Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien
Toon posts:

Waarom heeft telefoonkabel 4 aders?

Pagina: 1
Acties:
  • 8.839 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Weet iemand waarom telefoonkabel 4 aders heeft? Er worden er toch maar 2 gebruikt?
En kan je 2 lijnen over een kabel laten lopen?
In de search kan ik alleen maar dingen vinden over hoe je telefoon via utp kan laten lopen, maar niets hierover.

• -ET-
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 09:50

-ET-

Phone Home

ISDN heeft 4 aders nodig. Dus het kan een ISDN lijn zijn

• JumpStart
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

JumpStart

thinking of stardust

Dit stamt uit de goeie oude pre-ISDN tijd, waarbij je nog gewoon 2 analoge telefoonlijnen op 1 aansluiting kon krijgen. Het 2e paar was voor je 2e lijn.

ALL-CAPS WITH NO PUNCTUATION IS SO MUCH TRUER TO THE WAY THOUGHTS HURTLE OUT OF THE HUMAN BRAIN THAN CAREFULLY MANICURED AND PUNCTUATED SENTENCES COULD EVER BE

Verwijderd

Topicstarter
Dus nou kan ik nog steeds 2 lijnen gebruiken over 1 kabel?

• lier
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 13:26

lier

MikroTik nerd

-ET- schreef op maandag 25 juli 2005 @ 13:24:
ISDN heeft 4 aders nodig. Dus het kan een ISDN lijn zijn
Mmmmm, NOT
ISDN gaat ook gewoon over een aderpaar.

Eerst het probleem, dan de oplossing

• -ET-
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 09:50

-ET-

Phone Home

lier schreef op maandag 25 juli 2005 @ 13:26:
[...]

Mmmmm, NOT
ISDN gaat ook gewoon over een aderpaar.
hmmm dan ben ik zeker gek, ik was altijd in de veronderstelling dat ISDN 4 aders gebruikte.

• clevy
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 03-07-2024

clevy

It's a race !

vroeger was een draad voor de stroomvoorziening van de bel van een telefoontoestel.. in telefoon stopcontacten nog aangegeven als EB (Extra Bel). de 4e is aarde.

a word to the wise is more often the start of an argument than the help it ought to be

Verwijderd

Topicstarter
Maar die eb en aarde kan je toch ook gebruiken voor een 2e telefoonlijn?

• lier
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 13:26

lier

MikroTik nerd

Ben bang dat er dan erg veel overspraak gaat ontstaan.
Maar ehm.....KPN even bellen ?
Of even de Primafoon binnen wandelen ?

Eerst het probleem, dan de oplossing

• bjck
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 15-10 08:48
Hangt er wel vanaf wat er met deze vraag nu bedoelt wordt. Intern op de bekabeling of wat er binnenkomt vanaf KPN?

KPN voert soms 2 aders en soms 4 aders per woning in. (even grotere ISRA punten links laten liggen).

Elke telefonie dienst is een aderpaar, dus heb je 4 aders is het mogelijk om 2x PSTN telefonie te nemen. Of 2x ISDN2 (of 2x ISDN1) en dus ook 2x ADSL ;)

Een onderschrift moet altijd zinvol zijn.

Verwijderd

Vroeger hadden telefoonaansluitingen vier draden nodig (zoals hierboven al gezegd werd, voor aarde en de extra bel), tegenwoordig niet meer. Nu laten ze een tweede lijn over de twee draden die nu over zijn lopen!

ISDN heeft tot aan de NT1 twee draden nodig (ze moesten wel, stel nou dat je een tweede ISDN-aansluiting wou? of een extra analoge?), en vanaf de NT1 worden de bredere stekkers met 4 draden gebruikt.

• dreamscape
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 28-11 13:37
Verwijderd schreef op maandag 25 juli 2005 @ 13:30:
Maar die eb en aarde kan je toch ook gebruiken voor een 2e telefoonlijn?
Ja hoor, dat kan prima.
Zo werkt het bij mij thuis ook. Ik heb het binnenste aderpaar en mijn buurmeisje het buitenste paar. Als ik mijn rj11-stekkers verkeerd aansluit kan ik op haar lijn bellen dus.

Niet dat ik daar iets aan heb, want dan ben ik zelf niet meer bereikbaar...

