Toon posts:

Kleine camera met beeld stabilisator

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb de afgelopen eens goed rondgesurfd en via Google en dit forum ben ik erachter gekomen dat ik een niet al te ingewikkelde en compacte fotocamera zoek die ik handmatig kan instellen en die een beeldstabilisator heeft. Dit omdat ik foto's zonder flits wil maken in moeilijke licht omstandigheden en wat ik begrepen heb kan je langer belichten als je een beeldstabilisator gebruikt. Mijn budget is maximaal 400 euro maar wellicht dat er ook camera's met een beeldstabilisator zijn die nog stukken gedkoper zijn.

Een andere vraag als ik de kollomen bij dpreview afga zie ik nergens of een camera een beelstabilisator heeft, of is een "Orientation sensor" hetzelfde?

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 25-07-2005 10:59 ]

• Spotmatic
  • Registratie: Februari 2003
  • Nu online

Spotmatic

Ken sent me

Een orientation sensor wordt gebruikt door de camera om te bepalen of een camera tijdens het maken van de foto in de portret- of landschappstand staat. Zo kan hij de foto alvast met de juiste rotatie opslaan. Je hoeft dat dus achteraf niet meer te doen.

Trotse Volkswagen T1 en T3 bezitter

Verwijderd

dpreview --> Buying guide --> Feature search --> image stabilization [yes] etc. etc. :)

[ Voor 28% gewijzigd door Verwijderd op 25-07-2005 11:01 ]

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt Spotmatic en SP voor snelle antwoorden :)

[ Voor 87% gewijzigd door Verwijderd op 25-07-2005 11:03 ]

• _-= Erikje =-_
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 22-12-2025
let wel dat je bij lagere sluitertijden (bv 1/30 of 1/20) meer kans hebt dat je te fotograferen object beweegt...

• boomsma
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Voor dat budget kom je denk uit op deCanon S1-is.

Nu te koop voor € 300,-

Houdt je nog wat over voor een setje extra oplaadbare batterijen, CD 512 kaartje en een tasje.

• Je Moeder
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 10:07
_-= Erikje =-_ schreef op maandag 25 juli 2005 @ 11:11:
let wel dat je bij lagere sluitertijden (bv 1/30 of 1/20) meer kans hebt dat je te fotograferen object beweegt...
quote van TS
ik een niet al te ingewikkelde en compacte fotocamera zoek die ik handmatig kan instellen en die een beeldstabilisator heeft. Dit omdat ik foto's zonder flits wil maken in moeilijke licht omstandigheden
:X

Mijn specs zijn beter, mijn gadgets vetter, om over persoonlijkheid nog maar niet te spreken.

Verwijderd

De Panasonic Lumix reeks heeft een aantal leuke compact en niet-zo-compact camera's voor leuke prijzen met beelstabilisator. Ze zijn verkrijgbaar met grote zoom (de grote modellen) of met 3x optische zoom voor de ultra compacts.

• EXX
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 24-01 20:08

EXX

EXtended eXchange

Wat mag het kosten?

Als het echt compact moet: Konica Minolta X1 , ultracompact met anti-shake:

[ Voor 42% gewijzigd door EXX op 25-07-2005 12:24 ]

For it is the doom of men that they forget...           Huidige en vroegere hardware specs         The Z80 is still alive!

• DexterBelgium
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 13:59
Volgens mij helemaal niks :X aan. Beeldstabilisator helpt namelijk alleen tegen de trillingen van je eigen hand, niet tegen beweging van je onderwerp. Als je een formule1 wagen op 1/20 gaat zitten schieten, zal die formule 1 een "blur" op je scherm zijn, beeldstabilisatie of niet...

T'all ya fine dandies, prancing about with yer head full of eyeballs, come and get me I say

• Sick Nick
  • Registratie: Februari 2001
  • Nu online

Sick Nick

Drop the top!

Ik heb nu zelf een S1 en zocht naar een ultracompact, maar eigenlijk geven ze allemaal beduidend minder mooie fotos. Weinig detail te bespeuren, zelfs op de testfoto's van dpreview/steve/enz en die kunnen lijkt me wel het beste uit een camera halen. Ik hou het dus maar bij m'n huidige cam.

Let wel, dit is geen kleine camera en ik loop dus als ik m mee heb eigenlijk altijd met een tasje te zeulen (de reden dat ik ging zoeken voor een ultracompact).

• StevenK
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 09:17
Tenzij die image stabilisor bestaat uit een heel sterk veld van tot op heden ongekende oorsprong, zal het ding nog steeds niet helpen tegen bewegende subjecten :)

Was advocaat maar vindt het juridische nog steeds leuk

• Ejorne
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 17-08-2024

Ejorne

Twisted Pairs

Zijn de beeldstabilatoren al zo ver ontwikkeld dat ze het onderwerp kunnen bevriezen?
;)

@TS:
Je kunt ook met statief werken, dat geeft pas zekerheid over een niet bewogen foto (welke veroorzaakt wordt door het bewegen van het toestel) Itt een beeldstabilisator welke alleen een beetje extra marge geeft ivm een toestel zonder stabilisator...

neem bijvoorbeeld de S5500 van Fuji, een (in mijn ogen) perfect toestel in zijn prijsklasse (ca € 260) beschikt over een grote optische zoom maar heeft geen stabilisator.... Iets wat ik dus ook overbodig vind. Ik heb altijd een klein tafelstatiefje bij me die ik op bijna elke ondergrond kan plaatsen, en ben daarmee dus verzekerd van een toestel dat niet beweegt in de wat mindere lichtomstandigeheden... Maar ik moet zeggen dat ik het statief niet eens vaak hoef te gebruiken... ik mis zo'n beeldstabilisator dan ook totaal niet

Twist each pair of letters and you'll know at least something of me...

