Test met vier recente DVD branders

Pagina: 1
Acties:
  • 136 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Twister336
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online
Even een kleine test met vier recente DVD branders:

BenQ DW1640 (= Plextor PX-740A)
NEC ND-3540
Plextor PX-716A
Sony DRU-800A (= LiteOn SOHW-1693A)

Met elke brander werd een 16x DVD-tje gebrand (RICOHJPN R03) en vervolgens werd de kwaliteit gemeten met de BenQ DW1620.

Brandsnelheden
BenQ: 5:54
NEC: 6:07
Plextor: 5:56
Sony: 6:06

Kwaliteit
BenQ:
Afbeeldingslocatie: http://users.pandora.be/twister336/BENQ____DVD_DD_DW1620_B7V9_25-July-2005_00_53_RICOHJPN_R03.png

NEC:
Afbeeldingslocatie: http://users.pandora.be/twister336/BENQ____DVD_DD_DW1620_B7V9_25-July-2005_00_31_RICOHJPN_R03.png

Plextor:
Afbeeldingslocatie: http://users.pandora.be/twister336/BENQ____DVD_DD_DW1620_B7V9_25-July-2005_00_42_RICOHJPN_R03.png

Sony:
Afbeeldingslocatie: http://users.pandora.be/twister336/BENQ____DVD_DD_DW1620_B7V9_25-July-2005_00_15_RICOHJPN_R03.png

Voor de mensen die niet bekend zijn met de Disc Quality test:
Bovenste grafiekje
Witte lijn: brandsnelheid
Groene lijn: leessnelheid
Blauwe lijnen: PI errors -> moeten lager zijn dan 280

Onderste grafiekje
Paarse lijn: jitter -> moet minder zijn dan 12%
Gekleurde lijnen: PI failures -> moeten groen zijn (minder dan 16)

De resultaten spreken voor zich. In deze test is NEC de beste en Sony de slechtste.
Ik ben wel een beetje teleurgesteld in de kwaliteit van de Ricoh schijfjes. Met de vorige types (RICOHJPN R01 en R02) kreeg ik zeer goede resultaten met alle branders maar hier zijn de resultaten toch zeer uiteenlopend.

• drfruit
  • Registratie: Februari 2002
  • Niet online
Leuk, maar een test met 1 schijfje per brander zegt niets. Ik heb van de week achter elkaar scores van 0%, 98% en 92% gehaald met opeenvolgende schijfjes van dezelfde spindel op dezelfde brander. Dat was met MCC03RG20 media, topkwaliteit dus. Telkens als ik denk dat een bepaalde brander (ik heb er zes) beter is met een bepaald type media, blijkt bij de volgende burn dat het toeval was.
Mediakwaliteit varieert enorm, dus je zou zeker tien burns per brander op een bepaald type media moeten doen om enigszins conclusies te kunnen trekken (en dan nog eigenlijk een aantal exemplaren van elke brander, want ook daar zitten verschillen in).

• Twister336
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online
Mijn ervaringen zijn dan toch anders.
Dergelijke tests doe ik altijd als ik een nieuwe spindel heb. Daarna gebruik ik steeds de brander die de beste resulaten gaf om de rest van de spindel te branden.
In dit geval is dit duidelijk de NEC.

Resultaten van een vers gebrande DVD:

Afbeeldingslocatie: http://users.pandora.be/twister336/BENQ____DVD_DD_DW1620_B7V9_25-July-2005_14_34_RICOHJPN_R03.png

De score is identiek. Het vreemde piekje bij de PI errors (nooit eerder tegengekomen :?) is nu wel groter maar het zijn de PI failures die van belang zijn.

• drfruit
  • Registratie: Februari 2002
  • Niet online
Kan best zijn dat bij deze Ricohs weinig variatie in een spindel zit, maar wie weet is het halverwege de spindel weer anders. De ene spindel is de andere niet. Ik heb al zo'n duizend scans gemaakt en kijk nergens meer van op.
Ik scan trouwens ook met BenQ 1620, maar neem de uitslag tegenwoordig met een korrel zout. Die burn met 0-score die ik eerder noemde (met een flink pak zogenaamd fatale POF's en zeer hoge PIF waardes) werd door twee branders en mijn standalone dvd-speler foutloos geverifieerd, teruggelezen en afgespeeld. Ik heb al van diverse mensen hetzelfde gehoord: slechte scans en toch foutloos in het gebruik. :?