[ Voor 9% gewijzigd door dreamscape op 25-07-2005 14:40 ]

Punctuality is the politeness of kings

Verwijderd

Topicstarter
lier schreef op maandag 25 juli 2005 @ 13:32:
Ben bang dat er dan erg veel overspraak gaat ontstaan.
Maar ehm.....KPN even bellen ?
Of even de Primafoon binnen wandelen ?
Hoe bedoel je overspraak?
Ik heb het nu zo aangesloten:
Lijn komt het huis binnen, en met kroonsteen rood op geel en blauw op groen gezet. Die gaan in de splitter, en dan gaat het via de zelfde lijn weer terug naar het telefoonstopcontact. Dat werkt.

• bjck
Achter je NT1 heb je het niet meer over telefonie en aderparen maar over ISDN bekabeling ;)

• n00bs
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 27-11 20:31

n00bs

Het is weer Zomer!

Ik vroeg mij dus ook af wat de functie was van die 2 aderparen en had geen zin een nieuw topic hiervoor te openen.

Nu lees ik overal dat met rood-blauw gebruikt voor de lijn (bij ADSL) naar de splitter.
Het vreemde was toenn ik het ooit bij mij thuis had aangelegd (geen ISRA punt) ik de oranje-witte paar heb gebruikt. En ik heb gewoon telefonie en ADSL...

• bjck
Vaak is Rood & Blauw de eerste keus. En oranje & wit voor tweede telefoonlijn ;)

Maakt dus niets uit verder.

[ Voor 17% gewijzigd door bjck op 22-09-2005 15:42 ]

• SnoeiKoei
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 28-11 16:29

SnoeiKoei

Koeien Snoeien Loeiend!

[paranoid mode]
3e en 4e ader zijn voor afluisteren. THEM, you know... De overheid... de mannen in zwarte pakken, die je in hun geblindeerde mercedi sleuren als je iets verkeerds hebt gezegd.
[/paranoid mode]

SuBBaSS: "SnoeiKoei, de topic-Freek"

• Goku33
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 25-11 14:32

Goku33

Ownage!

In mijn vorige huis hadden we al telefoonlijnen liggen, en adsl moest naar mijn kamer (waar de pc stond)... opgelost door gewoon de 2 ongebruikte draden van de telefoonlijn te gebruiken. Heeft altijd perfect gewerkt, nooit geen probleem van gehad.

• n00bs

n00bs

Het is weer Zomer!

Dus m.a.w. het maakt geen reet uit welk aderpaar je gebruikt? en beiden zijn kwalitatief gelijk?

• Hurricane
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 28-11 22:29

Hurricane

Alles is anders dan het lijkt!

Ik heb hier 2 utp (8-aders) kabels liggen van de meterkast tot aan zolder en gebruik de eerste kabel voor 2x analoog (fax+toestel) en 1x ISDN(Oude inbellijn voor het werk) en de andere gewoon voor internet. Nooit problemen mee gehad. Ze zeggen wel eens dat je geen isdn en pstn(analoog) door 1 kabel moet gooien ivm overspraak maar ik heb er zelf nog nooit problemen mee gehad.

• trigger808
  • Registratie: Mei 2004
  • Niet online
ik ben een beetje de draad kwijt (leuke woordspeling) :?
Goku333 schreef op donderdag 22 september 2005 @ 15:44:
In mijn vorige huis hadden we al telefoonlijnen liggen, en adsl moest naar mijn kamer (waar de pc stond)... opgelost door gewoon de 2 ongebruikte draden van de telefoonlijn te gebruiken. Heeft altijd perfect gewerkt, nooit geen probleem van gehad.
dus je krijgt adsl door 2 aders??
waarom is er dan utp? dat zijn 8 kabels, die zullen er echt niet voor niks zijn...

• the_stickie
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 14-09 11:46
UTP heb je voor netwerkbekabeling; daar heb je afhankelijk van de standaard paren meer voor nodig (10/100=2 paren) die dan nog eens goed geraaid moeten zitten om geen problemen te hebben (overspraak)....
Adsl is zeg maar het stukje van straat tot je modem...

[ Voor 29% gewijzigd door the_stickie op 22-09-2005 16:23 ]

• Hurricane

Hurricane

Dat stukje van de straat naar het modem is dan wel het stuk van de centrale waar de dslam staat via de HVD naar je modem en dat is (bijna) altijd meer dan 500m. Dat vind ik geen stukkie meer.

• n00bs

n00bs

Het is weer Zomer!

