Toon posts:

HDD speed wisselt

Pagina: 1
Acties:
  • 195 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
De search leverde mij helaas niets op en aangezien ik dit heel vaag vind en een oplossing uren tijd kan schelen, vraag ik het maar even.

Ik heb een eigen server draaiende en de dingen die ik daarop zet, gaan via m'n 'alleskunner' pc. Dit doe ik met FlashFXP. Na de files van lokaal naar remote gesleept te hebben, begint het proces van kopieeren. Terwijl ik ondertussen wat zit te internetten, hoor ik dat m'n hdd af en toe wat begint te zoemen en dan weer stil is (ik heb een waterkoeling, dus dat kun je horen bij mij). Wat blijkt, bij Flashfxp staat de speed gemiddelt rond de 50/100 kb/s (wat heel weinig is, is normaal 2.5 mb/s.
Als de hdd dan begint te zoemen, schiet die snelheid omhoog, naar hoe langer het zoemen, hoe hoger de speed, dit gaat over m'n 100 mbit netwerkje tot rond de 10 mb/s!

Dus nou is de vraag, of ik iets kan doen om dat zoemen constant te houden, zodat die 10 mb/s gemiddelt blijft. Dit zou een leuke optimalisatie van m'n lan zijn, vooral omdat het gemiddelde eerst op 2.5 mb/s zat.

• Palomar
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
Lijkt me toch niet helemaal gezond... Hebje al testprogjes voor je HD gedraaid? (van fabrikant en universele SMART testprogjes zoals speedfan).

En gebeurt het ook als je je cpu niet overklokt? (in je sig staat dat je cpu behoorlijk oc'ed is).

• SA007
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 03-03 00:26

SA007

Moderator Tweaking
Ik dnek niet dat je die snelheid constant wil hebben, omdat het:

punt1: VEEL meer stroom verbruikt
punt2: meer lawaai maakt (gezien dat je de schijf helemaal kan horen schijnt dat wel niet fijn te zijn)
punt3. je hdd veel korter meegaat.

Je hebt die hoge transfersnelheid alleen nogdig als je met grote bestanden bezig bent (who cares bij een bestand van 3 mb of het 0,5 of 0,3 sec duurt?)

Zodra je meer gaat transferen, gaat je hdd op een hogere snelheid, en dan merk je het pas, tot die tijd heb je het niet nodig en heeft het alleen nadelen.

Als ik me niet vergis kan je dit wel via hdparm(linux) aanpassen, maar het lijkt mij geen goed plan.

• Guardian Angel
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online

Guardian Angel

Bejaard en langharig tuig

Een HD draait met een constante snelheid dus zou het zoemen ergens anders vandaan moeten komen. Of heb je soms de HD's uitgeschakeld staan waardoor ze gaan opspinnen op het moment dat je gaat kopiëren?

ARME AOW’er

• Palomar
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
SA007 schreef op zondag 24 juli 2005 @ 23:43:
Ik dnek niet dat je die snelheid constant wil hebben, omdat het:

punt1: VEEL meer stroom verbruikt
punt2: meer lawaai maakt (gezien dat je de schijf helemaal kan horen schijnt dat wel niet fijn te zijn)
punt3. je hdd veel korter meegaat.

Je hebt die hoge transfersnelheid alleen nogdig als je met grote bestanden bezig bent (who cares bij een bestand van 3 mb of het 0,5 of 0,3 sec duurt?)

Zodra je meer gaat transferen, gaat je hdd op een hogere snelheid, en dan merk je het pas, tot die tijd heb je het niet nodig en heeft het alleen nadelen.

Als ik me niet vergis kan je dit wel via hdparm(linux) aanpassen, maar het lijkt mij geen goed plan.
Mijn eerste ingeving is dat bovenstaand verhaal berust op onzin (nofi). Of heb je er een onderbouwing voor? :)

Een HD kan nl. echt wel constant op maximale snelheid bestanden kopieren. Dit heeft ook niks met stroomverbruik te maken.

• SA007

SA007

Moderator Tweaking
Laat ik het zo zeggen, ik heb het hier ingesteld staan op een schijf, daarom :)

Ding maakt een teringherrie op volle snelheid, dus draait ie altijd op laag, tenzij ik veel data ga transferen :P

Edit:
Dit is wel softwaematig, maar het is best een oude schijf (>5 jaar), misschien is het bij nieuwere hardwarematig...

