Toon posts:

Antenne kabel in huis verdelen

Pagina: 1
Acties:
  • 1.007 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Ik geraak er niet meer aan uit :P

De situatie nu: één televisie in de living (beneden).
De situatie zoals we het zouden willen: één tv beneden, drie tv's boven ;)
Het probleem: hoe krijgen we een kwalitatief signaal naar boven?

Ik heb al gezocht en mooie informatie gevonden. Ook heb ik GoT al eens doorgezocht en gezien dat de kwaliteit van het beeld erg afhangt van de kwaliteit van je versterkers/kabel.

We hebben al coax kabel gekocht, van Belkin for digital. De tv-verkoper zei dat het goede kabel is en ik geloof hem wel.

http://www.antenne-kabels.nl/#rijg
Ik zal het volgens het rijg systeem doen.

Ik koop de GHV20E, sluit die aan waar de kabel binnenkomt in het huis, op de uitgang zet ik een hirschmann antenne splitter (deze: http://www.elektronica-online.nl/content_details.php?id=215) en sluit op uitgang 1 de tv beneden aan, op uitgang twee komt de kabel die naar boven gaat. De kabel die boven komt krijgt nog een splitter met 2 uitgangen (tv voor in kamer moeder & doorgeven), daarop komt nog een splitter (tv in zus kamer + naar mijn kamer).
Ik gebruik op alle kabels een f-connector, omdat die beter zijn. Is dat goed?

Om het duidelijk te maken:
Afbeeldingslocatie: http://img317.imageshack.us/img317/1549/setup3sq.gif
l33t paint skillz :)

To summarize:
  • Is de setup zoals in de tekening aangegeven juist?
  • Zal ik goede beeldkwaliteit hebben?
  • Zijn er nog zaken waarop ik moet letten?
  • Suggesties?

[ Voor 15% gewijzigd door Verwijderd op 25-07-2005 12:52 ]

• BartNL
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 14-02 16:55
voor beste kwaliteit een GHV20M (of een GHV20E met een Multitap AFC 1641) nemen en vandaar 4 kabels trekken (ster systeem). Je hebt dan wel meer coax maar weet dan wel zeker dat het beeld op alle 4 de aansluitingen even goed is. In jouw setup (rijgsysteem) zal de laatste aansluiting het minste signaal hebben omdat elke tap dempt.

• psy
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 22-01 08:50

psy

Heb hier thuis ook allemaal Hirschmann, perfect spul.
Heb het wel gedaan zoals BartNL ook al aangeeft, dat is wel de betere setup! Maar dat moet natuurlijk wel kunnen...

8.960 Wp - 16 kW Daikin L/W - 2 x MHI L/L - gasloos sinds 2017 - Loxone - SAP/IS-U/ABAP - rijdt nog LPG ;-)

Verwijderd

Topicstarter
Alvast bedankt voor de antwoorden!

Het probleem is dat we niet teveel kabel door de muur kunnen laten lopen (we willen geen drie van die dikke coax kabels erdoor trekken :X ).
Ik zit op het laatste punt (Tv in mijn kamer) en ben van plan om daar een tv tuner kaartje aan te hangen. Zal die kwaliteit merkelijk slechter/minder zijn?

Om even een idee te geven van de afstanden:
Huiskamer-> moeder: 15 meter
Moeder -> zus: 2 m
Zus -> Ik: 7 m
In totaal dus een kleine 30 meter...

Het ster systeem is bijna niet te doen. Welke elementen neem ik best voor een rijg systeem?

Wat is overigens het verschil tussen een aftakelement http://www.elektronica-online.nl/content_details.php?id=7485 en een multitap http://www.elektronica-online.nl/content_details.php?id=215 ? Welke heb ik nodig?

En nog eens erg bedankt voor de antwoorden al, jullie helpen me er veel mee O+
Als je nog tips of ideeen hebt, laat maar komen!

