[2000] Outlook kan Exchangeserver niet vinden, OWA wel*

Pagina: 1
Acties:
  • 181 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• CmdrKeen
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 25-03 16:41

CmdrKeen

Krentenboltosti

Topicstarter
Hoi :) Een raar probleempje met Active Directory in Windows 2000: in één site (Antwerpen) kunnen clients niet met Outlook naar Exchange connecten maar wél via OWA bij hun mail. Ik denk dat ik een configuratiefout gemaakt heb in de DNS in die site, maar ik kom er maar niet achter wat er mis gaat. De client geeft de melding dat de Exchange-server niet beschikbaar is.

Het is een AD met vijf sites: Rotterdam, Nijmegen, Amsterdam, Antwerpen en een backup-site waar een paar extra DC's draaien voor als alles eens goed de soep in draait. Rotterdam en Antwerpen hebben elk een eigen mailserver. De andere vestigingen gebruiken de mailserver van Antwerpen.

Afbeeldingslocatie: http://www.tweakers.net/ext/f/63110/thumb.jpg

Elke site heeft ten minste één domain controller, global catalog en DNS-server. In alle sites draait WINS waarbij elke WINS-server repl partner is van alle andere WINS-servers. De DNS is AD-integrated. De mailserver van Antwerpen kan vanuit alle locaties prima geresolved worden. Vanuit andere vestigingen kan ik ook de agenda's openen van de accounts in Antwerpen.

Wat ik geprobeerd heb:
- Outlook vanuit een andere vestiging configgen voor een account in Antwerpen. Dit werkt prima!
- Een client uit het domein gehaald (in een werkgroep Blaat gezet) en geconnect naar de mailserver in Antwerpen. Vanuit elke vestiging gaat dit prima maar niet vanuit Antwerpen zelf.
- DHCP, DNS en WINS opnieuw geïnstalleerd op DCAW01.
- Telkens tussen alle tests door twee uur gewacht; replicatie staat op 15 minuten (gaat naar 180 minuten als alles werkt).
- "." weggehaald als TLD uit de DNS en forwarders naar de DNS van de lokale providers ingesteld.
- hosts. ingesteld op de client zodat de NetBIOS-naam van de mailserver bekend is. Dit is die toch wel aangezien WINS draait (node type 0x8, dus eerst WINS checken, dan broadcasten). Geen resultaat.

Verder de DNS eens alles laten loggen. Op verzoek kan ik het logfiletje mailen, gooi het liever niet publiekelijk on-line. Zelf heb ik er niet veel in kunnen ontdekken.

De Event Viewer geeft geen foutmeldingen met betrekking tot Exchange (ja, als er een server uit staat zegt-ie dat-ie niet kan repliceren, maar dat lijkt me normaal). Af en toe een fout password, maar dat is ook normaal en de clients kunnen met OWA dus *wel* in hun account!

Ik denk zelf dat het met DNS te maken heeft, aangezien WINS prima werkt en de mailserver zonder problemen geresolved kan worden. De clients kunnen zich prima aanmelden op het domein en kunnen overal bij waar ze bij moeten kunnen, alleen kan Outlook dus niet bij de Exchangeserver...

Alle servers zijn Windows 2000 Server SP4 en alle clients zijn Windows XP Pro SP2. Iedereen maakt gebruik van IE 6.1 SP1. Om te troubleshooten heb ik alle interne firewalls en virusscanners uitgezet. Tussen de vestigingen is alle netwerkverkeer transparant.

Weet iemand wat ik verkeerd gedaan heb? Alleen al een manier om te tracken hoe de client bij de server probeert te komen zou enorm helpen (hoe de naam geresolved wordt, waar de pakketten naartoe gaan, enz).

/edit:
Ik heb ook geprobeerd of 10.0.0.60 instellen als DNS-server overal (op de DC, op de Exchange-server en in de clients) het probleem zou oplossen, maar jammergenoeg maakte dat niets uit.

