Toon posts:

[2003] Beginnend met AD, vraagjes over AD, DHCP enzo*

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb 3 vraagjes:

1) Heeft iemand een pdf of weet ie die staan over active directory, heb nu enkele in het engels maar is zo al moeilijk genoeg.

2) Ik heb al enkele users aangemaakt maar om ze nu roaming te maken wat moet ik doen.
In het boek zeggen ze van een map aan te maken en dan zo te kopieeren en daar naartoe te verwijzen. Ik vind wel niet hoe ik het moet doen. Lijkt me omslachtig als je het zo moet doen voor vele users??!!!

3) ik heb een router waarop dhcp draait, ik heb met win 2003 een dhcp server gemaakt en die werkt, mijn server heeft een statich ip wat is geexcluded en mijn andere pc krijgt een dynamisch ip. Hoe kan ik er nu voor zorgen dat ik kan surfen, maw dat ik mijn dns instellingen van mijn router ( dus zijn statisch ip aan lan kant ) kan doorgeven aan mijn statisch en dynamisch adres ?

• DDemolition
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 18:50

DDemolition

slopen is mijn lust en leven

Verwijderd schreef op maandag 25 juli 2005 @ 18:04:
Ik heb 3 vraagjes:

1) Heeft iemand een pdf of weet ie die staan over active directory, heb nu enkele in het engels maar is zo al moeilijk genoeg.
Je zoekt dus een pdf met een snelcursus engels :+
2) Ik heb al enkele users aangemaakt maar om ze nu roaming te maken wat moet ik doen.
In het boek zeggen ze van een map aan te maken en dan zo te kopieeren en daar naartoe te verwijzen. Ik vind wel niet hoe ik het moet doen. Lijkt me omslachtig als je het zo moet doen voor vele users??!!!
gebruik %USERNAME%. maak een gebruiker template aan en kopieer deze steeds in je AD. De map wordt automatisch in je share aangemaakt (laten we zeggen \\srv01\profiles\%username%
3) ik heb een router waarop dhcp draait, ik heb met win 2003 een dhcp server gemaakt en die werkt, mijn server heeft een statich ip wat is geexcluded en mijn andere pc krijgt een dynamisch ip. Hoe kan ik er nu voor zorgen dat ik kan surfen, maw dat ik mijn dns instellingen van mijn router ( dus zijn statisch ip aan lan kant ) kan doorgeven aan mijn statisch en dynamisch adres ?
stel de server als dns 1 in op je clients en in je server onder de eigenschappen van DNS (onder systeembeheer zoeken naar dns en ergens in de eigenschappen staat forwarders) stel de adressen van de provider in.
Mocht je dit niet kunnen vinden stel je je router als dns2 in bij je clients. werkt wel, maar reageren je internet pagina's wat langzamer 8)7

Specs: Server, WS boven, WS beneden

Verwijderd

Verwijderd schreef op maandag 25 juli 2005 @ 18:04:
Misschien maar van het hele plan afzien dan. Engels is toch wel een vereiste als je (goed) met dit soort zaken bezig wil.
1) gebruik in elk geval NIET ICS hiervoor
2) start --> settings --> control panel --> administrative tools --> routing and remote access

Je geeft niet het IP door, maar maakt gebruik van NAT.

//edit
overigens.. zou je volgende keer iets meer aandacht aan je topictitel willen geven? [2003] is niet echt beschrijvend ;)

[ Voor 10% gewijzigd door Verwijderd op 25-07-2005 18:21 ]

• elevator
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

elevator

Officieel moto fan :)

yaris,

Welkom op GoT :)
Wij hebben op GoT een aantal spelregel opgesteld waarvan we verwachten dat iedereen zich hier aan houd - ik pak de belangrijkste zaken er even uit:
  • Probeer je probleem of vraag eerst zelf te beantwoorden. Zoek eens op GoT of Google eens. Neem wat je geprobeerd hebt op in je topicstart.
  • Kies een goede topic titel uit die je probleem kort en bonding omschrijft. Ik pas je topic titel nog even aan :)
  • Geef duidelijk aan wat je vraag en wat je probleem is. Probeer je probleem ook te focussen op een enkel probleem en geef eventuele andere problemen enkel als informatie mee.
Verder - inhoudelijk. Over je eerste vraag stel ik voor dat je eens op www.proxis.be of www.amazon.com e.d. kijkt, boeken genoeg :)

Voor vraag 2 - dat is idd omslachtig, aan de andere kant is het ook iets dat je initieel doet en je gaat vaak werken met bv. user templates of usercreatie scripts :)

Hoe je je DHCP server configureert moet toch ook wel uit je boek te halen zijn - kijk anders ook even in de Windows Operating Systems Howtos and Guides - hierin staat ook veel informatie :)

Verwijderd

Topicstarter
JA Sorry, bedankt voor de reacties, dat van die templates snap ik niet maar dat zoek ik wel effe op.

• mutsje
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 19-02 13:21

mutsje

Certified Prutser

[rml][ windows200X]Howto:roaming profiles & redirection & policies[/rml]
[rml][ 2000]Howto:Setup DHCP Server[/rml]
Mocht je meer willen ga je maar in de Howto guides sectie van WOS kijken. Staat in jip en janneke taal uitgelegd daar. gemakkelijker kunnen we het niet maken moeilijker wel.

Verwijderd

Mocht je dit niet kunnen vinden stel je je router als dns2 in bij je clients. werkt wel, maar reageren je internet pagina's wat langzamer 8)7
oh fouter dan dit kan niet. als je het zo insteld, dan krijgen we binnen no time weer vragen over vage problemen met het domain.

stel alleen het ip van de server in bij dns. dit werkt al direct, maar om je provider te vriend te houden vul je de dns servers van je provider op de forwarders tab in.

• DDemolition
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 18:50

DDemolition

slopen is mijn lust en leven

Verwijderd schreef op dinsdag 26 juli 2005 @ 11:06:
[...]

oh fouter dan dit kan niet. als je het zo insteld, dan krijgen we binnen no time weer vragen over vage problemen met het domain.

stel alleen het ip van de server in bij dns. dit werkt al direct, maar om je provider te vriend te houden vul je de dns servers van je provider op de forwarders tab in.
Ik stelde dit zelf eerst ook altijd in zonder problemen. Kreeg alleen problemen bij het aanmaken van lokale records.
De client kon het lokale record dan wel en dan weer niet vinden.
De beste manier is idd de forwarders goed instellen.
Zo dus:
Afbeeldingslocatie: http://rene.dekkers.biz/Plaatjes/~Server/dns.JPG
In mijn geval een ADSL verbinding met de dns adressen 195.121.1.34 en 66. De client krijgt 192.168.1.10 toegewezen bij mijn.

Specs: Server, WS boven, WS beneden

Verwijderd

Topicstarter
mutsje schreef op dinsdag 26 juli 2005 @ 09:13:
[rml][ windows200X]Howto:roaming profiles & redirection & policies[/rml]
[rml][ 2000]Howto:Setup DHCP Server[/rml]
Mocht je meer willen ga je maar in de Howto guides sectie van WOS kijken. Staat in jip en janneke taal uitgelegd daar. gemakkelijker kunnen we het niet maken moeilijker wel.
Merci man echt wat ik nodig had, dit forum is echt van een hoog niveau, blij dat ik hier terecht ben gekomen.
Pagina: 1