Hurricane schreef op donderdag 22 september 2005 @ 17:16:
Dat stukje van de straat naar het modem is dan wel het stuk van de centrale waar de dslam staat via de HVD naar je modem en dat is (bijna) altijd meer dan 500m. Dat vind ik geen stukkie meer.
Wat is dat het probleem dat je in huis maar een paar meter kabel mag hebben naar je splitter voor ADSL ;)
Dat zou dan werkelijk BS zijn

• Hurricane

Hurricane

Omdat er in de huizen vaak de verkeerder kabel word gebruikt zodat er veel instraling op de kabel komt en het signaal sterk verminderd in kwaliteit. Als je gewoon goede kabel gebruikt is het geen probleem.

• n00bs

n00bs

Het is weer Zomer!

Hurricane schreef op donderdag 22 september 2005 @ 17:32:
Omdat er in de huizen vaak de verkeerder kabel word gebruikt zodat er veel instraling op de kabel komt en het signaal sterk verminderd in kwaliteit. Als je gewoon goede kabel gebruikt is het geen probleem.
En wat is een goede kabel? want bij onze lokale electroboer hebben ze alleen TP kabels, terwijl mij STP een stuk beter lijkt... alleen zoek ik nog een goedkope shop voor die kabel :)

• the_stickie
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 14-09 11:46
Shielded kabel maakt alleen uit als je dan ook de goeie connectoren gebruikt en 1 kant aardt. Anders levert het in veel gevallen een slechtere signaalkwaliteit op.

• Luxx
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 20-05 12:47

Luxx

Hijs nu het zeil gezwind...

Voor al het telefoonverkeer worden 2 aders gebruikt, de andere 2 zijn heel simpel gewoon voor de 'sier'. Bij leggen van kabel is de prijs vaak sowieso al 90+% afhankelijk van het aantal meter graven, en dus maakt het niet zo veel uit om wat dikkere kabels te leggen, je weet maar nooit of er ooit een 2e lijjn, faxlijn ofzo nodig is. Ook wordt in sommige gevallen wordt als 'oplossing' voor een kabelbreuk(je) het andere paar gebruikt, vaak helpt dat.

Wel moet je natuurlijk een TP (twisted pair) kabel nemen, dat is minder gevoelig voor ruis enzo, zeker als je ADSL ofzo gebruikt een MUST dus. shielded heeft weinig meerwaarde...
In huis kan je je kabel voor het ADSL modem sowieso beter zo min mogelijk verlengen, zelfs met twisted kabel levert het gewoon signaal verlies op.

Als je door je huis de telefoon verlengt, bij kleine afstandjes dus, werkt een platte telefoonkabel (die zelden/nooit twisted is) vaak(altijd) overigens ook wel...

[ Voor 41% gewijzigd door Luxx op 22-09-2005 17:51 ]

HYEHEHEHEEHHEEHee, hier had iets zinnigs kunnen staan, maar dat is niet.

• pierre-oord
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 25-11 17:45
Volgens mij is TP (twisted pair neem ik aan dat je bedoelt) gewoon goede kabel. Slechte kabel is bijvoorbeeld die platte kabel waar de 4 aders gewoon naast elkaar liggen. Toch is de reden dat ADSL langzamer is dan kabel de lange lengte van de kabels, dus zou ik toch aanraden gewoon je modem in de meterkast ofzo te hangen, kan er nooit slechter op worden...

Ondernemer in tech (oud LOQED.com, nu UpToMore.com)

• Stewie!
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 13:29

Stewie!

Keen must die!

Verwijderd schreef op maandag 25 juli 2005 @ 13:25:
Dus nou kan ik nog steeds 2 lijnen gebruiken over 1 kabel?
Ja, en over dat 2e paar kan je dan weer ISDN van bijvoorbeeld Versatel leggen (4 isdn lijnen, 8 nummers). Klinkt gek, maar waar :)

• Jimbolino
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 26-11 02:08

Jimbolino

troep.com

ik heb al bij een groot aantal mensen adsl en telefoon over dezelfde kabel laten lopen...

gewoon ff onthouden welke kleuren je waarvoor gebruikt

The two basic principles of Windows system administration:
For minor problems, reboot
For major problems, reinstall

• Luxx
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 20-05 12:47

Luxx

Hijs nu het zeil gezwind...