[ Voor 4% gewijzigd door CmdrKeen op 25-07-2005 11:22 ]

Bloed, zweet & koffie

• mutsje
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 24-03 15:48

mutsje

Certified Prutser

als het via owa wel werkt en niet via de normale outlook gui zou je eens moeten kijken wat er op de firewall gedropped wordt als die er tussen hangt. Verder kan je vanaf de client waar het niet werkt met nslookup de server resolven? Staat als DNS de server ingesteld op de client of de IPS?

• CmdrKeen

CmdrKeen

Krentenboltosti

Topicstarter
Tussen de client en de server zit geen firewall; ze zitten in hetzeflde fysieke netwerk (zelfde switch zelf) en de Windows-firewall staat uit.

NSLookup geeft het volgende (gedaan vanaf een client in Antwerpen):
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
H:\>nslookup mailaw
*** Can't find server name for address 192.168.3.3: Non-existent domain
*** Default servers are not available
Server: UnKnown
Address: 192.168.3.3

Name: mailaw.becogroep.net
Address: 192.168.3.4

(edit: zelfde resultaat trouwens als ik de FQDN vraag i.p.v. de NetBIOS-naam.)

Die eerste melding lijkt niet goed, maar vanuit Rotterdam naar de R'damse mailserver staat er hetzelfde ("Non-existent domain") en daar kunnen de clients wel connecten...

De DNS op de clients staat ingesteld op alleen de lokale DNS-server (192.168.3.3) en die heeft weer forwarders naar de lokale ISP (Belgacom in dit geval).

Oh ja, nog vergeten te vermelden: ik heb ook geprobeerd of 10.0.0.60 instellen als DNS-server overal (op de DC, op de Exchange-server en in de clients) het probleem zou oplossen, maar jammergenoeg maakte dat niets uit. Ik zal dit ook even in m'n openingspost zetten.

[ Voor 45% gewijzigd door CmdrKeen op 25-07-2005 11:34 ]

Bloed, zweet & koffie

• mutsje

mutsje

Certified Prutser

Je DNS is niet goed neen want die eerste melding zou je DNS server moeten aangeven.
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
M:\>nslookup
Default Server:  servernaam.domainnaam.local
address:  192.168.1.5
> www.microsoft.com
Server:  servernaam.domainnaam.local
Address:  192.168.1.5

Non-authoritative answer:
Name:    lb1.www.ms.akadns.net
Addresses:  207.46.19.30, 207.46.19.60, 207.46.20.30, 207.46.20.60
          207.46.18.30
Aliases:  www.microsoft.com, toggle.www.ms.akadns.net
          g.www.ms.akadns.net

>

Hierdoor resolved jou Outlook client de server dus ook niet goed.

• StevenK
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 07:13
Er is één of andere registry-key, waarmee je voor MAPI de nameresolutionvolgorde instelt.

Ik heb het Qnummer wel op m'n laptop staan, maar ik ben pas woensdag weer op m'n werk.

Was advocaat maar vindt het juridische nog steeds leuk. Doet tegenwoordig iets in de metaal.

• sanfranjake
  • Registratie: April 2003
  • Niet online

sanfranjake

Computers can do that?

(overleden)
Topictitel ietsje aangepast:
[AD W2k] Outlook kan Exch niet vinden, OWA wel > [2000] Outlook kan Exchangeserver niet vinden, OWA wel*

Mijn spoorwegfotografie
Somda - Voor en door treinenspotters

• CmdrKeen

CmdrKeen

Krentenboltosti

Topicstarter
Mutsje, ik denk dat je gelijk hebt... maar... hoe moet ik het verbeteren? Ik heb alles netjes volgens het boekje gedaan, en in Rotterdam is de DNS identiek opgezet maar werkt het wel. Ik ben het met je eens dat de eerste regels de de DNS-servers zouden moeten aangeven, maar waar moet ik dat configgen?

Bloed, zweet & koffie

Verwijderd

Hoe heb je je outlook clients ingesteld, heb je de netbiosnaam of de volledige dns-naam gebruikt voor de exchangeserver?

wat gebeurt er als je in antwerpen een nslookup doet naar de volledige dns-naam (inclusief domein)

en kun je de exchangeserver in antwerpen dan wel via een ping bereiken?

