TFT IN muur bevestigen

Pagina: 1
Acties:
  • 210 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• pim
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 20-07 15:45
Ik woon in een oud huis uit +/- 1700, en het leuk me een leuk idee om een vierkant gat uit de muur te maken, en daar mijn tft in te bevestigen.. Zodat mijn TFT dus vlak met de muur is :)

Heeft iemand wel eens zoiets geprobeerd?

Ik vraag me af of een muur het aan kan, dat er een gat in word gemaakt van +/- 6cm diep, en of al het steen dan niet afbrokkeld naar beneden..
En of de TFT in een muur misschien niet oververhit raakt o.i.d.

• Fietsbel
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

Fietsbel

¯\_(ツ)_/¯

pim schreef op maandag 25 juli 2005 @ 09:33:
Ik woon in een oud huis uit +/- 1700, en het leuk me een leuk idee om een vierkant gat uit de muur te maken, en daar mijn tft in te bevestigen.. Zodat mijn TFT dus vlak met de muur is :)

Heeft iemand wel eens zoiets geprobeerd?

Ik vraag me af of een muur het aan kan, dat er een gat in word gemaakt van +/- 6cm diep, en of al het steen dan niet afbrokkeld naar beneden..
En of de TFT in een muur misschien niet oververhit raakt o.i.d.
Of je muur er stevig genoeg voor is weet je zelf het beste, dat kunnen andere niet oordelen voor jou.
Als je genoeg ventilatie boven, onder het scherm hebt kan het geen kwaad. Als het een stenen muur is wordt het misschien wel moeilijk

39

• Spotmatic
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 16:00

Spotmatic

Ken sent me

Ik zou me eerder afvragen of je je huis wel mag verbouwen, gezien dat het uit 1700 komt. Verder vind ik het wel een leuk idee, maar let idd op de warmte-afvoer bovenaan! Ook een TFT straalt warmte uit, weliswaar veel minder dan plasma's en CRT's.

Trotse Volkswagen T1 en T3 bezitter

• Hmmbob
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 16:55
Hmm, dat zou eenvoudig op te lossen zijn door er een klein roosterachtig paneeltje boven te zetten. Als t ff meezit in de kleur van de TFT. Zeg maar zoals bij inbouwmagnetrons

Sometimes you need to plan for coincidence

Verwijderd

met een beton/steen frees moet het wel lukken. maar als je steen poreus is dan heb je kans op brokkelen.. probeer eerst een klein test stukje om te kijken of je niet de halve muur mee neemt _/-\o_

• D-Three
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 05-08 23:38
Als dat een dunne muur in steen is, zou ik het niet doen. Maar misschien ben je aan het verbouwen ofzo en kan je er een vals stuk muur voor plaatsen in gyproc? Daar kan je gemakkelijk in zagen en dat kan dan mooi afgewerkt worden in pleister en beschilderd of behangen worden. Maar als je er geen ervaring in hebt of niet weet hoe het moet, wordt het al iets moeilijker. Je hebt aluminium profielen en dergelijke nodig :p

[ Voor 3% gewijzigd door D-Three op 25-07-2005 09:40 ]

• 3dfx
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online
Boven het gat een stalen of betonnen balk plaatsen die breder is dan het gat zelf, en je laat steunen op de muur links/rechts van het gat (zoek maar naar info over extra raam/deur plaatsen in muur).
Als het een dragende muur is, zou ik er trouwens niet zo snel zelf aan beginnen zonder extra advies/info in te winnen.

I.i.g. zorgen dat er wat luchtafvoer mogelijk is voor vnl. de bovenzijde van de TFT (waar de ventilatieopeningen zitten).

• lier
  • Registratie: Januari 2004
  • Nu online

lier

MikroTik nerd

Informeer even bij een aannemer...
Verder hebben we te weinig informatie om hier een duidelijke uitspraak te doen.

Waarom zou je je eigenlijk de moeite niet besparen door de TFT tegen de muur aan te hangen ?

Eerst het probleem, dan de oplossing

Verwijderd

Warmte-afvoer lijkt me inderdaad het grootste probleem. Misschien offtopic, maar ik kan het niet laten: waarom ga je in godsnaam een huis uit 1700 mollen voor zo'n flut tv? Monteer dat ding lekker aan de muur. Plat zat.

• engelbertus
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 05-08 11:36
dat het zo oud is betekent helemaal niet altijd meteen dat het ook mooi is en of bewaard moet blijven. een verbouwing moet je inderdaad vaak wel aanvragen, of melden. vraag het eens bij de gemeente. die weet dat soort dingen precies.

kijk of de muur dragend is. is er op de verdieping erboven ook en stenen muur?
liggen de dragbalken van de vloer op de muur? denk ook aan de ruimte aan de andere kant van de muur!

is de muur dragend dan mag je het niet eens zelf uitvoeren, maar moet er een constructeur / bouwkundige aan te pas komen. er moet dan een zg latei gemaakt worden, ( een draagbalk van beton, staal of zelfs hout is mogelijk.) de balk moet sterk genoeg zijn, en dat een bouwkundige weet ook beter te zeggen of de muur dragend is of niet en kan iets zeggen over de kwaliteit van de stenen.

een voorzetwand maken is ook een optie, gewoon van hout met gipsplaten of andere beplating. als het een buitenmuur is heb je dan meteen een isolatiemogelijkheid. een nieuwe wand maken levert meteen de mogelijkheid de muur mooi recht en haaks te maken. het is ook makkelijker af te werken.

