een Dual-G5) in duigen in vergelijking met een huidig Athlon64 systeem.

• botoo
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 12:57

botoo

💀 too old to die young

* botoo doet (o.a.) professioneel videobewerken op een dual G4 :+ waarmee ik wil zeggen, je hebt het juiste gereedschap nodig om bepaalde dingen te doen. Performance vertaalt zich imho slechts syntetisch in benchmarks, performance betekent voor mij hoeveel werk ik af kan leveren binnen een bepaald tijdsbestek. Dus om maar een een kreet te slaken 'dan valt de performance van en huidig Athlon64 systeem in duigen in vergelijking met een Mac (ook al is het een Dual-G5)'.

(Enneuh, professionele dingen als games? B) )

@Dennis, een >Mac is zeker geen wonderding, het is een prettig stuk gereedschap maar het heeft heus wel z'n nukken. Ik ben 7 jaar geleden deels naar Mac overgestapt en de mate waarin ik Mac vs Win-x86 nu gebruik is 4:1. Ook al zou ik het liefst Mac-only doen er blijven dingen waarvoor een Windows bak beter bruikbaar is, maar sinds het begin van OS X is Mac steeds meer en vaker inzetbaar.

FXDLS 'S&S edition'

💀 memento mori 💀

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Verwijderd schreef op maandag 25 juli 2005 @ 18:13:
Goeie dag mensen

Ik zit nu al een tijd in dubio, ik word gek van me windows pc en al die virussen enz.
Ik zit er dus hard over na te denken om een nieuwe pc te kopen(deze is nu 5 jaar oud en beste tijd wel gehad..) Nou heb ik van kennissen gehoort dat de i mac (flatscreen.. of die met alleen het scherm) hele goeie solide pc zijn.

Ik vind ze zelf heel mooi en practies.. maar heb er nog nooit op gewerkt en er zit een andere OS in.

Nou is mijn vraag aan jullie.

Wat zijn de voor en nadelen van een apple mac t.o.v windows pentium pc(of amd). En krijg ik waar voor me geld.

2de vraag is.. hoe zit het met die mac pentium.. wat is daar anders aan en wat houd dat in voor de aplle mac...
Als eerste een kort antwoord op je 2e vraag. Apple gaat bakken met x86 intels uitbrengen, dat zullen geen pentiums zijn (want dat zou imho afbreuk doen aan het imago van apple, door ze echt als ordinaire pcs de markt op te slingeren).

De eerste vraag.
Of je OSX lekker vind werken is heel persoonlijk. Ik heb 3 maanden een iBook gehad en hem daarna weggedaan omdat ik het OS gewoon k*t vond werken. Ik liep tegen gigantisch veel beperkingen op, dingen die onlogisch waren en ik miste de vanzelfsprekendheid van sommige dingen. Onder windows steekt alles logisch in elkaar, onder OSX is dat imho niet. Het branden van images, netwerkconneties maken, software installeren was niet logisch. Daarnaast vond ik het hele idee van schermpjes beheren totaal niet handig.
Anderen vinden het weer heerlijk om mee te werken, maar ik vind het gewoon totaal niets. De reden dat ik mijn iBook dus weg heb gedaan en er weer een x86 bak voor in de plaats heb gezet. En ik moet zeggen dat ik nog geen seconde spijt van deze beslissing heb gehad.

waar voor je geld krijg je in ieder geval wel (als ik even alleen kijk naar de hardware). Want dat is iets wat apple goed voor elkaar heeft. Dat is ook de reden dat ik een x86 apple zou kopen. prachtige hardware en met windows erop ook een prachtig OS.