[ Voor 16% gewijzigd door Verwijderd op 25-07-2005 16:26 ]

• CmdrKeen

CmdrKeen

Krentenboltosti

Topicstarter
Verwijderd schreef op maandag 25 juli 2005 @ 16:24:
Hoe heb je je outlook clients ingesteld, heb je de netbiosnaam of de volledige dns-naam gebruikt voor de exchangeserver?
Eerst NetBIOS-naam geprobeerd, toen FQDN en toen IP-adres. Allemaal wordt het automatisch veranderd in de NetBIOS-naam.
wat gebeurt er als je in antwerpen een nslookup doet naar de volledige dns-naam (inclusief domein)
Hetzeflde als wat ik hierboven quotte, dus hetzelfde als wanneer ik naar de NetBIOS-naam nslookup doe.
en kun je de exchangeserver in antwerpen dan wel via een ping bereiken?
De Antwerpse Exchangeserver is te pingen vanuit alle vestigingen, inclusief Antwerpen, via z'n IP-adres, NetBIOS-naam en FQDN.

Net de DNS van die mailserver op 10.0.0.60 ingesteld, want de webmail deed het ook niet meer. De log zei dat geen enkele DC meer kon worden bereikt. Nadat ik de DNS had veranderd van 192.168.3.3 naar 10.0.0.60 konden de gebruikers vrijwel direct weer met OWA connecten. Helaas nog niet met Outlook.

Bloed, zweet & koffie

Verwijderd

hmmm,

je hebt dus lokaal wel connectie op tcp-ip niveau,
je kunt (lokaal in antwerpen) via webmail wel naar de exchangeserver
je kunt vanuit alle andere vestigingen zowel via webmail als "gewoon" naar de exchangeserver

ik heb nog een paar vraagjes:
welke outlook versie gebruik je?
welke melding krijg je exact in outlook?

het lijkt me in elk geval een probleem bij de clients, je exchangeserver accepteert alle inkomende verbindingen netjes (alleen Mapi niet vanuit antwerpen)

outlook configuratie niet in orde?
firewall op de clients?
netwerkconfiguratie niet optimaal...

• StevenK
Vilenin schreef op maandag 25 juli 2005 @ 16:30:
[...]

Eerst NetBIOS-naam geprobeerd, toen FQDN en toen IP-adres. Allemaal wordt het automatisch veranderd in de NetBIOS-naam.
Zie mijn opmerking hierboven. http://support.microsoft.com/kb/q163576/

Was advocaat maar vindt het juridische nog steeds leuk. Doet tegenwoordig iets in de metaal.

• CmdrKeen

CmdrKeen

Krentenboltosti

Topicstarter
StevenK, bedankt, maar je artikel slaat niet op Windows XP (http://support.microsoft.com/kb/q163576/#appliesto). Jammergenoeg... Toch maar even graven in de registry, want het lijkt me wel een goed idee!
Verwijderd schreef op maandag 25 juli 2005 @ 17:18:
welke outlook versie gebruik je?
Outlook in Office 2002, aka XP, volledig geupdate, gepatched en getooid met de meest recente Serivce Packs.
welke melding krijg je exact in outlook?
"De Microsoft Exchange-server MAILAW is niet bereikbaar". Gewoon een ordinaire time-out, net zoals wanneer je de server uitzet.
het lijkt me in elk geval een probleem bij de clients, je exchangeserver accepteert alle inkomende verbindingen netjes (alleen Mapi niet vanuit antwerpen)
Tsja, zou je zeggen he? Toch: in Rotterdam heb ik op exact dezelfde manier de Exchange-server en de clients opgezet, en dat loopt als een zonnetje.

Morgen maar eens naar de volgorde van de RPC-bindings kijken, en anders m'n DC maar herinstalleren :/

outlook configuratie niet in orde?
- Zelfde als in alle andere vestigingen. Kan je niet echt veel aan verzieken.
firewall op de clients?
- Uitgezet om te uit te sluiten dat dat het probleem is.
netwerkconfiguratie niet optimaal...
- Zoals gezegd: de server is prima te pingen, en net view mailaw laat netjes de shares zien, dus NetBIOS-verkeer gaat prima tussen die machiens..

