Videokaart van laptop veranderen van snelheid, schadelijk?

Pagina: 1
Acties:
  • 822 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Roflmao
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 08-07 21:25
Hoi allemaal.

Als eerst:

Ik heb een Fujitsu Siemens Amilo M1425. Allernieuwste bios update erop.

1600 Dothan 2 mb cache pentium M (centrino)
512 MB DDR
80 gb 4200 rpm hd
Ati Radeon Mobility 9700: core/mem 400/230. Je kan ook voor een low power mode kiezen, core/mem is dan 104/104.

Ik heb de videokaart iets overgeklokt naar 450/230 dit is totaal geen probleem (ook niet na 10 uurtjes achter elkaar doom3/farcry/ san andreas)

Alleen ik heb een vraagje.

Om de hitte te beperken tijdens normaal gebruik heb ik een programma geinstalleerd, Ati Tray Tools.

Nu als je een game opent, dan zal klokt dat programma je videokaart naar 450/230.

Tijdens normaal werken met de laptop staat de snelheden op 104/104 (staat gelijk aan de energie saving stand van powerplay).

Ik vraag me af als de videokaart bij een spelletje steeds omhoog moet klokken, en steeds moet terugklokken als je de game uitzet. Is dit onder/overklokken steeds niet schadelijk voor de videokaart???

• Wokkel1982
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 31-03 18:20
Als het een functie van de driver is, denk ik niet dat het schadelijk is.

• Roflmao
Het is geen functie van de driver.

Ik zal het uitleggen:

Powerplay. Je kan voor 2 vaste opties kiezen: normaal en power saving. 400/230 en 104/104 core/mem dus.

Maar stel je batterij word heel laag (je kan zelf % batterij instellen) dan gaat hij, als je dat wilt, zichzelf terugklokken naar die lage modus.

Er is dus helemaal geen sprake van automatisch over/onderklokken bij 3d/2d modus...

Origineel dan (originele laptop drivers bedoel ik dus). Dat heeft het programmatje, Ati Tray tools wel (automatisch overklokken/onderklokken)

Verder de videokaart van een laptop vervang je niet zomaar, vandaar dat ik het wil weten...

[ Voor 7% gewijzigd door Roflmao op 25-07-2005 01:51 ]

Verwijderd

Beetje vaag verhaal maar begrijp je vraag. Je moet helemaal niet gaan zitten onderklokken als je in 2D bezig bent. Je zegt dat je dit doet om warmte te besparen.

Een lap top op zich is al een uitgebalanceerd systeem, zo ook uitvoerig getest, en de warmte op zich maakt helemaal niets uit, tenzij je last heb/krijgt van warme handjes. Maar waarom, das mijn vraag dus, terukklokken om warmte te besparen ? Het is niet alleen de GPU die warm word maar ook je batterij en CPU.

Waarom er niet voor zorgen dat alles standaard draait met een lap top koeling ?
Hierbij even een linkje van mijn laptop en daarin zie je een laptop koeler. Deze zorgt ervoor dat je laptop extra koeling krijgt en nergens verder last van heeft. Dus waarom gebruik je niet zoiets inplaats van terugklokken :? Hoef je niet steeds extra handelingen te doen en is ie altijd koel in gebruik, zowel in 2D als in 3D. Probleem opgelost lijkt mij op een wat vrienderlijke manier ;)

http://www.notebookreview.com/default.asp?newsID=2298

Succes

• Roflmao
Het is echt niet dat ik bang ben dat dat ding te warm word hoor, 10 uurtjes "zware games" (voor je cpu/hdd/gpu) spelen heeft al bewezen dat het niks uit maakt...

Het gaat mij om dat dat ding stiller word, dat de koeler niet meer draait, of iig heel langzaam...

Als ik zit te internetten wil ik geen fangeloei aan me hoofd steeds...

Tijdens gamen maakt het uiteraard niet zoveel uit...

vandaar mijn vraag.

En verder vind ik het irritant als het ding steeds warm word (krijg je van die klamme klauwen)...

• GambitRS
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 13-06-2013

GambitRS

w00t

low power is niet alleen voor de temperatuur maar ook voor het stroomverbruik. Door een lagere clock te kiezen verspil je minder energie waardoor je langer je laptop kan gebruiken.

Of de temperatuur schadelijk kan zijn voor je laptop? Zeer zeker weten. Je verlaagt de levensduur enorm.... in plaats van 20 jaar kan je nu nog maar 10 jaar met het ding spelen. :+

Geintje natuurlijk, alhoewel er een kern van waarheid in zit. Ik heb vaak van mensen gehoord dat het overclocken de levensduur negatief beinvloed. Aan de andere kant zal die, ook al clock je over, niet binnen een jaar of 10 stuk gaan terwijl hij na een jaar of 5 al zwaar verouderd is.