Verwijderd

Kleine camera met IS: Panasonic Lumix DMC-FX7 en FX8 (binnenkort ook FX9). Leica lens, groot 2,5" scherm, compacte afmetingen en geweldige foto's/filmpjes.
Beeldstabilisatie werkt prima, niet in iedere situatie natuurlijk, maar ik zou de functie niet willen missen.

http://panasonic.co.jp/pavc/global/lumix/fx8/index.html

• Je Moeder
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 10:07
Hij wil gewoon een paar foto's in een niet al te lichte kamer maken, en dan komen jullie met statieven e.d. aan zetten, dat lijkt me erg overdeven.

Als ik een snelle foto van m'n kinderen wil maken wachten die echt niet even op papa zodat die z'n statief er even bij kan pakken :P

Een beeldstabilisator kan juist in dit geval net dat extra beetje geven zodat hij geen flits nodig heeft.

Een prima oplossing lijkt me...

Mijn specs zijn beter, mijn gadgets vetter, om over persoonlijkheid nog maar niet te spreken.

Verwijderd

Ejorne schreef op maandag 25 juli 2005 @ 12:29:
Je kunt ook met statief werken, dat geeft pas zekerheid over een niet bewogen foto (welke veroorzaakt wordt door het bewegen van het toestel) Itt een beeldstabilisator welke alleen een beetje extra marge geeft ivm een toestel zonder stabilisator...
[/sub]
2 stops in sluitertijd noem ik geen extra beetje marge. Ik schiet 1/10 uit de hand met m'n Canon S1IS. Zonder IS echt niet te doen. Alleen je hartslag verpest het al volledig.

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt voor alle reacties tot nu toe. :) De Konica Minolta X1 lijkt me erg interessant ik zie 'm echter nog niet bij de pricewatch staan, en vraag me af als ie al in Nederland verkrijgbaar is.
Blijven over de Panasonic Lumix DMC-FX7 en FX8. En als ik een beetje de berichten op tweakers over deze camera's lees is het me onduidelijk welke ik moet kiezen, hoewel de FX7 momenteel maar ietsje goedkoper (60 euro) dan de FX8 krijg ik het idee dat de FX7 toch betere foto's maakt.
Zijn er mensen met ervaring met beide?

[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 25-07-2005 15:42 ]

• Ejorne
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 17-08-2024

Ejorne

Twisted Pairs

Raveon schreef op maandag 25 juli 2005 @ 15:21:
Hij wil gewoon een paar foto's in een niet al te lichte kamer maken, en dan komen jullie met statieven e.d. aan zetten, dat lijkt me erg overdeven.
Verwijderd schreef op maandag 25 juli 2005 @ 15:31:
[...]

2 stops in sluitertijd noem ik geen extra beetje marge. Ik schiet 1/10 uit de hand met m'n Canon S1IS. Zonder IS echt niet te doen. Alleen je hartslag verpest het al volledig.
"Je kunt ook een statief gebruiken..." is mijnsinziens wat anders dan "met statieven aan komen zetten"... Zo lijkt het net alsof dat statief altijd benodigd is... En met de optie die ik gaf, de S5500, heb ik zonder statief en zonder flits zeer goede foto's kunnen maken binnenshuis.

Met een sluitertijd van 1/10 heb je ook kans dat je onderwerp zelf bewogen is... dus nog steeds geen garantie op een zuivere foto...

En ik verplicht hem tot niets, ik geef alleen een mogelijke optie... en vertel hem dat hij geen wonderen moet verwachten van een IS... en dat ik uitstekend uit de voeten kan met een toestel zonder IS, en zeer waarschijnlijk ben ik hierin niet de enige... Maar ik kraak een toestel met IS hiermee niet af...

Twist each pair of letters and you'll know at least something of me...

Verwijderd

Ejorne schreef op maandag 25 juli 2005 @ 16:19:
Met een sluitertijd van 1/10 heb je ook kans dat je onderwerp zelf bewogen is... dus nog steeds geen garantie op een zuivere foto...
Heb je helemaal gelijk in. Beeldstabilisatie is zeer zeker geen wereldwonder, het is gewoon een handige extra feature, net zoals bijvoorbeeld een bruikbare ISO800, of een f/2.0 lens.

• EXX
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 24-01 20:08

EXX

EXtended eXchange

Verwijderd schreef op maandag 25 juli 2005 @ 15:38:
Bedankt voor alle reacties tot nu toe. :) De Konica Minolta X1 lijkt me erg interessant ik zie 'm echter nog niet bij de pricewatch staan, en vraag me af als ie al in Nederland verkrijgbaar is.
Die cam is pas aangekondigd door KM, dus nog niet verkrijgbaar in NL. Dat zal nog een paar weekjes duren.

For it is the doom of men that they forget...           Huidige en vroegere hardware specs         The Z80 is still alive!

Pagina: 1