[ Voor 13% gewijzigd door CmdrKeen op 25-07-2005 22:19 ]

Bloed, zweet & koffie

• Zwelgje
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 20-01 19:37
probeer dit eens: http://support.microsoft.com/kb/q167260/

dan weet je zeker of rpc wel netjes over je routertje gaat.. zou me niks verbazen als die wat blocked..

maargoe er staat ook een DC in die site en die repliceerd wel netjes neem ik aan.. vreemd dan

[ Voor 71% gewijzigd door Zwelgje op 25-07-2005 23:20 ]

A wise man's life is based around fuck you

Verwijderd

probeer anders morgen ook deze eens, dan kun je misschien in de logfile iets meer vinden.

http://support.microsoft.com/default.aspx?scid=kb;en-us;300479

• StevenK
Vilenin schreef op maandag 25 juli 2005 @ 22:14:
StevenK, bedankt, maar je artikel slaat niet op Windows XP (http://support.microsoft.com/kb/q163576/#appliesto). Jammergenoeg... Toch maar even graven in de registry, want het lijkt me wel een goed idee!
Zeker wel, zei de ervaring; heeft namelijk niks met OS en alles met de configuratie van MAPI te maken.

[ Voor 10% gewijzigd door StevenK op 26-07-2005 07:04 ]

• Grolsch
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 09:39
Erik schreef op maandag 25 juli 2005 @ 23:13:
probeer dit eens: http://support.microsoft.com/kb/q167260/

dan weet je zeker of rpc wel netjes over je routertje gaat.. zou me niks verbazen als die wat blocked..

maargoe er staat ook een DC in die site en die repliceerd wel netjes neem ik aan.. vreemd dan
TS beweerd dat er geen router is tussen de probleem gevende clients, en de exchange server.

Toch lijkt het mij dat je echt een RPC probleem hebt.
Weet je zeker dat server + clients in het zeflde netwerk staan? geen foutieve SM's en/of gateway's :?

Zet er anders eens een port sniffer op ofzo.

Dat OWA wel werkt is redelijk verklaarbaar, omdat dat via poortje 80 (of 443) werkt ipv RPC.

PVOUPUT - 13.400WP - Twente

• CmdrKeen

CmdrKeen

Krentenboltosti

Topicstarter
De probleemclients- en server zitten fysiek in hetzelfde netwerk, alleen gescheiden door een switch. Dus geen router of firewall.

Zoals StevenK suggereerde heb ik de protocol-volgorde aangepast. De volgorde was: RPC, TCP/IP, SPX, NetBIOS, Banyan Vines. Ik heb NetBIOS en TCP/IP voorop gezet (en daarna andersom) en zelfs per protol apart getest, maar allemaal zonder resultaat.

Gisteren konden de clients ineens niet meer met OWA connecten. Ik heb toen de DNS van de server veranderd van 192.168.3.3 naar 10.0.0.60, maar... nu kan ik vanaf een lokale client nog wel mailaw pingen, maar niet meer de shares zien met net view \\mailaw. Dat suggereert een brakke netwerkverbinding (error 53, network path not found). Naar de DC kan ik wel net viewen.

MS heeft het hier vaak over in KB-artikelen, alleen wordt nergens uitgelegd wat je eraan kan doen. Dus.. iemand suggesties?
Jep. Daar heb ik me de hele morgen mee vermaakt :D

Edit:
Ik word gek! Nou kan ik weer wél net viewen naar de mailserver.. The troubleshooting continues...

Edit2:
RPINGC gedraait, die controleert welke protocollen allemaal werken tussen de server en de client.

