Toon posts:

mijn ATI Radeon X850XT 256 MB PCI-e zuigt ???

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Dag mensen,

Ik heb vorige week een nieuwe pc gekocht, was wel es nodig.
Intel P4 3.4Ghz, 2GB DDR2, bla bla bla
en dus een ATI Radeon X850XT 256 MB PCI-e.

Dus ik denk, leuk ff wat spellen installeren die echt goed naar voren komen (D3, HL2, Farcry).
Maar om het even kort te houden (het kan altijd langer hoor :) ) mijn kaart wordt door spellen gewoon niet herkent. Nu weet ik niet of dat te maken heeft met PCI-e ipv AGP, maar hier even een voorbeeld.
Farcry heeft sinds patch 1.3 (zit nu op 1.32) HDR als optie. Wat blijkt uit de log file (want ik zag namelijk geen verschil van voor 1.3) "HDR RENDERING DISABLED" en waarom? Omdat "DETECTED GFXCARD UNKNOWN" hij gewoon dus de kaart niet herkent.
Tevens als ik die configurator draai die erbij zit en Auto-detect klik, is mijn machine LOW en staat alles op LOW. Tsja.. ok, das 1. (HDR staat default on dus dat is het probleem niet)

Verder met D3 en HL2 zie ik gewoon af en toe van die bewegende textureblokken (ja kan het niet echt uitleggen, maar het is niet zoals het hoort.

Tevens heb ik het idee dat openGL gewoon een probleem is bij die kaart (of misschien ATI),
want spellen als www.tenebrae2.com (welke wel gewoon op een ATI X800 AGP draait) doen het gewoon niet (goed).

Ondanks dat (en ik weet niet eens of dat kan) heb ik het idee dat mijn pc gewoon TE nieuw is.
Sommige systeeminfo programma's herkennen gewoon niet me gfx kaart vanwege pci-e.

Maar hebben meer mensen dit probleem ???
Ik heb meer problemen met die kaart (V-sync, initializing, forcing, etc.) maar dat kom later wel, eerst wil gewoon dat spellen/programma's mijn kaart herkennen.

Alvast bedankt.

• Cyphax
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 17:10

Cyphax

Moderator LNX/AI
Hmm. Die spellen kijken normaal gesproken naar je drivers, niet naar je hardware. Dus; welke drivers heb je geinstalleerd?

Saved by the buoyancy of citrus

• N-Freak
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 15:48
Je kaart ondersteund geen HDR.

Dat doen op het moment van posten alleen de nVidia Geforce 6 en 7 serie.

Verder; heb je al je drivers geïnstalleerd?

Verwijderd

Topicstarter
Uiteraard heb ik de laatste drivers, laatste WinXP home SP2, alles wat ook maar geupdate kan worden ge-update...

Maar is dat echt serieus ?? is HDR een pure NVidia ondersteuning??? kan me niet voorstellen. Het is toch gewoon een techniek die in DX9 zit ?? en die ATI van mij heeft hardwarematige DX9.... of zie ik iets over het hoofd?

[ Voor 51% gewijzigd door Verwijderd op 25-07-2005 11:50 ]

• N-Freak
Het heeft te maken met Shader Model 3.0 (SM 3.0). Dat ondersteunen de huidige Ati kaarten nog niet.

En dat de configurator van Far Cry alles op 'low' zet, komt inderdaad doordat hij je kaart niet herkent, maar dat maakt niets uit. Gewoon spel opstarten in het menu alles op z'n hoogst, wat met je kaart moet kunnen, en spelen maar.

Verwijderd

Heb je 3dmark 05 al gedaan? check anders even of je score klopt met wat je zou moeten halen (iets van 5700~6000 ofzo gok ik)

Verwijderd

Verwijderd schreef op maandag 25 juli 2005 @ 11:53:
Heb je 3dmark 05 al gedaan? check anders even of je score klopt met wat je zou moeten halen (iets van 5700~6000 ofzo gok ik)
Het kan ook 5400 zijn ofzo :P laten we zeggen tussen de 5300 en de 6000 gemiddeld ;)

Verwijderd

Topicstarter
N-Freak schreef op maandag 25 juli 2005 @ 11:53:
Het heeft te maken met Shader Model 3.0 (SM 3.0). Dat ondersteunen de huidige Ati kaarten nog niet.

En dat de configurator van Far Cry alles op 'low' zet, komt inderdaad doordat hij je kaart niet herkent, maar dat maakt niets uit. Gewoon spel opstarten in het menu alles op z'n hoogst, wat met je kaart moet kunnen, en spelen maar.
Ja ATI heeft Shaders 2.1, dat haalde ik uit de ATI Tray Tool. En vanaf Shaders 3.0 ondersteunt dus HDR hmmm. Das balen dan. Maar wat Farcry en spellen betreft zet ik idd gewoon "handmatig" alles op ultra high en lopen. Maar wel vaag. Denk je het nieuwste van het nieuwste te hebben....