• pim
Verwijderd schreef op maandag 25 juli 2005 @ 10:06:
waarom ga je in godsnaam een huis uit 1700 mollen voor zo'n flut tv? Monteer dat ding lekker aan de muur. Plat zat.
In de muur is veel mooier.
ALS het een risico loos klusje is, wat zonder problemen in een dagje uit te voeren is, wil ik het rechts in het midden onder de vlonder doen:
Afbeeldingslocatie: http://www.skateboarden-denbosch.nl/pics/05-07-25_muur_800.jpg

Wanneer ik de kamer verlaat, kan ik het gat toch gewoon weer dichten.?
engelbertus schreef op maandag 25 juli 2005 @ 10:43:
kijk of de muur dragend is. is er op de verdieping erboven ook en stenen muur?
liggen de dragbalken van de vloer op de muur? denk ook aan de ruimte aan de andere kant van de muur!
Ik denk dat de muur dragend is, boven de muur is nog een verdieping met nog een stenen muur.
achter de muur is niks, de buitenkant van het pand dus.. Ik weet niet hoe dik de muur is, en/of het meerdere muren zijn..

Verwijderd

pim schreef op maandag 25 juli 2005 @ 09:33:
I
Ik vraag me af of een muur het aan kan, dat er een gat in word gemaakt van +/- 6cm diep, en of al h
Ik vermoed van wel. Mijn ouders thuis hebben een paar jaar geleden ook een stuk uit de muur gehaald voor een raampje in de keuken.

Zorg natuurlijk wel voor een eenvoudige uitneem-constructie, mocht de TFT een keertje stuk gaan. Kewl idee trouwens, maar het mooiste zou nog zijn om een touchscreen TFT te nemen.

[ Voor 23% gewijzigd door Verwijderd op 25-07-2005 11:15 ]

• WPN
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 03-06 00:24

WPN

huur je de kamer of heb je dat huis/kamer (welke is het) gekocht????

als je het huurt kan je zowiezo niets doen zonder toestemming van de verhuurder

en wil je die tft nou direct naast je fonteintje bouwen? (rechts in the midden, onder de flonder)

is dat trouwens niet de muur naar je buren toe?

Als ik denk zoals ik dacht, dan doe ik zoals ik deed, als ik doe zoals ik deed, dan denk ik zoals ik dacht! Cogito Ergo Sum

Verwijderd

Het is dus een huur kamer?
Nou vergeet maar dan maar dat je in de muur mag haken. Dat gaat je huurbaas echt niet tof vinden denk ik. Zeker niet van een huis uit 1700 wat dan al zo onder de monumenten zorg valt. Wat je wel kan doen is. Wat ik al eerder heb gezien. Dat je dus je tft gewoon aan de muur vastmaakt en met een mooi stuk MDF de muur naar voren haalt (wat iemand ook zei met die gyron blokken). Dat werkt wel en je hebt nog tussen de muur en de mdf plaat ruimte over voor ventilatie en kabel zooi ;) !

Succes verder!
Leuk plan!

• Nyarlathotep
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 15:47

Nyarlathotep

Crawling Chaos

Is het geen optie om een laptop TFT erin te monteren? Dan heb je misschien maar 2 centimeter nodig...

Mijn muziekcollectie op Discogs

• Nivado
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 17:18
Houd niet alleen rekening met de afvoer van warme lucht aan de bovenkant, maar met de toevoer van koele lucht aan de onderkant.

Als je het "in een middagje" wil doen kun je het beter laten, want alleen al met het netjes afwerken ben je al snel een dag bezig. Je moet dit werk niet onderschatten. Zoiets mooi doen is echt een vak apart.