[ Voor 23% gewijzigd door Verwijderd op 25-07-2005 14:48 ]

• psy

psy

Oh het kan zeker hoor; het wordt bij Hirschmann ook als een van de mogelijkheden gezien. Ken je de volgende brochure:

http://www.hirschmann.nl/...89_handboek_nederland.pdf

Daar staat heel veel bruikbare info in.

8.960 Wp - 16 kW Daikin L/W - 2 x MHI L/L - gasloos sinds 2017 - Loxone - SAP/IS-U/ABAP - rijdt nog LPG ;-)

• BartNL
je eigen setup zou best kunnen werken. Wat je ook nog kunt proberen is om vanaf je eerste tap op uitgang één een tap te maken waar je huiskamer en moeder op aansluit en op de tweede uitgang een tweede tap voor jou en je zus.
Ik denk dat je met je eigen setup ook al een heel eind komt en wanneer beeld op jouw TV en die van je zus tegenvalt zou je aanpassingen kunnen doen. De Hirschmann spullen die gebruikt zijn in ieder geval prima kwaliteit.

• psy

psy

Aftakelelement is voor een aftap, één is voor een eindaansluiting, en de ander is om door te gaan naar meer aansluitingen.
De multitap is een echte verdeler. Kijk maar op de afbeeldingen op die dingen zelf, die zijn anders.

Ik zou echter bij voorkeur een antenne aansluitdoos pakken (is alleen wat duurder) want dat staat net even netter:

http://www.elektronica-online.nl/content_details.php?id=299

[ Voor 29% gewijzigd door psy op 25-07-2005 14:59 ]

• BartNL
de hierboven genoemde folder van Hirschmann bevat goede voorbeelden. Idee is eigenlijk dat je bij ingang een vaste versteking genereerd en dat je de taps zo opbouwt dat signaal op alle aansluitpunten ongeveer gelijk is. In de praktijk zal je coax kabel dempen en zal het aansluitpunt dichtst bij je versterker het meeste signaal krijgen en signaal verste weg op jouw kamer minste. Wanneer je niet voor demping korrigeert in je taps moet je misschien de versterker zo ver open draaien voor ontvangst in verste aansluitpunten dat de aansluiting in de huiskamer overstuurd raakt.

In jouw geval zou dus de eerste tap de hoogste demping moeten hebben en de laatste de laagste. Lijkt mij handigste dat je het voorbeeld uit de Hirschmann folder pagina 11 volgt. Nadeel daarvan is voor jouw natuurlijk dat die wandkontaktdozen eigenlijk in de muur moeten ;)

Voorbeelden in het Hirschmann boek is zoals een vakman het moet aanleggen. Als doe-het-zelver is jouw setup best te proberen en zou je i.p.v. demping in doorlusdozen e.d. ook gewoon wat extra lussen in kabel naar TV in kamer kunnen leggen.

Verwijderd

Topicstarter
_/-\o_ _/-\o_ _/-\o_ _/-\o_ _/-\o_
Hulde aan psy en BartNL!!
Jullie helpen mij echt onwijs goed! O+

Nog een vraagje:
Afbeeldingslocatie: http://www.elektronica-online.nl/productimages/500.jpg
Hoe zit dat in elkaar? Moet je de input daar ergens aan de achterkant steken en komen er dan twee outputs uit (aan de voorkant)? Werkt die met F-connectoren?
Moet je die doosjes in de muur monteren? Of kan dat ook erop (op de muur)?

Probleem 2:
We hebben geen echte aansluitdoos voor televisie, enkel een gat in de muur waar een zwarte kabel door loopt. Hoe los ik dat het beste op? We hebben een klein eindje kabel dat eruit komt maar als ik daar zo'n F-connector op moet zetten... B)
Afbeeldingslocatie: http://img347.imageshack.us/img347/606/kabelinmuur5kf.jpg
Dit is hoe het eruit ziet