Jimbolino schreef op donderdag 22 september 2005 @ 17:49:
ik heb al bij een groot aantal mensen adsl en telefoon over dezelfde kabel laten lopen...

gewoon ff onthouden welke kleuren je waarvoor gebruikt
Het splitten van de kabel, en deze vervolgens apart verlengen over de 2 paren van een TP telefoonkabel heeft in een normale situatie geen enkele meerwaarde boven het verder plaatsen van de splitter. Alleen als je toevallig je telefoon eerder wil aftappen, maar daar het modem nog niet wil plaatsen, kan dit een oplossing zijn (je telefoon splitten voor de ADSL splitter is een 100% no-go, je internet valt dan weg als je gaat bellen), je plaatst dan eerst de splitter, splitst handmatig het telefoonverkeer, en verlengt de kabel van je adsl splitter naar je modem... het verlengen van deze kabel kan met iedere twisted telefoonkabel, en dus ook prima op een extra paar in de bestaande bekabeling. Je moet niet te ver gaan met dit verlengen, want deze kabel verliest té veel signaal voor grote lengtes. Daarnaast wordt het niet ondersteund door diverse ADSL aanbieders.

HYEHEHEHEEHHEEHee, hier had iets zinnigs kunnen staan, maar dat is niet.

Verwijderd

die 2 paar werd vroeger gebruikt ( 1paar was voor vork-wek :het bel signaal +/-. het andere voor de spraak), tegenwoordig is dat niet meer nodig (betere electronica), alhoewel het militaire telefoonnet nog steeds 2paar gebruikt..

• n00bs

n00bs

Het is weer Zomer!

Verwijderd schreef op donderdag 22 september 2005 @ 18:18:
die 2 paar werd vroeger gebruikt ( 1paar was voor vork-wek :het bel signaal +/-. het andere voor de spraak), tegenwoordig is dat niet meer nodig (betere electronica), alhoewel het militaire telefoonnet nog steeds 2paar gebruikt..
je zou toch verwachten dat met die 2 extra aderparen extra hoge snelheden mogelijk zouden zijn ;)

Verwijderd

Luxx schreef op donderdag 22 september 2005 @ 17:56:
[...]

Het splitten van de kabel, en deze vervolgens apart verlengen over de 2 paren van een TP telefoonkabel heeft in een normale situatie geen enkele meerwaarde boven het verder plaatsen van de splitter. Alleen als je toevallig je telefoon eerder wil aftappen, maar daar het modem nog niet wil plaatsen, kan dit een oplossing zijn (je telefoon splitten voor de ADSL splitter is een 100% no-go, je internet valt dan weg als je gaat bellen), je plaatst dan eerst de splitter, splitst handmatig het telefoonverkeer, en verlengt de kabel van je adsl splitter naar je modem... het verlengen van deze kabel kan met iedere twisted telefoonkabel, en dus ook prima op een extra paar in de bestaande bekabeling. Je moet niet te ver gaan met dit verlengen, want deze kabel verliest té veel signaal voor grote lengtes. Daarnaast wordt het niet ondersteund door diverse ADSL aanbieders.
ff toevoegen:

twisted --> geen tot weinig kans op overspraak (het beinvloeden van EM-energie op de andere paren: levert namelijk storing op)
parallel --> kans op overspraak em -energie staan nl haaks op de geleider en geeft dus af op de andere paren

hoe hoger de Cat van de kabel --> hoe langer de afstanden van bv de computer tot de router.
hogere cat. is betere twist ( bv Cat 5 is minder goed als Cat6 / Cat5e).
dit tot een lengte van +/- 300 m.
meer als 300 meter is glasvezel.

Verwijderd

n00bs schreef op donderdag 22 september 2005 @ 18:22:
[...]

je zou toch verwachten dat met die 2 extra aderparen extra hoge snelheden mogelijk zouden zijn ;)
haha, leuke.. ;)

• Jimbolino
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 26-11 02:08

Jimbolino

troep.com

het is in de volgende situatie erg handig als je 4aderige kabel hebt, ipv 2 aderige:

- 2 of meer Telefoons in huis
- Computer op de bovenverdieping
- ISRA beneden
- Geen mogelijkheid om extra draad naar computer te trekken

kortom, ff knutsellen en je hebt met weinig moeite toch een adsl aansluiting :)

The two basic principles of Windows system administration:
For minor problems, reboot
For major problems, reinstall

Pagina: 1