• -=bas=-
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 17-07 05:15
Een vals muurtje is echt zoveel makkelijker. :)
Zo'n klein stukje van gipsplaten kost je ook bijna niks en als je weer een grotere kan kopen dan kan je eenvoudig het gat weer groter maken. :)

Senile! Senile Oekaki

Verwijderd

Als het een halfsteens of enkelsteens binnenmuur is zou ik het zeker niet doen.
een steen uitfrezen over zo'n groot oppervlak als een tft (vierkant vlak) verzwakt de draagkracht van de muur behoorlijk,
Ik zou ook eerder een voorzetwand maken met een rooster erboven voor het uitlaten van de warme lucht of de bovenkant van je kader schuin afwerken zodat de lucht vrij omhoog kan stromen. Daar zou je dan ook een soort van ambient lighting achter kunnen maken, als je creatief bent kan je het platte effect daar alleen maar mee versterken.
Houd ook rekening met het feit dat als je de muur in een lichte kleur hebt, hij ieder jaar geschilderd moet worden wegens de warmte van het scherm dat je er zo vlak inbouwt.
(warmte afgifte + stof = zwarte strepen op je muur)
zoiets misschien?:

Afbeeldingslocatie: http://home.planet.nl/~roepe043/images/lcd_inwallThumb.gif

• engelbertus
een voorzetwand is echt veel beter, als het buitenmuur is kun je die isoleren, en je kunt ook gelijk al je kabelzooi, aansluitingen en andere dingen netjes inbouwen ipv kabelgoten of opzet contactdozen te gebruiken. anders heb je wel een "kewl" gat in de muur, maar overalkabels...
nou veel succes met scoren. en 6 cm uithakken is geen karweitje voor een dag, en je zult echt een latei moeten maken ( wat kost alleen zon ding aan materiaal?)
ik zou gewoon een cm of tien opofferren aan een voorzetwandje. die zet je zo neer.paar cls-en of metalstud profielen, isolatiemateriaal en gipsplaten.
wat latjes om de noel af te werken. geen gedoe met verbouwing aanvragen geen bouwkundige nodig. gewoon ff zagen en schroeven.

tja of dat allemaal in een dg lukt. ? en ook nog plamuren en behangen / verven....

conclusie:
voorzetwand is het mooist en biedt extra voordelen qua isolatie.
in de muur bouwen: veeeeeeeel werk. dubieus of het legaal is, duur en ingewikkeld
zo aan de muur. simpel doch doeltreffend kabelgootje oid. en je bent klaar

• pim
Van een gat zagen zie ik definitief af..

Als ik het doe doe ik het met een voorzetwand, even kijken of dat voor onder de €100,- gaat lukken :)
Wel net heel die muur geplamuurd & geverft.. Afbeeldingslocatie: http://www.a-free-guestbook.com/images/msn/sad_smile.gif

• DaCoTa
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 03-08 11:33
pim schreef op dinsdag 26 juli 2005 @ 00:18:
Van een gat zagen zie ik definitief af..

Als ik het doe doe ik het met een voorzetwand, even kijken of dat voor onder de €100,- gaat lukken :)
Wel net heel die muur geplamuurd & geverft.. [afbeelding]
Even out of the box thinking: kun je die tft niet vervangen door een beamer? Aangezien je nu een mooi geplamuurde en geverfde muur hebt en het beeld van een beamer oneindig plat is. Zonder hak of breekwerk en zonder warmtesporen na lang gebruik. Alleen 4 schroeven in het plafond aan de overkant.

• pim
Een beamer is leuk voor een film, maar niet om serieus als beeldscherm te gebruiken.., en ik heb geen geld voor een beamer..

[ Voor 16% gewijzigd door pim op 26-07-2005 09:26 ]

• Ad de Jong
  • Registratie: Mei 2002
  • Nu online
Ik zou er een wandje voor zetten, met daarin een opening voor de tft waarvan de bovenkant open is.
De warmte kan dan mooi weg en de originele muur heeft niets te lijden.
Ik heb het meer gezien bij klanten waar we een plasma of TFT bezorgt hebben.
Je kan dan zelfs heel mooi speakertjes weg werken van een eventueel surround systeem mits ze niet te groot zijn.
Plus de kabels vallen dan mooi weg achter de wand.

Edit: Je wil maar €100.- besteden voor een eventuele voorzet wand ? Voor het originele plan had je het daarmee ook niet gered volgens mij als je alles gaat tellen (afwerking/matriaal enz)

[ Voor 19% gewijzigd door Ad de Jong op 26-07-2005 10:51 ]

Mijn profiel op Discogs

• WPN
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 03-06 00:24

WPN

denk niet dat je voor 100 eurie genoeg materiaal krijgt om een goede stevige voorzetwand te maken

tenzij je natuurlijk kennisjes heb die het kunnen "regelen"

Als ik denk zoals ik dacht, dan doe ik zoals ik deed, als ik doe zoals ik deed, dan denk ik zoals ik dacht! Cogito Ergo Sum

• engelbertus
in plaats van een hele wand kun je ook een gedeelte voorzien van een voorzetwand, of een strook op ooghoogte, of juist een verticale "console" met bijvoorbeeld aan de zijkant vakken voor cd's op te bergen, of om verlichting achter te zetten, en bijvoorbeeld een stopcontact te realiseren, zodat die uit het zicht komt.als je de regels en zo tegen de muur bevestigd, hoeft dat niet zulke grote afmetingen te hebben als je er maar een schroef voor de beplating in kwijt kunt, maar te dun is ook niet handig, dan is de wand niet diep genoeg.
Pagina: 1