[ Voor 25% gewijzigd door SA007 op 24-07-2005 23:53 ]

Verwijderd

Topicstarter
@Palomar:

Ik ben dit weekend op lanparty geweest en heb daarvoor bij het uploaden altijd een constante snelheid gehad. In dit weekend is m'n server opnieuw geinstalleerd (Linux Debian 3.1 met GLftpd 2.0).

Voor de reinstall en vele driver changes onder de lan party, was de speed dus altijd ongeveer 1.5 up en 2.5 down.

@SA007:

Over dat stroom verbruik, zou het dan kunnen dat de voeding te slap is (350 watt voeding, 300 gig schijf, 2 partities, sata, 16mb cache).

Update: Ik ben nu bezig een file te uploaden ter grootte van een cd (Install van Linux Debian 3.1) en heb een hele wisselende snelheid qua transferring. Hij heeft dalen van 50 kb/s en pieken van 10mb/s. En de hdd zoemt niet meer :S. Zou het vage misschien toch ergens anders te zoeken zijn?

Edit:

Down speed zit nog steeds op een constante gemiddelde speed van 2.5mb/s

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 25-07-2005 00:01 ]

• PeaceNlove
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 21:48

PeaceNlove

Deugleuter

Mss dat door de vele driver veranderingen je schijf als PIO wordt benaderd ipv UDMA 150. Heb ik ook een keer problemen mee gehad. Gaat je CPU alles van je HD doen :( Moet je gewoon ff in je apparaatbeheer kijken. Tis maar een gokje hoor.

• Satch
  • Registratie: Mei 2004
  • Niet online
mediabeast schreef op maandag 25 juli 2005 @ 00:01:
Mss dat door de vele driver veranderingen je schijf als PIO wordt benaderd ipv UDMA 150. Heb ik ook een keer problemen mee gehad. Gaat je CPU alles van je HD doen :( Moet je gewoon ff in je apparaatbeheer kijken. Tis maar een gokje hoor.
Hij heeft het over Linux, of heeft Linux ook een tablad apparaatbeheer? Ik vermoed ook een instellingen probleem trouwens. Loop die eens allemaal na :)

• jotheman
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 22:02

jotheman

Was like that when I got here!

Verwijderd schreef op zondag 24 juli 2005 @ 23:54:
@Palomar:

Ik ben dit weekend op lanparty geweest en heb daarvoor bij het uploaden altijd een constante snelheid gehad. In dit weekend is m'n server opnieuw geinstalleerd (Linux Debian 3.1 met GLftpd 2.0).

Voor de reinstall en vele driver changes onder de lan party, was de speed dus altijd ongeveer 1.5 up en 2.5 down.

@SA007:

Over dat stroom verbruik, zou het dan kunnen dat de voeding te slap is (350 watt voeding, 300 gig schijf, 2 partities, sata, 16mb cache).

Update: Ik ben nu bezig een file te uploaden ter grootte van een cd (Install van Linux Debian 3.1) en heb een hele wisselende snelheid qua transferring. Hij heeft dalen van 50 kb/s en pieken van 10mb/s. En de hdd zoemt niet meer :S. Zou het vage misschien toch ergens anders te zoeken zijn?

Edit:

Down speed zit nog steeds op een constante gemiddelde speed van 2.5mb/s
Stroomverbruik en voeding te slap kan niet. Als je voeding het niet aankan doet je HD 't wel of gewoon niet, niet half (en merk je 't eerder aan andere dingen, nooit schijven).
Maar het is wel zo dat veel schijven tegenwoordig een acoustic-mode hebben en gewoon een performance-mode, die je meestal met een programmaatje (vaak gewoon onder DOS), van de fabrikant, kunt aanpassen. Misschien kun je hier eens naar kijken.
Verder wat hierboven al gezegd is, kijk eens of je schijf wel of (U)DMA mode draait. Ik zou verder ff in de BIOS kijken of je wellicht een busmaster o.i.d. (32bits transfer mode of noem maar wat) optie vergeten bent aan te zetten ofzo, je weet nooit...

edit:
Oeh had niet gezien dat 't om een SATA schijf ging, my bad... Dan gaat 't DMA verhaal dus idd niet op.

[ Voor 5% gewijzigd door jotheman op 25-07-2005 02:22 ]

I see dead pixels...

Verwijderd

Dat de schijf niet constant draait is normaal, er word eerst een stuk data gebuffered en dat word daarna in een burst weggeschreven, dit is express omdat de schijf niet constant op volle toeren zou draaien, en met een hdd met een buffer van 16 MB merk je dat natuurlijk nog veel beter, omdat de schijf langer niet draait, dus dat is gewoon normaal.

