Hoi allen, ik wil graag hardware RAID1 met 2 SATA schijven draaien.
Ik heb een ASUS NCLV-D serverbordje met een SATA controller op het moederbord. Volgens de handleiding onder Storage:
Intel 6300ESB South Bridge supports:
- 2 x Serial ATA with RAID 0, RAID1 configuration and Adaptec Host RAID Technology
Ik heb de 2 SATA schijven van 400GB via de Adaptec RAID config-utility (CTRL-A) geconfigureerd voor RAID1 en bootable gemaakt.
Ik boot vanaf de (Gentoo minimum LiveCD 2005.0) en vervolgens controleer ik of er tijdens het booten iets van een md-device is gevonden. In de output van dmesg staat niets. In de /dev-directory zie ik niets wat er op lijkt en fdisk -l geeft alleen:
Na een 'modprobe raid1' staat onder andere deze tekst in de output van dmesg:
Tevens is er dan ook de file '/proc/mdstat' aangemaakt met de volgende inhoud:
Mijn vragen komen eigenlijk op het volgende neer:
- Ben ik nu op het goede spoor?
- Waar kan ik goede documentatie vinden over Hardware RAID onder Linux. (Ik weet van het bestaan van zoekmachines hoor!
Maar daar kom ik met m'n zoektocht toch iedere keer uit op handleidingen voor het configgen van Software RAID)
Ik kom bij die handleiding(en) over Software RAID ook de tool 'mdadm' tegen.
Moet ik die ook gebruiken voor Hardware RAID. Eerlijk gezegd ben ik een beetje bang om dat ik 'per ongeluk' Software RAID zit te configgen terwijl ik Hardware RAID wil draaien!
Ik heb een ASUS NCLV-D serverbordje met een SATA controller op het moederbord. Volgens de handleiding onder Storage:
Intel 6300ESB South Bridge supports:
- 2 x Serial ATA with RAID 0, RAID1 configuration and Adaptec Host RAID Technology
Ik heb de 2 SATA schijven van 400GB via de Adaptec RAID config-utility (CTRL-A) geconfigureerd voor RAID1 en bootable gemaakt.
Ik boot vanaf de (Gentoo minimum LiveCD 2005.0) en vervolgens controleer ik of er tijdens het booten iets van een md-device is gevonden. In de output van dmesg staat niets. In de /dev-directory zie ik niets wat er op lijkt en fdisk -l geeft alleen:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
| Disk /dev/sda: 400.0 GB, 400088457216 bytes 255 heads, 63 sectors/track, 48641 cylinders Units = cylinders of 16065 * 512 = 8225280 bytes Disk /dev/sda doesn't contain a valid partition table Disk /dev/sdb: 400.0 GB, 400088457216 bytes 255 heads, 63 sectors/track, 48641 cylinders Units = cylinders of 16065 * 512 = 8225280 bytes Disk /dev/sdb doesn't contain a valid partition table |
Na een 'modprobe raid1' staat onder andere deze tekst in de output van dmesg:
code:
1
2
| md: md driver 0.90.1 MAX_MD_DEVS=256, MD_SB_DISKS=27 md: raid1 personality registered as nr 3 |
Tevens is er dan ook de file '/proc/mdstat' aangemaakt met de volgende inhoud:
code:
1
2
| Personalities : [raid1] unused devices: <none> |
Mijn vragen komen eigenlijk op het volgende neer:
- Ben ik nu op het goede spoor?
- Waar kan ik goede documentatie vinden over Hardware RAID onder Linux. (Ik weet van het bestaan van zoekmachines hoor!
Ik kom bij die handleiding(en) over Software RAID ook de tool 'mdadm' tegen.
Moet ik die ook gebruiken voor Hardware RAID. Eerlijk gezegd ben ik een beetje bang om dat ik 'per ongeluk' Software RAID zit te configgen terwijl ik Hardware RAID wil draaien!