Misschien is de titel niet helemaal helder, maar ik zal het proberen te verduidelijken. Ik heb verschillende bestanden welke op tab- of kommagescheiden manier zijn opgeslagen. Nou wil ik de kolommen in zo'n bestand sorteren, zodanig dat alle kolom(headers) op bijv. alfabetische volgorde komen te staan.Uiteraard moet alle data die in zo'n kolom ook netjes meeverhuizen. Dus:
Moet worden:
Let niet op de data, het gaat om het principe dat ik dus de kolommen met bijbehorende rijen gegevens wil sorteren. Nou kan ik me voorstellen dat dit nog gaat lukken bij <255 kolommen in Excel bijv. Maar ik heb soms datasets die honderden kolommen bevatten en tigduizend rijen. Een database zou een betere oplossing zijn, maar met de software die we gebruiken om deze data te verwerken gaat dat nog niet echt lukken momenteel.
Mijn vraag: is er software beschikbaar die kan doen wat ik wil?
code:
1
2
3
4
5
| geslacht leeftijd iq afstand A A 1 A B B 2 B C C 3 C D D 4 D |
Moet worden:
code:
1
2
3
4
5
| afstand geslacht iq leeftijd A A 1 A B B 2 B C C 3 C D D 4 D |
Let niet op de data, het gaat om het principe dat ik dus de kolommen met bijbehorende rijen gegevens wil sorteren. Nou kan ik me voorstellen dat dit nog gaat lukken bij <255 kolommen in Excel bijv. Maar ik heb soms datasets die honderden kolommen bevatten en tigduizend rijen. Een database zou een betere oplossing zijn, maar met de software die we gebruiken om deze data te verwerken gaat dat nog niet echt lukken momenteel.
Mijn vraag: is er software beschikbaar die kan doen wat ik wil?
www.tjeerd.net - To repeat what others have said, requires education, to challenge it, requires brains.