Resultaat:
Exchange Server: mailaw
Protocol Sequence: ANY
Endpoint: Rping
Number of Pings: 1
Mode: Ping Only
-----------------------------
Succesful RPC binding using these parameters:
network address = mailaw
endpoint = \pipe\rping
UUID =

protocol sequence = nacn_np
Ping #1 Succeded
Server Statistics:
#Calls Received at Server = 2
#Calls Initiated by Server = 0
#Packets Received at Server = 2
#Packets Initiated by Server = 2
Dat lijkt allemaal goed te gaan, maar de volgende pogingen leveren dit op:
RPC Binding returned (0x6be). Could not bind using these parameters:
network address = mailaw
endpoint = 251
UUID =

Failed to Bind on ALL Protocols
Tsja... wat nu? De clients opnieuw joinen in het domein? De DC opnieuw installeren? De Exchangeserver opnieuw installeren?

[ Voor 47% gewijzigd door CmdrKeen op 26-07-2005 13:16 ]

Bloed, zweet & koffie

• mutsje

mutsje

Certified Prutser

Heb je uberhaupt al tools als dcdiag enzo gedraait? om je AD te checken en je DNS te checken? Als je naar omzetten DNS server errors krijgt omdat de server niet naar zichzelf verwijst dat is inderdaad logisch. Als je op een client niet de DNS server van je domain zet krijg je inderdaad ook vage meldingen.

[ Voor 54% gewijzigd door mutsje op 26-07-2005 13:10 ]

• CmdrKeen

CmdrKeen

Krentenboltosti

Topicstarter
Mutsje, ik heb ook de DC uitgezet en de clients en de mailserver naar de DC in Rotterdam laten kijken allemaal. Dan hou ik hetzelfde probleem. De DC in Antwerpen draait DNS en verwijst primair naar zichzelf en secundair naar een tweede DNS-server. De DHCP-service stuurt dezelfde info (eerst de 192.168.3.3 als DNS-server, en dan 10.0.0.60) naar de clients.

/Edit:
Maar goed, eens dcdiag gedownload. Als ik 'm draai, zegt-ie:
Afbeeldingslocatie: http://www.tweakers.net/ext/f/63161/full.gif

Dat leidt me naar dit KB-artikel: How to troubleshoot RPC Endpoint Mapper errors, maar ik heb nu echt geen idee of ik het wel in de goeie hoek aan het zoeken ben...

[ Voor 37% gewijzigd door CmdrKeen op 26-07-2005 13:41 ]

Bloed, zweet & koffie

• Grolsch
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 09:39
ik blijf erbij dat je dit op het netwerk niveau moet zoeken.

Kloppen al je MTU waardes in de switches en andere apparatuur?

PVOUPUT - 13.400WP - Twente

• CmdrKeen

CmdrKeen

Krentenboltosti

Topicstarter
Uhh, de MTU-waardes in de clients en server in Antwerpen en in Rotterdam zijn identiek, en daar werken ze prima. Welke waarden het precies zijn, weet ik niet, maar ik heb weleens eerder met MTU-waardes zitten spelen (VPN-problemen destijds) en van 200 tot 1500 kreeg ik lokaal in ieder geval altijd gewoon verbinding met m'n Exchangeserver. De MTU-waarde van m'n switch ken ik niet (is ook niet gedocumenteerd) maar wij gebruiken heel veel van die switches, en we hebben er nog nooit problemen mee gehad (niet met MTU anyway, wel dat er eentje spontaan doodbleef of zo).

Ik heb de switch in Antwerpen ook even vervangen door een switch van een ander merk (HP Procurve geloof ik) en dat haalde niets uit.

De clients hebben ook gedurende een paar dagen prima gebruik kunnen maken van de Exchangeserver -- het is er plotseling mee opgehouden :/

Dus ja, ik neem eigenlijk aan dat het netwerk zelf wel in orde is.

Owja:
Verwijderd schreef op dinsdag 26 juli 2005 @ 00:17:
probeer anders morgen ook deze eens, dan kun je misschien in de logfile iets meer vinden.

http://support.microsoft.com/default.aspx?scid=kb;en-us;300479
Aangezet, maar om iets in de log te krijgen, moet je Outlook starten met een bestaande useraccount op de mailserver, en dat is nou juist het probleem.

Ik heb het echt vreselijk gehad met Microsoft. Het is dat Samba en ik elkaar niet liggen, anders...