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op maandag 25 juli 2005 @ 11:53:
Dat was 5948, maar heeft 3dmark 05 ook al HDR testen dan?
En wat heeft dit met mijn probleem te maken???

[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 25-07-2005 12:03 ]

• N-Freak
Verwijderd schreef op maandag 25 juli 2005 @ 12:02:
[...]

Dat was 5948, maar heeft 3dmark 05 ook al HDR testen dan?
Nee, dat was zijn punt niet. Hij wilde je score weten om te kijken of je kaart goed benut is. En dat is hij.

Ik denk dat het allemaal wel goed loopt, maar niet naar je zin, je moet gewoon aan je nieuwe hardware wennen, na een tijdje heb je door 'hoe en wat'.

Verwijderd

Topicstarter
N-Freak schreef op maandag 25 juli 2005 @ 12:04:
[...]

Nee, dat was zijn punt niet. Hij wilde je score weten om te kijken of je kaart goed benut is. En dat is hij.

Ik denk dat het allemaal wel goed loopt, maar niet naar je zin, je moet gewoon aan je nieuwe hardware wennen, na een tijdje heb je door 'hoe en wat'.
Nou het loopt dan idd niet naar mijn zin, want spellen komen nu (druppelend) op met HDR (en dat ziet er VET mooi uit). Dus ik ga es kijken wat ik dan kan regelen.

Tnx voor de reacties.

• martijn_tje
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 05-08 19:01
Voor HDR is in principe geen SM 3.0 nodig. Met SM 2.0 is ook HDR mogenlijk. Alleen geen OpenEXR HDR. Het ligt dus aan de drivers van je kaart dat je geen HDR kan draaien. ATI kaarten onder steunen namelijk wel SM 3.0

Quote van CJ uit het Geforce 7 GTX topic:
Er zijn verschillende implementaties van HDR. OpenEXR is een vorm van HDR implementatie. Deze vorm is niet als standaard in DirectX opgenomen als onderdeel van SM3.0.

In DirectX is ook HDR mogelijk dmv SM2.0. Zie ook RTHDRIBL demo, ATi HDR Demo, Ruby demos, HL2 en Far Cry The Project.

Beide zijn dus vormen van HDR en er is niet eentje die "meer HDR" is dan een ander. Voordeel van de SM2.0 implementatie is dat MSAA mogelijk is en dat dit ook op nVidia kaarten werkt (die dus beide HDR vormen ondersteunt).

Quote: "OpenEXR is one standard of HDR" dus niet "OpenEXR is THE standard of HDR". Als je het artikel ook nog eens verder doorleest, dan zie je dat Lombardi zelf ook zegt dat Blooming vaak voor een volledige implementatie van HDR wordt aangezien, maar dat dit maar een klein onderdeel is en er veel meer bij komt kijken.

Sony A6600 + Sigma 16 f/1.4, Tamron 17-70 f/2.8, Sigma 30 f/1.4, Sigma 56 f/1.4, Tamron 70-180 f/2.8 en Meike Mk320

• KneoK
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 16:30

KneoK

Not in a million lightyears

martijn_tje schreef op maandag 25 juli 2005 @ 16:54:
Voor HDR is in principe geen SM 3.0 nodig. Met SM 2.0 is ook HDR mogenlijk. Alleen geen OpenEXR HDR. Het ligt dus aan de drivers van je kaart dat je geen HDR kan draaien. ATI kaarten onder steunen namelijk wel SM 3.0

Quote van CJ uit het Geforce 7 GTX topic:
[...]
Nee, het is niet zo dat Ati kaarten SM3.0 ondersteunen. Het is wel zo dat, mits de spelmaker het goed implementeert, een Ati kaart in SM2.0 gewoon HDR ondersteunt. Alleen is het bij Farcry waarschijnlijk zo dat men dus gebruik heeft gemaakt van OpenEXR HDR dat dus alleen door SM3.0 (dus NVidia GF6 & 7) wordt ondersteund.
In Farcry kun je overigens wel SM2.0b activeren, weet niet meer hoe, maar da's vast wel te vinden. Je krijgt er geen HDR door, maar het zou wel iets moeten schelen.

Het ligt in ieder geval niet aan de drivers, maar aan de implementatie van de spelmakers.

[ Voor 6% gewijzigd door KneoK op 25-07-2005 17:04 ]

Pagina: 1