Je overclock is trouwens zo rond de 10%, dat kan geen kwaad. Pas als je extreme snelheden wilt halen moet je je pas zorgen gaan maken om dingen als koeling en lange termijn schade etc. Ook het schakelen tussen de clocksnelheden kan geen kwaad, ik heb er in ieder geval nooit last van gehad en ik gebruik hetzelfde programma :)

MechWarrior || Monsters Game

• Roflmao
Naar 450 mhz klokken (Ati standaard specificatie van de Mobility 9700 dus, overigens is de mem ook teruggeklokt, maar daar kloot ik liever niet mee want die hebben meestal geen heatsink) maakt een verschil uit dat een spel net niet schokt... Het maakt het speelbaarder voor mij...

Naja als ik dit allemaal zo hoor zal ik het zo laten. Ik heb ook het programma gezegd dat Winamp/Mediaspeler de clocks niet verhoogd mogen worden, ook zo beter... Alleen bij games, of applicaties die het nodig hebben, dan zal de clocks naar full speed verhoogt worden...

En wat ik merk, de fan loeit best wat minder met 104/104 als ik het zo bekijk :) (hij is helemaal gestopt met draaien nu )

Alleen ik vind een ding echt megajammer: je kan niet ervoor zorgen dat de fans op low speeds draaien, het apparaat bepaalt PUUR hardwarematig zijn snelheden van de fan. Ik heb tot op heden geen enkel programma tegen gekomen die de fanspeed kan veranderen, en ook de cpu temp word altijd verkeerd gelezen (constant 75 graden :? )...

Ook centrino tools en dat soort shit helpen helaas niet... Zou graag de fans voor altijd op low speed zetten, in plaats van na een tijdje een stofzuiger die steeds langzamer gaat en dan uitgaat...

[ Voor 29% gewijzigd door Roflmao op 25-07-2005 02:34 ]

• Kanarie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 05-08 21:26

Kanarie

תֹ֙הוּ֙ וָבֹ֔הוּ

De Amilo1425 gebruikt standaard een iets teruggeklokte core/mem speed. Dit is om de accuduur te verlengen en de hitte te verminderen.

De default speed van een Mobility Radeon 9700 is 450 core en 260 mem. Op deze snelheden worden de kaarten dus door aTi gekeurd.

Als Fujitsu Siemens (of eigenlijk Uniwill) rekening heeft gehouden met de hitteproductie van een MR 9700 op stock snelheden is er dus niets aan de hand.
Ook is het heen en weerklokken een ingebakken functie van steeds meer videokaarten en dus niet schadelijk.

We're trapped in the belly of this horrible machine. And the machine is bleeding to death.

• Roflmao
Alleen een sidenote:

Alleen de allernieuwste generatie videokaarten kunnen dat... Iig kan een 9800 pro dat niet zomaar vanzelf... Of een 9700 pro... DAt weet ik vrijwel zeker...

De mem speeds laat ik zoals gezegd met rust, die memory dingen hebben meestal geen heatsinks, en die snelheden NOG hoger zetten lijkt me niet echt goed... De gpu heeft al gewoon een dikke koperen koeler + die word actief gekoeld...

MAar ik weet niet zeker of de memory van de videokaart ook passief/actief gekoeld word, ik dacht van niet :?

Verwijderd

Anders met ati tool gaan scannen voor de max clock, En daarbij stel je een ruime tijdsmarge voor het artifact scannen zodat je lap goed op temp kan komen ;)

• Roflmao
Ik vermoedde het al:

450 260 krijg je af en toe artifacts met die tester...

450 230 geen probleem

Geheugen heeft waarschijnlijk geen actieve koeling en/of heeft geen koelblokjes...

Verder die 30 mhz maakt vrijwel geen verschil uit... Dus laat ik het lekker 450/230...

Maar in ieder geval, ik laat het ding in variabel klok verander modus :) dus bij 3d lekker hoge kloks, bij 2d lekker lage kloks :)

Als er mensen zijn die wat bij willen dragen aan dit topic, graag :)

[ Voor 47% gewijzigd door Roflmao op 25-07-2005 03:21 ]

• Killion
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 03-08 15:09
Overklokken kan inderdaad je hardware beschadigen. Je draait iets sneller dan waarop het niet hoort te draaien (tenzij anders aangegeven).

• Roflmao
Zoals ik zei: ik heb echt urenlang farcry/doom3/andreas gespeeld, geloof me dat ding gaf geen krimp...

Zowiezo is 450 core Ati mobility specificatie... Dus heb ik dat maar gedaan want het ding heeft toch een actieve/passieve koeler. Met geheugen kloot ik niet want die hebben (meestal) vrijwel geen koeling...

• Killion
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 03-08 15:09
Ik zeg ook niet dat deze een krimp zou geven, enkelt de levensduur ervan wordt flink verminderd. Zoals boven aangegeven.
Pagina: 1