Toon posts:

[98se] Boot niet meer, reinstall zonder verlies gegevens?*

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hallo mensen,

Weten jullie of het mogelijk is om Windows 98 opnieuw te installeren zonder dat je je gegevens en programma's kwijt kan raken. Ik heb namelijk het probleem dat de computer tijdens het opstarten zegt dat hij de win.com niet kan vinden en dat mogelijk himem.sys is beschadigd. Dus daarom wil ik Windows 98 opnieuw installeren, maar zonder iets kwijt te raken.

Hebben jullie enige idee, aub?

Alvast bedankt voor de moeite.

• Guldan
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 27-03 18:46

Guldan

Thee-Nerd

je zou ook met een opstart diskette de bestanden terugkunnen zetten van de cd naar de goeie plek. Je kan 98 er wel overheen installeren maar ik heb dat nooit een goeie methode gevonden. Dan liever een verse installatie.

You know, I used to think it was awful that life was so unfair. Then I thought, wouldn't it be much worse if life were fair, and all the terrible things that happen to us come because we actually deserve them?

• Herby
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 17-01-2022

Herby

Stalknecht

Of je kunt de systeembestanden laten terug zetten. Uit mijn hoofd zat er in systeeminfo een tooltje. Bij extra systeembestanden terugzetten.

Compromis? Hoezo heb ik het mis dan?! | Geluk = gelul met een K | з=(•̪●)=ε

Verwijderd

Topicstarter
Oow oke. Ik heb nooit geweten dat dat ook zou werken, als je de bestanden terug zou zetten van de cd, maar dat is zeker wat ik ga proberen.

Het probleem is juist dat ik geen verse installatie kan doen, omdat er essentiele bestanden en programma's opstaan en die absoluut niet weg mogen :(. Heeft iemand misschien wel goede methode gevonden, wat dit mogelijk maakt?

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

win98 deed hier altijd lekke rmakkelijk over.
Bootfloppy erin (of direct vanaf cd booten) en 98 installeren. Hij smijt geen data weg namelijk, tenzij je zelf van tevoren formatteert.

Verwijderd

Topicstarter
HerbyNL schreef op maandag 25 juli 2005 @ 14:54:
Of je kunt de systeembestanden laten terug zetten. Uit mijn hoofd zat er in systeeminfo een tooltje. Bij extra systeembestanden terugzetten.
Het probleem dat ik vastloop tijdens het opstarten van Windows 98, nadat hij de melding geeft win.com kan niet worden gevonden.

Hij stopt dan met een DOS command prompt.

C:\

• DeluxZ
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 28-03 12:16

DeluxZ

Livin' the good life

harde schijf in andere pc zetten en dan je files backuppen ? :)

]|[ Apple Macbook Pro Retina 13" ]|[

• Herby
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 17-01-2022

Herby

Stalknecht

DeluxZ schreef op maandag 25 juli 2005 @ 14:58:
harde schijf in andere pc zetten en dan je files backuppen ? :)
Ja en dan wil je alle registries en settings ook gaan exporteren ?

Compromis? Hoezo heb ik het mis dan?! | Geluk = gelul met een K | з=(•̪●)=ε

• Creegfire
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 23-11-2025

Creegfire

Wow hey!

Dat is altijd de beste oplossing sluit de harddisk idd in een andere computer aan (zoals eerder gemeld) en je hebt je bestanden gebackupped en je kunt dan een nieuwe verse installatie doen :D

//Creegfire

Verwijderd

Topicstarter
Ik ga het volgende wel proberen.

Stap 1: Ik ga de bestanden die hij mist proberen terug te zetten vanaf de CD, oa win.com, himem.sys. Naar de goede plek op de C:\

Stap 2:
Mocht dat niet lukken, dan via XCOPY mijn documenten compleet kopieren, als de lukt ten minste ik heb namelijk geen idee of hij een 2de partitie heeft. Anders prik ik deze HDD wel in een andere computer.

Stap 3:

Windows 98 opnieuw installeren en hopen dat hij niks weggooit van programmas en bestanden |:(

Verwijderd

Gebruik een knoppix cd ( bootable ) en back-up je bestanden op een andere harddisk.
Het is misschien ook niet zo slim om belangrijke data op je windows partitie te zetten.
Als je 1 harddisk hebt , maak daar dan 2 partities van ( 1 voor windows , 1 voor data ).
Mocht er ooit weer iets zijn met windows ( wat eigenlijk wel vaak voorkomt ) ben je alleen je windows kwijt en geen belangrijke data.

• sanfranjake
  • Registratie: April 2003
  • Niet online

sanfranjake

Computers can do that?

(overleden)
"Start > Run > sfc" ook al geprobeerd? En misschien even scanreg doen met de restore opties aan. In de veilige modus booten moet dan natuurlijk nog wel kunnen, tenzij ik daar overheen heb gelezen...

Ik pas de topictitel nog even ietsje aan.
Windows 98 opnieuw installaren. > [98se] Boot niet meer, reinstall zonder verlies gegevens?*

Mijn spoorwegfotografie
Somda - Voor en door treinenspotters

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

sanfranjake schreef op maandag 25 juli 2005 @ 15:32:
"Start > Run > sfc" ook al geprobeerd? En misschien even scanreg doen met de restore opties aan. In de veilige modus booten moet dan natuurlijk nog wel kunnen, tenzij ik daar overheen heb gelezen...
Dat gaat niet lukken als win.com ontbreekt. ;)

Wat overigens ook nog een mogelijkheid is om vanuit c:\windows\options\cabs setup.exe te starten, maar het hangt een beetje van de install of of je die dir ook hbt en je de setup kan starten.
Pagina: 1