Erg bedankt voor de link naar die handleiding van Hirschmann, handig ding!
Voorbeelden in het Hirschmann boek is zoals een vakman het moet aanleggen. Als doe-het-zelver is jouw setup best te proberen en zou je i.p.v. demping in doorlusdozen e.d. ook gewoon wat extra lussen in kabel naar TV in kamer kunnen leggen.
Que? (8> Ik begrijp het niet zo goed :X

Dat gaan nog serieuze kosten worden zie ik :/

[ Voor 16% gewijzigd door Verwijderd op 25-07-2005 15:18 ]

• psy

psy

Verwijderd schreef op maandag 25 juli 2005 @ 15:16:Hoe zit dat in elkaar? Moet je de input daar ergens aan de achterkant steken en komen er dan twee outputs uit (aan de voorkant)? Werkt die met F-connectoren?
Moet je die doosjes in de muur monteren? Of kan dat ook erop (op de muur)?
Nee geen F-connectoren. De kabels moeten gestript worden (staat ook in de handleiding). Het plaatje kan je losschroeven met de zichtbare schroef, en dan komen beide aansluitingen bloot te liggen.De INPUT kabel komt links, de OUTPUT kabel die dus verder gaat komt rechts. Deze moet je op de een of andere manier weer verder leggen.
Je kan ze in een uitsparing monteren, alle nieuwbouwhuizen hebben daar aparte uitsparingen voor, maar je kan ze ook als opbouw monteren. Dan moet je een opbouwkastje erbij kopen.

De afbeelding die je laat zien zou best wel eens geschikt kunnen zijn! Moet je eens kijken of er een frame inzit waar ook links en rechts nog boutjes/schroefjes zichtbaar zijn, of uitsparingen daarvoor.
[...]

Que? (8> Ik begrijp het niet zo goed :X
Elke meter coaxkabel heeft ook demping in zich. Hoe meer kabel je gebruikt, hoe meer demping er optredt. Dit kan je dus ook gebruiken als een relatief goedkope manier om extra demping aan te brenhgen als je merkt dat er bij je eerste aansluiting te veel signaal aankomt en je de versterker niet omlaag wil draaien omdat anders de achterste aanlsuiting teveel verliest. Je kan dan voor de eerste aansluiting gewoon meer kabel ACHTER het aansluitpunt/aftakpunt gebruiken zodat er meer demping voor die TV ontstaat :9

Verwijderd

Topicstarter
Het plaatje kan je losschroeven met de zichtbare schroef, en dan komen beide aansluitingen bloot te liggen.De INPUT kabel komt links, de OUTPUT kabel die dus verder gaat komt rechts. Deze moet je op de een of andere manier weer verder leggen.
Nu begrijp ik het niet meer...
Wat is dan het nut van dat plakkaatje erop te zetten?
Dit is hoe ik het begrijp zoals jij het uitlegt:
Afbeeldingslocatie: http://img347.imageshack.us/img347/4476/connector8cb.gif
Ik moet nog een kabel hebben om naar aftakpunt nummer 2 & 3 te gaan! Moet ik daar dan weer een splitter op zetten?
Bestaan er geen zo'n opbouwdozen met een splitter in één? Dus één input, twee outputs.

Ik volg deze tekening en dan zou het toch moeten lukken?
Afbeeldingslocatie: http://img347.imageshack.us/img347/3973/desetup3wr.jpg
Die aansluiting rechts gaat naar tv in huiskamer, rest gaat naar boven.

• BartNL
nee de coax aansluitingen die je ziet zijn bedoeld voor tegelijkertijd aansluiten van radio en TV. De kabel vanaf je versterker en doorvoer naar volgende punt sluit je aan via schroefverbindingen. De kabel uit je muur sluit je aan op zo'n schroefverbinding en de kabel die je doortrekt naar volgende TV ook.

Je zou ook pagina 10 van het Hirschmann boek kunnen nemen. Dat komt goed overeen met je eerste opzet. Voor huiskamer neem je dan een GEDU20, moeder en zus een GEDU15 en jij een GEDU10 aansluitdoos. Aangezien jouw kamer de laatste is zet je daar zo'n afsluitweerstand (waar je bij de andere dozen de doorverbinding hebt gemaakt) op. De dozen monteer je in opbouwranden met afdekplaatjes. Effe allemaal clickable gemaakt ;)

Met zo'n setup krijg je echt een goed signaal op elke kamer.