[ Voor 7% gewijzigd door TERW_DAN op 26-07-2005 01:54 ]

• Digistorm
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 13-02 23:52

Digistorm

ex-demo scener

Terw_Dan schreef op dinsdag 26 juli 2005 @ 01:53:
[...]
De eerste vraag.
Of je OSX lekker vind werken is heel persoonlijk. Ik heb 3 maanden een iBook gehad en hem daarna weggedaan omdat ik het OS gewoon k*t vond werken. Ik liep tegen gigantisch veel beperkingen op, dingen die onlogisch waren en ik miste de vanzelfsprekendheid van sommige dingen. Onder windows steekt alles logisch in elkaar, onder OSX is dat imho niet. Het branden van images, netwerkconneties maken, software installeren was niet logisch. Daarnaast vond ik het hele idee van schermpjes beheren totaal niet handig.
Anderen vinden het weer heerlijk om mee te werken, maar ik vind het gewoon totaal niets. De reden dat ik mijn iBook dus weg heb gedaan en er weer een x86 bak voor in de plaats heb gezet.
Idd. Ik vind Windows juist verschrikkelijk onlogisch en beperkend. Het was voor mij echt een verademing toen ik met OS X ging werken. Ik gebruik mijn PC nog wel, omdat deze veel meer power heeft dan m'n iBook, maar ik voel me meer op m'n gemak achter m'n iBook. Minder frustraties, minder irritaties, en daardoor werk ik gewoon prettiger. 't Is erg persoonlijk, dus als je de mogelijkheid hebt moet je eens bij een ander met OS X gaan spelen of in een Apple store. En dan 't liefst goed de tijd ervoor nemen. Zelf heb ik een week nodig gehad om te wennen aan het nieuwe OS en aan de nieuwe / vervangende software voor de dingen die ik veel doe op mijn computer. Voor een compleet andere machine met compleet nieuwe software vond ik dat best netjes.

Hier stond achterhaalde informatie…

• botoo
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 12:57

botoo

💀 too old to die young

Mijn eerste ervaring met Mac was verelijkbaar aan die van Terw_Dan, veel simpele ging ik ver zoeken, imho iets wat ik nog uit het W95 tijdperk had overgehouden. Toen ik leerde om niet zo Windows-minded te denken ging het ineens een stuk makkelijker.

Heel basaal voorbeeldje: Hoe vaak gebruik je (met succes!) de Windows help-functie?
Voor mezelf gebruikte ik de help-functie nooit met succes, maar Mac-help helpt wel echt, en dat was ff omschakelen :).

FXDLS 'S&S edition'

💀 memento mori 💀

Verwijderd

Topicstarter
hey mensen,

Ten eerste heel erg bedankt voor de replays.. en sorry dat ik niet verder heb gekeken dan mijn neus lang was.. en geloof me die is lang..haha

Dit is ook zo een grote site...

Ik merk heel sterk dat er bepaalde mensen voorstander zijn en andere niet..

misschien moet ik mijn vraag iets verduidelijken..

Ik ga studeren en zal weinig tijd hebben voor games(al wil ik die wel graag spelen..kan dat wel.. en waardoor gaat het niet) Ik wil dus ook weinig tramelant hebben met virussen en raar gedoe.. alles moet simpel en effectief zijn(typ programma's aansluiten i net en e mail lezen.. muziek downen en luisteren films kijken en luisteren en branden van documenten tot films..)

tweede wat ik belangrijk vind is prijs kwaliteit verhouding... en of ik veel met de pc kan.. zoals installatie en tv er op aansluiten bv en hij moet weinig ruimte in nemen....

Ten derde.. welke mac of normale pc zouden julie mij adviseren..

Ten vierde.. is het handig om nu een imac aanteschaffen of raden julie aan om te wachten vanwege de OSX op pentium.. en ik ben student krijg ik ook de studentenkorting in de applecentre..

Bij deze weer heel erg bedankt.

Groeten Dennis AKA noob

[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 26-07-2005 13:46 ]