PIO-UDMA verhaal gaat ook niet op voor SATA dacht ik, dus het probleem van snelheid ligt wellicht ergens anders.

• Dikke Foaf
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 03-03 22:21
Schijven die af en toe maar draaien om wat data weg te schrijven is dikke larie
Een schijf draait continu, tenzij in energiebesparingsmodus kan deze worden stilgelegd na een bepaalde idle-tijd. Het zoemen wat jij omschrijft lijkt me gewoon de beweging van de lees/schrijfkop bij het lezen/schrijven van data.
Geef eens wat specs man.

Kan verschillende oorzaken hebben dus check je cpu load tijdens het schrijven naar die schijf, check je ram geheugen bij een filetransfer. Is er geen sata driver die je kan updaten of ff monitoren of die de cpu leegzuigt? Heb je al getest met een andere sata schijf op dezelfde kabel? Wat als je die schijf op een andere sata aansluiting/controller hangt? Al eens gebenched met een hd-bench-tooltje?
Laat eens een grafiekje zien van dumeter ofzo, kunnen we meer informatie uithalen in de zin van, hoe dikwijls piekt hij naar 10mb/s, hoe lang duurt die piek en hoe lang blijft de snelheid laag.

Een topic begint altijd met een onmetelijke bron van informatie en wat je zelf al hebt geprobeerd. Is dat niet het geval kunnen we je niet helpen.
In dit geval:
goede en duidelijke omschrijving van het probleem
netwerklayout (kabels, ip's, routers, enz)
grafiekje van de behaalde snelheden
grafiekje van cpu use bij transfer
grafiekje van ram use bij transfer
volledige specs van de pc + os
Weet ik veel wat nog allemaal

[ Voor 45% gewijzigd door Dikke Foaf op 25-07-2005 02:34 ]

• SA007

SA007

Moderator Tweaking
Af en toe draaien ok, maar snelheid aanpassen zeker weten, als hdd's nsller draaien gaan ze korter mee, meer lawaai etc, als het ven kan gaan ze echt wel minder hard draaien :)

• Dikke Foaf
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 03-03 22:21
Kan je dat aub onderbouwen dan?
Schijven draaien ofwel hun normale toerental ofwel niet (energy savings)
Toerentallen aanpassen doen schijven helemaal niet.

• Guardian Angel
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online

Guardian Angel

Bejaard en langharig tuig

SA007 schreef op dinsdag 26 juli 2005 @ 00:01:
Af en toe draaien ok, maar snelheid aanpassen zeker weten, als hdd's nsller draaien gaan ze korter mee, meer lawaai etc, als het ven kan gaan ze echt wel minder hard draaien :)
Een HD met variabele snelheid? Onmogelijk.

Guardian Angel in "HDD speed wisselt"

ARME AOW’er

• leuk_he
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 04-03 01:03

leuk_he

1. Controleer de kabel!

Zoemen en toenemende snelheid? Waarom doet me dit nou denken aan een CD? Dat zul je als TS toch echt niet bedoelen? Of bedoel je ratelelen? Is je harde schijf vol geweest en nu erg gefragmenteerd? Dat zou het snlehieds verschil verklaren. De oplossing is dan : veel data er (even) vanaf halen en dan defragmenteren en data weer terug zetten.

Need more data. We want your specs. Ik ben ook maar dom. anders: forum, ff reggen, ff topic maken
En als je een oplossing hebt gevonden laat het ook ujb ff in dit topic horen.

Verwijderd

Als de snelheid van je LAN gemiddeld maar rond de 2.5 MB/sec zit dan zou ik eerder het probleem daar zoeken (of in het verlengde daarvan een brakke voeding, hoewel een simpel NICje natuurlijk niet echt veel stroom trekt). In elk geval is het een onbetwist feit dat schijven niet op een wisselend toerental draaien, het zijn geen CD-ROM drives (die tegenwoordig overigens ook allemaal niet meer met wisselend toerental werken maar gewoon op een constante snelheid, zodat de data sneller 'langskomt' op de buitenste sporen, bij een schijf idem dito).

Maar het zou wel heel toevallig zijn als net die paar (milli?)watt die een NICje gebruikt je voeding over de stabiliteitsgrens trekt, dus het kan evengoed iets anders zijn. Harde schijf kun je gerust uitsluiten, dat is óf powerdown mode (stilstaan, dus) óf gewoon zijn normale toerental.
Pagina: 1