[ Voor 26% gewijzigd door CmdrKeen op 26-07-2005 15:02 ]

Bloed, zweet & koffie

• mutsje

mutsje

Certified Prutser

2e dns server??? Neem aan dat die niet naar je ISP gaat... maar dat je dat keurig met forward lookup doet. Ik ben het met Grolsch eens dat je een netwerk probleem hebt hardware matig of software matig maar in die hoek moet je het zoeken. Probeer DNSLINT.exe eens te downloaden bij microsoft.

• CmdrKeen

CmdrKeen

Krentenboltosti

Topicstarter
Alle DC's draaien DNS. Allemaal is hun primaire DNS insgesteld op hun eigen IP (bv. 10.0.0.60 of 192.168.3.3) en hun secundaire DNS op een DC in de buurt. 10.0.0.60 en 192.168.3.3 zijn beide DC's die DNS draaien. 10.0.0.60 heeft als primaire DNS 10.0.0.60 en als secundaire 10.0.0.62 (dat is ook een DC die DNS draait) en 192.168.3.3 heeft als primaire DNS 192.168.3.3 en als secundaire 10.0.0.60.

10.0.0.60 en 192.168.3.3 hebben beide forwarders naar de DNS-servers van hun respectievelijke ISP's (externe, semipublieke DNS'en dus, op het netwerk van de ISP).

Bloed, zweet & koffie

• elevator
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

elevator

Officieel moto fan :)

Ik kan het niet uit je topic halen, maar:

Connecteren met een client uit Rotterdam op de mailserver in Antwerpen werkt vermeld je in je topic, maar als je vanuit een client in Antwerpen connecteert op de mailserver in Rotterdam - werkt dat?

Verder - als je als test in Antwerpen eens een PC direct aansluit op je DC - liefst een die geen domain member is en dus ook geen GPO's e.d. krijgt - en dan connecteert met je DNS server?

Overigens ga ik er van uit dat je zaken als hosts files en lmhostsfiles uitgesloten hebt? :P

• CmdrKeen

CmdrKeen

Krentenboltosti

Topicstarter
mutsje schreef op dinsdag 26 juli 2005 @ 15:07:
2e dns server??? Neem aan dat die niet naar je ISP gaat... maar dat je dat keurig met forward lookup doet. Ik ben het met Grolsch eens dat je een netwerk probleem hebt hardware matig of software matig maar in die hoek moet je het zoeken. Probeer DNSLINT.exe eens te downloaden bij microsoft.
Hmm, DNSLint gedraaid, het rapport zegt dat er twee DNS-servers als authoritative zijn geïdentificeerd. Dat zijn de twee DNS-servers van de tent waar ik de domeinnaam heb geregistreerd!

Tsja, die luisteren natuurlijk niet op poort 53...

Zou dat het probleem zijn? Dat de domeinnaam geregistreerd is op het internet? Ik heb speciaal de domeinnaam laten registreren, zodat we een paar trucs met het intranet kunnen uithalen. Paar jaar geleden ook een AD gedraaid met een geregistreerde naam, en behalve dat je de domeinnaam niet kon resolven vanuit je browser (www.<domname>.com) waren er geen problemen met mail en zo.
elevator schreef op dinsdag 26 juli 2005 @ 15:33:
Ik kan het niet uit je topic halen, maar:

Connecteren met een client uit Rotterdam op de mailserver in Antwerpen werkt vermeld je in je topic, maar als je vanuit een client in Antwerpen connecteert op de mailserver in Rotterdam - werkt dat?
Ja, dat werkt. Als een zonnetje.
Verder - als je als test in Antwerpen eens een PC direct aansluit op je DC - liefst een die geen domain member is en dus ook geen GPO's e.d. krijgt - en dan connecteert met je DNS server?
Al getest: noppes.
Overigens ga ik er van uit dat je zaken als hosts files en lmhostsfiles uitgesloten hebt? :P
Jep :)

[ Voor 26% gewijzigd door CmdrKeen op 26-07-2005 15:36 ]

Bloed, zweet & koffie

• elevator
  • Niet online

elevator

Maar je hebt nu forwarders ingesteld staan en de root zone weggehaald - draai dat eens terug?

