Geen ping pc2 naar pc1, maar wel internet

Pagina: 1
Acties:

• wildow
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 02-11-2025
Ik ben nu al de hele zondag aan het kloten, wil er nu toch een topic aan wagen, na de got-search en google te hebben gebruikt, zonder resultaat waar ik wat mee kan.

Misschien is het iets heel stoms.

Gisteren heeft mijn thomson 510i modem/router het begeven. Ik kreeg op elke computer in het netwerk de melding dat er een computer op het netwerk was met hetzelfde ip(ip-conflict dus). De dhcp server deelde niet meer dan 1 ip-adres uit, want bij 1 computer(als ik de rest eruit trok) was er niks aan de hand, vandaar de nieuwe modem/router.

http://www.kladblokje.nl/opstellingadsl.JPG

Ik heb voor jullie even een schets van de situatie gemaakt, zoals deze altijd goed heeft gewerkt. Het gaat in de tekening om computer 1 en 2. Beide pc's kunnen zonder problemen op internet, maar naar elkaar pingen is uit den boze, time-out na time-out.

De nieuwe planet dhcp server deelt ip-adressen uit vanaf 192.168.0.1 op het subnetmask 255.255.255.0. Ik heb net even gekeken bij attached devices en daar staan beide computers keurig in met hun ip-adressen.

Pingen naar tweakers.net gaat zonder problemen, maar pingen vanaf 192.168.0.11 naar 192.168.0.9 kan ik vergeten, andersom wil wel weer.

Omdat andersom wel wil had ik mijn firewall, die op beide computers hetzelfde is, uitgezet en omdat dit niet werkte heb ik ook nog een keer 192.168.0.0 tot 192.168.0.255 ingesteld als trusted ip en zelfs 192.168.0.9 apart nog een keer. En uiteindelijk heb ik zelf Mcaffee Firewall gedeïnstalleerd en de windows Firewall staat ook echt uit. Mag allemaal niet baten.

Ik kan dus vanaf pc 1(192.168.0.9) wel op pc 2(192.168.0.11), maar andersom absoluut niet. Pingen kan wel vanaf pc 1 naar pc 2, maar andersom absoluut niet. Meerdere reboots mochten ook niet baten.

Nu zit ik net in het setup menu van de router en daarvanuit kan ik ook pingen. Naar pc 2 gaat zonder problemen, maar naar pc 1 is er weer 100% packet loss, terwijl er wel gewoon internet op pc 1 is.

Beide pc's zijn identiek en verbonden via lan kabel met de router. PIV 3.4 minimaal 512Mb werkgeheugen, onboard netwerkkaart op een marvel chip en voorzien van Windows XP met alles service packs en hotfixes.

Ik hoop dat ik het probleem zo duidelijk mogelijk heb kunnen neerzetten.

Wie kan mij helpen?

Netheid is voor de dommen........ een genie beheerst de chaos

Verwijderd

lijkt me toch echt een softwarematig probleem op die betreffende pc.
is er toch niet stiekem een instelling dat verkeerd staat, of een ander programma die de boel kan blokkeren?

Verwijderd

Weet je zeker dat pc1 ip-adres 192.168.0.9 heeft?

Waar heb je dit vandaan? uit de router, of vanaf pc-1?

anders even op pc1 even controleren via ipconfig...

• wildow
pc 1 heeft inderdaad een ip van 192.168.0.9. Ik had dit uit de router gehaald, daar stond de computernaam met het ip erachter en ipconfig op pc1 bevestigd dit.

Het vervelende is dat er niks veranderd is op de router na, er zijn zelfs geen accounts oid bijgekomen op de betreffende computers.

Wat ik mij nu net wel bedenk. Stel ik vanaf pc 2, pc 1 niet kunnen zien en ik zou naar mijn netwerklocaties gaan en klikken op Zoeken naar computers in werkgroepen, dan zou ik toch gewoon mijn eigen computer in werkgroep moeten zien staan... Maar in plaats daarvan krijg ik een foutmelding zoals in de startpost ook al staat. Misschien moet ik het hier zoeken?(alleen geen idee hoe).

EDIT
Net een harde reset gedaan op de modem en ik ben nu zo ver dat ik weer in mijn netwerklocaties kan komen en kan ook op pc-3 komen zonder problemen, maar nog steeds niet op pc1. Krijg daar weer dezelfde foutmelding. 1 stap verder, maar nog niet waar ik wil zijn. PC1 deelt de printers, dus hier wil ik met alle macht op kunnen komen.

Vanaf pc 3 kan ik pingen naar pc 2 en ik kan ook op pc 2 komen. Ik zie in mijn netwerklocaties ook alle pc's staan, inclusief pc 1, maar kan er niet op komen(ook pingen naar pc 1 vanaf pc 3 wil niet).

Hieruit kan ik denk ik rustig de volgende conclusie trekken. Het probleem ligt bij pc 1.

Nu kan ik twee dingen doen. Of een herinstall, of ik moet in de router gaan ploegen.
Waar denken jullie dat het aan ligt? Zou een herinstall een kans hebben of zit het per definitie in de router.

[ Voor 39% gewijzigd door wildow op 26-07-2005 11:40 . Reden: nieuwe info, maar geen extra onnodige post ]

Verwijderd

wildow schreef op dinsdag 26 juli 2005 @ 10:36:
Misschien moet ik het hier zoeken?(alleen geen idee hoe).
wat je kunt proberen is het tcp-ip protocol verwijderen bij de eigenschappen van je netwerkkaart en daarna weer toevoegen.

Dit zorgt ervoor dat alle bestanden en instellingen van het tcp-ip protocol ververst worden.

• Largo
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 15:28

Largo

Donderdraak

wildow schreef op dinsdag 26 juli 2005 @ 10:36:
Wat ik mij nu net wel bedenk. Stel ik vanaf pc 2, pc 1 niet kunnen zien en ik zou naar mijn netwerklocaties gaan en klikken op Zoeken naar computers in werkgroepen, dan zou ik toch gewoon mijn eigen computer in werkgroep moeten zien staan... Maar in plaats daarvan krijg ik een foutmelding zoals in de startpost ook al staat.
Wat zie je onder My Network Places -> Entire Network -> Microsoft Windows Network ? Zie je daar alle pc's?
Hieruit kan ik denk ik rustig de volgende conclusie trekken. Het probleem ligt bij pc 1.
Denk ik ook.
Nu kan ik twee dingen doen. Of een herinstall, of ik moet in de router gaan ploegen.
Waar denken jullie dat het aan ligt? Zou een herinstall een kans hebben of zit het per definitie in de router.
Je trok net de conclusie dat het probleem in pc 1 zit. Om dat te bewijzen kan je deze pc aan de utp van bijvoorbeeld pc 3hangen. Als hij het dan nog niet doet ligt hat aan de pc.

Kun je de resultaten van ipconfig /all eens vergelijken? had je tracert als geprobeerd?

• wildow
Ik heb inmiddels het volgende gedaan. mijn netwerkkaart verwijder en de pc opnieuw opgestart, met de firewall weze pielen en de router nog even bijlangs gelopen(niks in gedaan).

En ik het verdmme weer een goede verbinding, zonder foutmeldingen. Geen idee waar het precies aan ligt en daar baal ik best wel van, aangezien ik hier sinds zondag mee bezig ben.

Pagina: 1