Toon posts:

Netwerk met een Mac en windows PC

Pagina: 1
Acties:
  • 4.134 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Zit me te orienteren op nieuwe pc (werk nu onder windows) en denk zelf aan een Mac. Ik heb een netwerk van 2 window PCs, en en van de PCs is aan vervanging toe. Nu is mijn vraag of het handig is om een Mac te kopen, terwijl de andere computer op windows draait. Dwz geeft het problemen om met twee verschillende systemen onderling toch te communiceren. Heeft iemand hier ervaring mee?Ik ben van plan om:
- foto / video editing
- office applicaties zoals excel, acces, word

Het is op termijn niet mogelijk de andere pc ook over te laten stappen van windows naar Mac, omdat Mac niet werkt met Autocad (professioneel gezien moet ik werken met dit pakket). Ook niet onbelangrijk, betekent het dat je qua software alles dubbel moet aanschaffen? Dwz eentje voor de mac en eentje voor de windows pc?

• lier
  • Registratie: Januari 2004
  • Nu online

lier

MikroTik nerd

Communicatie gaat prima, wat wil je eigenlijk communiceren ?

Licentie per computer, dat is een echte :Z vraag...

Het is trouwens ook mogelijk om zelf info bij elkaar te "sprokkelen" !

[ Voor 4% gewijzigd door lier op 25-07-2005 15:15 ]

Eerst het probleem, dan de oplossing

• SyS_ErroR
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 17:41
Windows en Mac OS X draaien prima in een netwerk :)

Sterker nog, ik heb hier in 1 netwerk 3 Windows bakken, 2 Linux bakken, en een iBook perfect draaien :), geen enkel probleem dus :Y)

Verwijderd

Mwa, hangt er van.. Ik ga nu door een mac/windows networking hell (samba in os xweigert te connecten met mijn server, geeft elke keer het bericht dat mijn username/pw fout intiep terwijl ik zeker weet dat het niet zo is..) Mijn ervaring is; netwerk gewoon lekker tussen twee pcs en/of twee macs, desnoods nog tussen pc en linux (samba werkt in linux bij mij wel normaal... :X).. Ik begin een beetje het geduld kwijt te raken en straks ga ik nog heel erg uit mijn slof, en ga ik hele enge dingen doen met apple users.. ;)

• OzBoz
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 16-06-2025

OzBoz

.:.H.:.I.:.P.:.

Verwijderd schreef op maandag 25 juli 2005 @ 15:52:
Ik begin een beetje het geduld kwijt te raken en straks ga ik nog heel erg uit mijn slof, en ga ik hele enge dingen doen met apple users.. ;)
Ik had er in het begin ook problemen mee.. totdat ik dezelfde username/password combi gebruikte op mijn twee PC's en Powerbook. Scheelt voor mijn gevoel een hoop shit. Hoewel het suf is dat het toen pas lekker werkte. Maar zoveel weet ik niet van netwerken dus ga er maar vanuit dat de rest aan mij lag :)

My Fizion | My 3D prints | LinkedIn

• Nitai
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 13-02 00:08

Nitai

Live the life you love.

Swedish_Sausage, het spijt me maar dan heb je het niet goed geconfigureerd. M'n Powerbook draait als een zonnetje met m'n Windows 2003 Server, m'n Debian servertje en 2 andere Windows XP pc's. Ik heb nooit problemen ondervonden met authenticatie of wat dan ook. Bestanden delen, etc gaat prima. Zelfs games spelen over het netwerk gaat perfect.

Op het werk, een complex netwerk van meer dan 3000 pc's etc. etc. draait m'n Powerbook als een tierelier. Meerdere netwerkconfiguraties kan MacOSX goed aan.

“Believe and act as if it were impossible to fail.” —Charles Kettering

• SandsOfArrakis
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 17:24

SandsOfArrakis

The Spice Must Flow.

Mijn Mac Mini hangt ook vrolijk in een Windows netwerk (samen met 4 PC's).

Enige probleem dat ik heb is dat het kopieren vanaf een Windows XP PC gigantisch langzaam gaat (ongeveer 1 mb per minuut :X ), terwijl het kopieren vanaf een Windows 2000 PC wel gaat zoals het behoort te zijn.

He who controls the Spice, controls the Universe.

Verwijderd

Nitai schreef op maandag 25 juli 2005 @ 16:00:
Swedish_Sausage, het spijt me maar dan heb je het niet goed geconfigureerd. M'n Powerbook draait als een zonnetje met m'n Windows 2003 Server, m'n Debian servertje en 2 andere Windows XP pc's. Ik heb nooit problemen ondervonden met authenticatie of wat dan ook. Bestanden delen, etc gaat prima. Zelfs games spelen over het netwerk gaat perfect.