Verwijderd

Ik gebruik dit topic maar even om mijn probleem te bespreken. Ik heb onlangs de asus DRW-1608P gekocht bij de mycom. Metteen ging ik enthousiast aan het branden, toen het eerste cdtje mislukte (philips dvd+r, single layer). In het midden van de cd was een grote cirkel te zien.
Dus ik opnieuw proberen, de cd werkte, maar wederom de circel.
Ik heb nog een paar cdtjes gefikt en de cirkel blijft er. Als ik nero dvd speed gebruik, krijg ik ook melding van een fikse hoeveelheid pi errors:

PI errors
Maximum: 2247
Gemiddeld: 628.09
Total: 9192365
PI failures
Maximum: 55
Gemiddeld: 1.42
Total: 14544

Als ik dit verhaal moet geloven is dat behoorlijk veel enzo, en ik vroeg me af of meer mensen hier mee te maken gehad hebben want ik vind het nogal scheef. Ik ga mn brander iig omruilen voor een nec, dat lijkt me een betere keus...

Verwijderd

Twister336 schreef op maandag 25 juli 2005 @ 03:07:
Even een kleine test met vier recente DVD branders:

BenQ DW1640 (= Plextor PX-740A)
NEC ND-3540
Plextor PX-716A
Sony DRU-800A (= LiteOn SOHW-1693A)

Met elke brander werd een 16x DVD-tje gebrand (RICOHJPN R03) en vervolgens werd de kwaliteit gemeten met de BenQ DW1620.

Brandsnelheden
BenQ: 5:54
NEC: 6:07
Plextor: 5:56
Sony: 6:06

Kwaliteit
BenQ:
[afbeelding]

NEC:
[afbeelding]

Plextor:
[afbeelding]

Sony:
[afbeelding]

Voor de mensen die niet bekend zijn met de Disc Quality test:
Bovenste grafiekje
Witte lijn: brandsnelheid
Groene lijn: leessnelheid
Blauwe lijnen: PI errors -> moeten lager zijn dan 280

Onderste grafiekje
Paarse lijn: jitter -> moet minder zijn dan 12%
Gekleurde lijnen: PI failures -> moeten groen zijn (minder dan 16)

De resultaten spreken voor zich. In deze test is NEC de beste en Sony de slechtste.
Ik ben wel een beetje teleurgesteld in de kwaliteit van de Ricoh schijfjes. Met de vorige types (RICOHJPN R01 en R02) kreeg ik zeer goede resultaten met alle branders maar hier zijn de resultaten toch zeer uiteenlopend.
Aan de hand waarvan zijn de eisen gesteld qua hoogte pi faillures etc.?

• Raven
  • Registratie: November 2004
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

Verwijderd schreef op maandag 29 augustus 2005 @ 20:01:
Ik gebruik dit topic maar even om mijn probleem te bespreken. Ik heb onlangs de asus DRW-1608P gekocht bij de mycom. Metteen ging ik enthousiast aan het branden, toen het eerste cdtje mislukte (philips dvd+r, single layer). In het midden van de cd was een grote cirkel te zien.
Dus ik opnieuw proberen, de cd werkte, maar wederom de circel.
Ik heb nog een paar cdtjes gefikt en de cirkel blijft er. Als ik nero dvd speed gebruik, krijg ik ook melding van een fikse hoeveelheid pi errors:

PI errors
Maximum: 2247
Gemiddeld: 628.09
Total: 9192365
PI failures
Maximum: 55
Gemiddeld: 1.42
Total: 14544

Als ik dit verhaal moet geloven is dat behoorlijk veel enzo, en ik vroeg me af of meer mensen hier mee te maken gehad hebben want ik vind het nogal scheef. Ik ga mn brander iig omruilen voor een nec, dat lijkt me een betere keus...
bedoel je zoiets?: (zie +-8mm vanaf buitenste rand naar binnen)
Afbeeldingslocatie: http://members.home.nl/a.kost/Scannen%20klein.bmp
klik voor op plaatje voor grotere afbeelding
Heb dit sinds een maandje met mijn nec3500, 1 op 5 dvd's krijgt dit. Is nu nec3550 onderweg die als vervanger gaat dienen...
ps. 't gaat trouwens om 8* dvd+r's van traxdata--> linkje

[ Voor 11% gewijzigd door Raven op 15-12-2005 10:00 ]

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

Pagina: 1