• csteelooper
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 13-09-2025
Ik heb zelf helaas (nog steeds) geen iMac/iBook of soortgenoot. Maar ik heb al erg vaak achter Mac OS gezeten en ook erg vaak achter OSX. Ik moet zeggen dat ik het héél erg lekker vind werken, zeker met de wat professionelere software, zoals bijvoorbeeld Finale, gemaakt door Coda Software. Maar één ding vereist van mij wel echt omschakeling: waar is de dubbelklik gebleven? Ik wéét dat OSX de dubbelklik (alsook de rechtsklik) niet kent (de meeste mac-muizen hebben/hadden zelfs maar één knop), maar toch was dat omschakelen. De dubbelklik kom je zo nu en dan nog tegen. Maar de rechtsklik is (logisch) vervangen door Control+KLIK of Command+KLIK. Wat ik ook een VERADEMING vind is het feit dat Macintosh véél minder virussen kent. Ja, ze zijn er wel, en ik weet dat het geringere aantal hoogstwaarschijnlijk veroorzaakt wordt door het feit dat de community kleiner is, maar je zit toch echt rustiger achter je bakkie zonder dat virusgedoe aan je hoofd. Dus zodra ik het geld kan missen komt er bij mij een Mac in huis...

[ Voor 22% gewijzigd door csteelooper op 26-07-2005 13:31 ]

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Nu online

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Verwijderd schreef op dinsdag 26 juli 2005 @ 13:22:
hey mensen,

Ten eerste heel erg bedankt voor de replays.. en sorry dat ik niet verder heb gekeken dan mijn neus lang was.. en geloof me die is lang..haha

Dit is ook zo een grote site...
Daarom is het ook voorzien van een groot aantal FAQs en een searchfunctie ;)
Ik merk heel sterk dat er bepaalde mensen voorstander zijn en andere niet..

misschien moet ik mijn vraag iets verduidelijken..

Ik ga studeren en zal weinig tijd hebben voor games(al wil ik die wel graag spelen..kan dat wel.. en waardoor gaat het niet) Ik wil dus ook weinig tramelant hebben met virussen en raar gedoe.. alles moet simpel en effectief zijn(typ programma's aansluiten i net en e mail lezen.. muziek downen en luisteren films kijken en luisteren en branden van documenten tot films..)
Maakt grof gezegd geen donder uit of je met die eisen een PC, Mac of voor mijn part een Sun Sparcstation neemt. Iedere computer van de laatste 5 jaar kan dat wel. Verder heb je virussen geheel zelf in de hand - zorg voor een goede virusscanner en update die regelmatig. Er zijn minder virussen voor de Mac, maar genoeg dat je zeker geen vrijbrief hebt er niets aan te doen. Tenslotte zijn 'traditionele' virussen op de retour, de meeste problemen zijn tegenwoordig wormen en trojans, waarbij user error (attachments openen...) de belangrijkste infectieweg is. Ook hier geldt dat Windows iets gevoeliger is (er zijn gewoon meer trojans voor), maar dat je nog steeds net zo moet nadenken met een ander OS of platform.

Verder mag je 'raar gedoe' eens wat beter definieren :z
tweede wat ik belangrijk vind is prijs kwaliteit verhouding... en of ik veel met de pc kan.. zoals installatie en tv er op aansluiten bv en hij moet weinig ruimte in nemen....
De prijs/kwaliteitverhouding van een zelfbouw AMD Sempron systeem is op dit moment niet te overtreffen, maar als ik zo lees vraag ik me af of zelfbouw bij jou zo'n goede optie is...

Iig geldt ook hier dat TV aansluiten dmv een TV kaart kan op zowat ieder systeem van de laatste 7 jaar, minder duidelijk is wat je met 'installatie' bedoelt - je OS zul je sowieso geinstalleerd moeten hebben...
Ten derde.. welke mac of normale pc zouden julie mij adviseren..
Als ik dit zo lees lijkt de goedkoopste uATX/flexATX barebone PC met TV kaart erin danwel de simpelste Mac mini met een USB TV geval eraan ruim zat :z
Ten vierde.. is het handig om nu een imac aanteschaffen of raden julie aan om te wachten vanwege de OSX op pentium.. en ik ben student krijg ik ook de studentenkorting in de applecentre..

Bij deze weer heel erg bedankt.

Groeten Dennis AKA noob
Wij tweakers doen elkaar constant de groeten dus hoef je dat niet onder elke post te zetten ;)

iMac is dure overkill voor wat je hier beschrijft, voor de prijs van een 'kale' iMac kun je een Mac mini plus 19" TFT plus TV geval kopen...

Oslik blyat! Oslik!

Pagina: 1