Op het werk, een complex netwerk van meer dan 3000 pc's etc. etc. draait m'n Powerbook als een tierelier. Meerdere netwerkconfiguraties kan MacOSX goed aan.
Dan wil ik heel graag weten (en niet dadelijk er een topic aan verkwisten), wat ik verkeerd doe.. Mijn Windows 2003 Server draait op een domein, laten we zeggen dat dit domein "flap" heet.. Ik configureer geen aparte user in w2k3 voor de ibook; ik moet er met administrative rights opkunnen.. Om dus de file-sharing verbinding tussen mijn ibook en de server te leggen (aangezien DHCP vlekkeloos werkt), neem ik de volgende stappen..
Finder -> Go -> Connect to Server -> IP server, waarbij OS X vervolgens om het domein, user name en password vraagt.. in domein vul ik dus "flap" in, in het user name velt mijn server's username en het bijbehorende password.. En dan krijg ik een melding dat of mijn username en/of password fout is.. Wat ik al heb nagekeken:
- in OS X, mijn IP adres (en kijken in w2k3 of dat IP door mijn ISA Server wordt toegelaten, aangezien laatsgenoemde genadeloos alles blokt wat niet intern is [en met recht :+])
- user names (andere user names geprobeerd, met en zonder administrative rights, zonder effect)
Verder kan ik niet op dingen komen die ik nog zou moeten kijken.. Ik had begrepen dat OS X met Samba werkt, en ik heb juist goeie ervaringen met Samba in Linux (linux bak maakt wel direct verbinding)..

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 25-07-2005 23:17 ]

• MarcOSX
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 13-02 14:57
In tiger werkt samba niet meer met plain-paswoorden. Dat was in Panther nog wel het geval.
Mogelijk is dat je probleem? Met de informatie hier kan ik het niet controleren, maar je kunt onderstaande uitproberen om dit uit te sluiten.

Je kunt dit aanpassen:
1. open a terminal session
2. cd /etc
3. sudo vi nsmb.conf (NOT the smb.conf file...this may ADD a new file...)
4. add these lines...
[default]
minauth=none

5. save file (wq)

Uiteraard stuur je hierna voor samba plain-tekst paswoorden over je netwerk. Minder veilig, maar mogelijk deed je dat toch al.

Verwijderd

Finder -> Go -> Connect to Server -> IP server [cifs://ipnummer]

Werkt bij mij prima! Overigens vind ie mijn windows clients ook gewoon in de finder...
Het enige wat me stoort is het trage zoals MST_Morpheus ook al meldde. Is dat een bekend / fixbaar iets?

Verwijderd

MarcOSX schreef op dinsdag 26 juli 2005 @ 13:14:
In tiger werkt samba niet meer met plain-paswoorden. Dat was in Panther nog wel het geval.
Mogelijk is dat je probleem? Met de informatie hier kan ik het niet controleren, maar je kunt onderstaande uitproberen om dit uit te sluiten.

Je kunt dit aanpassen:
1. open a terminal session
2. cd /etc
3. sudo vi nsmb.conf (NOT the smb.conf file...this may ADD a new file...)
4. add these lines...
[default]
minauth=none

5. save file (wq)

Uiteraard stuur je hierna voor samba plain-tekst paswoorden over je netwerk. Minder veilig, maar mogelijk deed je dat toch al.
Ik werk idd met plain-passwords, zo'n grote issue is security nou ook weer niet (ook al heb ik ISA draaien). Gister trouwens ISA uitgezet; maakt geen verschil. Ik heb de stappen gevolgd zoals hierboven vermeld, alleen ipv van vi heb ik pico gebruikt, aangezien ik (met mijn beperkte terminal kennis) geen idee had hoe ik in vi uiteindelijk het bestand moest opslaan... :+ Hoort het bestand al te bestaan? In mijn geval was dat nl. niet zo, en zijn bovenstaande lijnen ook de enige lijnen die in het bestand staan.. En nog wil het niet uitmaken; ik krijg nog steeds een user name error.. Ik heb verder een beetje doorgezocht over de eventuele oorzaken dat het niet per sé aan os x zou hoeven liggen; zo zou het ook aan W2K3 kunnen liggen, althans hoe de server users en data encrypt, daar dus enkele instellingen veranderd die dan wel toegang zouden moeten verlenen; maar helaas...

• Remz-Jay
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 23-07-2025

Remz-Jay

PSEiKO

Zoals iedereen boven mij beaamt is netwerken op de bekende protocollen met andere systemen geen probleem.

Enige irritante puntje aan OSX vind ik dat ik iedere keer bij een reboot mijn windows shares opnieuw moet mounten, maar dat is mijn OSX n00bness waarschijnlijk :P

• MarcOSX
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 13-02 14:57
[quote]Verwijderd schreef op woensdag 27 juli 2005 @ 13:14:
[...]

Hoort het bestand al te bestaan? In mijn geval was dat nl. niet zo, en zijn bovenstaande lijnen ook de enige lijnen die in het bestand staan.. En nog wil het niet uitmaken;

Jammer. Het bestand hoeft niet te bestaan (bij mij bestond het ook niet, zie ook wat er tussen haakjes staat bij 3). Bij mij hielp het...

Verwijderd

Ik heb het opgelost; tooltje gedownload genaamt Microsoft User Authentication (voor de Mac), ik krijg dus gewoon een MS schermpje om op mijn domein in te loggen..:P
Pagina: 1