• CmdrKeen

CmdrKeen

Krentenboltosti

Topicstarter
Wat bedoel je precies? Een nieuwe root zone maken en forwarders weghalen? De forwarders verwijderen lukt me nog wel, maar wat bedoel je precies met het terugzetten van de root zone? Een nieuwe Zone maken en dan alles daaronder plaatsen?

Ik ben niet zo heel erg thuis in DNS voor AD. Jarenlang alleen Windows NT 4 gedaan, en DNS is nog relatief onbekend voor me. Wel uitvoerig getest (met verschillende sites en mailservers en ook met geregistreerde namen) maar de praktijk is toch altijd weer anders :/

DNSLint laat bij alles Unknown zien.. das niet goed he?

/edit: DNSLint /d becogroep.net /s 192.168.3.3 gedaan. Nu krijg ik minder Unknowns :)

[ Voor 8% gewijzigd door CmdrKeen op 26-07-2005 15:51 ]

Bloed, zweet & koffie

• elevator
  • Niet online

elevator

Als je puur je forwarders weg haalt zou het al goed moeten zijn - je geeft hierboven aan dat je ook de rootzone hebt weggehaald (""." weggehaald als TLD uit de DNS en forwarders naar de DNS van de lokale providers ingesteld.") maar dat zou op zich geen kwaad moeten kunnen als je die weglaat.

Voor je nslookup probleem - maak ook nog even reverse-dns zones aan en je nslookup zou ook zonder foutmeldingen moeten werken.

Verwijderd

Misschien kun je de huidige dns-zone verwijderen en een nieuwe (ad-integrated) aanmaken in Antwerpen. Deze dan, in eerste instantie, laten repliceren van een werkende interne dns-server...

• CmdrKeen

CmdrKeen

Krentenboltosti

Topicstarter
@elevator: alle forwarders uit alle DNS-servers, of alleen alle forwarders in Antwerpen?

@Sneeky Neeky: ik had al DNS en WINS compleet gedeïnstalleerd op de DC, vier replicatiecycli gewacht, de DC gereboot, nog vier replicatiecycli gewacht en toen DNS en WINS opnieuw geïnstalleerd. DNS is toen automatisch gerepliceerd vanaf de andere DC's. Dat zou het ook wel gedaan moeten hebben, toch? DNS is overal AD-integrated.

Bloed, zweet & koffie

• elevator
  • Niet online

elevator

Vilenin schreef op dinsdag 26 juli 2005 @ 15:59:
@elevator: alle forwarders uit alle DNS-servers, of alleen alle forwarders in Antwerpen?
Begin eens met alleen die uit Antwerpen en dan op je client enkel die DNS server opgeven - vervolgens zou je dan met een NSLOOKUP geen gekke resultaten moeten krijgen - eventueel zou je het kunnen forceren door je hosts file tijdelijk te gebruiken om de juiste hostname te laten resolven :)

• CmdrKeen

CmdrKeen

Krentenboltosti

Topicstarter
Ok, done. Nu maar afwachten. Het resolven van de hostnames is trouwens geen enkel probleem....

[Een uur later]
* CmdrKeen draait duimen... Hmhmhm.... Nog geen resultaat...

[ Voor 29% gewijzigd door CmdrKeen op 26-07-2005 17:50 ]

Bloed, zweet & koffie

• Zwelgje
Vilenin schreef op dinsdag 26 juli 2005 @ 14:38:
Ik heb het echt vreselijk gehad met Microsoft. Het is dat Samba en ik elkaar niet liggen, anders...
want :? met samba heb je een domain op nt4 niveau... en dat moet je niet meer willen anno 2005

Verwijderd

zoals eerder ook al aangegeven, ga eens met Network monitor aan de slag:
http://www.windowsnetwork...ffic-Network-Monitor.html

Verder, staan er nog meldingen in de event logs van de DC in Antwerpen?

