ik zie regelmatig dat men praat over een stabiele versterker. maar wat houd dat nou eigenlijk in?? heeft het te maken met het uitgangsvermogen dat niet veel afwijkt van bijvoorbeel 50 watt en een instabiele versterker veel meer schommeld?
Kijk, dit zijn de betere vragen
. Dit heb ik me ook wel eens af gevraagd. Ik zou wel de vraag iets willen veranderen:
Is er zoiets als een stabiele versterker? En zo ja, in welk op zicht verschilt die van een instabiele?
Dat met die 50 Watt vind ik een beetje vaag. Mocht je bedoelen dat een versterker continu -50 Watt opneemt (zoals het in mijn elektroboek zou staan
), oftwel levert, dan moet ik je teleurstellen. Dat hoort ook te schommelen, anders heb je nogal weinig dynamiek
. Mocht je iets anders bedoelen, trek je dan nisk aan van wat ik zei.
Wat je wel hebt, zijn versterkers met een goede power supply, die bij 4 Ohm precies twee keer zoveel leveren als bij 8 Ohm, zoals je zou verwachten. Maar dit gaat alleen over maxima, bij normaal luisterniveau (VER beneden maximum), leveren alle versterkers twee keer zoveel vermogen bij een halve impedantie van de luidspreker (lees impedanitie dip). Dit kan je dan ook onmogelijk horen. Dit kan dus ook niet bedoeld worden met een stabiele versterker.
Ook zou je kunnen denken dat een stabiele versterker eentje is die heel rechtlijnig is qua freq response, maar ook dat geldt voor alle versterkers (behalve buizenversterkers dan).
Ik weet het dus niet, en ben geneigd om te denken dat stabiele versterkers alleen in de hoofden van mensen leven.
Jag
Is er zoiets als een stabiele versterker? En zo ja, in welk op zicht verschilt die van een instabiele?
Dat met die 50 Watt vind ik een beetje vaag. Mocht je bedoelen dat een versterker continu -50 Watt opneemt (zoals het in mijn elektroboek zou staan
Wat je wel hebt, zijn versterkers met een goede power supply, die bij 4 Ohm precies twee keer zoveel leveren als bij 8 Ohm, zoals je zou verwachten. Maar dit gaat alleen over maxima, bij normaal luisterniveau (VER beneden maximum), leveren alle versterkers twee keer zoveel vermogen bij een halve impedantie van de luidspreker (lees impedanitie dip). Dit kan je dan ook onmogelijk horen. Dit kan dus ook niet bedoeld worden met een stabiele versterker.
Ook zou je kunnen denken dat een stabiele versterker eentje is die heel rechtlijnig is qua freq response, maar ook dat geldt voor alle versterkers (behalve buizenversterkers dan).
Ik weet het dus niet, en ben geneigd om te denken dat stabiele versterkers alleen in de hoofden van mensen leven.
Jag
Verwijderd
Tja, stabiele versterkers zijn versterkers die luidsprekers met een lage ohm (2 b.v.) en luidsprekers met een lage gevoeligheid (b.v. 80dB) goed kunnen aansturen.
kan je ons ook nog zeggen wat dat precies inhoudt?Op zondag 14 januari 2001 00:00 schreef Xanandu het volgende:
Tja, stabiele versterkers zijn versterkers die luidsprekers met een lage ohm (2 b.v.) en luidsprekers met een lage gevoeligheid (b.v. 80dB) goed kunnen aansturen.
Verwijderd
Ja wat houdt dit nu concreet in?
Had nog nooit gehoord van een 'stabiele versterker' maar ben nu toch wel benieuwd.
Plz in een beetje normaal nederlands
Had nog nooit gehoord van een 'stabiele versterker' maar ben nu toch wel benieuwd.
Plz in een beetje normaal nederlands
Verwijderd
ik denk dat men met een stabiele versterker gewoon refereert naar een versterker die minimaal fluctueert ( zeg ik dat goed ) bij vermogensafgifte. des te 'stabieler'het signaal zonder ( lees met minimale ) ruis des te beter het zal klinken , denk maar aan linear damping van yamaha , zodra het signaal stopt wordt de conus van de luidspreker ook 'meteen'gestopt zodat deze niet iets langer door kan trillen en zo dus extra ongewensd geluid veroorzaken.
dus gewoon met normale woorden een zo clean mogelijk signaal zonder al te veel afwijking in dat signaal gewoon zuiver dus
zoals Marantz
dus gewoon met normale woorden een zo clean mogelijk signaal zonder al te veel afwijking in dat signaal gewoon zuiver dus
Linear damping is gewoon een marketing term van Yamaha. Ze doelen op de dempingsfactor van de eindversterker. De dempingsfactor wordt gedefinieerd door de impedantie van de speaker (wordt uitgegaan van een 8 Ohm luidspreker) gedeeld door de impedantie van de versterker. Yamaha is echt geen extreme uitblinker met hun dempingsfactoren. Marantz heeft ook al eens een versterker ontworpen met een dempingsfactor van 1000 (impedantie versterker dus 0.008 Ohm). En mijn eigen Crest heeft ook een dempingsfactor van 1000.
Maar goed, back ontopic. Een versterker fluctueert echt niet hoor. Ik heb wel eens een hele tijd een versterker één Watt moeten laten leveren in het kader van een proefje voor naturkunde, en dat was echt geen probleem, de versterker bleef gewoon perfect op de zelfde waarde.
Met die 2 ohm heeft het ook niks te maken, want dat zegt alleen iets over de grote van de power supply, maar zoiets hoor je niet. Bovendien dekt de term stabiel zoiets niet.
En versterkers die speakers met een lage gevoeligheid kunnen aansturen, zijn gewoon versterkers die veel vermogen kunnen leveren. Maar dat heeft ook bar weinig met de term stabiel te maken.
Jag
Maar goed, back ontopic. Een versterker fluctueert echt niet hoor. Ik heb wel eens een hele tijd een versterker één Watt moeten laten leveren in het kader van een proefje voor naturkunde, en dat was echt geen probleem, de versterker bleef gewoon perfect op de zelfde waarde.
Met die 2 ohm heeft het ook niks te maken, want dat zegt alleen iets over de grote van de power supply, maar zoiets hoor je niet. Bovendien dekt de term stabiel zoiets niet.
En versterkers die speakers met een lage gevoeligheid kunnen aansturen, zijn gewoon versterkers die veel vermogen kunnen leveren. Maar dat heeft ook bar weinig met de term stabiel te maken.
Jag
Verwijderd
Stabiele versterker houd in dat hij stevig op vier pootjes staat en dus minder snel zal omvallen .
Mmm, een account aanmaken om een topic van 18 jaar oud omhoog te schoppen met een onzin reactie.
Topic gaat dicht.

Topic gaat dicht.
Pagina: 1
Dit topic is gesloten.