Toon posts:

[Gentoo 2005.0]Hardware RAID1 onder Linux

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hoi allen, ik wil graag hardware RAID1 met 2 SATA schijven draaien.
Ik heb een ASUS NCLV-D serverbordje met een SATA controller op het moederbord. Volgens de handleiding onder Storage:
Intel 6300ESB South Bridge supports:
- 2 x Serial ATA with RAID 0, RAID1 configuration and Adaptec Host RAID Technology

Ik heb de 2 SATA schijven van 400GB via de Adaptec RAID config-utility (CTRL-A) geconfigureerd voor RAID1 en bootable gemaakt.

Ik boot vanaf de (Gentoo minimum LiveCD 2005.0) en vervolgens controleer ik of er tijdens het booten iets van een md-device is gevonden. In de output van dmesg staat niets. In de /dev-directory zie ik niets wat er op lijkt en fdisk -l geeft alleen:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
Disk /dev/sda: 400.0 GB, 400088457216 bytes
255 heads, 63 sectors/track, 48641 cylinders
Units = cylinders of 16065 * 512 = 8225280 bytes

Disk /dev/sda doesn't contain a valid partition table

Disk /dev/sdb: 400.0 GB, 400088457216 bytes
255 heads, 63 sectors/track, 48641 cylinders
Units = cylinders of 16065 * 512 = 8225280 bytes

Disk /dev/sdb doesn't contain a valid partition table

Na een 'modprobe raid1' staat onder andere deze tekst in de output van dmesg:
code:
1
2
md: md driver 0.90.1 MAX_MD_DEVS=256, MD_SB_DISKS=27
md: raid1 personality registered as nr 3

Tevens is er dan ook de file '/proc/mdstat' aangemaakt met de volgende inhoud:
code:
1
2
Personalities : [raid1] 
unused devices: <none>

Mijn vragen komen eigenlijk op het volgende neer:
- Ben ik nu op het goede spoor?
- Waar kan ik goede documentatie vinden over Hardware RAID onder Linux. (Ik weet van het bestaan van zoekmachines hoor! :) Maar daar kom ik met m'n zoektocht toch iedere keer uit op handleidingen voor het configgen van Software RAID)

Ik kom bij die handleiding(en) over Software RAID ook de tool 'mdadm' tegen.
Moet ik die ook gebruiken voor Hardware RAID. Eerlijk gezegd ben ik een beetje bang om dat ik 'per ongeluk' Software RAID zit te configgen terwijl ik Hardware RAID wil draaien!

Verwijderd

Hoi,

Tenzij je een NCLV-DA (en dan dus ook een stuk of 6 SATA poorten) hebt bezit dit bord geen echte hardware matige RAID alleen zoals beschreven in de handleiding een "Host RAID" hetgeen effectief betekend dat de drivers 95% van al het werk doen. Dit werkt over het algemeen alleen goed met windows drivers en een erg select aantal linux sata drivers ( en voor de 6300ESB iig niet als mijn geheugen me niet in de steek laat). Je bent met md-raid iig wel op de goede weg aangezien dit inderdaad de enige manier is om raid werkend te krijgen op deze controller. Maar dat is inderdaad wel software raid. (in zoverre is dat niet erg aangezien de linux software raid over het algemeen sneller is dan de meeste HostRAID opstellingen).

Als je wel een NVLV-DA hebt zul je in de kernel moeten zoeken naar de driver voor de Adaptec AIC-8310 SATA controller (ik zie hem in 2.6 nergens staan, dus misschien dat je die dan bij ASUS vandaan zult moeten vissen, of het moet een AHCI compatible SATA controller zijn, maar dat moet je dan zelf maar even uitzoeken :-) ).

Verwijderd

Topicstarter
Thanx Falling!
Dat is nou nog eens een antwoord waar ik wat mee kan! _/-\o_
Nou, ik heb dus 'helaas' echt een NCLV-D -bordje, dus dat wordt dan toch software-raid. Als de snelheid (mogelijk) hoger ligt dan HOSTRaid opstellingen, vind ik het allang goed.

Dat brengt mij wel op de volgende vraag:
Als ik nu dus wel SoftwareRAID ga draaien met die twee SATA-schijven, moet ik ze dan nog wel in de Adaptec RAID config-utility (CTRL-A) in een ARRAY 'zetten'?
Of moet ik daar dan geen enkele ARRAY aanmaken voor die schijven?

• Z-Dragon
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 03:44
Dat maakt dan niets uit, want zolang je er geen drivers voor laadt wordt er door het OS niet omgekeken daarnaar.

^ Wat hij zegt.

Verwijderd

Topicstarter
Ok, dan kan ik nu 'los'
Bedankt allebei! :)

Verwijderd

Die array instelling maakt inderdaad niets uit. Als het systeem nog een ander OS draait zou ik juist geen arrays maken, anders zul je altijd zien dat dat OS wel support heeft voor zo'n raid controller en de eerste de beste bootloader of partitie utility die je gebruikt je hele linux raid opzet om zeep helpt.
(ookal zou dat met raid 1 als het goed niet gebeuren, beter het zekere voor het onzekere :) )

Edit: Ik type te traag, en.. tsja je hebt van die rare mensen hoor ;)

[ Voor 10% gewijzigd door Verwijderd op 25-07-2005 16:41 ]

Verwijderd

Topicstarter
Volgens mij heb jij het hier over Windows! ;) Ik ga toch geen Windows op m'n dure oogappeltjes zetten! :*)

• Boudewijn
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

hhij heeft het inderdaad over windows (ok BeOS mischien dan )

Zaram module kopen voor je glasvezelaansluiting?

Verwijderd

Topicstarter
Late nabrander:
Ik heb inmiddels SoftwareRAID 1 geconfigureerd met 'mdadm' en dit werkt lekker met de kernel waarmee Gentoo Linux 2005.0 - BootCD mee start..

En nu ga ik m'n kernel compileren, maar moet ik in m'n kernel dan wel of geen "Multiple devices driver support (RAID and LVM)" aanzetten?
Pagina: 1