• CmdrKeen

CmdrKeen

Krentenboltosti

Topicstarter
@Erik: Samba was niet serieus bedoeld ;) Gewoon even gefrustreerd: met NT4 voelde ik me als een vis in het water, nu kan ik niet eens een van de belangrijkste services normaal troubleshooten... In m'n testlab werkte het allemaal als een zonnetje :P

@wilhelmstroker: bedankt voor je linkje, ik ga het eens even proberen. Er staan geen relevante meldingen in de Event Viewer: geen warnings en geen errors. Ja, WINS replicatie doet het niet als de VPN-connectie dood is, maar dat is te verwachten. Die komt ook direct weer terug als de tunnel weer open is. En gebruikers die verkeerde passwords invullen zijn ook van alle tijden. Niets schokkends, geen foutmeldingen of warnings. (Jammergenoeg!)

Als je wil, kan ik je wel een zipje van de event viewer mailen. Zoals ook voor m'n andere logs geldt: ze zijn op verzoek verkrijgbaar maar ik gooi ze liever niet zomaar on-line.

Bloed, zweet & koffie

Verwijderd

je kan ze natuurlijk naar csv exporteren en dan eventuele gegevens waarvan je niet wilt dat wij ze willen zien verwijderen. Het gaat een beetje voorbij aan de functie van dit forum om ze alleen naar bepaalde mensen te mailen, hoe meer mensen er meedenken hoe beter :)

• elevator
  • Niet online

elevator

Vilenin schreef op dinsdag 26 juli 2005 @ 15:34:
Ja, dat werkt. Als een zonnetje.
Dus vanuit Rotterdam direct connecten op de mailserver in antwerpen werkt wel.

Als je nou op een PC in Antwerpen de DNS settings van de DNS servers in Rotterdam exact overneemt, werkt het dan ook? :)

• CmdrKeen

CmdrKeen

Krentenboltosti

Topicstarter
Verwijderd schreef op dinsdag 26 juli 2005 @ 21:31:
je kan ze natuurlijk naar csv exporteren en dan eventuele gegevens waarvan je niet wilt dat wij ze willen zien verwijderen. Het gaat een beetje voorbij aan de functie van dit forum om ze alleen naar bepaalde mensen te mailen, hoe meer mensen er meedenken hoe beter :)
Ja, ik weet het, sorry. Ledigheid is des duivels oorkussen... Maar er staat echt niets bijzonders in die log van de DC.
elevator schreef op dinsdag 26 juli 2005 @ 22:00:
[...]

Dus vanuit Rotterdam direct connecten op de mailserver in antwerpen werkt wel.
Jep. In Outlook een nieuw profiel maken, account in Antw. opgeven, mailserver van Antw. opgeven en gaan. Zonder problemen. Andersom ook, vanuit Antwerpen naar een Rotterdams account.
Als je nou op een PC in Antwerpen de DNS settings van de DNS servers in Rotterdam exact overneemt, werkt het dan ook? :)
Nee, dat had ik al geprobeerd :) Eigenschappen naast elkaar en dan overnemen, alleen andere nummerkes :P

Oh en trouwens: de MTU van client tot server is 1500. Ik heb dit op de clients gewijzigd (de MTU van het complete traject is gelijk aan de laagste MTU-waarde van alle nodes op het traject, dus naar beneden bijstellen op de clients staat gelijk aan alle nodes verlagen) met stappen van 100 naar MTU=400, maar zonder resultaat.

Bloed, zweet & koffie

• CmdrKeen

CmdrKeen

Krentenboltosti

Topicstarter
Het werkt! Sinds vanmiddag, zomaar zonder aanleiding ineens. Ik heb nu geen idee wat de oplossing was, maar ça marche!

Bedankt voor jullie hulp allemaal :)

Bloed, zweet & koffie

• Zwelgje
nou daar ben je mooi klaar mee, als ik ergens als slecht tegen kan zijn het van die dingen die zichzelf oplossen zonder dat je iets hebt gedaan

* Zwelgje kan daar nachten van wakker liggen

• CmdrKeen

CmdrKeen

Krentenboltosti

Topicstarter
Nou ja, ik heb een hele hoop gedaan. Het rottige is dat ik niet precies weet wat de oplossing was. Gelukkig heb ik nog een paar problemen, maar die bewaar ik voor een volgend topic :D

Bloed, zweet & koffie

Pagina: 1