[ Voor 46% gewijzigd door BartNL op 25-07-2005 18:02 ]

• psy

psy

Nu begrijp ik het niet meer...
Wat is dan het nut van dat plakkaatje erop te zetten?
Je verwart het met de radio/tv aansluitingen die er op zitten!
Er zitten twee ZICHTBARE "normale"coax aansluitingen op, een voor de radio, een voor de tv. Deze zijn alléén voor output. Deze moet je niet gebruiken om door te lussen!

De doos zelf krijgt het signaal binnen via de aansluiting met het pijltje naar boven (zie foto). Dit signaal wordt gefilterd naar de coax aansluiting voor je radio/TV op die plek!
Het ongefilterde signaal kan je weer verder gebruiken, daarvoor zit nog een aansluiting RECHTS van de aansluiting waar de input bij het pijltje binnenkomt. Hier moet jij dus op "verder-rijgen".

edit Bart was me voor :)

[ Voor 15% gewijzigd door psy op 25-07-2005 17:23 ]

Verwijderd

Topicstarter
Prachtig, prachtig!

Bedankt!

Nog een kleine verrassing voor jullie: http://www.hallmark.com/E...p?a=5373771434283M000000N :>

Ik ga die dingen asap bestellen, als ik nog vragen heb hoor je het van me. Ik zal ook laten weten hoe het afloopt (of het goeie kwaliteit is).

• psy

psy

• Coen Rosdorff
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online
Gebruik of rijgdozen, of einddozen met multi-taps. En dan wel AFC 0811 / 1211 of 1611.
Met een VFC 0421 (Geen multi-tap maar een distribution unit (verdeler) wordt het echt niets.

Eerst voor jezelf (en voor ons :)) een goede tekening maken met alle componenten, kabel lengtes en dempingen.

Een dergelijke setup is wel heel erg appart trouwens.
Een setup met 1 AFC 1211 + 1 AFC 1641 zou ik eerder zien zitten.

[ Voor 19% gewijzigd door Coen Rosdorff op 26-07-2005 03:11 . Reden: Aanvullingen ]

• Matthijs
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 01-12-2025
Verwijderd schreef op maandag 25 juli 2005 @ 18:58:
Prachtig, prachtig!

Bedankt!

Nog een kleine verrassing voor jullie: http://www.hallmark.com/E...p?a=5373771434283M000000N :>

Ik ga die dingen asap bestellen, als ik nog vragen heb hoor je het van me. Ik zal ook laten weten hoe het afloopt (of het goeie kwaliteit is).
lol heb niets met dit topic te maken maar moest wel lachen toen ik die kaart zag :P

• BartNL
bedankt voor de kaart! Ik zou het op prijs stellen wanneer je laat weten hoe installatie al dan niet werkt (8>

Verwijderd

Topicstarter
Ben deze middag naar de elektronica-winkel gegaan en heb daar m'n gerief gekocht. Zij verkochten blijkbaar geen Hirschmann, maar drukten me op het hart dat het merk Kathrein even goed is.
En wie ben ik om dat niet te geloven? ;)
Ik ben dus thuisgekomen met:
  • Kathrein VOS 2/FB versterking 0-20dB
  • Soundex einddoos SED601
  • Verzwakker 16dB, 12db & 8,5 db
  • Genoeg F-connectors
  • Coax-kabel
IK heb al een kleine setup gedaan van de opstelling, ik heb namelijk al de huiskamer-tv en de tv van m'n zus aangesloten... Het beeld is :9~ :9 :o :*) _/-\o_ })

Ik zal wel eens foto's maken van de beelden op de tv's wanneer het helemaal geinstalleerd is, maar momenteel ziet het er werkelijk goed uit.
Pagina: 1